Toon posts:

Recht op vrijgave van je bestanden gehost door een bedrijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje een onduidelijk topic, maar ik kon zosnel ff niks anders verzinnen.

Het zit zo: mijn huidige werkgever heeft hun website gehost staan bij IT's Logic (http://www.itslogic.nl/). Zij hebben tevens hun site gemaakt, uiteraard tegen betaling.

Aangezien mijn werkgever er niet tevreden over is wil hij de site ergens anders hosten.

Nu is het zo dat de source (HTML, MySQL, PHP) alleen op de server van IT's Logic staat, aangezien hun 'm hebben ontworpen.

Mijn werkgever heeft contact met hun opgenomen en gevraagd of zij de complete source ff wilden mailen.
(Updaten gaat via een speciaal programma, er is geen FTP account te krijgen, bij dit geweldige bedrijf....)
Ze deden vreselijk moeilijk en zeiden dat dat voor hun minstens 5 uur werk was aangezien ze, ik citeer: "Wij moeten dan alles pagina voor pagina via ASP exporteren en als HTML bestand opslaan, daarvoor rekenen wij ons standaard uur-tarief".

Die reactie van hun is werkelijk belachelijk, de site bevat geen enkele ASP pagina, is grotendeels HTML, enkele delen zijn in PHP, met een (waarschijnlijk) hele kleine MySQL database erachter. Die database kan je dus zo exporteren, bv met PHPMyAdmin. Nog geen minuut werk.

Begint al een aardig verhaal te worden, hopelijk is het nog duidelijk. Mijn vraag is
nu dus, wat zijn de rechten van mijn werkgever? Moet IT's Logic gewoon de database vrijgeven en de daarbij behorende PHP bestanden?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18
Wat betreft de PHP bestanden denk ik dat het aan het contract / algemene voorwaarden ligt. Hebben ze een product verkocht of slechts een licentie op het gebruik, etc. Indien het op maat gemaakt is specifiek voor jullie en er een uurtarief berekend is dan zou ik er echter vanuit gaan dat jullie een product gekocht hebben en dat is in het geval van php dus incl. source (tenzij ze het ff door zend halen).

Wat betreft de content en database inhoud lijkt me dat ze die in een fatsoenlijk formaat (database, comma separated whatever) aan zullen moeten bieden omdat dat van onderdeel is van je bedrijfsprocess (en waarschijnlijk je eigen copyright).

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Wat betreft de PHP bestanden denk ik dat het aan het contract / algemene voorwaarden ligt. Hebben ze een product verkocht of slechts een licentie op het gebruik, etc. Indien het op maat gemaakt is specifiek voor jullie en er een uurtarief berekend is dan zou ik er echter vanuit gaan dat jullie een product gekocht hebben en dat is in het geval van php dus incl. source (tenzij ze het ff door zend halen).

Wat betreft de content en database inhoud lijkt me dat ze die in een fatsoenlijk formaat (database, comma separated whatever) aan zullen moeten bieden omdat dat van onderdeel is van je bedrijfsprocess (en waarschijnlijk je eigen copyright).
Ik denk dat Rukapul gelijk heeft, echter als ik je baas was zou ik gewoon even de rechtbijstands verzekering inschakelen. Die zullen meteen zien of er wat uit te halen valt, immers 't is geen technisch, maar een juridisch probleem.

-

Verwijderd

Volgens mij moeten ze die bestanden gewoon vrijgeven, je baas heeft immers die site gekocht, dus de bestanden zijn eigendom van je baas

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:04
Kijk het contract goed na, en win advies in van een expert.

No production networks were harmed during this posting