Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...
searchAlnitak schreef op 14 september 2002 @ 11:55:
kan iemand mij vertellen bij welke temperatuur of welke temperatuurs verschil er condens ontstaat
ivm het bouwen van een optimaal watercoolings systeem zonder condens
en om dan toch antwoord te gven..
bij alle temps onder kamertemp ?
Met alleen waterkoeling heb je nooit last van condens (je kunt maar maximaal koelen tot omgevingstemperatuur).
Bij gebruik van peltiers ligt het anders.
Maar het dauwpunt is volgens mij ook afhankelijk van de luchtvochtigheid dus een eenduidig antwoord is niet te geven.
Bij gebruik van peltiers ligt het anders.
Maar het dauwpunt is volgens mij ook afhankelijk van de luchtvochtigheid dus een eenduidig antwoord is niet te geven.
Een cliche is ooit origineel begonnen
maargoed je kan dus concluderen dat je zonder actief koelelement (peltier of phase change) niet zo snel last van condens krijgt.. Tenzij je luchtvochtigheid beetje te hoog is
Verwijderd
Bij een RV van 100% krijg je al condensvorming als je 1 graad onder omgevingstemp komt. Bij 0% RV krijg je nooit condens. Oftewel: het hangt van de relatieve vochtigheid af.
In de praktijk heb je boven de 15 graden zelden last van condesnsvorming.
In de praktijk heb je boven de 15 graden zelden last van condesnsvorming.
Het hangt af van het verschil in tempratuur en van de luchtvochtigheidsgraad. In een badkamer heb je bijvoorbeeld ook veel eerer condens dan in de woonkamer
ik dacht dat je ong. 10 graden onder omgevings temp. mocht komen, in niet al te vochtige ruimten
Condens vorming is afhankelijk van: Relatieve vochtigheid, omgevingstemperatuur en temperatuur van het oppervlak.
In normale omstandigheden (zoals je woon- of slaapkamer rond de 20 graden) kun je 2 tot 3 graden onder de kamertemp komen zonder problemen.
In normale omstandigheden (zoals je woon- of slaapkamer rond de 20 graden) kun je 2 tot 3 graden onder de kamertemp komen zonder problemen.
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met een luchtvochtigheid van 100%?
Hoeveel waterdamp zit er dan in de lucht?
Is ut dat 100% waterdamp?
dit loop ik me al jaren af te vragen gewoon
Oja, wat is gemiddeld in een kamer de luchtvochtigheid?
Of verschilt dat per huis.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Ik weet geen moer af van luchtvochtigheid of andere statestieken maar ik kan je vertellen dat als ik mijn watertemperatuur met koelelementen tot 12 °C afkoel ,het water van de radiator (buiten de kast dus geen probleem) en het koelblok afloopt en serieuze isolatie heb voorzien voor zulke experimenten.
Ik heb trouwens nog nooit condensvorming waargenomen bij watertemperaturen boven de 15°C en een goed geventileerde kamer en pckast.
In de praktijk is dus zonder wetenschappelijke verklaring voor mij de regel ,koelvloeistof onder de 15°C = oppassen geblazen.
Niet echt met technische uitleg onderbouwd(gewoon praktijk) maar denk dat er velen zijn die deze stelling redelijk kunnen bevestigen.
Dus veronderstel ik dat iedere extreme setup met pelt altijd condens geeft maar met gewoon te waterkoelen zonder foefjes geen enkel probleem is.
Niet echt zorgen om maken als je niets speciaal gaat proberen is dus mijn stelling.
Ik heb trouwens nog nooit condensvorming waargenomen bij watertemperaturen boven de 15°C en een goed geventileerde kamer en pckast.
In de praktijk is dus zonder wetenschappelijke verklaring voor mij de regel ,koelvloeistof onder de 15°C = oppassen geblazen.
Niet echt met technische uitleg onderbouwd(gewoon praktijk) maar denk dat er velen zijn die deze stelling redelijk kunnen bevestigen.
Dus veronderstel ik dat iedere extreme setup met pelt altijd condens geeft maar met gewoon te waterkoelen zonder foefjes geen enkel probleem is.
Niet echt zorgen om maken als je niets speciaal gaat proberen is dus mijn stelling.
100% luchtvochtigheid is dat maximaal haalbare aantal vocht in de lucht zit. De rest word dan mist. En de luchttemperatuur bepaald hoeveel vocht erin kan zitten.bobo1on1 schreef op 15 September 2002 @ 01:27:
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met een luchtvochtigheid van 100%?
Volgens mij was tussen de 55 en 80% normaal.
Verwijderd
Volgens mij was 100% luchtvochtigheid het maximaal aantal vocht in de lucht zonder dat het met het blote oog waar te nemen is. Volgens mij is dan ongeveer 20% van de lucht water.
Bij iedere temperatuur kan lucht een bepaalde hoeveelheid vocht (water) bevatten, voordat het condenseert.
Het percentage dat vaak genoemd wordt, is het gedeelte van deze maximale hoeveelheid, dat op dat moment in de lucht zit.
Het percentage dat vaak genoemd wordt, is het gedeelte van deze maximale hoeveelheid, dat op dat moment in de lucht zit.
Pagina: 1