Text manipulatie talen...

Pagina: 1
Acties:

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
Ik ben nu voor de grap Perl aan het vergelijken met Python, AWK en TCL.
Maar ik heb er dus geen ervaring mee.

Mijn vraag: Gebruik je ze en zo ja waarom specifiek die ene? En vooral ook wat doe je er precies mee?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Elke taal kan over het algemeen tekst manipuleren :)

Zelf gebruik ik voornamelijk php voor dat soort dingen omdat ik daar net iets handiger in ben dan met perl (als in, kennis van de syntax/taal)
Wat ik ermee doe? Bijv onderhoud van een grote site als tweakers.net soepeler maken :)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Wat bedoel je eigelijk precies met een text manipulatie taal?

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 22:36
Voor al mijn text manipulatie werk gebruik ik tegenwoordig Perl terwijl ik dit vroeger vooral met AWK deed. Perl vind ik persoonlijk krachtiger omdat je niet vastzit aan het filteren per regel dat zo vast zit in de syntax van AWK. Verder vind ik de reguliere expressies in Perl een stuk krachtiger.

Python en TCL ken ik niet goed genoeg om er een oordeel over te hebben.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
'Tekst manipulatie' doe ik bij meestal niet op tekst maar op bomen, maar ik manipuleer meestal programmeertalen en XML, dus wellicht is dat niet zo'n sterk punt voor manipulatie van tekst via een boom ;) . Je hebt hierbij al snel context-vrije mogelijkheden nodig. Standaard werk dus: grammatica schrijven/ontwerpen, parser genereren, transformatie beschrijven in een transformatie-taal, pretty printen van de boom naar tekst. Ik gebruik met name SDF als syntax definitie formalisme en XSLT en Stratego als transformatie-taal.

Python ken ik slechts oppervlakkig. Perl en de rest nog minder. Helaas kan ik over die werkwijze dus niet oordelen en ook geen vergelijking maken... Wel denk ik dat voor veel problemen misschien wel eens eerder nagedacht kan worden over het gebruik van grammatica's en transformatie over bomen ipv ad-hoc oplossingen met 'reguliere expressies' (wat niet bepaald reguliere expressies meer zijn).

Arien heeft mij tijdens eerder discussies hierover eens wat voorbeelden laten zijn uit Perl 6 als ik weer aan kwam zetten met een oplossing met context-vrije grammatica;s. Die Perl 6 oplossingen zagen er wel weer aantrekkelijk uit moet ik zeggen, maar je moet je wel blijven afvragen wat het toevoegt ten opzichte van klassieke grammatica oplossingen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• The - DDD
Voor zover ik het begrijp is text manipulatie vooral handig voor het filteren en aanmaken van grote hoeveelheden gestructureerde text. Dus met een gelijkvormige opmaak of een bepaalde structurereing. (XML, elke willekeurige programmeertaal) Heb stukjes gelezen dat ze ermee alle getters en setters meen genereren, mits dat in een speciaal stukje commentaar is aangegeven.

Of voor log files overzichtelijk maken. Bepaalde dingen er uit filteren, optellingen maken etc...

Voordeel van een taal als Perl of de andere voorbeelden die ik noemde is met name dat het erg snel in elkaar te drukken is. Je kan op de 2de regel gelijk beginnen met het oplossen van je probleem. Je hoeft niet eerst allerlij standaard zaken te doen zoals een maiin procedure ofzo. En daarnaast bevatten veel van dergelijke talen reg-ex mogelijkheden. Maar ja.. Ik heb er nooit mee gewerkt en weet er dus weinig van.

Ik kwam er ook met name op omdat ik er iemand op ICQ helemaal idolaat over hoorde uitwijden, dacht van is ff kijken. Maar meeste wat je vindt is materiaal waarin iemand fel voor een bepaalde omgeving is en al het andere af schiet.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
The - DDD: XML
Ik zou sowieso nooit XML gaan manipuleren als tekst (in wat voor taal dan ook). Het is veel eenvoudiger om te werken op de informatie die een XML document in zich heeft. Dit doe je dus in XSLT of een andere transformatie-taal voor XML.
Voordeel van een taal als Perl of de andere voorbeelden die ik noemde is met name dat het erg snel in elkaar te drukken is. Je kan op de 2de regel gelijk beginnen met het oplossen van je probleem.
Ten opzichte van een oplossing in imperatieve talen in de categorie Pascal/C/C++/Java/C# moet ik inderdaad zeggen dat dat een groot voordeel is, maar er zijn natuurlijk wel meer omgevingen waarin je abstraheert van irrelevant geneuzel.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• The - DDD
Alarmnummer schreef op 15 September 2002 @ 13:43:
Wat bedoel je eigelijk precies met een text manipulatie taal?
Er zijn talen die erg geschikt zijn voor het bewerken van tekst. Als je naar een systeem kijkt is het bijvoorbeeld vaak het geval dat er een hele hoop informatie gegenereerd wordt in simpele tekst bestanden. (lees logfiles) Om hier enigzins nuttige informatie uit te kunnen halen zul je, naar mijn idee, hier bepaalde informatie uit willen extraheren of filteren. En ik heb gehoord dat Perl zo'n taal is die daar onderandere goed in is.

Toevallig heb ik ooit een keer het camell en llama boek gekregen, wel oude edities maar toch. (O'Reilly's Programming Perl en Learning Perl) Heb er is in zitten bladeren en ben van plan er is een keertje mee te stoeien, mits ik het idee heb dat ik het misschien ooit is zal gebruiken, is dat niet zo dan lees ik liever iets anders.

De kreet text manipulatie taal is ook een kreet die ik van horen zeggen heb, dus ik kan er helaas geen betere omschrijving van geven.
Pagina: 1