[laptop] Dell Latitude CP + 40GB harddisk = no go, why?

Pagina: 1
Acties:

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb een Dell Latitude CP (P166MMX, 96MB ram, TX chipset) laptop gekocht (2e hands) en daar zat een 2,1GB harddisk in. Omdat ik nogal wat programma's, mp3 en dergelijke mee wil nemen met die laptop heb ik een 30GB IBM harddisk besteld (het maximale wat een TX chipset, en dus ATA33, ondersteunt). Ik kreeg echter een 40GB IBM geleverd, waarmee ik in eerste instantie blij verrast was.

De bios herkent de HD alleen niet en ik zou niet weten hoe ik het nu nog aan de praat krijg. Wat ik heb geprobeerd:

• Harddisk aansluiten en booten: laptop meldt dat er geen bootdisk in zit
• IBM Diskmanager downloaden en booten met die diskette: IBM Diskmanager vindt geen disk
• WinXP Pro installeren (ik had gehoord dat winXP zelf de IDE bus scant voor HD's die de bios niet kent): ook XP vindt geen HD

In de bios van deze laptop kun je echt totaal niks instellen qua HD's: hij herkent hem of hij herkent hem niet. Alleen de bootsequence is in te stellen. Ik heb ook geprobeerd te zoeken op een 32GB clip setting ofzo, maar die bestaat niet of hij wordt niet door IBM gemeld...

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen voor ik deze laptop HD terugstuur om hem te ruilen voor een *snif* 30GB exemplaar?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
Ik heb een Dell Latitude CP (P166MMX, 96MB ram, TX chipset) laptop gekocht (2e hands) en daar zat een 2,1GB harddisk in. Omdat ik nogal wat programma's, mp3 en dergelijke mee wil nemen met die laptop heb ik een 30GB IBM harddisk besteld (het maximale wat een TX chipset, en dus ATA33, ondersteunt). Ik kreeg echter een 40GB IBM geleverd, waarmee ik in eerste instantie blij verrast was.
Het zal wel komen omdat hij maximaal een 30gb ondersteund (zoals je zelf al zegt) en dat hij die 40gb niet ziet dan... Verder zou ik ut ook niet weten

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de laatste BIOS update -voorzover beschikbaar- al geprobeerd? Voor de chipsets van die tijd heb je een BIOS update nodig om HDD's >32GB correct te herkennen :)

Addresseren is een ander ding, daar heb je de IBM Diskmanager dus voor ;)

Edit: hier kun je dus de BIOS updates voor je Latitude CP binnenhalen, maar ik zie bij alle versies nergens in de release notes dat er een update voor HDD herkenning is..

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, de laatste biosupdate (A16) heb ik er op zitten... Naja, dan moet ik hem dus toch maar omruilen :) 30GB gaat sowieso werken? Of moet de bios die dus echt herkennen?

Verwijderd

Verkoop hem en haal een 30 gb, dan hou je als het goed is nog wat geld over :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zat ook al aan ruilen te denken, maar dan moet iemand wel toevallig een nieuwe 30GB willen kopen... Ik stuur hem net zo lief terug, ik denk niet dat ik deze duurder kan verkopen dan een nieuwe 40GB.

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 14 september 2002 @ 23:09:
Ik zat ook al aan ruilen te denken, maar dan moet iemand wel toevallig een nieuwe 30GB willen kopen... Ik stuur hem net zo lief terug, ik denk niet dat ik deze duurder kan verkopen dan een nieuwe 40GB.
IBM kent wel degelijk 32gb limiet :)

je moet hem op 15 HEADS zetten geloof ik :)

• Grrrrrene
  • Niet online
En kun je me ook uitleggen _hoe_ ik dat doe? Want ik ken maar 4 jumpersettings (pins zien er als volgt uit):

code:
1
::

Snappie? 2 daarvan zijn slave/cable select (master is geen jumper). De andere 2 heb ik al geprobeerd en leveren niks op...

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 14 september 2002 @ 23:20:
En kun je me ook uitleggen _hoe_ ik dat doe? Want ik ken maar 4 jumpersettings (pins zien er als volgt uit):

code:
1
::

Snappie? 2 daarvan zijn slave/cable select (master is geen jumper). De andere 2 heb ik al geprobeerd en leveren niks op...
hm ff denken hoe dat zat

model van je hdd?

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik geloof een 40GN, ik ga het meteen ff controleren :)

Ja, de 40GN. Ik heb de documentatie al doorgelezen, maar kan niks vinden over een clip (met ctrl + f) op gezocht. Ik hoop dat jij er meer van weet :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neen, dat kan helaas niet op de Travelstars..

Hij zal wel in war zijn geraakt met de desktop versies, de Deskstars enzo :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Hmm, daar was ik al bang voor :(

Verwijderd

BalusC schreef op 14 september 2002 @ 23:31:
Neen, dat kan helaas niet op de Travelstars..

Hij zal wel in war zijn geraakt met de desktop versies, de Deskstars enzo :)
tis wel al laat maar volgens mij kon het wel :)

maar uhm de topic starter kan in de bios ook niet de CHS specs opgeven ?

Cyl 16383
hds 16
Sec 63

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Grrrrrene schreef op 14 september 2002 @ 22:44:
In de bios van deze laptop kun je echt totaal niks instellen qua HD's: hij herkent hem of hij herkent hem niet. Alleen de bootsequence is in te stellen.
:X

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:26
Ik heb een Dell latitude C600 das een wat nieuwer model. De bios heb je verder inderdaad niks aan, kan je te weinig instellen. Het enige wat zou kunnen werken is een programma dat je over de bioslimiet help. Als het tooltje van IBM niet werkt probeer dan eens Ontrack manager Daar heb ik bij een oudere Dell wel succes mee gehad. Maar volgens mij moet de HD dan sowieso wel herkend worden in de bios.

Jammer dat je helemaal in Enschede woont. Als je in de buurt van A'dam had gewoont had ik wel willen ruilen met bijbetaling van mijn kant. Ik heb namelijk een 30GB toshiba met nog ruim twee en een half jaar garantie, maar dat even terzijde.

• Grrrrrene
  • Niet online
Geeft Toshiba 3 jaar garantie? Ik heb nml juist een IBM gekocht omdat die als enige merk 3 jaar garantie gaf...

• Grrrrrene
  • Niet online
'k Heb ontrack ook al geprobeerd, maar inderdaad: als je bios _niks_ herkent, doet die ook niks. Het werkt alleen als je bios de grootte verkeerd weergeeft, maar opzich dus wel een HD detecteerd...

'k heb die zaak waar ik de HD gekocht heb net maar gemaild, ik denk dat ik hem maar ruil voor een 30GB model, dat moet wel werken, lijkt me (en is ook meer dan genoeg voor een P166 laptop ;)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:26
Toshiba retail is drie jaar garantie. OEM (ingebouwd) is standaard maar een jaar.
Als ik me niet vergis.
Pagina: 1