Flexibele luchtpijp. Nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• Jarlian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 18:25
Aloha,

Ik heb op zolder een paar meter flexibele luchtpijp gevonden (volgens mij van een oude gaskachel ofzo) .. Hij past mooi om de casefans heen dus ik kan er wel wat mee.. Maar ik wilde even weten of iemand dit al heeft gedaan en hoe de resultaten zijn?

Ik kan wel een stuk buis over mijn CPUfan schuiven en die buis aan mijn Casefan (die naar buiten blaast) monteren... maar beinvloed ik dan de airflow in de rest van de kast niet teveel? (Aangezien dat ik alleen lucht naarbuiten wegzuig via mijn CPU en door de voedingfan) Graag reacties

Edit: voor de mensen die het een beetje moeilijk kunnen inbeelden allemaal:

Afbeeldingslocatie: http://www.jarl.nl/pics/system.jpg

duss; ik wil de buis van casefan 1 naar CPUfan 3 leiden...
Afbeeldingslocatie: http://www.jarl.nl/pics/buis.jpg

de buis. (met isolatiemateriaal)

[ Voor 0% gewijzigd door Jarlian op 15-09-2002 18:06 . Reden: Pics ]

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Verwijderd

ik heb af gelopen wekend ook met een luchtpijp gespeeld
alphapal 8045 t papst fan op 950 rpm zuigend natuurlijk een flexibele lucht pijp naar de zijkant van me kast op een 120 mm enermax ook zuigen potmeter helemaal terug gedraait en er nog een zalman fanmate tussen gezet die bijna dicht gedraait ongeveer een 75 a 80 % hij start nog net op
amd xp 1800+ @ 1900 stressed max 47 graden
me airflow staat echt ook ultra low allemaal enermax fannetjes met zalman fanmate er tussen zo afgesteld dat ze net op starten en heel mak aan hun rpmtjes maken
water koeling stiller O is dat zo

maar nou jarlian zijn pc
wat voor cpu zit er op
wat voor koeler en wat voor fan
wellke maten fannetjes heb je
zijn b.v de ijzeren roosters in je kast al weg gedremmeld ?
die pijp is van ijzer neem ik aan tot hoe veer buigzaam is het en welke diameter heeft het
en wat voor kast heb je

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:46

Creesch

bla bla!

het kan heel handig zijn om die luchtpijp op een intake fan aantesluiten en dan de pijp bovende proc fan uit te laten komen, dan heb je koude lucht direct op de proc koeler en zou je een lachere temp kunnen halen

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 12:48

FXR1340

WTSHTF

Heb een Chieftec kast DA01-BL-D met 80 mm fan in de zijkant. Daar een 90 mm slang opgemonteerd naar de cpu koeler toe. (flexibele slang van wasdroger) Temp was hetzelfde als zonder slang. Liet de lucht naar de cpu blazen. Voordeel was wel dat pc stiller was toen de slang om de 80 mm casefan en de std Intel cpu fan zat. :9~

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• Jarlian
Verwijderd schreef op 15 September 2002 @ 16:38:

maar nou jarlian zijn pc
wat voor cpu zit er op
wat voor koeler en wat voor fan
wellke maten fannetjes heb je
zijn b.v de ijzeren roosters in je kast al weg gedremmeld ?
die pijp is van ijzer neem ik aan tot hoe veer buigzaam is het en welke diameter heeft het
en wat voor kast heb je
KT3 Ultra 2
AMD Xp2000+ Arctic supersilent pro
80x80 Enermax casefans
buis is ongeveer 100x100

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Verwijderd

WErk die kabels bij jouw maar eens weg, dat heeft veel meer nut :)

• Jarlian
Ik heb niet het idee dat dat veel verschil maakt.. al teveel over gehoord ik wil die ruimte juist ook gaan overbruggen met die buis... zodat er nauwelijks lucht langs de kabels opkomt en zodat de "koelere" lucht in een grotere hoeveelheid bij de CPU komt.. En niet dat ie iedere keer zijn eigen warme lucht recycled.. :) daarom is het (naar mijn idee) ook niet nodig om die kabels te rounden

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 12:16

M14

Jarlian schreef op 15 september 2002 @ 13:00:
Ik kan wel een stuk buis over mijn CPUfan schuiven en die buis aan mijn Casefan (die naar buiten blaast) monteren... maar beinvloed ik dan de airflow in de rest van de kast niet teveel? (Aangezien dat ik alleen lucht naarbuiten wegzuig via mijn CPU en door de voedingfan) Graag reacties
Dit is geen goed idee: De fan blaast lucht naar buiten, de cpu-fan blaast lucht naar binnen. Zo krijg je een onderdruk in de buis, en kan je cpu-fan geen lucht meer tegen de cpu blazen, omdat de 80 x 80 fan sterker is.

Als je de 80 x 80 fan naar binnen laat blazen maakt het niet uit.

Zelf zou ik de buis om een 80x80 fan (die naar binnen blaast) schuiven en richting videokaart/hd/chipset van mobo laten blazen. Dan heeft het pas zin.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Zoiets moois als een flexibele buis gebruik je natuurlijk als outtake.
Want wat is er slimmer dan *direct* de warmte af te voeren in plaats van te verspreiden.
Maak dus een verbinding tussen je fan 4 en je kale koelblok. Succes verzekerd.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bdv/files/duct2.jpg

• Jarlian
[quote]M14 schreef op 15 september 2002 @ 19:45:
[...]

Dit is geen goed idee: De fan blaast lucht naar buiten, de cpu-fan blaast lucht naar binnen. quote]

Erm... Lees mijn eerste postje nog es?

"duss; ik wil de buis van casefan 1 naar CPUfan 3 leiden... "

Casefan 1 blaast toch echt naar binnen volgens mij 8)7

• Jarlian
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 20:03:
Want wat is er slimmer dan *direct* de warmte af te voeren in plaats van te verspreiden.

[afbeelding]
Strak idee.. Hoe warm word die PVC Duct??

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 12:16

M14

ehm, Jarlian, wat wou hier je schrijven?? ;)
lol 8)7 :z

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 20:03:

[afbeelding]
Die is heel mooie newcleus. Je hebt hem niet helemaal op het bord gezet neem ik aan, maar een halve CM erboven ofzo?

Wat voor materiaal heb je gebruikt?

specs

Verwijderd

Zolang je zorgt voor voldoende aanvoer van frisse lucht (en dat doe je met fan 1 en fan 2)
zal de temperatuur van je XP rond de 35°C schommelen, en die temp trek je door de duct.
Zonder problemen kun je het zelfs met 120 grams papier af.

De duct is gemaakt van een plastic A4 map en zit een paar millimeter van m'n bord.
Let wel, zoiets werkt alleen als je zorgt voor voldoende intake.
Het geheel zorgt voor een perfecte flow op de plaats waar het *moet*.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bdv/files/map.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bdv/files/papier.jpg

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
heel strak. Ik heb wat met papier zitten kloten, maar ik zo'n map is beter.

Ik zie niet goed hoe je hem aan de kast hebt bevestigd? Klemt de enermax fan hem vast?

specs

Verwijderd

gladiool schreef op 15 September 2002 @ 20:36:
heel strak. Ik heb wat met papier zitten kloten, maar ik zo'n map is beter.

Ik zie niet goed hoe je hem aan de kast hebt bevestigd? Klemt de enermax fan hem vast?
De enermax kan 'm eenvoudig niet vastklemmen,
want dan is het onmogelijk om de duct over het koelblok te krijgen.
De binnenste zijkant zit bij de fan dus los, bedoeld voor montage.
Low budget oplossing voor bevestiging: met een plakbandje een lipje maken,
en tussen fan en achterwand drukken voordat je de fan vast zet.

• Jarlian
Een kameraad van me werkt met kunstof.. die zei wel zo'n kap in elkaar te kunnen zetten..(1 deel) bedankt voor het idee newcleus... ik ga druk aant tekenen ;)

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11-2025

TrasherXL

Bicky burger for life

Ik heb ook ooit met een pvc-buis in mijn kast gemonteerd. Blies koude lucht van buiten mijn kast op de cpu-cooler (zat dus geen fan meer op). via een casefan achter in zoog ik de warme lucht die "uit" de heatsink kwam weg. Dit werkte opzich prima, zonder verdere koeling bleef zelfs mijn Thunderbirdje lekker draaien @ 46 graden. En dat vrijwel noiseless (zorg wel voor goeie casefans, die liefst weinig herrie maken @ 12volt.) Als je dit netjes maakt en allemaal goed afplakt is het een eitje. Naar mijn ervaring werkt dit alleen goed met de wat grotere heatsinks. Een 6cmx6cm blok is er niet ideaal voor omdat deze net wat te weinig koel oppervlak biedt.

suc6!

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je kunt ook gewoon een 80mm pvc bocht pakken en die wat aanpassen, werkt ook zeer goed.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Eehm, plaats de slangen in je case, test het. Draai je fans om, test het nog eens.

Werkt het! Ja, het heeft nut.

Werkt het niet! Nee, het heeft geen nut..........

Is iedereen lui tegenwoordig ofzo? Net zo lui als ik dan, want ik heb geen reply's gelezen! Alleen ff naar die duct gekeken!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Zoiets ??

Afbeeldingslocatie: http://koreamod.com/review/article/10_badong/10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://koreamod.com/review/article/10_badong/3.jpg
Pagina: 1