[Java][Wiskunde] tunnel omgeving

Pagina: 1
Acties:

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:09
http://www.seethru.co.uk/...coast/helicopter_game.htm

een url die ik geplukt heb uit een game topic op dit forum :D
(verslavend spel btw ;-)

nu vroeg ik mij af met welk algoritme de 'tunnel' omgeving is gemaakt
en of het uberhaupt mogelijk is om dit spel vlot draaiende te krijgen onder java?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Hmmzz.. zoiets simpels als dit kan je onder java nog wel draaien krijgen en die tunnel zou je ook wel kunnen maken door te spelen met wat sinussen en zo nu en dan wat aan de amplitude en de frequentie te gaan knoeien.

Spel zuigt trouwens hard.

• Kapoen
zuigt in welk opzicht? ik vind het concept vrij verslavend

en voor de rest heb je gelijk... ik zou de tunnel kunnen maken zoals een geluidsgolf (met mijn cursus datacommunicatie bij de hand een fluitje van een cent ;)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Hmmz.. ik denk dat er in ieder wiskunde boek ook nog wel wat goniometrie staat.

• Kapoen
zou best kunne, maar ik ben echt niet goed in wiskunde ;)

anyways bedankt voor de tip ;)

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Kapoen schreef op 14 september 2002 @ 12:16:
http://www.seethru.co.uk/...coast/helicopter_game.htm

een url die ik geplukt heb uit een game topic op dit forum :D
(verslavend spel btw ;-)

nu vroeg ik mij af met welk algoritme de 'tunnel' omgeving is gemaakt
en of het uberhaupt mogelijk is om dit spel vlot draaiende te krijgen onder java?
Gewoon randomized...
"en of het uberhaupt mogelijk is om dit spel vlot draaiende te krijgen onder java?"
Ik zou zeggen: kijk zelf.. redelijk vloeiend toch? Maar zo moeilijk is dat nou ook weer niet...

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

• Kapoen
dat spelletje op de opgegeven url is een flash versie.. geen java dus :/

• TheOneLLama

TheOneLLama

Kapoen schreef op 14 september 2002 @ 13:42:
dat spelletje op de opgegeven url is een flash versie.. geen java dus :/
Ah.. nu je het zegt :) Ik had in ieder geval een keer nog zo'n SFCave clone gezien die wel in Java was..
Maar goed HET kan makkelijk in Java

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

het is zeker mogelijk
dit namelijk ook: [rml].oisyn in "[ 3d] Zelf een Z-Buffer bakken (?)"[/rml] ;)

En die tunnel genereren is ook niet zo moeilijk. In principe zijn er 2 opties: naar boven of naar beneden. Als je die keuze steeds random maakt, samen met hoe lang ie naar boven of naar beneden moet gaan (wel opletten dat ie niet buiten het scherm komt natuurlijk). Ook kun je de mate van snelheid dat ie naar boven of naar beneden gaat random bepalen

En de blokjes erin plaatsen is ook een kwestie van random een hoogte kiezen om de zoveel pixels (afstand ertussen kan natuurlijk ook random zijn). Wel opletten dat er genoeg ruimte over blijft om eromheen te vliegen

Moraal van dit verhaal: random is je vriend :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Kapoen
Moraal van dit verhaal: random is je vriend
hmm weet niet hoor... ik kies mijn vrienden zelf :D

anyways bedankt voor de tips allemaal :)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
Oh het vooroordeel dat java traag zou zijn, ik wordt er echt niet goed van. >:) :P

Java wordt JIT naar native gecompileerd. Verder is het met java prima mogelijk om volwaardige 3D apps te schrijven. Zowel game als wetenschappelijk. En voor de non-believers, installeer maar is java met java 3d en ga dan wat demo's bekijken. Van die demo party demo's dan he.

En er zijn zelfs demo's te vinden die zonder java 3d werken, en die draaien ook goed.

• TheOneLLama

TheOneLLama

The - DDD schreef op 14 september 2002 @ 17:43:
Oh het vooroordeel dat java traag zou zijn, ik wordt er echt niet goed van. >:) :P

Java wordt JIT naar native gecompileerd.
Hier... wordt ik nou niet goed van >:)
Er zijn een veel JIT VM's voor Java (met name voor 1.2 en 1.1) maar de meest gebruikte VM is denk ik nog altijd die van Sun (Hotspot). Met name in client mode wordt een groot deel van de code *niet* gecompileerd maar gewoon geinterpreteerd! De HotSpot VM besluit dan zelf (bv aan de hand van runtime analyse ) welke delen wel (en hoe) gecompiled gaan worden. Dus met name code die slecht eenmalig of weinig gedraaid worden (bv opstarten van je applicatie) wordt *niet* gecompileerd... the "bottlenecks" van je applicatie juist wel.

Verder worden in het Java wereldje nog allerhande andere technieken gebruikt zoals AOT (Ahead of Time compilation).. met name in het embedded/mobile wereldje. Ook hebben kunnen sommige chips tegenwoordig (bepaalde) Java bytecode instructies uitvoeren (of assisteren daarbij). Dat maakt interpretation een stuk sneller en geheugen efficienter.

.NET van Microsoft is wel helemaal JIT (ook op Pocke PC) heb ik me laten vertellen. Mocht dat echt zo zijn dan maakt het dat minder geschikt voor bv. low end telefoons. Er is een experimentele patch voor Mono om naar native code te compileren. Visual Studio.NET heeft ook zoiets voor C++?

[ Voor 0% gewijzigd door TheOneLLama op 14-09-2002 18:22 . Reden: "iets" betere zinsbouw ]

• Soultaker
  • Laatst online: 23:52
Heb je wel eens met Java applicaties als JBuilder of ArgoUML gewerkt? Dan zou je namelijk wel duidelijk moeten worden waar het "vooroordeel" dat Java traag is vandaan komt.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

The - DDD schreef op 14 september 2002 @ 17:43:

Java wordt JIT naar native gecompileerd. Verder is het met java prima mogelijk om volwaardige 3D apps te schrijven.
ligt eraan wat je 'volwaardige 3d apps' noemt.
Zowel game als wetenschappelijk. En voor de non-believers, installeer maar is java met java 3d en ga dan wat demo's bekijken. Van die demo party demo's dan he.
Java3d suckt echt zoooooo zwaar. Bovendien is dat native code, dus geen java. Jezelf een weg banen door grote datasets (zoals scenegraphs) gaat in Java zelf lang niet zo snel als dat je dat bijvoorbeeld met C++ zou kunnen doen. Mede door al die nasty runtime checks. Ook heeft java de nare eigenschap dat je objecten niet op de stack kunt alloceren, wat er dus voor zorgt dat je al je temporary matrices en vectors van te voren moet alloceren (in de berekeningen zelf lijkt me geen goed idee ;))
En er zijn zelfs demo's te vinden die zonder java 3d werken, en die draaien ook goed.

ja dat zei ik net:
(op dat plaatje klikken)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Soultaker schreef op 14 september 2002 @ 18:40:
Heb je wel eens met Java applicaties als JBuilder of ArgoUML gewerkt? Dan zou je namelijk wel duidelijk moeten worden waar het "vooroordeel" dat Java traag is vandaan komt.
Java is niet traag, dat lijkt alleen maar zo ;) :P

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Zolang de snelheid van Java maar niet afgemeten wordt aan de snelheid van JBuilder vind ik alles wat hier gezegd wordt prima :+ .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Soultaker
  • Laatst online: 23:52
mbravenboer schreef op 14 september 2002 @ 18:56:
Zolang de snelheid van Java maar niet afgemeten wordt aan de snelheid van JBuilder vind ik alles wat hier gezegd wordt prima :+ .
Soultaker schreef op 14 september 2002 @ 18:40:
O-)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TheOneLLama schreef op 14 september 2002 @ 18:20:
Visual Studio.NET heeft ook zoiets voor C++?

C++ (en dus niet Managed C++) is geen .NET taal en wordt derhalve dus ook alleen maar gecompiled naar native machinecode :)

Hoe het zit met compileren van bijvoorbeeld Managed C++ naar native code durf ik geen uitspraak te doen ;)

• TheOneLLama

TheOneLLama

.oisyn schreef op 14 september 2002 @ 19:37:

[...]

C++ (en dus niet Managed C++) is geen .NET taal en wordt derhalve dus ook alleen maar gecompiled naar native machinecode :)

Hoe het zit met compileren van bijvoorbeeld Managed C++ naar native code durf ik geen uitspraak te doen ;)
Ik bedoelde manged C++ idd.
Ik heb me wederem laten vertellen dat er geen native C++ meer in Visual Studio.NET zit.. maar daar durf ik niet 100% (of 90%) op te vertrouwen

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

gewoon C++ zit nog steeds in VS.NET (nogal logisch, C++ wordt veel gebruikt en dat blijft ook wel zo totdat er een beter alternatief komt waarmee je efficiente native code kan schrijven)

• TheOneLLama

TheOneLLama

.oisyn schreef op 14 september 2002 @ 20:39:
gewoon C++ zit nog steeds in VS.NET (nogal logisch, C++ wordt veel gebruikt en dat blijft ook wel zo totdat er een beter alternatief komt waarmee je efficiente native code kan schrijven)
Die betreffende persoon zei tegen mij dat je daarvoor dan VC6 voor moest hebben, maar hij zou het wel fout hebben dus :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

idd
of ik zit nu continu .NET code te schrijven ipv native code, zonder dat ik het door heb :P ;)

Pagina: 1