Mandrake 9.0 opstarten

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 10:56

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb gisteravond mandrake 9.0 er op gegooid naast XP.
Installatie gign erg makkelijk en alles werd goed erkend.

Alleen als ik nu de PC opnieuw opstart en in de Boot-menu aangeef dat ik Linux wil draaien dan start alles gewoon in TEXT.

Dus het start niet op met KDE zoals ik aangegeven heb dat ik wil gebruiken.

Ik krijg de vraag wie er in wilt loggen + wachtwoord.
Als ik dat ik gevoerd heb dan zie je dat ik ingelogd heb maar dat is alles.

Het is niet dat het vast zit maar meer dat ik alleen commandos kan geven. (en aangezien iknog een n00b ben gaat dat erg moeizaam.) :)

Hoe kan ik ervoor zorgen dat KDE vanzelf opstart ??

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Afhankelijk van wat Mandrake daarvoor gebruikt (runlevel 4 of 5) aanpassen van je inittab in /etc.
code:
1
2
# Default runlevel. (Do not set to 0 or 6)
id:4:initdefault:

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 21:44
init 5

TheS4ndm4n#1919

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 17:18
Textmode is normaal 3, via 5 kom je gelijk in KDE.
(ik ben er op een pijnlijke manier achter gekomen, 3 uur bezig geweest om het weer terug te veranderen. Kweet nu vrijwel alles over emacs :*))

Probeer anders eens via de console "startx", dan kom je in XWindows (zo'n grijs gestippeld scherm, schoot ík weinig mee op)

veranderen kan via "emacs etc/inittab" (kweet zo niet zeker hoor)

Verwijderd

[vi, mcedit, pico, nano] /etc/inittab is beter/makkelijker :)

Verwijderd

Met
code:
1
startkde
of
code:
1
gnome-session
start je resp. kde of gnome.
Je kan dan in het Mandrake Control Center (icon op je desktop, anders via het startmenu - configuration - other - MCC) instellen hoe je wilt booten (linux grafisch of tekstmode), en wat je default moet zijn (win of lin) etcetc.

Het is overigens de plaats om nog veel meer instellingen te wijzigen, dus kijk er rond (daar kan je ook bv aangeven dat Mandrake naar een (usb) printer en/of scanner moet kijken, je netwerkinstellingen wijzigen en ook welke services je pc draait, daarvan zou ik zoveel mogelijk onnodige dingen uitzetten..).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Nee, je start X met 'startx' (of zoals hierboven aangegeven door het runlevel op 5 te zetten).

Het gaat niet werken om 'startkde' of 'gnomesession' in te typen in tekstmode - dat moet je dan in je .xinitrc zetten.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik zal ff proberen met STARTX.
Kijken of ik daarme m'n KDE opgestart krijg.

Wat dat andere betreft "level 5 "enz daar begrijp ik jammer genoeg niets van.

Mog dit niet lukken dan kom ik wel terug om dat andere te begrijpen :)

iRacing Profile Flickr

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Zo. STARTX werkt. :)
Dit wordt op dit moment vanaf MANDRAKE 9.0 geschreven (Mozilla)

Nou , zou ik graag dat KDE vanzelf opstart. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen :?
Ik heb ooit SUSE 7.1 geprobeerd en daar kreeg ik een mooie grafische inlogscherm en KDE starte daarna vanzelf op na het inloggen.
Hopelijk kan het hiermee ook.

Hou er AUB rekening mee dat ik niet veel snap van Linux (hoop natuurlijk dat dat snel veranderd)

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

seninha schreef op 15 september 2002 @ 19:40:
Hou er AUB rekening mee dat ik niet veel snap van Linux (hoop natuurlijk dat dat snel veranderd)
Ik neem aan dat je de RC2 van Mandrake hebt geinstalleert, zo ja waarvoor wacht je niet tot de final met zo min mogelijk bugs.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Dat klopt.

als de final uitkomt, moet ik dan een nieuwe instaal doen of kan ik gewoon upgraden :?

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

Wilke: dat wist ik niet; ik heb het zelf alleen geprobeerd met:
X :1 &
(eigenlijk: "X -depth 8 :1 &" omdat ik toen een extra modus nodig had op 8 bit kleurdiepte, dat was dus een tweede X)
gevolgd door
export DISPLAY=:1
en
startkde (resp. gnome-session)

Seninha, om kde automatisch te krijgen, moet je mijn bovenstaande commentaar lezen, als je er maar eenmaal in bent, kan je dat in het Mandrake Control Center kiezen/instellen.

Het kan er inderdaad aan liggen dat het niet werkt doordat het een RC is en geen final.

Ik denk dat je de final met upgrade kunt installeren, maar als je niet echt aan je bestaande install hecht, is het misschien geen slecht idee om je rootpartitie ( / ) gewoon te formatteren en echt nieuw te beginnen (je kunt je /home partitie natuurlijk houden, met al je eigen data).
(Je hebt toch wel een aparte / en /home partitie gemaakt? anders is dit ook het moment om dat te doen...)
Succes met linux!
Wat ik aan je sysspecs zie, moet het allemaal zonder probs gaan, dus misschien moet ik juist zeggen: veel plezier met linux! :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
seninha schreef op 15 september 2002 @ 20:56:
Dat klopt.

als de final uitkomt, moet ik dan een nieuwe instaal doen of kan ik gewoon upgraden :?
Ik zou maar opnieuw beginnen. Ik heb trouwens zelf ook problemen om kdm te starten tijdens opstarten. Hij floept er gewoon weer uit. Wat je kunt doen is als root inloggen en dan "/etc/init.d/dm restart" doen. dan start je log-inscherm weer.

Verwijderd

Je kan natuurlijk als je een beetje meer kennis van GNU/Linux hebt de ISO's downloaden, die openen en daarvanuit bootdiskettes maken om vanaf HD te upgraden... maar het is het makkelijkst om gewoon de CD's te branden.
Pagina: 1