Carkit inbouwen *the horror*

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 14124

Topicstarter
Ik heb vanmiddag dolenthousiast een Nokia cark-91 in de winkel gekocht, met het idee van, och 3-4 uurtjes en het werkt.

Nu kan je de houder met 4 schroefjes bevestigen. Ik wil dus niet gaan boren en dacht aan dubbelzijdige tape (indien dit stevig blijft zitten). Maar nu het grootste probleem. Ik kan de kleine houder waarop je de GSMhouder bevestigd nergens kwijt. Mijn dashboard heeft geen vlakke plekken en is behoorlijk rond. Ik kan dus de houder niet stevig bevestigen. Nu zag ik in andere auto's wel eens van die aparte stukken "extra" dashboard waarop de carkit is bevestigd, is dit ergens los te koop :?

Hoe krijg je overigens de kabels voor het microfoontje weggewerkt. Kan je het plafond van een auto losklikken :?

Anoniem: 50683

Met die extra stukken dashboard bedoel je voorschijnlijk de zgn GSM Consoles, kan je bij de goede autoshop wel krijgen.
Wat je ook kan hale zijn van die montagestukken, die gaan aan de zijkant van de autoradio en dan kan je daarop je gsm houder kwijt.

Je kan inderdaad alles losklikken, maar doe dit wel met voorzichtigheid, de plugjes beschadigen nogal snel. Je hebt hier ook speciale tangetjes voor.

Topicstarter
Anoniem: 50683 schreef op 14 september 2002 @ 17:43:
Wat je ook kan hale zijn van die montagestukken, die gaan aan de zijkant van de autoradio en dan kan je daarop je gsm houder kwijt.
Mijn pa heeft ook zo'n stuk achter zijn autoradio waarop de houder vervolgens i gezet. Nadeel is wel, dat je hele radio ook mee naar voren komt.

Anoniem: 50683

Anoniem: 14124 schreef op 14 september 2002 @ 17:46:
[...]

Mijn pa heeft ook zo'n stuk achter zijn autoradio waarop de houder vervolgens i gezet. Nadeel is wel, dat je hele radio ook mee naar voren komt.
Hm, als je het goed doet, blijft de radio zitten zoals ie eerst zat.

Topicstarter
* Anoniem: 14124 denkt "waar ben ik aan begonnen" :/

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2024

megamuch

Tring Tring!

ff langs de dealer dan maar :P (of eerst een jaartje extra sparen )

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Topicstarter
megamuch schreef op 14 september 2002 @ 17:55:
ff langs de dealer dan maar :P (of eerst een jaartje extra sparen )
En das dus kut, want dan moet ik weer een paar dagen wachten :/ Zondag zouden alle dealers open moeten zijn :P

En dan maar hopen dat er inderdaad een dashmount beschikbaar is voor mijn type auto.

Hoe bevestig je eigenlijk dan zo'n dashmount weer :? Moet je dan je hele dashboard alsnog uit elkaar slopen?

Topicstarter
Ik heb een afbeelding kunnen vinden van hetzelfde type auto met hierin een dashmount gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: http://www.carkits.nl/images/Accent-95.jpg

Dit ziet er wel netjes afgewerkt uit.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik zou zo'n beugeltje halen voor achter de radio, die dashmount vind ik maar lomp.

Zelf heb ik een Golf IV, die heeft een opbergvak boven de radio en daar heb ik een beugeltje in gemonteerd. Geen gaten in het dashboard en mooi afgewerkt zo. :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Dani-22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 18:34
Carkit inbouwen valt op zich nog wel mee..
Denk zo'n anderhalf a twee uur..
ligt er ook wel een beetje aan wat voor een auto hoor.. een golfje III is een heel ander verhaal als bijv een saab.. saab is echt knaken om daar in te bouwen.

In principe maar 4 draadjes die je verbinden moet,
- constante plus
- geschakelde plus
- telefoon mute
- aarde.

Al deze draden kun je direct achter de radio weghalen.. dus helemaal draden trekken naar de accu is niet nodig. Plus dat je dan niet de zekeringen nodig hebt aangezien de radio ook al gezekerd is...

Dan is het nog een kwestie van de junction box wegwerken en als netjes afwerken..
Anoniem: 14124 schreef op 14 september 2002 @ 18:40:
Ik heb een afbeelding kunnen vinden van hetzelfde type auto met hierin een dashmount gemonteerd.
[afbeelding]

Dit ziet er wel netjes afgewerkt uit.
Dit noemen ze een console, hierop kun je de cradle van de carkit op bevestigen.
Een dashmount is een metalen plaat/strip... die eventueel bij de radio te plaatsen is of op een andere plek.

Topicstarter
Hurray! Ik heb het microfoontje kunnen wegwerken bij de spiegel :D :P 2 dikke schrammen op me hand van de scherpe randen en de belachelijke "klikken en nooit meer loskrijgen" bevestiging van bepaalde delen, maar het is gelukt. Moest de zonnekleppen wegschroeven om het plafond open te krijgen etc.. maar het zit!

Nu nog de junction box en de speaker vastschroeven en de ISO connector uit elkaar trekken, om kroonsteentjes te gebruiken voor de draden van de carkit :P

Anoniem: 30

M'n broer is automonteur en hij heeft bij zichzelf de cark-91 in een halfuurtje thuis ingebouwd. Daarbij had hij al wel het draadje naar de radio en de raam-plakantenne erop zitten. In totaal dus een kleine 3 kwartier werk voor een ervaren iemand.

Topicstarter
"automonteur" de kennis zegt het al :) Ik ben het type dat een zaklamp in zijn mond dauwt. Zijn vingers ergens tussenstauwt, wat buigt, wat kijkt, en wat propt :P Hij is vanwege zijn job ook wel op de hoogte van hoe zaken zijn bevestigd en hoe zaken weer losgemaakt kunnen worden :)

Ik moest stoppen omdat het begon te schemeren, zag geen *** meer. Ga dus morgen verder. Zag alleen dat onder het dashboard kastje, waar de junction box en de speaker komen te hangen, er een plastic bak zat. De enige keus om schroeven in te rammen. Hoop niet dat ik de schroeven in iets ram, waar het niet in mag komen. Als dit nu is voor de blowers etc. kan ik de luchtlekken mooi dichtwerken met siliconenkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Aaaargh ik kende een leverancier van die plaatjes(dashmounts) waar je je mobiele unit opbouwt.......maarja da was in stagetijd bij telecomboer. (ik zal er een nachtje over slapen).

Deze plaatjes werden aan de rechterkant van je autoradio sleeve vastgemaakt, dat is een universeel model. Verder kun je ze ook per type auto bestellen. Ik heb hier ook zo'n plaatje van zo'n box gezien, waar je hem op kan schroeven. Deze zijn echt prijzig!!

Tja even over het microfoontje, die kun je midden boven naast het lampje bevestigen met klitteband aan het plafond. Hoe doe je dit???? Haal dat lampje los, haal in het rechterportier het afwerkrubber los. Vervolgens moet je even kijken hoe dat hard-plastic stuk tussen voorruit en zijportier bevestigd is, meestal kliksysteem. Dat haal je dan er uit.

Ok dan zal ik je nu even vertellen hoe dat mic draadje loopt. Vanuit je midden console uit je auto brengt je je draadje onder de mat van de bijrijderstoel door. Aan de rechterkant loopt dat draadje langs de kooi van de auto omhoog. Dan kun je waarschijnlijk boven de voorruit met je vingers wat ruimte maken bij je boven softboard. Daar druk je het lijntje tussen naar het middenlampje, voila daar haal je het micje door, even afwerken en klaar is Gordijnstok.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mic had ik al gedaan, en met succes :) Ik ga als de winkels open zijn wel even kijken bij Halfords voor zo'n radio dashmount :) Mijn pa had er ook zo'n een en het laten inbouwen, maar bij hem kwam zijn radio ook naar voren (ook een pioneer). Voor dat bedrag wat die dingen kosten ga ik het gewoon uitproberen, ze kosten bijna niks.

Als dat niet werkt, dan schaf ik wel zo'n console aan voor 65 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
Halfords heeft inderdaad dashmounts. Elke telecomzaak kan er meerdere bestellen: je hebt universele, 'n soort beugel die je naast de autoradio bevestigd, waarop je de cark. kan schroeven.

Voor jouw nissan sunny (?) bestaan er ook specifieke dashmounts: die kun je bevestigen aan de linker ventilatieopening van de passagier.

Ik zou zelf zo'n 'radiomount' kiezen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee geen nissan sunny, een hyundai excel :) Maar ik heb mijn vriendin al opdracht gegeven om zo'n ding te kopen :)

De carkit zit er nu in. Ik heb de ISO connector van de autoradio losgeknipt en vervolgens doen kroonsteentjes de rest :P Ik snap alleen niet wat het nut was van de blauwe kabel voor de 12v ign. Hij schijnt er niets mee te doen.

Ik zag alleen wel dat de carkit echt een externe antenne moet hebben. De telefoon uit de carkit was vol bereik. In de carkit nog maar 2 streepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik zag alleen wel dat de carkit echt een externe antenne moet hebben. De telefoon uit de carkit was vol bereik. In de carkit nog maar 2 streepjes.
Moet je van die raamplakkers nemen, die werken perfect, indien je geen metaalfilm in de voorruit hebt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zag al een inside on glass antenne. Die plaats ik dan achter de achteruitkijkspiegel. Hopelijk gaat dit geen problemen opleveren met de microfoon die ook op die plek zit qua storingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.koopjessite.nl/products/images/carantenne.jpg

En deze wordt voor me zowiezo gehaald bij de Halfords indien ze het daar hebben

Afbeeldingslocatie: http://www.koopjessite.nl/products/images/radiomount.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38677

Heb je toevallig foto's van het wegwerken van de microfoon ? Dat stukje dashboard komt me erg bekend voor en ga binnenkort hetzelfde doen namenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen digicam dus kan je geen foto's geven :) Wel kan ik je zeggen dat het dashboard afkomstig is van een Hyundai Excel (Hyundai Accent heeft zelfde dashboard). Dus als je vragen hebt, ga je gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:27
als jij gewoon een vraagbaak van je auto koopt kun je precies zien hoe en waar je alles los kan maken en wegwerken. Ik had met mijn pa een Ericsson HCA-21 compleet ingebouwd in ongeveer 1,5 uur. met een pauze tussen door om ff wat te drinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dennism schreef op 15 september 2002 @ 19:09:
als jij gewoon een vraagbaak van je auto koopt kun je precies zien hoe en waar je alles los kan maken en wegwerken. Ik had met mijn pa een Ericsson HCA-21 compleet ingebouwd in ongeveer 1,5 uur. met een pauze tussen door om ff wat te drinken
Een vraagbaak ga ik niet aanschaffen voor die ene keer inbouwen van een carkit. Vraagbaak heb je meer aan als je een echte hobbyer bent in de auto. :)

Overigens heb ik een leverancier kunnen vinden voor allerhande dashmount spul. www.optimount.nl

Het meeste tijd aan het inbouwen was ik kwijt, aan het vastschroeven van de speaker onder het dashboard kastje. Dat plastic was zo ontiegelijk keihard, en je moet je in de meest vreemde bochten wringen om er een beetje bij te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3706

zo'n vraagbaak, is dat een serie of iets dergelijks voor ieder merk/type auto een deel ? of is daar geen aparte serie ofzo van ? en zoja, waar haal je zoiets ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:48
Anoniem: 14124 schreef op 15 september 2002 @ 16:33:
Ik zag al een inside on glass antenne. Die plaats ik dan achter de achteruitkijkspiegel. Hopelijk gaat dit geen problemen opleveren met de microfoon die ook op die plek zit qua storingen.
Dat moet lukken, maar je mag dan wel de 2 kabels niet naast elkaar naar de carkit
laten lopen, dit stoort wel. Dus liefst 1 links en 1 via de bijrijderskant naar de carkit.
Pagina: 1