[90 min cd's] maximale opslag (in tijd)

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Ik wil een film gaan branden en deze duurt 1:41:32. (Met aftiteling). Nou vroeg ik me af of ik dit op een 90 minuten cd kan branden. Ik brand dus .cue files en daarvoor gebruik ik CDRWIN. Maargoed het schijnt dat je in een brandprogramma aan kunt geven tot hoe ver je kunt gaan zegmaar. In Nero heb ik dat wel gevonden ( Expert features > Maximum cd lengt).
Verder las ik iets over 80 minuten cd's:

"80 minuten CD-R's branden is voor (bijna) geen enkele brander een probleem, maar er ontstaan wel problemen bij het branden van 90 minuten CD's of hoger.
Het probleem is dat er op een CD-R een stukje code staat (de ATIP) waarin staat hoeveel data er op de CD kan staan. Deze ATIP wordt gelezen door het brandprogramma en zal dan zeggen dat er x minuten op de CD passen. Volgens de standaard is dit maximaal 80 minuten. Ook al past er dus 90 minuten op een CD-R, het brandprogramma zal niet anders weten dat er maar 80 minuten op deze CD-R past en zal dus gaan tegensputteren als je er meer op wilt zetten... Hoe kun je dit nu omzeilen?

Dit is natuurlijk wel te omzeilen: door de CD te overburnen kun je toch 90 minuten op deze CD zetten. Kom je het volgende probleem tegen: je moet software en hardware hebben die overburnen ondersteunen. Easy CD Creator valt dus af als programma, Nero is wel bruikbaar, net zoals Exact Audio Copy. Nu dus nog een writer die kan overburnen. Branders van Yamaha en Plextor zijn bijvoorbeeld geschikt, die van Sony niet.

Er is nog een klein probleempje: branders zijn gelimiteerd op een bepaalde hoeveelheid data die ze op een CD kunnen branden. Bij de Plextors is dit bijvoorbeeld 90 minuten. Het is dus NIET mogelijk 99 minuten CD-R's te beschrijven met een plextor, dat doet hij gewoon niet. Daar kun je niets aan doen, jammer genoeg."

Bron: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~bergen/index.php?load=III.3.6

Maargoed, ik heb dus 90 minuten cd's en dat zijn toch in principe 80 minuten cd's die 'uitgerekt' zijn? dus is het dan mogelijk om er meer dan 90 minuten op te zetten? (in dit geval de 1:42:32) gemakshalve 100 minuten dus. Dus is het dan een kwestie van de maximum cd length bij Nero op 100 zetten?

Verwijderd

LeMerchant schreef op 15 september 2002 @ 13:59:
Ik wil een film gaan branden en deze duurt 1:41:32. (Met aftiteling). Nou vroeg ik me af of ik dit op een 90 minuten cd kan branden. Ik brand dus .cue files en daarvoor gebruik ik CDRWIN. Maargoed het schijnt dat je in een brandprogramma aan kunt geven tot hoe ver je kunt gaan zegmaar. In Nero heb ik dat wel gevonden ( Expert features > Maximum cd lengt).
Verder las ik iets over 80 minuten cd's:

"80 minuten CD-R's branden is voor (bijna) geen enkele brander een probleem, maar er ontstaan wel problemen bij het branden van 90 minuten CD's of hoger.
Het probleem is dat er op een CD-R een stukje code staat (de ATIP) waarin staat hoeveel data er op de CD kan staan. Deze ATIP wordt gelezen door het brandprogramma en zal dan zeggen dat er x minuten op de CD passen. Volgens de standaard is dit maximaal 80 minuten. Ook al past er dus 90 minuten op een CD-R, het brandprogramma zal niet anders weten dat er maar 80 minuten op deze CD-R past en zal dus gaan tegensputteren als je er meer op wilt zetten... Hoe kun je dit nu omzeilen?

Dit is natuurlijk wel te omzeilen: door de CD te overburnen kun je toch 90 minuten op deze CD zetten. Kom je het volgende probleem tegen: je moet software en hardware hebben die overburnen ondersteunen. Easy CD Creator valt dus af als programma, Nero is wel bruikbaar, net zoals Exact Audio Copy. Nu dus nog een writer die kan overburnen. Branders van Yamaha en Plextor zijn bijvoorbeeld geschikt, die van Sony niet.

Er is nog een klein probleempje: branders zijn gelimiteerd op een bepaalde hoeveelheid data die ze op een CD kunnen branden. Bij de Plextors is dit bijvoorbeeld 90 minuten. Het is dus NIET mogelijk 99 minuten CD-R's te beschrijven met een plextor, dat doet hij gewoon niet. Daar kun je niets aan doen, jammer genoeg."

Bron: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~bergen/index.php?load=III.3.6

Maargoed, ik heb dus 90 minuten cd's en dat zijn toch in principe 80 minuten cd's die 'uitgerekt' zijn? dus is het dan mogelijk om er meer dan 90 minuten op te zetten? (in dit geval de 1:42:32) gemakshalve 100 minuten dus. Dus is het dan een kwestie van de maximum cd length bij Nero op 100 zetten?
Jep, het kan zijn dat je een dummy (audio) track aan het einde moet toevoegen, dan geeft hij waarschijnijk ook de fout, dat de (laatste?) track niet goed is afgesloten, maar dat maakt dan niet uit, de track met de data is gewoon te lezen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hmmm, die 90 minuten gaan toch alleen op bij CD-standaard. Ik heb hier films van 30 minuten die nog niet op een 80 min cd passen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:45
Ligt er een beetje aan wat voor formaat je gaat gebruiken. MPEG1 heeft minder ruimte nodig als bijvoorbeeld MPEG2. Divx heeft nog minder nodig maar dan ga je de video comprimeren en het geluid omzetten naar MP3.
Daarnaast geloof ik niet dat er ruim 100 min op een 90 min CDtje past.

Je moet de cd zien als een oude LP (huh? dat zwarte ding wat je vader nog wel eens opzet ;)) er is een spiraal aanwezig langs welke de data wordt weggeschreven. Bij 90 min cd liggen de 'wikkelingen' dichter langs elkaar als bij een 80 min CD. De fabrikant van de CD houdt altijd een marge aan wat besteft de speelduur van de CD. Als deze bijvoorbeeld 80 min is kan er 82 of 83 minuten op, maar veel meer zal het niet worden.
Dus no way dat jij 100 min op een 90 min CDR krijgt, het brand programma zal na 91-93 min een foutmelding geven dat de CD niet verder geschreven kan worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Domino op 15-09-2002 17:58 . Reden: typo's ]

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Die 90 minuten staan voor 90 minuten uncompressed audio. Als jij een film hebt van 90 minuten, wil dat niet zeggen dat die de CD precies volmaakt. Bij een film gaat het om de omvang in bytes van de avi/mpeg. Op een 90 minuten CD gaat denk ik een film van ongeveer 780 mb, afgelezen in Windows Verkenner.

De duur van de film zegt dus niets over de omvang die de CD moet hebben.

Mother, will they like this song?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Maargoed, ik heb dus 90 minuten cd's en dat zijn toch in principe 80 minuten cd's die 'uitgerekt' zijn?
Eerder inelkaar gedrukt. De 'sporen' zitten dichter op elkaar, zodat de cd langer rondjes kan draaien voordat de laser van binnen naar buiten de cd heeft afgelezen.

Siditamentis astuentis pactum.

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
TheLunatic schreef op 16 september 2002 @ 11:22:
Die 90 minuten staan voor 90 minuten uncompressed audio. Als jij een film hebt van 90 minuten, wil dat niet zeggen dat die de CD precies volmaakt. Bij een film gaat het om de omvang in bytes van de avi/mpeg. Op een 90 minuten CD gaat denk ik een film van ongeveer 780 mb, afgelezen in Windows Verkenner.

De duur van de film zegt dus niets over de omvang die de CD moet hebben.
hmmzz... dus 90 minuten film maakt geen volle cd, hoeveel dan wel? zit er dan toch ergens een speling in van een x aantal minuten?
Het bestand waar et omgaat is 700 Mb ( Size on disk 734.101.504 bytes). En hij is qua tijd 1:42:32. hoeveel zou er dan echt opkunnen?

Verwijderd

LeMerchant schreef op 16 september 2002 @ 13:56:
[...]

hmmzz... dus 90 minuten film maakt geen volle cd, hoeveel dan wel? zit er dan toch ergens een speling in van een x aantal minuten?
Het bestand waar et omgaat is 700 Mb ( Size on disk 734.101.504 bytes). En hij is qua tijd 1:42:32. hoeveel zou er dan echt opkunnen?
een film is DATA
80 minuten CDtje is 700MB in data dus dat past :)

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
dus...ff resumerend de tijd is alleen voor het audio gedeelte? dus als je een muziekcd gaat maken dan moeje op de tijd letten en bij film op de MB's? hmzz...

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-12 16:00

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

LeMerchant schreef op 16 september 2002 @ 14:09:
dus...ff resumerend de tijd is alleen voor het audio gedeelte? dus als je een muziekcd gaat maken dan moeje op de tijd letten en bij film op de MB's? hmzz...
Idd :+ Jij hebt nog veel te leren ;)

webOS all the way!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-12 10:15

SD5k

>4&X

LeMerchant schreef op 16 september 2002 @ 14:09:
bij films draaid het vooral allemaal om compressie en bitrate

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
ooh dus dan kan de film van 1:41:32 (734.101.504 bytes) WEL op een 90 min. cd. Maar ik kreeg de indruk in de 1e helft van dit topic dat dat helemaal niet wou. En nu ineens wel :) maarja...

Verwijderd

Hermanvh schreef op 16 september 2002 @ 14:16:
[...]

Idd :+ Jij hebt nog veel te leren ;)
idd

als je een AUDIO CD voor je huis tuin keuken CD speler! dan geld de tijd in minuten.

maak je een DATA CD voor een PC dan is het in Mbytes

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Mijn Plextor12/32/A kan met Nero makkelijk 90minuten cd's aan. Maar ik moet niet proberen om over die 90 minuten te komen. 90:00:01 resulteert al in een write error in de eerste minuut.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• LMD
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

LMD

Complex Minded

LeMerchant schreef op 16 september 2002 @ 14:25:
ooh dus dan kan de film van 1:41:32 (734.101.504 bytes) WEL op een 90 min. cd. Maar ik kreeg de indruk in de 1e helft van dit topic dat dat helemaal niet wou. En nu ineens wel :) maarja...
Lees het vet gedrukte
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 14:05:
[...]

een film is DATA
80 minuten CDtje is 700MB in data dus dat past :)
Conlusie
Hij past op een 80 min/700 mb CD en duzz geen 90 minuten cd nodig. :Y)

Nothing more to say...

Verwijderd

Branders van Yamaha en Plextor zijn bijvoorbeeld geschikt, die van Sony niet.
Mijn CRX195A van SONY doet het wel. Dus zegt nooit zomaar dat een apparaat iets niet kan.

• LMD
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

LMD

Complex Minded

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 14:36:
Branders van Yamaha en Plextor zijn bijvoorbeeld geschikt, die van Sony niet.

Mijn CRX195A van SONY doet het wel. Dus zegt nooit zomaar dat een apparaat iets niet kan.
Vet gedrukte
Wie zei dit?? Kan het niet 1 2 3 terug vinden.
Er ziet een quote knop bij iederbericht kun je ook gebruiken. :z

Nothing more to say...

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:45
LeMerchant schreef op 16 september 2002 @ 13:56:
[...]

Die DivX van jou gaat prima op een 80 min CD ;)

En inderdaad, data meet je in MB, muziek in tijdsduur.
Pagina: 1