Beste soort speakers voor surround.

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 10:51
Ik ben dus van plan om over een maandje een nieuwe versterker te gaan kopen en ook nieuwe speakers. Maar nou had ik dus een paar vragen betreft de soorten speaker opstellingen die mogelijk zijn, en welke het beste geluid geeft.

Mijn plannen zijn dus om eerst een versterker ( 5.1 ondersteunend ) en 2 speakers te kopen of een 5.1 set.

maar wat geeft betere prestaties qua geluids helderheid en sterkte ( helderheid is natuurlijk belangrijkste ) ?

1: 4x grotere speakers
zoiets als dit: (puur als voorbeeld) Afbeeldingslocatie: http://www.mission.co.uk/product/pilastro/pilastro.jpg
(het zuil idee zeg maar)
óf
2: een 5.1 set met 1 active subwoofer en de rest kleinere speakers?
dus zoiets als dit: Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.nl/producten/images/SET%20RV32.jpg

( edit: installatie zal voornamelijk gebruikt worden om muziek mee aftespelen en heel af en toe een film te kijken )

Arrows are made to fly, so are aeros.

Verwijderd

Verschilt volgens mij per set en per kamergrootte. Ik heb boven 2 grote speakers die een goed vol geluid produceren in een kleine (3x4 meter) kamer. Ik vind surround mooi klinken, maar ik mis de achterspeakers zeker niet, vooral door de heele sterke en heele lage bassen.
Op de PC kamer (2,5x3meter) heb ik een Labtec setje met mini subje en 4 surroundspeakertjes. Klinkt ook zeer goed, zeker voor die 160 gulden. Sterke bassen en lekkere sterke en scherpe hoge tonen.
Ik ben voor mijn aankopen eens wezen luisteren bij verschillende zaken. kleine speakertjes klonken vaak niet zo goed (zelfs bose), en grote speakers ook niet altijd. Maar na mijn ervaringen is gebleken dat grotere speakers vaak een mooiere voller geluid geven.
Ga gewoon eens luisteren naar wat je mooi vind, dat verschilt nogal per persoon.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
muziek kan je het beste luiteren met 2 goeie zuilen of plankspeakers.
deze speakers hebben een veel breder geluidsveld (voller).
als je echt meer bas wil voor bv. film zou je een actieve subwoofer er bij kunnen nemen.
van zo'n alles in 1 pak setje kun je spijt krijgen.
filmliefhebber? neem dan zo'n setje.
luister je ook graag naar muziek en muziek dvd's is 2 goeie zuilen plankspeakers een must.
ik zelf heb voor 2 goeie plankspeakers gekozen tannoy mx2
2x tannoy mx1
1x tannoy mc
het mooiste surround effect krijg je toch wel als je speakers uit dezelfde serie neemt.
maar met 2 goeie zuilen waarvan je geen center kan kopen kun je natuurlijk best een ander merk nemen als center.

versterker is natuurlijk ook bellangrijk, zelf zoek ik iets anders bij mijn speakers, denk bij het kiezen van versterker ook aan het gewicht.
zegt veel over kwaliteit voeding, dus ook geluid.

heb je een beperkt budget koop dan eerst 2 goeie voorspeakers en lluister nog effe mooi naar je stereo muziek!

edit: niet goed gelezen, je luistert dus liever naar muziek, kies 2 goeie front speakers.

Verwijderd

Ik had het dus al eerder over dat Labtec setje, en dat klinkt hier perfect voor muziek. De gewone speakers gebruik ik juist voor DIVX en DVD. Neem gewoon een favoriete CD mee met jouw genre muziek en ga eens luisteren bij enkele audio zaken.

• Dnc1n
hij zoekt geen pc speakers maar hifi.
en ik heb veel pc speakers gehoort maar die klinken nooit zo zuiver als goeie hifi front speakers.
wat die pc speakers zo populair maakt is die langzame ongecontroleerde bas die er vaak uit komt.
maar sprankelende hoge tonen hoor je vaak niet bij pc setjes.

Verwijderd

Als je voor een budget oplossing gaat vind ik een goede PC speakerset echt geen slechte oplossing. Wil je echter een beetje meer uitgeven is een gewone speakerset met versterker geen overbodige luxe. Let er wel op dat het een goede versterker si die neit te zwak is, zeker als je eens lekker van een goede film wilt genieten met een lekkere bas erin. Dan kun je beter een iets sterkere versterker nemen. Voor de speakers blijf ik bij mijn standpunt dat je gewoon ff moet gaan luisteren.

• Dnc1n
idd speakers moet je altijd beluisteren voor je ze koopt, maar pas op dat ze goed opgesteld aangesloten zijn etc. en ook kijken wat voor versterker er op aangesloten staan.
waar de ene speaker goed op klinkt klint de ander weer slecht op bepaalde versterkers.
dus probeer speakers altijd met meerdere speakers te vergelijken.

Verwijderd

Ik zal geen preek gaan houden voor "pc speakers", maar ik heb zelf de DTT3500 en ik moet zeggen dat ik echt zeer gelukkig met dat setje ben.

Heb laatst het (duurdere) JVC setje van mijn oom kritisch beluisterd, maar die Cambridge DTT3500 is toch echt geen mindere voor mijn oren.
Oke, met meetapparatuur zul je het verschil er wel uithalen.

• Dnc1n
maarja dat setje van je oom is ook een kant en klaar setje.
mijn mening is gewoon, pc speakers zijn voor een computerspelletje en een dvdtje achter de pc.
dvdtje, muziek op de bank: hifi speakers + versterker.
en waarom minder uitgeven als je iets beters voor een fractie meer kan krijgen?
speakers koop je toch niet iedere maand?
kun je er weer een jaar of 10 mee vooruit.
zo bekijk ik het dan.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 23:35:
Ik zal geen preek gaan houden voor "pc speakers", maar ik heb zelf de DTT3500 en ik moet zeggen dat ik echt zeer gelukkig met dat setje ben.
Als jij er gelukkig mee bent prima.

Maar het probleem met dit setje en vrijwel alle andere sataliet setjes is dat je een hoop bas hebt, dan een tijdje niks en dan midden en hoog.

Midden-laag is er totaal niet, komt nog bij dat de subwoofer te hoge tonen weergeeft. (Subwoofer is voor ondersteuning, geen essentieel onderdeel itt. bij die setjes)

4x full-range + 1x center is "the way to go" evt. met een subwoofer voor ondersteuning.

Voor muziek + af en toe een filmpje 2x full range, 1x surround set.

[ Voor 0% gewijzigd door vassago op 15-09-2002 00:06 . Reden: Typo ]

• Dnc1n
precies vassago,
er gaat nix boven echte hifi.

het hoeft niet eens duur te zijn kijk maar eens naar de tannoy mercury mx-m serie.
kost een zuiltje 200 euro, en de beste plank (die ik heb :p) speaker 150 euro.
voor mij is dit voldoende omdat ik niet zo'n grote kamer hoef te vullen.

meer goeie betaalbare speaker series zijn,
kef cresta
b&w 600 s3
infinity 78 serie

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/range/600s3roomshot.jpg
b&w 600 s3

Afbeeldingslocatie: http://www.kef.com/products/cresta/images/cresta2_small.jpg
kef cresta

Afbeeldingslocatie: http://www.tannoy.com/images/MX2_NG_small.jpg
tannoy mercury mx-m

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56

JT

VETAK y0

Satellieten kunnen niet goed het laag-midden weergeven waardoor er een gat in de middentonen ontstaat of je kan horen waar de sub staat omdat die het moet weergeven of beide. Als het kan moet je sub/sat setjes ontwijken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 14:21
6 Zuilen plus een Center plus 2 Subwoofers (die dan naast de fronts komen te staan) moet het beste resultaat geven (ik heb het hier dus over een DTS-ES 6.1/7.1 (of DD-EX) opstelling. De zuilen en de center van hetzelfde merk uit dezelfde serie, de subwoofers mogen best van een ander merk zijn. Een mooi idee is bijvoorbeeld 6 x KEF Q7 en een KEF Q95C en twee vette REL subs (Q200 is aardig, Sentor of Storm beter) iets meer op budget een Magnat Omega 380. Hang hier een mooie Denon AVC-A1SE of Marantz SR9200 reciever aan en je hebt een set om je vingers bij af te likken. :9~

Nou even praktisch, weinig mensen zullen ruimte en/of geld over hebben voor 6 zuilen en 2 subwoofers, en ook een AVC-A1SE zal buiten het budget vallen. Wat ik zelf erg prettig vind klinken zijn gewoon 2 mooie zuilen voor (die KEF Q7) en dan 4 bookshelfs voor surround en surroundback, en natuurlijk een center. Op het moment zijn mijn speakers nog van Pioneer (V510 setje + 2 losse surround), ik bouw het setje langzaam op (een KEF bookshelf kost rond de 350 euro's, de Q7 zuil zo'n 650) en een klein (100 watt) Paradigm subwoofertje. Dit hangt aan een Denon AVR-3802 en produceert een prima geluidje.

Eventueel kan je wachten met een center kopen, en gewoon de 'ghost' (dacht dat het zo heette) mode van je reciever gebruiken, hierbij nemen je fronts je centersignaal over. Ook een subwoofer is niet direct nodig als je zuilen voor neemt, als je echter satelieten neemt kan je niet zonder.

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-08 17:42
[beetje offtopic]
Ik heb bij correct een leuk setje zien staan die ik heel graag wil kopen.
Ik weet geen exacte produktnummers, ik kan alleen vertellen dat er een jvc dvd speler bij zit plus mp3 , vcd en svcd weergave.
Een receiver met dts dolby enz.
Met boxen van het merk jensen dus 5 boxen met een actieve subwoofer.

Dit alles voor de prijs van 500 euro , wat niet duur is lijkt mij tenminste , wat denken jullie?

[/beetje offtopic]

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• Dnc1n
LordLynx schreef op 15 september 2002 @ 11:39:
6 Zuilen plus een Center plus 2 Subwoofers (die dan naast de fronts komen te staan) moet het beste resultaat geven (ik heb het hier dus over een DTS-ES 6.1/7.1 (of DD-EX) opstelling. De zuilen en de center van hetzelfde merk uit dezelfde serie, de subwoofers mogen best van een ander merk zijn. Een mooi idee is bijvoorbeeld 6 x KEF Q7 en een KEF Q95C en twee vette REL subs (Q200 is aardig, Sentor of Storm beter) iets meer op budget een Magnat Omega 380. Hang hier een mooie Denon AVC-A1SE of Marantz SR9200 reciever aan en je hebt een set om je vingers bij af te likken. :9~

Nou even praktisch, weinig mensen zullen ruimte en/of geld over hebben voor 6 zuilen en 2 subwoofers, en ook een AVC-A1SE zal buiten het budget vallen. Wat ik zelf erg prettig vind klinken zijn gewoon 2 mooie zuilen voor (die KEF Q7) en dan 4 bookshelfs voor surround en surroundback, en natuurlijk een center. Op het moment zijn mijn speakers nog van Pioneer (V510 setje + 2 losse surround), ik bouw het setje langzaam op (een KEF bookshelf kost rond de 350 euro's, de Q7 zuil zo'n 650) en een klein (100 watt) Paradigm subwoofertje. Dit hangt aan een Denon AVR-3802 en produceert een prima geluidje.

Eventueel kan je wachten met een center kopen, en gewoon de 'ghost' (dacht dat het zo heette) mode van je reciever gebruiken, hierbij nemen je fronts je centersignaal over. Ook een subwoofer is niet direct nodig als je zuilen voor neemt, als je echter satelieten neemt kan je niet zonder.
maar past dit een beetje binnen het budget van de topicstarter??
kijk dit is leuk maar past ook niet binnen mijn budget :7
topicstarter heeft het over satelieten en subwoofer setjes aan het begin....
1 kef q7 serie zuil kost al bijna net zo duur als een heel sateliet surround set :)
ik blijf er bij de eerder door mij genoemde series hebben een prima prijs/kwaliteit verhouding.
het is gewoon vele malen beter als een pc setje, waar je idd de middtone meestal mis en gewoon wat schel, minder vol klinkt als goeie speakers met een fatsoenlijke klankkast en units.

• Dnc1n
henkyyyyyyy schreef op 15 september 2002 @ 11:47:
[beetje offtopic]
Ik heb bij correct een leuk setje zien staan die ik heel graag wil kopen.
Ik weet geen exacte produktnummers, ik kan alleen vertellen dat er een jvc dvd speler bij zit plus mp3 , vcd en svcd weergave.
Een receiver met dts dolby enz.
Met boxen van het merk jensen dus 5 boxen met een actieve subwoofer.

Dit alles voor de prijs van 500 euro , wat niet duur is lijkt mij tenminste , wat denken jullie?

[/beetje offtopic]
jvc staat niet echt bekend om hele goeie stereo/surround weergave. meestal zijn deze apparaten eerder leuk technisch uitgevoerd. jensen heb ik geen ervaring mee maar weet wel dat dit een best wel low budget merk is.
verwacht meer kwaliteit van de betere speakermerk ala tannoy, b&w, infinity, jbl, infinity.
vooral het stereo geluid zal beter zijn bij merken als marantz, denon en onkyo.
luister zelf en gij zal weten.

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:41

MaxPoweR

-=StopTech=-

Ik zou 4 dezelfde speakers kopen, gebruik zelf 5x Infinity Overture 1 speakers, alleen mis ik nog een subwoofer.

• Dnc1n
4x zelfde speaker hoeft niet, 5x de zelfde serie is wel aan te raden. :)

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 10:51
Dnc1n schreef op 15 september 2002 @ 11:16:
precies vassago,
er gaat nix boven echte hifi.

het hoeft niet eens duur te zijn kijk maar eens naar de tannoy mercury mx-m serie.
kost een zuiltje 200 euro, en de beste plank (die ik heb :p) speaker 150 euro.
voor mij is dit voldoende omdat ik niet zo'n grote kamer hoef te vullen.

meer goeie betaalbare speaker series zijn,
kef cresta
b&w 600 s3
infinity 78 serie

[afbeelding]
b&w 600 s3

[afbeelding]
kef cresta

[afbeelding]
tannoy mercury mx-m
Is er ergens een pricewatch voor hifi speakers? zo ja waar? zo nee, wat zijn die prijzen van bv de b&w 600 s3, kef cresta en tannoy mercury?

Arrows are made to fly, so are aeros.

Pagina: 1