[Linux] Drivers installen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 17:18
Oke, ik ben dus een complete Linux n00b. Ik heb het wel voor elkaar gekregen drivers te vinden voor m'n Terratec DMX Xfire 1024. Alleen het probleem is, ik heb geen flauw idee hoe ik die moet installeren.

http://lhd.zdnet.com/db/dispdriver.php3?DISP?1043

Ik ben bang dat ik iets verkeerd doe en m'n hele systeem naar de klote help :(.

Hier staat een stukje uit de install file:
Quick install
=============

1) You must turn on sound support (soundcore module).
2) Run './configure' script.
If you have ISA Plug & Play soundcard, use --with-isapnp=yes switch.
If you want sequencer support, use --with-sequencer=yes switch.
If you do not want OSS/Free emulation, use --with-oss=no switch.
If you want turn on debug mode use --with-debug=full switch.
If you want debug soundcard detection try --with-debug=detect switch.
Example: ./configure --with-isapnp=yes --with-debug=full
3) Run 'make install'.
4) Run the './snddevices' script to create new sound devices in /dev directory.
Skip this step, if you have a kernel with the DEVFS support.
5) Edit your /etc/modules.conf (see the kmod support section below).
6) Run 'modprobe snd-card-xxxx' where xxxx is the name of your card.
Note: If you have a ISA PnP soundcard you need to first run the isapnp
program from isapnptools package to initialize your
soundcard. You can also use the native ISA PnP support by
using the --with-isapnp=yes configuration switch, in which
case you do not need the isapnptools package.
Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen hoe ik dit installeer (ik newbie taal ;))?
Sorry, maar anders durf ik het gewoon niet ;(

EDIT: Ik heb trouwens Redhat 7.3 (maar volgens mij maakt dat niet uit omdat ik het via de console moet uitvoeren (toch?))

Verwijderd

Welke distributie gebruik je? Dan kunnen wij gokken wat de stanaardinstellingen zijn.

Ik gok dat je moet doen:
code:
1
2
3
4
./configure --with-sequencer=yes --with-isapnp=yes
make
make install
./snddevices

Dan edit je /etc/modules.conf met je favoriete editor, daar voeg je de volgende regel toe:
code:
1
alias sound-slot-0 <drivernaam>

En dan doe je "/sbin/modprobe <drivernaam>", klaar. :Y).

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb ook een XFire kaart, en net als m'n SB Live wordt die standaard ondersteund. Je kunt er kernel modules voor laden, of de drivers meebakken in de kernel. Je hoeft ze in ieder geval niet ergens anders vandaan te halen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Milenco
Exirion schreef op 15 september 2002 @ 14:42:
Ik heb ook een XFire kaart, en net als m'n SB Live wordt die standaard ondersteund. Je kunt er kernel modules voor laden, of de drivers meebakken in de kernel. Je hoeft ze in ieder geval niet ergens anders vandaan te halen.
Maar hoe laad ik kernel modules, en hoe stop ik ze in de kernel:?:?:?
Ik snap het niet ;(
Verwijderd schreef op 15 September 2002 @ 14:40:
Welke distributie gebruik je? Dan kunnen wij gokken wat de stanaardinstellingen zijn.

Ik gok dat je moet doen:
code:
1
2
3
4
make
make install
./snddevices

Dan edit je /etc/modules.conf met je favoriete editor, daar voeg je de volgende regel toe:
code:
1

Redhat 7.3. En moet de <drivernaam> iets specifieks zijn, of moeten ze gewoon matchen met de eerste en 2de (bv bij alias sound-slot-0 Terratec en dan bij mobprobe ook terratec)?
Of kan ik dat ergens vinden?

• Milenco
sorry voor de kick, maar ik ga over een 30 min weg. Zou iemand me plz nog ff kunnen helpen?
nogmaals sorry

Verwijderd

Zo dus:
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 14:40:

Ik gok dat je moet doen:
code:
1
2
3
4
make
make install
./snddevices

code:
1

Verwijderd

sorry, een noob leert niet in 30 minuten hoe dit moet. Je zou best wat meer tijd hierin mogen investeren en imho niet zo'n "pressures" hier te posten...
Wellicht dat je het dan ook nog echt leuk gaat vinden en nog meer tijd er aan wilt besteden.... BTW van een foutje maken leer je nog meer dan dat je alles voorgekauwd krijgt....

• Milenco
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 16:19:
sorry, een noob leert niet in 30 minuten hoe dit moet. Je zou best wat meer tijd hierin mogen investeren en imho niet zo'n "pressures" hier te posten...
Wellicht dat je het dan ook nog echt leuk gaat vinden en nog meer tijd er aan wilt besteden.... BTW van een foutje maken leer je nog meer dan dat je alles voorgekauwd krijgt....
Ik weet dat ik het niet in 30 min leer, maar als ik het 'voorgekauwd' krijg, kan ik wel die commando's gaan 'onderzoeken' en daar zelf mee aan het experimenteren gaan.

Ben trouwens ook al druk aan het lezen (lees: Linux boeken)

Verwijderd

waarom stel je dit experimentern uit? Immers ook bij het experimenteren kan het nog mis gaan en jouw systeem plat gaan en dan moet je er toch aan geloven. Het is echt alleen palnken koorts....
Zorg dat je aantekeningen maak hoe je het systeem geinstalleerd heb. Met de huidige PC's is een basis install zo gedaan en met de aantekeningen erbij weet je precies wat je moet doen. Zelfs op een 486 kost een netwerkinstall (met simpele desktop) me maar ca 40 minuten plus daarna nog wat instelllingen nalopen.
Just do it!

Verwijderd

Wat voor kaart is het precies? Ik bedoel, wat voor chipset zit erop?
Ik zou op die zdnet website kunnen kijken, als die zou werken (die heeft de laatste tijd vaker vage problemen).
De chipset kun je bekijken met het commando: cat /proc/pci
Dan geeft hij voor een multimedia device ongeveer zoiets:
Multimedia audio controller: Cirrus Logic CS 4614/22/24 [CrystalClear SoundFusion Audio Accelerator] (rev 1)
Wat dus een cs46xx driver is. Dit is een driver die standaard bij de meeste distro's zit. Vaak zelfs nog met keuze uit verschillende drivers, een oss en een alsa driver.
De alsa driver kun je dan laden met: modprobe snd-46xx
De oss driver met: modprobe cs46xx
Het kan natuurlijk dat je kaart een andere chipset gebruikt, en dat je dus een andere driver nodig hebt.

Ik hoop dat dit je genoeg handvaten geeft om er verder mee te komen.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:11
De Terratec DMX XFire1024 gebruikt de cs4xx driver. Even laden met modprobe cs46xx en klaar is kees. RedHat heeft trouwens ook een config tooltje wat zo je geluidskaart herkent. ff sndconfig starten en je geluidskaart wordt ze herkend en geinstalleerd.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Idd, deze kaart werkt als het goed is gewoon met de cs46xx module. Die laden, en je bent klaar.
Pagina: 1