Toon posts:

Brom via tv en geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje een vaag probleem met een brom in mijn muzieksetupje. Als volgt:
Ik heb in mijn pc een Hoontech DSP24 Value met extra Value bracket. Deze heeft o.a. een analoge stereo mini-jack voor de AC '97 codec voor systemsounds enzo en 2 analoge uitgangen in tulp voor het echte werk. Ik sluit op dit moment via beide mogelijkheden de kaart aan op mijn versterker.

Op een zekere dag, zonder dat ik mijn setup heb verandert, kreeg ik een dikke brom uit de analoge uitgangen van de Hoontech. Ik dacht in eerste instantie dat het aan mijn versterker lag, maar ik heb alle kabels en de versterker getest met wat andere spullen, en alles doet wat het moet doen, zonder nare bijgeluiden. Dus, ik dacht, het is de Hoontech.
Maar, toen ik de mini-jack naar mijn pc speakertjes doorsluisde, met dezelfde kabel overigens, was er geen brom te bekennen!
Huh? :?
Ik heb vervolgens elke denkbare combinaties van kabels en apparatuur uitgeprobeert, maar de brom bleef. Tot.... ik de kaart in een andere pc hing. Geen brom!
Ok, dan ligt het dus aan mijn pc. Ik heb dat hele kreng uit elkaar getrokken en weer in elkaar gezet. Kaart erin, aangesloten, geen brom!
Jeej! :*)
Goed, toen mijn tv ook maar weer op de versterker aangesloten. What the ...?
Mijn tv bromt! En dat deed ie gister nog niet. Overigens bromt ie niet op de koptelefoon en dus wel als ik dezelfde uitgang gebruik naar mijn versterker.
Ik snap het echt niet meer. Alles is geaard, hangt aan piekbeveiligde bakjes en ik heb geprobeerd stroom uit een andere groep te tappen.
Het is geen achtergrondbrom ofzo, het is alsof je een natte vinger op de stekkers van een aangesloten kabel legt.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:17

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Volgens mij heb jij last van een aardlus (groundloop). Doordat de weerstand van de aarde van de diverse apparatuur verschillend is, wordt je apparatuur geaard door je verbindingskabels. Gaat vaak mis door de kabelaansluiting van je TV.
Oplossing: een mantelstroom filter kopen. Met Google is hier ook nog wel info over te vinden

Ik had er zelf ook last van. Opgelost door 2 mantelstroom filters te kopen. 1 voor antenne aansluiting van de radio en 1 voor de TV.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje rond gekeken naar info over het fenomeen groundloop en dat lijkt het inderdaad te zijn, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook gewoon even 1 voor 1 je stekkers omdraaien _/-\o_