Toon posts:

[vb6] Hoe variabelen meenemen van form1 naar form2 *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van een klein project op school moet ik een rekenprogramma maken voor kleine kinderen.

Het aantal goed gemaakte sommen wordt opgeteld in form1 (het werkelijke programma). Maar zodra de gebruiker klaar is met sommen oplossen moet er een cijfer worden uitgerekend, dit gebeurd in een nieuw scherm (form2). Het probleem is dat ik de variabele 'goed' (het aantal goedgemaakte sommen) niet in form2 kan krijgen... iemand enig ideee?

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Misschien handig om het platform/de ontwikkelomgeving te vermelden!!!

Hebben we het hier over Visual Basic? Zo ja, maak dan gebruik van properties in form2 (je kent het wel: Public Property Let / Get Bla - zie helpfunctie) en vul deze vanuit form1. Roep vervolgens form2 aan en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dankje wel.. sorry voor die stomme fout....

De werkomgeving is inderdaad Visual Basic 6.0

Alleen ik kan niet uit jouwn uitleg komen, sorry

• Stilgar
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen. Je zou bijvoorbeeld de variabele waarin de score staat in form1 public kunnen maken (door ipv 'dim jouwvar' 'public jouwvar' te gebruiken). De waarde van die variabele kan je dan gewoon vanaf form2 opvragen, de variabele heet dan form1.jouwvar.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 23:12
Volgens mij horen dit soort variabelen bij de applicatielogica, en horen imho niet onder een formulier thuis.

Ik zou ze in een module plaatsen, met getters en setters erbij. De functie die bepaald hoeveel antwoorden er goed zijn hoort hier ook in thuis, evenals de antwoorden zelf, en de lijst met goede antwoorden.

In VB is het lastig om je prog gestructureerd te houden, maar probeer het als het even kan wel.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 21:47:
Ok, dankje wel.. sorry voor die stomme fout....

De werkomgeving is inderdaad Visual Basic 6.0

Alleen ik kan niet uit jouwn uitleg komen, sorry
Een form is in VB een object. Normaal gesproken definieer je properties en methods in een class.

Door nu aan een form op soortgelijke wijze properties te hangen (middels Public Property Let NAAM_PROPERTY as string / integer / whatever) kun je waardes meegeven aan dat form.
Public Property Let Goed (value as integer)

varGoed = value

End property
varGoed is dan een in form2 modulair gedefinieerde variable.

In Form1 vind je dan een stuk code a la:
Dim frmTwee as form2
Set frmTwee = New form2

With frmTwee
.Property = 1
.Show vbModal
End With
Een optie is natuurlijk een globaal gedefinieerde variable, maar dat is niet netjes. Er moet zo min mogelijk globaal geladen staan.

Ik hoop dat ik je zo wat verder geholpen heb.
Pagina: 1