Een leraar bij ons op school (HRO) had het laatst over dat er veel programmeren
wordt gegeven, maar dat het gedeelte om problemen te analyseren steeds minder wordt gegeven.
Het kwam er op neer dat mensen heel goed in Java een for-lusje kunnen maken, maar wanneer ze
een probleem voorgeschoteld krijgen, weten ze er geen raad mee.
Toevallig liep ik vandaag tegen zo'n probleempje:
[probleem]
Ik heb een functie in Visual Basic nodig die overbodige spaties uit een zin haalt.
Dus voor deze zinnen:
Moet ik allemaal de volgende uitkomst krijgen:
Spaties moeten dus blijven staan, maar overbodige, leading en trailing spaces moeten er uit.
TAB's en dergelijke (overige white-spaces) hoeven niet "geparsed" te worden.
[/probeem]
Het liefst zie ik dit in één recursieve functie. (hoeft niet persé natuurlijk)
Ik heb een uitwerking, maar die vind ikzelf nogal slordig en die post ik hier bewust niet, om
jullie creatieve geesten niet te verontreinigen
Mijn uitwerking bestaat uit één recursieve functie en 2 "normale" functies.
Omdat ik al een uitwerking heb is er geen haast bij ofzow, maar je moet het zien als
een extra oefening om praktische programmeer problemen op te lossen.
Wie lukt dit ?
wordt gegeven, maar dat het gedeelte om problemen te analyseren steeds minder wordt gegeven.
Het kwam er op neer dat mensen heel goed in Java een for-lusje kunnen maken, maar wanneer ze
een probleem voorgeschoteld krijgen, weten ze er geen raad mee.
Toevallig liep ik vandaag tegen zo'n probleempje:
[probleem]
Ik heb een functie in Visual Basic nodig die overbodige spaties uit een zin haalt.
Dus voor deze zinnen:
code:
1
2
3
4
| " Dit is een voorbeeld zinnetje" "Dit is een voorbeeld zinnetje " "Dit is een voorbeeld zinnetje" " Dit is een voorbeeld zinnetje " |
Moet ik allemaal de volgende uitkomst krijgen:
code:
1
| "Dit is een voorbeeld zinnetje" |
Spaties moeten dus blijven staan, maar overbodige, leading en trailing spaces moeten er uit.
TAB's en dergelijke (overige white-spaces) hoeven niet "geparsed" te worden.
[/probeem]
Het liefst zie ik dit in één recursieve functie. (hoeft niet persé natuurlijk)
Ik heb een uitwerking, maar die vind ikzelf nogal slordig en die post ik hier bewust niet, om
jullie creatieve geesten niet te verontreinigen
Mijn uitwerking bestaat uit één recursieve functie en 2 "normale" functies.
Omdat ik al een uitwerking heb is er geen haast bij ofzow, maar je moet het zien als
een extra oefening om praktische programmeer problemen op te lossen.
Wie lukt dit ?
Far from being some stuffy science, writing regular expressions is closer to an art.