15K SCSI: ondermaatste performance bij kleine bestanden

Pagina: 1
Acties:

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
Lijkt me wel duidelijk: m'n eerste 15k schijf. Wat zijn deze dingen snel: strak dik 50 mb/s en een toegangstijd van 5,8 ms!!!!!
Het is een Compaq schijf, maar eigenlijk een Fujitsu MAM 36 Gb.
Dacht dat mijn huidig Seagate 10k schijf snel was, maar dit slaat alles.
Stil, wordt niet erg warm: gewoon prachtig.

Maar goed nu nog wel een vraagje: op deze Compaq schijf zit een partitie van 8Mb: staat iets bij van EISA??? Vraagje is hoe haal ik deze partitie weg: met Windows 2000 wil dit niet lukken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52
wezep schreef op 14 september 2002 @ 22:31:
Lijkt me wel duidelijk: m'n eerste 15k schijf. Wat zijn deze dingen snel: strak dik 50 mb/s en een toegangstijd van 5,8 ms!!!!!
Het is een Compaq schijf, maar eigenlijk een Fujitsu MAM 36 Gb.
Dacht dat mijn huidig Seagate 10k schijf snel was, maar dit slaat alles.
Stil, wordt niet erg warm: gewoon prachtig.

Maar goed nu nog wel een vraagje: op deze Compaq schijf zit een partitie van 8Mb: staat iets bij van EISA??? Vraagje is hoe haal ik deze partitie weg: met Windows 2000 wil dit niet lukken.
PQMagic....

die EISA van een paar Mb is een compaq bios....

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Download de EISA utility van Compaq. Check www.compaq.com/support enzo :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:02

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Kan zijn dat die gereserveerde BIOS extensie ruimte is.. kun je dan maar beter met rust laten.. is voor gebruik in Compaq pc's..

Gefeliciteerd iig.. klinkt snel.. beetje duur wel he?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• wezep
Zal PQ Magic een proberen.

Duur, ach valt wel mee: nieuw zijn ze een goede 500 euro. Ik kon aan deze komen door te ruilen voor een 29160 met kabel en SCA converter. Aardige deal toch?

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-03 23:17
low-level format vanuit je scsi bios zou dat weg moeten krijgen.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

zoek eens op delpart.exe

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gewoon debug (als dat werkt op SCSI, eigenlijk geen idee)

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Woei, en wat kost een controllertje + kabels voor zo'n racebeest wel niet ?

/me wil eigenlijk een superstille seagate IV maar ja, toch ff bijhouden niet ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Aike op 15-09-2002 13:12 . Reden: tiebvoud ]

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• wezep
Controller is een 39160: gekocht via marktplaats.nl voor 75 euro :) :)
Kabel heb ik een keer bij een U2W controller gekregen.
Al met al kost dit allemaal niet zoveel, mits je genoegen neemt met tweedehands spullen. En deze performance winst merk je meer dan je proc upgraden met 300 mhz of 256 mb ram extra bijplaatsen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is het probleem met dat EISA partitie nou al opgelost :?

We gaan hier namelijk een beetje off-topic :+

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Boeit die 8MB bios nou? Ik zou hem lekker laten staan, is inderdaad voor Compaq computers, kan altijd handig zijn later met doorverkopen ofzo...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:20

DDX

Grrrrrene schreef op 15 september 2002 @ 22:13:
Boeit die 8MB bios nou? Ik zou hem lekker laten staan, is inderdaad voor Compaq computers, kan altijd handig zijn later met doorverkopen ofzo...
nee dat boeit lekker...
die partitie maak je zo weer opnieuw aan als je een compaq server (en cd's ervan) hebt

https://www.strava.com/athletes/2323035

• wezep
Ok weer een beetje on topic: WIndows 2000 kon de partitie dus niet verwijderen, Partition Magic wel. Probleem dus opgelost en weer 8 mb erbij: wat zouden we daar 10 jaar geleden blij om zijn geweest. Nu maakt dat op 36Gb niet zoveel uit.

Nu snel deze schijf als boot en system schijf inzetten en gaan met die banaan :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je niet toevallig een leuk grafiekje van HD tach ofzo voor ons? :)

Die xs-time is toch wel erg lekker :9 Die 50MB/s haal je met een fatsoenlijke IDE schijf ook wel :)

• wezep
Geen grafiekje op m'n werk, wel thuis: zal vanavond een poging wagen voor een plaatje.
Bedenk wel dat huidige IDE schijven een platter size kennen van 40 Gb, deze scsi schijf heeft een platter size van 4,6 Gb.

Verwijderd

FF een vraagje wat ook een antwoord op de vraag kan zijn...

Is die 8mb niet ook gewoon het tussengeheugen, de cache om de enorme snelheid te kunnen partitioneren/opvangen???

Ik dacht dit ergens gelezen te hebben... not 100% sure, just 40%...

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 08:14
Verwijderd schreef op 16 september 2002 @ 13:16:
FF een vraagje wat ook een antwoord op de vraag kan zijn...

Is die 8mb niet ook gewoon het tussengeheugen, de cache om de enorme snelheid te kunnen partitioneren/opvangen???

Ik dacht dit ergens gelezen te hebben... not 100% sure, just 40%...
Maak er maar 0% van :)

En 15krpm is idd lekker :) Ik heb een 15-36LP (seagate 15k rpm) en ben er wel blij mee :p

• Aikon
  • Niet online
Hoezo 0%?

Je cache is idd een soort tussengeheugen. Je schijf leest wat en zet het in ze cache en stuurt het dan naar je mobo. Je cache is veel sneller dan je hdd zelf en dient als een soort buffer.
Geloof dat windows alvast wat bestanden naar de cache laat schrijven als íe verwacht ze 'binnenkort' nodig te hebben. En als je ze dan nodig hebt dan zijn ze er dus supersnel want ze zijn al uitgelezen. Meer cache helpt dus zeker, vooral als je met veel kleine bestandjes werkt. Bij het kopieren van een 700MB DivX merk je dus weinig verschil.

Correct me if I'm wrong. :)

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Cache staat niet fysiek op de HDD in een eigen partitie, maar dat zit in een los chippie. Vandaar dat je er 0% sure van mag maken.

Siditamentis astuentis pactum.

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Aikon schreef op 16 september 2002 @ 15:16:
[...]

Hoezo 0%?

Je cache is idd een soort tussengeheugen. Je schijf leest wat en zet het in ze cache en stuurt het dan naar je mobo. Je cache is veel sneller dan je hdd zelf en dient als een soort buffer.
Geloof dat windows alvast wat bestanden naar de cache laat schrijven als íe verwacht ze 'binnenkort' nodig te hebben. En als je ze dan nodig hebt dan zijn ze er dus supersnel want ze zijn al uitgelezen. Meer cache helpt dus zeker, vooral als je met veel kleine bestandjes werkt. Bij het kopieren van een 700MB DivX merk je dus weinig verschil.

Klopt maar wat jij bedoelt zit in een geheugen-chipje. Als het op de harddisk had gestaan was het natuurlijk niet zoveel sneller geweest.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• DeMoN
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

[...]

Hoezo 0%?

Volgens mij zit je aardig goed maar al je Windows XP installeert zonder smartdrive geladen te hebben kan het zo een kleine 20 uur duren... En dat is ook wel een paar honderd MB's groot dus je verhaal klopt niet helemaal :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

DeMoN schreef op 16 september 2002 @ 15:22:
[...]

Volgens mij zit je aardig goed maar al je Windows XP installeert zonder smartdrive geladen te hebben kan het zo een kleine 20 uur duren... En dat is ook wel een paar honderd MB's groot dus je verhaal klopt niet helemaal :)
Heb je weleens getelt hoeveel kleine bestandjes er wel niet bij windows zitten ?
Bij mij zitten er nou 9500 bestandjes ofzo in de windows map.

• DeMoN
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Bartjuh schreef op 16 september 2002 @ 15:33:
[...]

Heb je weleens getelt hoeveel kleine bestandjes er wel niet bij windows zitten ?
Bij mij zitten er nou 9500 bestandjes ofzo in de windows map.
hmm ja oke.. das waar.. maar misschien maakt het wel geen reet uit of het kleine bestandjes zijn of een groot bestand.

Misschien buffert ie wel gewoon delen van zo'n bestand..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Aikon
  • Niet online
Varienaja schreef op 16 september 2002 @ 15:20:
Cache staat niet fysiek op de HDD in een eigen partitie, maar dat zit in een los chippie. Vandaar dat je er 0% sure van mag maken.
Ja dat weet ik ook wel dat het een apart chippie is. Je moet ff over dat woordje 'partitioneren' heen lezen zeg maar ;)
DeMoN schreef op 16 september 2002 @ 15:40:
[...]

hmm ja oke.. das waar.. maar misschien maakt het wel geen reet uit of het kleine bestandjes zijn of een groot bestand.

Misschien buffert ie wel gewoon delen van zo'n bestand..
Het maakt dus wel (veel) uit. En ja hij buffert ook delen van zo'n bestand maar wat heb je daar aan? Het helpt pas bij bestanden <8MB die die niet gelijk nodig heeft uiteraard.

• InterCC
  • Laatst online: 30-03 08:14
[...]

Hoezo 0%?

Je heb wel gelijk hoor, maar dat bedoelde ik niet. De persoon waarop ik reply'de had het over de 8MB partitie op de HD.. Niet het cache geheugen wat op de HD zit :)
De 8MB partitie op de HD wordt niet als cache gebruikt.

[ Voor 0% gewijzigd door InterCC op 16-09-2002 19:57 . Reden: nog ff wat toevoegen.. ]

• wezep
Hier de beloofde images:

HD tach

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.wezep/comp/compaq_15k_36_hdtach.jpg

ATTO

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.wezep/comp/compaq_15k_36_atto.jpg

• wezep
Zie dat mijn read burst speed wel wat beter kan: een 39160 moet meer kunnen halen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:45

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De leessnelheden bij 128KB requests en kleiner zijn wel laag. Dit is wat ik met een X15-36LP haal:

http://www.tweakers.net/images/13671

• Aikon
  • Niet online
InterCC schreef op 16 september 2002 @ 19:55:
[...]

Je heb wel gelijk hoor, maar dat bedoelde ik niet. De persoon waarop ik reply'de had het over de 8MB partitie op de HD.. Niet het cache geheugen wat op de HD zit :)
De 8MB partitie op de HD wordt niet als cache gebruikt.
*schaam* Dan heb ik een hele grote leesfout gemaakt :D

• wezep
Femme, al iets beter:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.wezep/comp/compaq_15k_36_atto_2.jpg

Hoe zou dit komen: brakke via chipset, controller, OS???

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Maakt zo'n 15k rpm schijf nou heel veel meer geluid dan een maxtor/western digital/IBM 7200 Rpm schijf? en de warmte die hij produceert?

39

• wezep
Homedisc schreef op 16 september 2002 @ 22:23:
Maakt zo'n 15k rpm schijf nou heel veel meer geluid dan een maxtor/western digital/IBM 7200 Rpm schijf? en de warmte die hij produceert?
Net een paar runnetjes ATTO gedaan: kan m'n hand gwoon op de schijf leggen, lauw. En herrie: hoor hem niet, maar m'n koelers maken wel veel herrie :)

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 21:30

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik vind dit wel een interessante topic.. Ik heb zelf een Quantum Atlas III 10k met een Adaptec 2940U2W.. Alles onder Windows XP, eigenlijk geen extra drivers geinstalleerd of niks aan instellingen veranderd...

Hebben jullie nog tips ? Wat doen jullie om je performance omhoog te krijgen ?

http://www.xbmcfreak.nl/

• Aikon
  • Niet online
wezep hoe heb je hem zoveel sneller kunnen krijgen dan?
En waar download ik dat Atto, ik heb gezocht maar ken het gek genoeg niet vinden.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
15.000 RPM gaat IDD lekker, ter vergelijking een HDTAch benchje van een Cheetah X15-36LP :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mewannabee/images/HDTachX15-36LP29160.jpg

Volgens mij is het verschil echt minimaal onder 15.000 RPM schijven...

p.s. ATTO

Concrete Loop Watercooling

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44
Eigenlijk geeft die titel niet kort aan waar het probleem over gaat. Een beetje een patser titel als je het mij vraagt.