Toon posts:

Foto-film scanner

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand me kunnen vertellen, of dit een goede scanner is.

Foto-film scanner voor positief en negatief
Hp S 20 fotosmart 2400 dpi.

Is het "dpi" voldoende om dia's te scannen?

Bedankt vast voor het antwoord.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 13:02:
Zou iemand me kunnen vertellen, of dit een goede scanner is.

Foto-film scanner voor positief en negatief
Hp S 20 fotosmart 2400 dpi.

Is het "dpi" voldoende om dia's te scannen?

Bedankt vast voor het antwoord.
geen idee vind op Google oid zo snel ff geen info..

hebbie wat specs + prijs? me ouders zoeken ook nog zo`n ding :D

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:50
Je vond niets op google omdat het photosmart is en geen fotosmart :D

Hier kan je misschien wel wat mee...

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Minolta verkoopt voor een 350€ al een deglijke dia POS EN Neg scanner waar huidge flatbed scanners moeilijk aan kunnen tippen (lees: uitgezondert de superdure waar ook dingen opzitten die je dan weer niet nodg hebt en dan toch voor moet betalen)

www.minolta.com

HP neg/pos scanner, flatbed zou ik zeggen "JA", meerbepaalt ScanJet4070c (of 4700c als ik me vergis). Waar voor je geld.
5470c of 54**c met dus de adapter/transparantiekit ofzoiet is nog iets meer RES, maar duurder.

Vanaf 1200dpi kan je toch al uitvergroten op A5 met redelijke kwaliteit en voor A4 als het ietsje minder mag zijn. (let wel dat je nog een printermarge hebt en naargelang de grote van je positief. als je er een gebruikt dat groter is dan een standaard 35mm negatief, bwa, dan kan je voor een 1200-gaan, anders volgende type)
1800dpi tot A3( A3+ met weer een 'licht' verlies)
2400dpi scanners kopen is goed en duur, maar voor die res zit het wel allemaal snor :)
Uiteraard gaan een flatbed of die superdunne CCD-scannertjes geen stof of automatisch fijne krasjes of kleurtjes bijwerken, dat is wat je wel in die apparten vind PUUR voor dia's.
Dan is 2400dpi ook wel goed voor zo eentje, maar dacht er verleden week nog eentje te hebben gezien, 380€ voor 4800dpi. Check eens na, kan goed zijn dat het Minolta was.

Good luck!

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik heb al jaren een Minolta Dimage Dual SCSI-II film-scanner welke ik gebruik om mijn dia's in te scannen. Nadeel is wel dat hij alleen onder Photoshop 5.x of hoger goed werkt.. de drivers werken niet goed met Paintshop Pro of een ander photo-editing pakket. Zal er misschien mee te maken hebben dat deze Dimage Dual eerst alleen voor de Mac werd gereleased? Geen idee.

Ik heb diverse diascanners geprobeerd en geen enkele diascanner kan een dia altijd 1:1 scannen. Je zal altijd iets moeten photoshoppen om de kleurwarmheid of juist contrast verschillen te krijgen .. zowel met de Nikon Coolscan, Canon 2700F en Epson scanners is dat gewoon het geval. Gewoon ff kwestie van levels aanpassen, beetje hue aansterken en veel diascanners hebben een voorliefde voor blauw.. dus blauw tint terug brengen en iets meer rood inbrengen et voila.. daar is je dia 1:1 weer.

Hier is een dia die ik gescanned heb op 2400 dpi en daarna natuurlijk geresized, beetje bij gewerkt en als JPEG gesaved (=compressie dus kwaliteitsverleis ten opzichte van PSD).

Afbeeldingslocatie: http://www.koala.demon.nl/forum/aviation/J-37_27_F21_2.jpg

Minolta Dynax 7Xi, Sigma 135 - 400mm F5.6 APO, Kodak Kodachrome K64.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Oh overigens.. ik heb toendertijd de HP Photosmart *NIET* genomen omdat hij de filmstrip gewoon over een paar rolletjes de dia-scanner in 'trok'. Dat is me veel te link, mijn dia's worden ook gebruikt voor publicaties (zoals bovenstaande dia in de Airshow 2001 special van Air Forces Monthly) kan ik echt geen krassen gebruiken.

Zowel de filmstrips als ingeraamde dia's gaan bij de Minolta in een veilige film-houder.. de film of dia heeft nergens contant met de scanner of met het raamwerk (alleen op de onder en bovenstrips). Dat sprak mij erg aan.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Met 1800 dpi een a3+ afdruk ??????????? ik dacht het niet.
voor een goede fotoafdruk heb je minimaal 240 tot 300 dpi nodig.
Dus 1800/300 = 6, een dia is 24x36mm dit maal 6 dan heb je dus een print van 14,4 x 21,6 cm
Voor een A4 print heb je zo'n 2500 dpi scan nodig en voor A3 zo'n 3500 dpi.

Ik heb vorige week een Canon FS4000US 4000 dpi scanner gekocht en kan nu A3+ afdrukken maken op echte fotokwaliteit.

Trouwens gebruik als scanprogramma Vuescan van hamrick (www.hamrick.com), dit is een standalone scanprogramma, en heeft veel meer mogelijkheden dan de standaard scan proggie's die bij de scanner geleverd worden.

Voor meer over scannen zie www.normankoren.com of www.scantips.com

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik denk dat iemand in de war is met flatbed scanners.. :)

Je kan ook niet zeggen dat een film-scanner beter is dan een flatbed-scanner want dat is appels met peren vergelijken. Met een flatbed zou je met 1800 dpi best een A3-formaat scan kunnen doen..

Alleen een film-scanner werkt natuurlijk HEEL anders maar goed, dat weten we ook wel :)

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
tazzman schreef op 16 september 2002 @ 19:41:
Ik denk dat iemand in de war is met flatbed scanners.. :)

Je kan ook niet zeggen dat een film-scanner beter is dan een flatbed-scanner want dat is appels met peren vergelijken. Met een flatbed zou je met 1800 dpi best een A3-formaat scan kunnen doen..

Alleen een film-scanner werkt natuurlijk HEEL anders maar goed, dat weten we ook wel :)
Nu ja, tis wat je zegt. Met welke doeleinden trek je ten strijde hé? :)
Soms kan een flatbed al met speeltje al genoeg zijn voor amateur werk -en dat hoeft dan niet als 'prutser" te klinken hé

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Ik heb diverse flatbad scanners geprobeerd met dia-opzet-stukken.. zoals de HP Scanjet 6000 of hoe dat ding ook mocht heten... en nee, ik heb nog geen flatbed scanner gezien welke dia's kan scannen op een kwaliteit die ook maar enigsinds in de buurt van een diascanner kan komen. :)

Gebruikt er hier nog iemand een Minolta Dimage Scan Dual met VueScan? Ben opzoek naar de optimale kleuren configuratie .. Met de default settings worden mijn dia's een beetje grijs-groenig, enig idee welke RGB waarden ik moet versterken om de juiste kleur 'terug te krijgen'? Ik denk zelf aan iets meer rood.. iets minder blauw misschien?

Wel grappig want de standaard Minolta software gooit overal veel te veel blauw en te weinig rood in.. Vuescan gooit er te veel grijs/groen in maar is wel een stuk beter dan de standaard software.

Pagina: 1