[cookies] bezoekers tracken

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Heren, dames,

ik wil graag weten hoe vaak niet-geregistreerde mensen terugkomen op mijn site, en binnen welk tijdsbestek. Hiervoor wil ik een javascriptje schrijven dat een cookie wegschrijft op de bezoekers' HD.

Ik wil dit zo efficient mogelijk doen, en had zelf het volgende in gedachten:
1. bezoeker komt binnen
2. een client-side javascriptje maakt een unique identifier aan en zet deze in een cookie
3. vervolgens wordt deze ID elke keer waneer er een nieuwe pagina opgeroepen wordt, naar de server gestuurd
4. op de server draait een ASP/vbscript dat in een Access database een nieuwe datum/tijd toevoegt achter dit ID nummer.

Mijn eerste vraag is: is dit goed gedacht, of moet ik meer zaken client-side afhandelen, zoals bezoeken opslaan in het cookie en dit cookie 1 keer per week uitlezen om dat de hele bups in een keer naar de server/dbase te sturen? Heeft iemand ervaring met een tooltje als dit?

Mijn tweede vraag is: wie heeft er een javascript functie die zo bulletproof mogelijk een UID aan maakt? Tweede deel van deze vraag is of ik misschien niet beter een cookie middels ASP aan kan maken, om de uniekheid te garanderen. Hoe werken jullie meestal met cookies? Server of client side?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:52

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

cookies kun je ook zetten serverside hoor, is ook aan te raden, enkel als je tussentijds cookie-data wilt wegschrijven heeft javascript zin.
bedenk daarbij dat je die ID waarschijnlijk ook wel degelijk serverside wilt genereren (hoe weet je anders of deze uniek is)

om een redelijk uniek ID te genereren kun je een datetime nemen en daar het PID aanplakken (met een vast teken ertussenin, bv: 1234567_10 -> datetime_PID)
mocht je dit willen randomizen kun je het laten vertalen naar een redelijk randomized uitziende string (om te voorkomen dat ID's makkelijk geraden kunnen worden, in jouw geval niet nodig)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Zoals RM-rf zegt kun je heel goed ASP de cookie laten maken, daar je ze ook het best weer met ASP kunt verwerken. Bij ieder bezoek aan een pagina worden de cookies meegestuurd in de header, dus je hoeft eigenlijk niets client-side te scripten.

Alles gaat al bijna vanzelf, behalve het verwerken van de gegevens. Iedere keer krijg je van een bezoeker de cookie met een uniek id, en je weet welke pagina hij bekijkt - dat is de pagina die dit script uitvoert natuurlijk. Met dat id en de pagina kun je vervolgens doen wat je wilt, bijvoorbeeld loggen in je database.

Dit topic is daarom volgens mij beter op zijn plaats in P&W, ik heb ook even "javascript" uit de titel gemaakt, aangezien dat niet de handigste oplossing is :)