'Tekst manipulatie' doe ik bij meestal niet op tekst maar op bomen, maar ik manipuleer meestal programmeertalen en XML, dus wellicht is dat niet zo'n sterk punt voor manipulatie van tekst via een boom

. Je hebt hierbij al snel context-vrije mogelijkheden nodig. Standaard werk dus: grammatica schrijven/ontwerpen, parser genereren, transformatie beschrijven in een transformatie-taal, pretty printen van de boom naar tekst. Ik gebruik met name SDF als syntax definitie formalisme en XSLT en Stratego als transformatie-taal.
Python ken ik slechts oppervlakkig. Perl en de rest nog minder. Helaas kan ik over die werkwijze dus niet oordelen en ook geen vergelijking maken... Wel denk ik dat voor veel problemen misschien wel eens eerder nagedacht kan worden over het gebruik van grammatica's en transformatie over bomen ipv ad-hoc oplossingen met 'reguliere expressies' (wat niet bepaald reguliere expressies meer zijn).
Arien heeft mij tijdens eerder discussies hierover eens wat voorbeelden laten zijn uit Perl 6 als ik weer aan kwam zetten met een oplossing met context-vrije grammatica;s. Die Perl 6 oplossingen zagen er wel weer aantrekkelijk uit moet ik zeggen, maar je moet je wel blijven afvragen wat het toevoegt ten opzichte van klassieke grammatica oplossingen.