[TMPGEnc]PAL of NTSC verschil in kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Wat ik me zo afvroeg is het volgende. Ik ben op dit moment bezig met het maken van vcd's met nederlandse ondertiteling enzo. Dat lukt allemaal prima! Maar nou is het zo dat je bij TMPGEnc een bestandje moet laden (bv. 'Video CD PAL') daarin staat ook het aantal fps enzo in. Nou heb ik es in een tutorial gelezen dat deze keuze afhankelijk is van wat voor videobestand je hebt (zie file info bij Virtual dub). Ik heb dus nu een avi bestand dat 25 fps heeft dus moet ik Video CD PAL laden. Khad zonet ff een klein stukje film gebrand en op de dvd beneden getest . En je had zegmaar gewoon fullscreen :) Nou is dat bij die andere films niet zo, daar heb je boven en onder zwarte balken (dat waren dus die NTSC films met een fps van 23,nogwat en heb daarom ook het bijbehorende bestandje geladen).

Maar nou wil ik eigenlijk geen zwarte balken en gewoon fullscreen (als ik een NTSC file heb dus). Kan ik dan gewoon bij TMPGEnc het Video CD PAL bestand laden als ik een avi heb die volgens de file info een NTSC is?? En als dit kan, zie ik dan veel verschil in de beeldkwaliteit? (geen kwaliteitsverlies toch he?)

Ohja ff btw we hebben dus geen breedbeeld tv maar een 'gewone' 4:3 :)

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 17:20
Die zwarte randen zijn omdat je een breedbeeld film op een 4:3 formaat (je tv) afspeelt. Je kan het beeld vertikaal oprekken (lelijk en je behoudt niet de goede ratio), of je kan er aan de zijkanten een stuk vanaf knippen (dus verlies je een deel van het beeld).

Zie het zo: een garage waar je je auto in kan zetten, tja daar past geen vrachtwagen in tenzy je de vrachtwagen wat kleiner maakt (je garage mag je niet verbouwen ofzo).

De 23,25 en 29.97 (30 dus) fps heeft te maken met de verschillende standaarden:
23 => filmformaat, dacht dat ze dit in de bios draaien en velen oude filmcamera's
25 => normaal PAL formaat
29.97 => NTSC formaat.
Als je PAL als NTSC gaat coderen, moet die van 25 frames 29.97 maken. Dat veroorzaakt soms schokken enzo in het beeld.

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
PAL en NTSC dat wordt gebruikt in verschillende wereld delen.
Bijvoorbeeld PAL wordt gebruikt in Nederland, en NTSC in Amerika en zo.

De TV's die je dus is NL koopt zijn dus PAL. Overterwijl je moet het encoderen als PAL want als het goed is kunnen dus europeese tv's niks anders aflaten spelen maar dat weet ik zo niet.

En het verschil tussen kwaliteit zal niet te merekn zijn de ik zo.

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
aaaha! dus dan maar gewoon volgens het boekje werken. En dat van PAL en NTSC in cominatie met andere landen dat wist ikke al :) Das net zoal met psx spelletjes bv. Maargoed...aangezien ik dan beeldverlies/schokken krijg (schokken in het beeld dus he :P) dan weet ik genoeg thanx!! _/-\o_

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 17:20
Dutch3men schreef op 14 september 2002 @ 15:38:
PAL en NTSC dat wordt gebruikt in verschillende wereld delen.
Bijvoorbeeld PAL wordt gebruikt in Nederland, en NTSC in Amerika en zo.

De TV's die je dus is NL koopt zijn dus PAL. Overterwijl je moet het encoderen als PAL want als het goed is kunnen dus europeese tv's niks anders aflaten spelen maar dat weet ik zo niet.

En het verschil tussen kwaliteit zal niet te merekn zijn de ik zo.
Oude europese tv's kunnen inderdaad het NTSC standaard niet aan. De wat nieuwere wel, al zit hier ook een addertje te gluren: sommige TV's kunnen het gewoon zonder problemen aan, andere weergeven het beeld alleen maar zwart/wit (mijn Sony tv van een paar jaartjes oud bijv.)

Er is wel wat kwaliteitsverschil tussen NTSC en PAL, dat heeft te maken dat NTSC een lagere resolutie heeft, maar meer fps. (352x240@30fps tegenover PAL 352x288@25fps). Dit verschil is echter te verwaarlozen.

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

Verwijderd

Ik heb dit topic is ff doorgelezen en nu had ik nogg een vraag over die fps rates. Ik wil namelijk een svcd branden met een ondertiteling darbij. Dan moet ik in MaestroSBT (een progamma om de ondertiteling er juist onder te krijgen) ook de fps rate weergeven. Namelijk fps in en out, maar ik heb bij bsplayer wel iets van een fps rate kunnen vinden toen ik het bestand afspeelde maar dat was er maar een. Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik de IN en OUT fps rate kan zien van een willekeurig videobestand? Alvast bedankt.

Verwijderd

van AVI's met left mouse en dan properties van de avi. Dit werkt dacht ik alleen met avi's
en nog niet altijd.

Voor mpeg (1/2) moet je ff zoeken naar andere tools. Speciaal voor mpg.
Maar wie weet kan virtualduber wat mee, in iedergeval de specialere Virtualdubs met een patch.
En anders moet je bij zoomplayer es kijken hoe en wat, maybe de OSD dan ff aanzetten.
Pagina: 1