[clustersize] 80GB

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:49
Ik heb hier een 80GB Maxtor schijf die momenteel draait in een Linux machine en om die reden gepartitioneerd is met ExtFS3.

Nu weet ik dat de 80GB aanduiding van de fabrikanten nooit in overeenstemming is met de werkelijke grootte van de schijf ivm het 1024/1000 verhaal.

Maar met deze schijf heb ik nu toch wel een extreme 'slack'-verhouding.
Kaal geformatteerd is er 65GB vrij. (10GB slack onder ExtFS3? :?)

Nu ga ik deze schijf verplaatsen naar een Win2k machine, hoe kom ik dan het gunstigste uit. NTFS? FAT32? meerdere partities? Het doeleinde is om de schijf als FTP-disk te gebruiken.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 20:15
er zijn denk ik nog meer dingen die meewegen, mijn 80gb wd schijf is bijv. 74,5gb
terwijl 80/1024*1000=78,25 zou moeten zijn, schijf is gloednieuw.....

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• ScuL
Ja natuurlijk wegen er nog meer dingen mee :) De file-system table komt er ook nog bij, maar ik vind het zo stug dat ie onder Ext3 10GB daarvoor wegpakt.

(Nu weet ik wel dat Ext3 een documented FS is (zo heet dat geloof ik), waardoor hij telkens historie wegschrijft over de bestanden.)

Maar de eigenlijke vraag is dus, hoe kan ik die schijf onder Win2k het beste formatteren zodat ik zo veel mogelijk overhou? (Onder FAT32 met een clustersize van 32k wordt ik ook niet vrolijk! Alhoewel ik dan waarschijnlijk wel minder slack heb dan nu!)

Verwijderd

-ScuL- schreef op 15 september 2002 @ 14:26:
Ja natuurlijk wegen er nog meer dingen mee :) De file-system table komt er ook nog bij, maar ik vind het zo stug dat ie onder Ext3 10GB daarvoor wegpakt.

(Nu weet ik wel dat Ext3 een documented FS is (zo heet dat geloof ik), waardoor hij telkens historie wegschrijft over de bestanden.)

Maar de eigenlijke vraag is dus, hoe kan ik die schijf onder Win2k het beste formatteren zodat ik zo veel mogelijk overhou? (Onder FAT32 met een clustersize van 32k wordt ik ook niet vrolijk! Alhoewel ik dan waarschijnlijk wel minder slack heb dan nu!)
Partition magic kan FAT32 clusters rezisen als het nodig is en ook de hoeveelheid verlies berekenen :) mits er natuurlijk data op staat

• ScuL
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 14:39:
[...]

Partition magic kan FAT32 clusters rezisen als het nodig is en ook de hoeveelheid verlies berekenen :) mits er natuurlijk data op staat
Ja maar als je dat doet verandert dan ook niet de maximum grootte van je HD?
Ik geloof dat de clustersize inherent was aan de max. disksize. Zo krijg je altijd 32k clusters als je FAT32 partitie groter is dan 16GB toch?