Heffingen CD-R's

Pagina: 1
Acties:

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 22:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Het schijnt dta er op iedere CD-R/CD-RW een bepaald bedrag in rekening wordt gebracht en dan ergens heen gaat ten behoeve van muziekanten ofzo.

Maar hoeveel is dat per CD-R?

En waar gaat dat geld dan heen (naam + adres)?

Op google kon ik alleen een heel oud stuk uit de telegraaf vinden wat sprak over f 1,08 per uur.

1.08 / 2.20371 / 60 * 80 = 0.653

Dat zou dus 0,65 euro voor een CD-R van 80 minuten zijn. Maar klopt dat ook?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:44

AMDFreak

Intel is zo..

Ik vind dat CD-R's de laatste tijd toch wel erg omhoog zijn geschoten!!!

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

Johnny64 schreef op 15 September 2002 @ 14:42:

Dat zou dus 0,65 euro voor een CD-R van 80 minuten zijn. Maar klopt dat ook?
Mits er tussentijdse verhogingen zijn geweest waar ik niet van heb gehoord, is dit bedrag correct.
Dit is dan ook gelijk de bron van ergernis in verband met de beveiligingen van muziek cd's. De heffing zit er namelijk op omdat de muziekfabrieken op die manier nog geld verdienen aan het thuis gecopieer.
Het beveiligen van muziek cd's zou dus inhouden dat die heffing ook moet verdwijnen.

Verwijderd

Ik heb wel CD-R's gezien voor 0,49 euro, dus lijkt me niet dat daarvan 0,653 gaat naar een of andere muzikant

Verwijderd

k heb nu cdrs voor 0.38 p/s... daar kan je nie echt veel van verdelen...

Verwijderd

ik heb nu spindels, waar de cd's nog maar 30 cent van kosten... Van een kale kip kan men niet plukken :)

• Emdicy
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 15:00:
Ik heb wel CD-R's gezien voor 0,49 euro, dus lijkt me niet dat daarvan 0,653 gaat naar een of andere muzikant
Er is een verschillende heffing voor gewone CD-R's en Audio CD-R's.
Audio CD-R's worden verkocht met als doel er muziek op zetten, daar moet die 65 cent voor betaald worden.
Gewone CD-R's worden verkocht om andere data op te zetten, daar moet daarom een veel lager bedrag voor betaald worden, in de orde van 10 cent ofzo.
Dus ook al is de kwaliteit van de cd's gelijk, en kunnen ze allebei net zo goed voor muziek gebruikt worden, toch hoef je alleen voor de audio-cd's extra veel te betalen.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Er zit wel een heffing op normale cd-r's, deze is echter niet zo hoog als op 'audio only' cd-r's. Ik dacht dat die heffing zo ronde de € 0,05-0,10 per 'normale' cd-r is. Je kan de heffing omzeilen door in België te bestellen bij http://www.cdrwinkel.com of http://shop.cdfreaks.com >:) Dit is helaas wel jammer voor zaken als Opussupplies die hierdoor een groot aantal klanten heeft verloren :(

webOS all the way!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 22:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Is het niet een beetje vreemd dat een bepaald bedrag ergens heen gaat, iedereen weet dat het gebeurt, maar niemand weet hoeveel en waarheen?

Moeten ze dat er niet bij vermelden?

Ik heb gisteren 25 CD-R's gekocht om te gebruiken voor het branden van back-ups en mijn digitale foto's. Ik heb daarvoor dus 0.65 * 25 + 0.39 (voor de postzegel) = 16.64 euro extra moeten betalen. Logica zegt mij dat ik dat geld dus terug zou kunnen claimen. Het lijkt me gewoon leuk om te proberen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Hermanvh

Hermanvh

Johnny64 schreef op 15 september 2002 @ 17:53:
Is het niet een beetje vreemd dat een bepaald bedrag ergens heen gaat, iedereen weet dat het gebeurt, maar niemand weet hoeveel en waarheen?

Moeten ze dat er niet bij vermelden?

Ik heb gisteren 25 CD-R's gekocht om te gebruiken voor het branden van back-ups en mijn digitale foto's. Ik heb daarvoor dus 0.65 * 25 + 0.39 (voor de postzegel) = 16.64 euro extra moeten betalen. Logica zegt mij dat ik dat geld dus terug zou kunnen claimen. Het lijkt me gewoon leuk om te proberen.
Het is dus echt geen 0,65 op een normale cd-r. Dit is alleen op de "audio only cd-r's"
Op de gewone cd-r zat d8 ik een heffing van €0,05 of € 0,10

webOS all the way!

• Brik
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
ja en hoe willen ze dat dan verdelen? Krijgt elke artiest ook 25 euro de maand extra :D

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je kan de heffing omzeilen door in België te bestellen bij http://www.cdrwinkel.com of http://shop.cdfreaks.com
Bij Kinorama zijn de 25-stuks spindels net zo duur als bij die zaken :?
Voor 12 euro haal ik ze toch echt liever om de hoek.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Ik vermoed dat deze heffingen alleen zullen gelden op audio cdr's..

dwz: CD-R voor gebruik in een losse CD-R (bij je stereoinstallatie dus), daarvoor zijn nl. andere nodig...

Voor de pc kan het denk ik niet: je kan mensen niet verbieden/heffen hun eigen data te kopieren, bij audio zal dat ivm copyright anders liggen

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:49
die CDR-winkel is niet erg goedkoop, ik heb gisteren een spindel van 50 stuks Platinum gekocht voor 13 euro, hier zijn ze 23,-

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:21
weertenaar schreef op 16 september 2002 @ 07:35:
die CDR-winkel is niet erg goedkoop, ik heb gisteren een spindel van 50 stuks Platinum gekocht voor 13 euro, hier zijn ze 23,-
niet erg goedkoop :D
cdrwinkel:
Platinum 80m spindel 50st

€ 13.40/24st

• Hermanvh

Hermanvh

Je hoort mij ook niet zeggen dat CDRWinkel.com de goedkoopste is, maar voor grotere aantallen zijn ze toch echt wel fijn. Hoe meer je koopt, hoe meer korting :) Tevens leveren ze supersnel (vandaag besteld, morgen in huis :9~). Tevens krijg ik altijd een paar extra cd-r's of cd-rw's :) De toko om de hoek kan geen kwaliteits cd-r's leveren voor een goede prijs, dus voor mij zijn zaken als CDRWinkel en Opussupplies de uitkomst :)
edit:

Owja ik :r op Platinums, die gaan lekker bladderen enzo... Zijn niet meer leesbaar na een tijdje, oftewel: Inferieur merk

webOS all the way!

• Hermanvh

Hermanvh

Bron: http://www.nvpi.nl/11_2.html
De heffing bedraagt per 1 januari 2001:

1. cassettebanden - 50 ct. per uur (€ 0,23)
2. videobanden - 72 ct. per uur (€ 0,33)
3. cd-audiorecordables - 115 ct per drager (€ 0,52)
4. cd-datarecordables - 30 ct. per drager (€ 0,14)
5. minidisc - 70 ct. per uur (€ 0,32)

webOS all the way!

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 15:04:
k heb nu cdrs voor 0.38 p/s... daar kan je nie echt veel van verdelen...
Ze staat al op pricewatch voor 30 eurocent per CD. Moet je er wel 100 op een spindel kopen.

http://www.hroling.nl

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:25

TwoR

Gekleurde stippen

Op een normale cd zat in de Gulden tijd een heffing van 25 cent op dus dat zal nu zo'n 10 a 11 cent zijn. Op speciale audio cd's is het hoger maar hoeveel precies weet ik niet.

• Hermanvh

Hermanvh

bolke schreef op 16 September 2002 @ 09:09:
[...]

Ze staat al op pricewatch voor 30 eurocent per CD. Moet je er wel 100 op een spindel kopen.
Dan wil je niet weten wat voor :r kwaliteit dat is... Ik betaal liever ietsjes meer voor Taiyo Yudens :)

webOS all the way!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Unbranded cdr 80min / 700 MB 32x A-kwaliteit in de promo sectie op http://shop.cdfreaks.com zijn MPO/Hispace spindels en dat is echt supergoedkoop voor een supergoed merk !

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

• Hermanvh

Hermanvh

Snikker schreef op 16 september 2002 @ 17:04:
Unbranded cdr 80min / 700 MB 32x A-kwaliteit in de promo sectie op http://shop.cdfreaks.com zijn MPO/Hispace spindels en dat is echt supergoedkoop voor een supergoed merk !
Ik heb toch liever iets van een opdrukje op de bovenkant, al is het maar dat ze iets minder fragiel aanvoelen :+

webOS all the way!

• weertenaar
marteltor schreef op 16 september 2002 @ 07:49:
[...]

niet erg goedkoop :D
cdrwinkel:
Platinum 80m spindel 50st

€ 13.40/24st
Ik was niet van plan om 24 spindels van 50 stuks te kopen ik heb gewoon één spindel van 50 gekocht, voor hogere aantallen was er ook een korting.

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

offtopic:
ik vraag mij steeds weer af wat men met al die cd's doet die uit een spindel komen, ik bedoel zonder doosjes wordt het één grote rommel toch :?
(8>

Hoi

• Plague
  • Niet online
NoBody schreef op 17 september 2002 @ 23:58:
offtopic:
ik vraag mij steeds weer af wat men met al die cd's doet die uit een spindel komen, ik bedoel zonder doosjes wordt het één grote rommel toch :?
(8>
Mappen, losse hoesjes, koffertjes, sleeves... Legeo mogeleej ;)

• weertenaar
Je kunt ze mooi op die spindel bewaren, dit is nl. een doosje voor 50 stuks. Ik heb onderhand overal losse doosjes slingeren dus daar stop ik mee, hoesjes maken ben ik twee jaar geleden al meegestopt.

• Hermanvh

Hermanvh

weertenaar schreef op 18 september 2002 @ 07:44:
Je kunt ze mooi op die spindel bewaren, dit is nl. een doosje voor 50 stuks. Ik heb onderhand overal losse doosjes slingeren dus daar stop ik mee, hoesjes maken ben ik twee jaar geleden al meegestopt.
Ik vind een spindel toch niet echt een makkelijke manier van opbergen. CD's zoeken is lastig en je beschadigt ze erg snel wanneer je telkens al die cd's van je spindel moet halen :'( Ik heb van die mooie AVEC cd mappen van 200 stuks :) Kan je lekker nummeren en klaar :)

webOS all the way!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Uit betrouwbare bron vernomen dat de BUMA/Stemra een inval heeft gedaan bij CDRWinkel en gegevens over klanten in beslag heeft genomen mbt het onderduiken van de heffingen.

Let wel dat de normale consument zich hier geen zorgen over hoeft te maken, maar winkels die wederverkoop doen, moeten wel deze heffing betalen en lopen dus gevaar. Vervelende is wel dat de Buma dan weet wie veel CDs voor prive verbuik koopt.

Maar goed volgens mij is het helemaal niet rechtsgeldig en is het eerder een zaak voor de belastingdienst, en die mogen wel invallen doen dacht ik zo, en de Buma niet...

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

• weertenaar
die opsporingsbevoegdheid zou toch afgenomen worden van de BUMA/Stemra?
Pagina: 1