Toon posts:

ASUS A7M266-D deelt geheugen door twee!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raar probleem met m'n ASUS A7M266-D, zoals de titel al sugereerd, hij deelt het geheugen door twee. dwz als ik er 512MB in doe, dan ziet ie dat als 256MB :(
Ik gebruik geen geregd. of ecc geheugen, 2x512MB (dit staat ook op de stickers die d'r op zitten PC2100 512MB DDR). Dit delen doet ie altijd, dus ook als ik 1 van de 2 dimms gebruik. Kan er misschien een instelling verkeerd staan in bios, of een verkeerde jumperzetting? ik heb niets aan de jumpers en bios veranderd.
btw de computer geeft deze verkeerde waarde aan in bios en onder Win XP

Wat ik me dus afvraag : is het geheugen rot/verkeerd of kan het aan een instelling van het moederbord liggen?

Specs :
ASUS A7M266-D (Bios V1006)
2xAthlon MP2000+
2x512MB DDR-RAM PC2100
Maxtor G450 DH
Adaptec AHA2940U
3Com 3C905C
3xIBM 120GXP (1x60/2x120)
Enermax EG465AX
Win XP pro

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
misschien heeft het iets te maken met enkel/dubbel zijdig?

Iig raad ik je aan om registred geheugen erin te zetten.

specs

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:08

Vidra

Vragen?

Tja.......er staat ook op de doos en in het boekje dat (ECC) Registered wordt aanbevolen...!!

Ik heb het moederbord ook alleen ik heb gewoon 1024 MB DDR ECC REG en dat werkt super hoor :D

Maar vaag....ik denk dat die dimms dan niet helemaal lekker zijn of het moederbord natuurlijk maar dat lijkt me ook stug.....heb je in je bios niet perongeluk ECC aan gezet

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 23:48

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ik heb het zelfde moederbord
ook 1024MB DDR ECC REG PC2100 in zitten
en in het bios en in windows staat er ook 1024MB

misschien ligt het aan de bios versie.
ik draai zelf nog op de 1004 (orginele) versie.

Misschien eens kijken op de ftp site van asuscom.de

ftp://www.asuscom.de

en dan ff daar zoeken
er is geloof ik een nieuwe bios (beta) uit

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
-Het geheugen is dubbelzijdig.
-ECC kan ik in bios niet terug vinden
-V1006 zat er al op toen ik hem kocht.
Het vervelende is dat ik die dimm's niet kan testen in een ander systeem, de rest van mijn computer hebben allemaal SD-RAM
Ik kan de dimm's wel terug brengen, maar ik begrijp niet wat de oorzaak van dit probleem moet zijn. Voor de rest draaid het systeem als een huis, snel en stabiel :)
Als ik toch ander geheugen d'r in zet, wat kan ik dan het beste nemen :
ECC, reg, ECC&REG, 2x512 of 4x256 :?

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 23:48

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Dan weet ik het ook verder niet

Maar voor ander geheugen kan je het beste even kijken op

http://www.asus.com.tw/mb/mbindex.htm

Daar staat ongeveer in het midden dit mainboard.
als je daar kijkt weet je wel geheugen er voor te verkrijgen is.
Daar vind je ook het boekje dat voor jou moederbord gebruikt wordt.

maar ECC is voor extra stabiliteit en Error Correcting als je systeem in een omgeving draait waar veel storing is.

een REG is bedoeld om meer dan 2048 mb geheugen te plaatsen weet niet of dat nodig is.

( tudu du tu reclame) 8)
en op de

http://shop.tweakers.net/geheugen

of

http://shop.tweakers.net/...delID=12&ModelTypeID=2998

kan je je geheugen zo kopen
moet je maar even kijken wat je wilt.

ik zelf heb 2x 512MB DDR PC2100 REG ECC

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Da's vreemd. Wat voor DIMM's zijn dat (wat staat er op de chippies)? De AMD-762 kan overweg met alle chipsgrootte's t/m zelfs 512Mbit en x4, x8 en x16 chips. Heb je al geprobeerd het spul extra goed aan te drukken? Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de x4 grootte alleen op registered DIMM's wordt ondersteund (de specssheets maken ook alleen maar gewag van registered) en jij dus DIMM's hebt met 64Mx4 chips en dus de helft wordt gezien omdat het op een unbuffered DIMM zit.
Als je wat nieuws koopt zou ik zeggen: registered. Dit is stabieler én je kan evt uitbreiden (dus alle vier DIMM sockets gebruiken). ECC is niet zo belangrijk maar wordt veelal standaard 'meegeleverd' bij registered DIMM's (dat kan je uit/aan zetten in je BIOS).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• maratropa
  • Niet online
als je geen rare dingen wilt gaan doen is crucial wel aan te raden. ik heb 4 maal 256 REG ECC erin zitten en nooit problemen.zelfs, net zoals abbadon, de geheugen timings aangepast, maar ik denk dat ze op de asus al beter staat dan die van tyan.
Volgens mij is crucial een van de goedkoopste.

specs

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:08

Vidra

Vragen?

of Dane-Elec ook retestabiel voor een goede prijs en 10jaar garantie :D

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff die reepjes bekeken,
de ene is van TwinMOS, PC2100 512MB DDR/CL2,5 en op het die blokjes (weet niet hoe je die precies noemt :D) staat Winbond 141DA W942508AH-75
de andere is van Elixir PC2100U-25330 :? 512MB DDR-266Mhz CL2,5 en daar staat op N205112880AT-75B
En ze hebben alle twee 2x8 bankjes geheugen
Misschien hebben jullie hier nog wat aan :)

• cosmoOo
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik heb zelf gewoon 1x 512MB crucial unbuf non ecc geheugen op mijn asus a7m266d en dat werkt zonder problemen. bij crucial op de site kan je ook gewoon instellen welk mobo je hebt en zij zoeken dan passend geheugen erbij.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Die Winbond chips zijn 32Mx8, dat zou gewoon zonder gedoe moeten werken. Erg vreemd dit. Heb je een ander bord om deze DIMM's te testen? Heb je meerdere DIMM sockets geprobeerd (misschien heb je ze in 3 en 4 gepropt i.p.v. 1 en 2). Je kan natuurlijk nieuwe registered DIMM's kopen en hopen dat het dan goed gaat alleen zou het nu normaal gesproken sowieso moeten werken met één zo'n DIMM. Dat één DIMM niet goed is of niet compatible okay, maar twee verschillende die tegelijk dezelfde symptomen hebben? Kijk ook eens naar je BIOS instellingen en zet het zwikkie voor de grap een op een FSB van 100MHz, gewoon om wat te proberen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben ff wezen spelen met de instelingen e.d.
1 ipv 2 dimm's op alle vier de sloten geprobeerd
2 dimm's op alle combinaties in de sloten geprobeert
met 1 & met 2 dimm's geprobeert op 100Mhz, 103, 105, 110, 115 & 133
Niets hielp ! :'(

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef dit topic ff een schop om te laten weten dat het probleem is opgelost.
Dat wil zeggen, ik heb registered geheugen gekocht ;) (dane-elec 2x512MB PC2100) Het systeem draait nou veel sneller en stabiler.
Nog bedankt voor de tips :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 01:48 ]

Pagina: 1