Toon posts:

[Slackware 8.1] USB muis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas slackware 8.1 geinstalleerd, maar hoe krijg ik nu de USB muis werkend.
Het is een: "Saitek GM1"
Ik heb de device /dev/usbmouse en /dev/input/mice geprobeerd maar beide werken niet

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52
hmzzz bij mij schoot ie telkes als een idioot door het scherm met slack :) heb het ps/2 adapterje maar weer ff terug gezet nu werkt het allemaal normaal

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 00:30:
Ik heb de device /dev/usbmouse en /dev/input/mice geprobeerd maar beide werken niet

"werken niet"... Je hebt uiteraard een foutmelding? ;)
Als het goed is, is het een kwestie van de juiste modules laden, je X config aanpassen en dan zou het moeten werken. Eventueel is het makkelijker om usbmgr te installeren en gebruiken.
T-Blizzard schreef op 15 september 2002 @ 00:47:
hmzzz bij mij schoot ie telkes als een idioot door het scherm met slack :)

klinkt als: verkeerd ingesteld protocol

• T-Blizzard
  • Laatst online: 13:52
deadinspace schreef op 15 september 2002 @ 00:56:

[...]

"werken niet"... Je hebt uiteraard een foutmelding? ;)
Als het goed is, is het een kwestie van de juiste modules laden, je X config aanpassen en dan zou het moeten werken. Eventueel is het makkelijker om usbmgr te installeren en gebruiken.

[...]

klinkt als: verkeerd ingesteld protocol
Ja :) ben net begonnen met linux.. ach ja enigste wat nu nog nie lukt is om met lilo win XP te starten maar goed...

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
(EE) TDFX(0): unknown reason for exeption
(EE) TDFX(0): cannot continue
(EE) xf60OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice No such device.
(EE) Mouse1: cannot open input device
(EE) PreInit failed for input device "Mouse1"
No core pointer

Fatal server error:
failed to initialize core devices

Hoe installeer ik usbmgr?
Ik heb nog niet zoveel ervaring

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 18:49
Wat ik heb gedaan (zal wel niet de beste methode zijn)...
Nieuwe kernel met usb en hid (muis) ondersteuning gebakken
Vervolgens /etc/rc.d/rc.gpm en /etc/X11/XF86Config aangepast volgens het truucje wat onderin het bestand /etc/rc.d/rc.gpm beschreven staat.
Je moet uiteraard gpm starten voordat je naar x gaat, of rc.gpm automatisch op laten starten bij het booten van linux. Misschien is het niet eens nodig om een nieuwe kernel te bakken, maar dat moest bij mij zowieso gebeuren ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 18:49
ow ja.. probeer eerst als device maar eens /dev/usb/mouse0

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Welk protocol moet ik voor de muis gebruiken?

Verwijderd

/dev/input/mouse0 is het bij mij. Heb je de benodigde modules ook geladen ? usbmouse mousedev heb ik geladen, het kan zijn dat je maar 1 van de 2 nodig hebt. Mijn mouse instellingen van /etc/X11/XF86Config ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "InputDevice"

# Identifier and driver

Identifier  "Mouse1"
    Driver      "mouse"
    Option "Protocol"    "IMPS/2"
    Option "Device"      "/dev/input/mouse0"
    Option "Buttons"     "5"
    Option "ZAxisMapping" "4 5"

Voor mijn muiswerking is het beter gpm niet te laden. En protocol is muis afhankelijk, maar ik zou eerst eens IMPS/2 proberen.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

T-Blizzard schreef op 15 september 2002 @ 01:00:
Ja :) ben net begonnen met linux.. ach ja enigste wat nu nog nie lukt is om met lilo win XP te starten maar goed...

Dat is toch gewoon iets van
code:
1
2
other=/dev/hda1
        label=winxp

toevoegen aan lilo.conf en dan lilo opnieuw runnen? Waarbij /dev/hda1 je Windows partitie is.
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 01:14:
code:
1
(EE) xf60OpenSerial: Cannot open device /dev/input/mice No such device.

Dat betekent dat /dev/input/mice wel bestaat, maar dat er geen module mee geassocieerd is.
Met modprobe kun je modules laden, met lsmod kun je bekijken welke geladen zijn.
Modules die ik geladen heb en van toepassing zijn, zijn: hid, usbcore, mousedev, input.
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 01:37:
Welk protocol moet ik voor de muis gebruiken?

Afaik zijn USB muizen altijd PS/2 (zonder scrollwheel) of IMPS/2 (met scrollweel).
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 02:08:
/dev/input/mouse0 is het bij mij.
/dev/input/mice kan ook, dat is een (accumulatief) verzameldevice voor alle muizen (waarvan de drivers het "input" subsystem snappen). Is handig als je er een andere muis bij hangt en dan wil dat allebei je muizen de cursor in X besturen (zonder dat je X hoeft te herstarten). Ook verdwijnt /dev/input/mouse0 als je de USB muis eruit-trekt, ik weet niet wat dat voor een invloed heeft op XFree.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de modules geladen enzo, X start dan wel op, ik zie me muispijltje wel, maar bewegen doet ie niet.

Verwijderd

Wat heb je allemaal voor modules geladen ? Geen ons eens inzicht door de output te posten van 'lsmod' en van de relevante delen van je /etc/X11/XF86Config ?

Verwijderd

Via USB lukt niet, ik heb het zelf met slackware 8.1 op alle mogelijke manieren geprobeerd. Probeer ergens een USB->PS2 converter te halen als je die nog niet hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 14:42:
Via USB lukt niet, ik heb het zelf met slackware 8.1 op alle mogelijke manieren geprobeerd. Probeer ergens een USB->PS2 converter te halen als je die nog niet hebt.
Geldt dat voor alle muizen of specifiek voor de genoemde muis ?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:33
Mijn USB muis werkt perfect dus voor alle muizen zal het niet gelden :P
Voor mijn muisje heb ik hid, input en mousedev geladen als module.

Verwijderd

Geldt hier hetzelfde, mijn Logitech optical werkt goed op USB. Maar roepen dat het niet gaat werken vereist in mijn optiek enige nuancering. Vandaar de vraag.

Verwijderd

Topicstarter
Modules die geladen zijn:
mousedev
hid
input
usbcore
pcmcia_core
ide-scsi
8139too
mii

XF86Config:

Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "PS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:33
Als je je muis erin prikt, zie je dat dan ook in dmesg of syslog/messages? Waarschijnlijk zal daar nuttige info staan.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn dat de goede modules allemaal of moet ik er meer laden??

kheb dit nog ff veranderd:

Option "Protocol" "IMPS/2"

Verwijderd

Driver voor je USB ? Of zit die in je kernel ? Je hebt usb-uhci , uhci en usb-ohci. Een van die drie mis ik in je rijtje.

Verwijderd

kijk eens in je kernel config.

dan staat ergens bij usb dingen iets voor serieele meuk (converter ofzo) die meebakken in je kernel. is trouwens ook een readme voor dacht ik. staat het allemaal in, en bij het opstarten krijg je dan ook een melding aan welke /dev/blaat de muis zit

sorry dat ik vaag ben, het is vroeg en ik mijn linux bak staat thuis.
ook slack 8.1 en usb muis, werkt prima trouwens

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 14:42:

Dat klinkt nogal zelfverzekerd, maar ik post dit toch echt met behulp van een USB muis ;)
Ok, ik draai geen Slackware, maar dat moet niks uitmaken.

Je kunt trouwens wat makkelijker checken of je muis het doet door op de console "cat /dev/input/mice" te doen voor je X start. Als je dan je muis beweegt en je krijgt rare bledder op je scherm, dan werkt je muis (tot op zekere hoogte). Je kunt dan terug naar de console met ctrl-C (en als je console dan fucked up is moet je blind "reset" typen en op enter duwen, dan reset hij je terminal).

Verwijderd

Ik zit dit ook te posten met een USB, wireless muisje, en ik werk wel met Slack. Geen probleem.. Nou ja.. Wel een probleem, want nu wil het touchpadje van die laptop niet meer werken, lijkt wel...

/me zucht....

Mischien kom ik er nog wel eens uit...

• Kippenijzer
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Helpt het niet om usbdev te laden en dan je /dev/usb ofzo te mounten... Kwam ik ooit ergens tegen, en in ene werkte alle suffe USB zooi...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 12:36:
Ik zit dit ook te posten met een USB, wireless muisje, en ik werk wel met Slack. Geen probleem.. Nou ja.. Wel een probleem, want nu wil het touchpadje van die laptop niet meer werken, lijkt wel...

Heb je wel beide muizen in je X config staan?

Verwijderd

Ik gebruik devfs, en zie geen device verschijnen voor de 'ps/2' muis (het touchpadje dus). Het device voor de USB muis werkt prima. Ik heb nog even de kernel opnieuw gefabriekt met de auxiliary device in de kernel mee, ipv als module, maar zie die nog niet verschijnen. Vreemd. Mischien probeert het laptopje bijdehand te zijn en de PS/2 port uit te schakelen als ie een USB muis ziet ofzo.. Alleen zit er een BIOS password op aangezien het een laptop ding van de baas is :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Wat voor een merk laptop is het? Compaq?
En BIOS passwords is omheen te komen >:)

Verwijderd

Is een fujitsu siemens dingetje. Niet gek al met al. Enne.. Als je goede ideeen hebt voor het password......

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ah, compaq laptops doen namelijk nogal eens wazig met PS/2 poorten (spontaan van protocol switchen, zich anders gedragen als er een externe PS/2 muis aanhangt, dat soort dingen)...
Btw, een Lifebook C-6175 misschien toevallig? Zal wel niet, maar tzou kunnen :)
Het afwezig blijven van een psaux device is wel wazig btw... Dat heb ik nog nooit gezien.

Voor je BIOS: er zijn DOS progjes die de inhoud van je CMOS (BIOS settings) kunnen opslaan en terugzetten naar/vanuit een file. Zet zo'n progje op een DOS bootflop, maak een dummy CMOS file aan (bestaande uit allemaal nullen bijvoorbeeld), en laat dat progje die foute CMOS file "terug"schrijven naar de BIOS. Als je je computer dan reboot, checkt de BIOS de checksum op de CMOS, en deze klopt voor geen meter meer (omdat je er bledder overheen hebt geschreven), en dus laadt de BIOS de default waarden in, dus ook zonder password enzo.
Disclaimer: die methode werkte voor mij, maar als jouw BIOS het niet gaaf vind, is het niet mijn schuld :)

Wat minder botte methode is om uit te zoeken of jouw BIOS een "master password" (een hard ingebakken standaard password) heeft (veel BIOSes hebben dat). Met een eind googlen kun je misschien achter dat master password komen.

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 10:56

seninha

god's right foot

Ik ben hier ook ff bezig met m'n muis.
Het is een USB Logitech Wireless optical en ik kan de scroll maar niet aan de praat krijgen.

Ik had al wat veranderd in /etc/X11/XF86Config-4 maar zonder succes.

Dit staat er nou daar in.

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/usbmouse"
Option "ZAxisMappin" "4 5"
Option "Buttons" "5"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse2"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "PS/2"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Emulate3Buttons"
Option "Emulate3Timeout" "50"
EndSection

Ik heb de eerste input device veranderd, de tweede heb ik gelaten zoals die was.
Wat doe ik fout :?

iRacing Profile Flickr

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Heb je X al gerestart? Als je je scrollwieltje beweegt boven xev (even vanuit een terminal starten), geeft dat dan wat?

• seninha

seninha

god's right foot

Ik heb X zeker opnieuw gestart maar nog steeds niets. :(

Wat ik me af vraag is , waarom ik twee Input devices heb (mouse1 en mouse 2) :?

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

deadinspace schreef op 16 september 2002 @ 20:38:
Ah, compaq laptops doen namelijk nogal eens wazig met PS/2 poorten (spontaan van protocol switchen, zich anders gedragen als er een externe PS/2 muis aanhangt, dat soort dingen)...
Btw, een Lifebook C-6175 misschien toevallig? Zal wel niet, maar tzou kunnen :)
Het afwezig blijven van een psaux device is wel wazig btw... Dat heb ik nog nooit gezien.

Voor je BIOS: er zijn DOS progjes die de inhoud van je CMOS (BIOS settings) kunnen opslaan en terugzetten naar/vanuit een file. Zet zo'n progje op een DOS bootflop, maak een dummy CMOS file aan (bestaande uit allemaal nullen bijvoorbeeld), en laat dat progje die foute CMOS file "terug"schrijven naar de BIOS. Als je je computer dan reboot, checkt de BIOS de checksum op de CMOS, en deze klopt voor geen meter meer (omdat je er bledder overheen hebt geschreven), en dus laadt de BIOS de default waarden in, dus ook zonder password enzo.
Disclaimer: die methode werkte voor mij, maar als jouw BIOS het niet gaaf vind, is het niet mijn schuld :)

Wat minder botte methode is om uit te zoeken of jouw BIOS een "master password" (een hard ingebakken standaard password) heeft (veel BIOSes hebben dat). Met een eind googlen kun je misschien achter dat master password komen.
Voor zover ik weet heeft Fujitsu een eeprommetje met daarin het BIOS password, dus dan zou jouw methode (volgens mij) niet werken. Dat master password klinkt bekender. Enne.. Volgens mij is het inderdaad zo'n C-6175. P!!! 500 met 'keycode' knopjes aan de voorzijde van de laptop. Geen onaardig ding, op dat password na dan....

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

seninha schreef op 18 september 2002 @ 09:51:
Ik heb X zeker opnieuw gestart maar nog steeds niets. :(
Ok, voor de duidelijkheid:
Je muis werkt wel, maar alleen het scrollwieltje werkt niet?
Je muis is aangesloten op de USB poort?
Waar wijst /dev/usbmouse naartoe (het is een symlink als het goed is)?
Wat ik me af vraag is , waarom ik twee Input devices heb (mouse1 en mouse 2) :?
Eentje voor een USB muis en eentje voor een PS/2 muis.
Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 10:09:
Voor zover ik weet heeft Fujitsu een eeprommetje met daarin het BIOS password, dus dan zou jouw methode (volgens mij) niet werken.
Het werkte op mijn Fujitsu C-6175 :)
Anyhow, de CMOS is waarschijnlijk een eeprom chip ja.
Enne.. Volgens mij is het inderdaad zo'n C-6175. P!!! 500 met 'keycode' knopjes aan de voorzijde van de laptop.
Celeron, niet p3 :P En die knopjes aan de voorkant sukken (ik gebruik ze dus maar niet).
Geen onaardig ding, op dat password na dan....
Ik heb nog wel wat klachten hoor >:)
De cdrom zit aan de voorkant bijvoorbeeld. Als je je laptop op schoot hebt, gaat dus vaak de cdrom open (slecht design). Verder is hij fysiek niet echt stevig (vergelijk ze maar eens met Toshiba laptops zoals de CDT320). Hij heeft maar één USB poort ( |:( ).

Dan vind ik de kwaliteit van het LCD niet zo geweldig, en wordt hij nogal warm vind ik (te warm relatief naar zijn specs) en nog wat dingetjes, magoed, das ook kieskeurigheid (en een laptop helemaal naar mijn wensen zou stervensduur zijn).

Verwijderd

Ik denk dat ik dan toch stiekem een andere heb. De CD speler zit bij mij aan de zijkant. Hij wordt inderdaad aardig warm en die ene USB poort is ook niet geweldig.. Maar aan de andere kant vind ik het wel lekker dat ie welke voeding dan ook (mits fujitsu) en welke floppydrive dan ook (mits fujitsu) slikt.. Erg prettig als dat de meest voorkomende op kantoor is.. kun je die even lenen van een collega als je 'em vergeten bent..

De LCD is niet verkeerd. Maar goed.. Gegeven paard enzo :) Overigens heb ik een brilletje nodig. Die psaux device verscheen wel, maar niet waar ik em verwachtte.. duhhhhh....

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 18 september 2002 @ 19:13:
Ik denk dat ik dan toch stiekem een andere heb. De CD speler zit bij mij aan de zijkant.
Nouja, ik heb wel eens gehoord dat dit een licht aangepaste versie van de C-6175 is (is studentennotebook op de TU/e). OTOH, cdrom verplaatsen is wel wat meer werk dan dat.
Maar aan de andere kant vind ik het wel lekker dat ie welke voeding dan ook (mits fujitsu) en welke floppydrive dan ook (mits fujitsu) slikt.. Erg prettig als dat de meest voorkomende op kantoor is.. kun je die even lenen van een collega als je 'em vergeten bent..
Hmm, ik heb interne flop.
De LCD is niet verkeerd. Maar goed.. Gegeven paard enzo :)
Mja, ik heb wel eens achter een Sony Vaio gezeten... Die LCDs zijn beter :) Ik vind die van de Toshiba laptops hier ook iets beter.
Die psaux device verscheen wel, maar niet waar ik em verwachtte.. duhhhhh....
Waar verwachtte je hem dan?

• seninha

seninha

god's right foot

Als ik naar /dev/usb/ (ik heb geen usbmouse map) ga kan ik daar twee opties kiezen .
1-- /dev/usb (ervoor een blauwe map met een gele bliksem)en daar weer hoe je het wilt openen.
2- /dev/usb/hid/ :? (weet niet wat dit betekend)

Wat ik wel zag was het volgende in /dev/
1--/dev/input/ en daar in twee icoontjes . Onder de eerste staat MICE en de tweede Mouse 0

Denk dat het dus bij USB fout staat of ga ik nu te wijs doen :)

iRacing Profile Flickr

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

/dev/usbmouse is geen dir maar (als hij al bestaat) een symlink naar je USB muis device :)

Je kunt het beste /dev/input/mice kiezen. Voor muizen (en toetsenborden) is een nieuwe Linux kernel API ontwikkeld: de input core. Nu ondersteunen nog maar heel weinig drivers input core, maar de driver voor USB muizen doet dat iig wel. /dev/input/mice is bovendien een "verzameldevice" voor alle (input-core ondersteunende) muizen. Als je twee USB muizen zou inpluggen, dan zou eentje toegankelijk zijn via /dev/input/mouse0, en een via /dev/input/mouse1. Als je /dev/input/mice gebruikt, dan laten beide muizen de pointer bewegen.

• seninha

seninha

god's right foot

Dus al ik het goed begrijp moet ik Option "Device" "/dev/usbmouse" vervangen voor Option "Device" "/dev/input/mice" :?

iRacing Profile Flickr

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ja, of een symlink maken van /dev/input/mice naar /dev/usbmouse (dan werkt het ook).
Maar... Je muis werkte toch, op het scrollwieltje na? Dan zou ik het wel vreemd vinden namelijk.

• seninha

seninha

god's right foot

Wat is een symlink en hoe doe ik dat :)

Hou aub rekening mee dat ik nog heeeel weinig verstand van linux heb.

Graag stap voor stap. :)

iRacing Profile Flickr

Pagina: 1