Toon posts:

Platenspeler aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Haal net een oude platenspeler naar beneden om ff wat lp'tjes te luisteren maar nu zie ik net dat het nog een oude aansluiting heeft : Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/dpatty/plaan.JPG

Is het mogelijk om de aansluiting ff door te knippen en twee tulpjes er aan vast te solderen?

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
1 is de aarde van het apparaat, die moet je ook gebruiken anders krijg je een brom. Ik denk dat het dan wel moet lukken jah

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt...had het al elders op het internet gevonden.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Wat zijn die oude DIN-pluggen eigenlijk mooi he. In 1x klaar, kan niet verkeer om, links en rechts altijd vanzelf goed.

Vroeger was alles beter... :-/

Siditamentis astuentis pactum.

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Din is een mooi systeem, helaas werden er vaak voor audio de goedkope pluggen gebruikt, een oude keyboard connector was veel solider.

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Weet eigenlijk iemand waarom ze dit systeem niet meer gebruiken? Dit is toch superieur aan de cinch-pluggen die we nu kennen?

Verwijderd

cinch is groter oppervlak dus betere doorgave van geluid

en die din plugjes warn heel klein en die pinnetje braken (bij mij tenminste) soms we eens af

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 16:46:
cinch is groter oppervlak dus betere doorgave van geluid

en die din plugjes warn heel klein en die pinnetje braken (bij mij tenminste) soms we eens af
Ha ha, de grap is dat de moderne audiofiel weer loopt te zeuren over cinch (RCA) en XLR wil. En dat lijkt weer een beetje op een DIN aansluiting.

Btw zou ff een verloop snoertje kopen, zijn vast wel te vinden voor 1 of 2 euro. En als het een MD element heeft (MC zal wel niet) en niet keramisch, vergeet dan niet dat je een extra voorversterker nodig hebt met RIAA correctie (in de AUX duwen geeft slecht reslutaat).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Uh, kun je niet beter gewoon een goedkoop convertortje kopen? (zijn vaak 5 euro, maar dan heb je ook wat).

Dan met een Jack to Male rood/wit kabeltje op je stereo aansluiten :z

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 20:37
Een converter lijkt mij ook handiger omdat je dan niet loopt te klooten met welke draad waar moet, etc.

offtopic:
tulp pluggen zuigen, omdat je altijd eerst een brom krijgt als je ze aansluit.
volgens mij is dat gewoon een ontwerpfout

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Duck-Twacy schreef op 15 september 2002 @ 18:08:
[...]

Ha ha, de grap is dat de moderne audiofiel weer loopt te zeuren over cinch (RCA) en XLR wil. En dat lijkt weer een beetje op een DIN aansluiting.
<knip>
RCA en XLR zijn niet te vergelijken met elkaar.
de "audiofiel" die jij bedoeld wil XLR omdat dat gebalanceerd kan worden gebruikt en er zit staandaard een trekontlasting/slot ingebouwd voor snoertrekkende kinderen... en tja, dat kan allemaal niet met RCA.

Tevens is een XLR connector van (laten we eens een willekeurig merk noemen) neutrik super robuust, daar kun je met een auto :o overheen rijden en dan past ie nog steeds. Maar ja, je hebt ook robuuste RCA's dus dat maakt dan ff niet uit. (8>

Alles kan stuk.

Verwijderd

Die Din aanhangers hierboven zijn bepaald geen audiofielen. Toen ik in 1968 een peperdure versterker kocht heb ik binnen 24 uur die Din-klote-zooi er af gehaald.

En waarom? Dinpluggen zijn niet geschikt voor stereo. Een overspraak waar de honden geen brood van lusten.
Japanners zijn nog nooit gek gebleken en dat waren ze hier in ook niet.

Ik had in een test van mijn draaitafel gelezen "waarom op een apparaat van deze kwaliteit een Dinplug?" Daarom deed ik de volgende test : draadje van element links los, rechter speaker los, versterker open. Joeps van een geluid uit het niet aangesloten kanaal.
Na de ombouw naar een tulp achterkant was dit perfect.
Vandaar dus geen Dinpluggen meer.

En zoals hierboven vermeld, vergeet de RIAA correctie niet.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik haatte din altijd :P kutdingen(idd veel overspraak).. cinch was een verbetering.. maar XLR blijft de man(plug)
maar de xlr apparatuur is ook een heel stuk duurder.. ipv 3 óbjecten' gebruikt et er 4..
maar je kan ook over lange afstanden kabels gebruiken met weinig verlies.. voor home gebruik is xlr niet echt bijzonder.. voor studio en live gebruik is het een must eigenlijk.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

gitaarwerk schreef op 17 september 2002 @ 11:40:
Ik haatte din altijd :P kutdingen(idd veel overspraak).. cinch was een verbetering.. maar XLR blijft de man(plug)
maar de xlr apparatuur is ook een heel stuk duurder.. ipv 3 óbjecten' gebruikt et er 4..
maar je kan ook over lange afstanden kabels gebruiken met weinig verlies.. voor home gebruik is xlr niet echt bijzonder.. voor studio en live gebruik is het een must eigenlijk.
ff een kleine correctie:

kabels met XLR pluggen erop hebben (natuurlijk afhankelijk van de dikte) net zoveel verlies als andere kabels met cinch of din.
Het probleem is alleen minder groot omdat de audio (als het goed is) gebalanceerd aan word geboden waardoor je vrijwel nooit last hebt van storing van buitenaf.

Zo kun je dus rustig 999 meter kabel neerleggen, stop er aan het begin wat in, en het komt er op het einde een stuk zachter uit... maar nog steeds zonder storing...
Ook als er geen afscherming omheen zit. (zolang het allemaal gebalanceerd gebeurd en de aders getwist zijn.)
Doe dat maar eens met RCA of DIN... ;) ik zeg: dat word een groot brom festijn! 8)

Alles kan stuk.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dat weet ik remco_k, :P gebalanceerd moet et zijn.. ik formuleer et alleen beetje fout.. met 'xlr apparatuur'

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Tja ik kan mijn eerste keer met din nog herrineren. Ik haalde de platen speler van m'n pa van de zolder af. Ik converter gekocht en niks anders dan ruis en brom te horen :( toen heb ik de kabel maar door geknipt en er cinch stekkers aan vast gemaakt en het probleem was weg :)
Pagina: 1