Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] hoe backlight werkend krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik heb hier een LM086ALN van Hitachi (HD44780 controller).

ik ben een beetej een n00b op dit gebied.

Deze heb ik volgens dit schema aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/LCDconnect.jpg

Nu krijg ik de backlight niet werkend en deze zou er wel in moeten zitten (in de boordcomputer waar hij uit komt deed de back light het igg).

er zitten maar 14 normale contactpunten op het printje. dus eigenlijk zou je zeggen dat er geen backlight in zit.
Nu zar er een zwart draadje op het printje gesoldeerd die ook naar de originele main connector ging. Deze heb ik beschouwd als 16 van de LCD (zie schema) gewoon aangesloten zoals het schema aangeeft. nu vraag ik me af waar 15 van de LCD (zie schema) is gebleven (de + van de backlight) :?

Is er iemand die een datascheet (ofzow :/) heeft/weet te vinden waarin staat wat de + (15) voor de backlight moet zijn en mij dat zou kunnen vertellen. Ik ga zeer waarschijnlijk nix snappen van die schema's

samenvatting: :P

Backlight aan de gang krijgen van Hitachy LM086ALN met bovenstaand schema.

waar Backlight + en - aan te sluiten?

Verwijderd

Dus je vraag is waar je de + kan vinden om je backlight op aan te sluiten?
Is het dan ook niet handig om of een datasheet te posten wat de desbetreffende lcd of een scan/foto ervan te maken voor de duidelijkheid?

• Fuzzems
Ik geloof het wel jah :\

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www27.brinkster.com/robin17/lcd/i/lcd447802.gif

misschien dat je hem hier wel kan vinden denk het wel ;)
_/-\o_ _/-\o_ (8> _/-\o_ _/-\o_

• Fuzzems
Ik vrees van niet want ik kan 15 op het lcdtje (zie schema) niet op mijn eigen LCD vinden.
snappie?

Verwijderd

hoeveel pinnen heb je dan in totaal?? op je lcd

• Fuzzems
14+1 zwarte draad die van het printje ook naar de main connector gaat. (dus waar 1t/m14 ook bij elkaar komen.

Verwijderd

zit die dan niet geintrgeerd met pin 2 ??

• Fuzzems
daar d8 ik ook al aan, maar ik durf niet te gokken, daarom zou het leuk zijn als iemand ff een schema heeft van die LCD waar dat op terug is te vinden

• Fuzzems
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 21:43:
zit die dan niet geintrgeerd met pin 2 ??
kan die geintergreerde dan niet de + zijn? als dat de - is, is dat nogal onlogisch

[ Voor 0% gewijzigd door Fuzzems op 14-09-2002 22:09 . Reden: foutje ]

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Fuzzems schreef op 14 september 2002 @ 20:58:
Is er iemand die een datascheet
LOL ;)

kan je niet gewoon ff de leds volgens die onder je display zitten???

of als et apparaat waar die uitkomt ff meten wat er op die zwarte draad staat??

Electronics development

Verwijderd

Als je LCD 14 pinnen heeft dan zit daar iig geen backlight aansluiting op. Vaak zit er aan de zijkant van je LCD wel 2 soldeereilanden voor het backlight. Dit kun je eenvoudig natrekken, om dat je de sporen op de pcb van het LCD kunt volgen. Meestal zitten daar gewoon iets van 4 LEDs op aangesloten...

Het kan natuurlijk goed zijn dat een van beide polen van de backlight al aan de GND of +5V zit. Dan is die draad die je "over" hebt de andere pool.

• Fuzzems
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 22:09:
Als je LCD 14 pinnen heeft dan zit daar iig geen backlight aansluiting op. Vaak zit er aan de zijkant van je LCD wel 2 soldeereilanden voor het backlight. Dit kun je eenvoudig natrekken, om dat je de sporen op de pcb van het LCD kunt volgen. Meestal zitten daar gewoon iets van 4 LEDs op aangesloten...

Het kan natuurlijk goed zijn dat een van beide polen van de backlight al aan de GND of +5V zit. Dan is die draad die je "over" hebt de andere pool.
mocht dat het geval zijn dan is het LCD-16 naar Parallepoort-17 schakelingetje dus onzin.......... :?

• Fuzzems
Iemand die met behulp van dit mij iets verder kan helpen?
Ik bergrijp er niet zo veel van, maar heb het gevoel dat hier wel eens wat in kan staan mbt dit probleempje.

http://www.ee.oulu.fi/~hannu/Sulautetut/app5910.pdf

Verwijderd

Fuzzems schreef op 14 september 2002 @ 22:12:
[...]

mocht dat het geval zijn dan is het LCD-16 naar Parallepoort-17 schakelingetje dus onzin.......... :?
geen onzin, die pin 17 schakelt je backlight aan en uit. Maar ja, dan moet je wel een display hebben met 16 pinnen (of natuurlijk ergens anders aansluitingen van je bacjlight zoals ik ook wel eens gezien heb op LCDs)

• Xam
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-11 08:55

Xam

Is het een backlight foil of met leds... want als het een foil is krijg je het natuurlijk nooit zo aan de praat. Ik heb namenlijk het zelfde probleem gehad, bleek dat ik een backlight inverter moest aansluiten op pin 15 en 16.

From the analogue BBS to the World Wide Web

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

zit de backlight niet aan de anderekant van je display.. zoals hier.. daar zitten 2 contact punten..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Pagina: 1