No worries m8
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je met je verbinding doet. Hardcore downloaders/gamers hebben meer baat bij een snellere verbinding dan iemand die af en toe zijn e-mail checkt.
Ik ben geen expert, dit is gewoon mijn idee ervan.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
waarom denk je dat dit niet door gaat breken? het IS nu al aan het doorbreken? tuurlijk, beetje amateurachtig.... maar toch. In de toekomst lijkt me dit juist de meest ideale manier, geen grote investeringen maar gewoon met masten.Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 11:47:
draadloos zal denk ik nooit echt doorbreken, maar wat betreft adsl, daar zal beslist ooit wel weer een vervanging voor komen, maar de komende jaren zal de techniek over het lijntje nog wel verbeteren en de kans dat er nog hogere snelheden zullen worden gehaal met adsl acht ik niet onmogelijk
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Verwijderd
hoe kom je erbij dat het aan het doorbreken is? het breekt op dit moment alleen door op plekken waar geen beter alternatief zoals kabel of adsl is, en dan breekt het alleen nog door bij de hopeloos verslaafde internetters. Daarbij is draadloos zeer amateuristisch op slechts enkele plekken in nederland mogelijk.Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 11:55:
[...]
waarom denk je dat dit niet door gaat breken? het IS nu al aan het doorbreken? tuurlijk, beetje amateurachtig.... maar toch. In de toekomst lijkt me dit juist de meest ideale manier, geen grote investeringen maar gewoon met masten.
Zodra er in die gebieden adsl/kabel komt, zal iedereen overschakelen, zeker gezien de nogal veel nadelen die draadloos met zich meebrengt.
dus doorbreken zal het nooit, netzoals flatfee via isdn/analoog nooit zal doorbreken omdat het gewoon tijdelijke alternatieven zijn
Ik denk ook wel dat draadloos aan t doorbreken is, ik had laatst zo'n artikel gelzen (weet niet meer waar) maar daarin stond dus dat het probleem met kabel is dat die glasvezel kabel niet je huis binnenloopt waardoor de snelheiod afneemt. Maar nu is er een nieuw concept waarmee je een soort zender/ontvanger thuis krijgt die dan in verbinding staat met een mast of iets dergelijks en vandaar de connectie weer via glasvezel loopt. En het voordeel hiervan is is dat die draadloze verbinding geen snelheid verliest, echter het nadeel was dat hij wel direct in verbinding moet staan dus er mogen geen bomen tussen jouw en de mast zitten.Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 11:40:
snelheden lopen nu al op tot bijna 800kb/s (praktijk snelheid) we kunnen dus nog wel wat jaren.........en tegen die tijd verwacht ik dat draadloos goed aan het doorbreken is
Daar heb je helemaal gelijk in, als je binnen de wettelijke regels kan je maar een heel beperkt bereik hebben, zelfs als je moeilijk doet met richtantenne's enzo. De verbinding is ook zeker niet stabiel en kan makkelijk gestoord worden. In bosreik gebied en steden is fatsoenlijk bereik al helemaal niet mogelijk. Het is slechts een tijdelijk alternatief. Iedereen praat erover maar er gebeurt heel erg weinig.Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 12:14:
[...]
hoe kom je erbij dat het aan het doorbreken is? het breekt op dit moment alleen door op plekken waar geen beter alternatief zoals kabel of adsl is, en dan breekt het alleen nog door bij de hopeloos verslaafde internetters. Daarbij is draadloos zeer amateuristisch op slechts enkele plekken in nederland mogelijk.
Zodra er in die gebieden adsl/kabel komt, zal iedereen overschakelen, zeker gezien de nogal veel nadelen die draadloos met zich meebrengt.
dus doorbreken zal het nooit, netzoals flatfee via isdn/analoog nooit zal doorbreken omdat het gewoon tijdelijke alternatieven zijn
Glasvezel laat nog even op zich wachten, ADSL is een goeie stabiele en snelle internetverbinding dus het heeft zeker toekomst. Als je verstand hebt van de techniek kan je van kabel ook een hele goeie verbinding maken, dus zowel kabel en ADSL hebben toekomst tot er landelijk glasvezel aangelegd wordt.
Verwijderd
http://www.airswitch.com/dsdnvideo.htm
Ik heb wel eens gelezen dat er ook een VDSL zou bestaan, of ontwikkeld wordt, die 50mbit/sec aankan, dus nog eens 6 maal zo snel. Maar ben het eigenlijk nooit meer tegengekomen. Maar is is dus voorlopig zeker toekomst...
Verder komt er over een poosje (schatting: 3 jaar?) voor meer mensen glasvezel beschikbaar. Voor de nabije toekomst schat ik dat ADSL snel en stabiel genoeg is voor thuis.
Kabel heeft ook nog een inbreng, alleen is het verschil in regio met kabel zo groot. In IJsselstein kom je met een standaard kabelfoonaccountje nooit hoger dan 6 kb/sec, terwijl je in een andere regio (platteland, weinig gebruikers) 150 kb/sec kan halen.
Vooral door de stabiliteit van de ADSL-verbinding denk ik dat ADSL meer 'toekomst' heeft dan bijvoorbeeld kabel.
Dat kabel alleen op het platteland snel is is een groot misverstand. Een fatsoenlijk ingericht kabelnet kan zelfs in steden snelheden halen die gelijk en mogelijk hoger zijn dan ADSL.
De regionale verschillen komen vooral door verschillende providers.
Verwijderd
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Verwijderd
/me Master jack gaat nu zoeken
volgens mij is het niet mogelijk maar ik heb het ergens gelezen en het klonk vrij aannemelijk.(me=electro n00b)
yep dit bestaat aleMAeRCe schreef op 14 september 2002 @ 20:32:
Ach dr zal best wel wat nieuws komen (internet via electriciteit oid)
in spanje hadden ze zo'n test gedaan, of loopt nog
[ Voor 0% gewijzigd door not-known op 14-09-2002 20:57 . Reden: typo :( ]
Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!
Voor de mening van experts moet je eens op de SURFnet website gaan rondkijken. Die lui hebben er een aantal rapporten over laten schrijven. Maar de conclusie is dat ADSL een leuke tussenoplossing is voor de komende 5 tot 10 jaar en dat daarna glasvezel nodig is.DeoDupke schreef op 14 september 2002 @ 11:30:
Ik heb een deskundige mening nodig.
Hoe zien de ADSL deskundige onder ons de toekomst van ADSL?
Blijft ADSL en wordt het alleen maar sneller of
moet het plaats maken voor nieuwe technologien?
Het ISOC heeft ook wat rapporten laten schrijven. Conclusie is ongeveer het zelfde, tijdsspan is iets langer.
Bedenk wel dat jij je nu tot ADSL beperkt, terwijl in het algemeen meer van de generieke term DSL uitgegaan wordt. Daar vallen dus ook technieken als SDSL, RADSL en VDSL onder.
Verwijderd
wil je het werkelijk weten of zal ik je maar in de waan laten dat het geen opgevoerde ISDN is?Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 21:04:
adsl zoals mxstream niet![]()
dat lijkt wel 'opgevoerde' ISDN
Dat zal dus echt nooit gebeuren ! Tenzij je in een nieuwbouwwijk gaat wonen waar ze dat alvast voor je aangelegd hebben.
ISDN, ADSL, SDSL en HDSL zijn technieken om over koperdraad (het laatste stukje van de centrale tot aan je huis) toch hoge snelheden te halen.
Zodoende hoeft niet elke vierkante meter grond in Nederland te worden opengehaald.
Ooit over nagedacht wat dat wel niet gaat kosten? Daarom zal dat NOOIT gebeuren voor de gewone internetter, hoogstens voor bedrijven zoals dat nu ook al gedaan wordt.
Uiteraard worden de aangeboden snelheden wel steeds hoger bij de huidige ADSL aanbieders. Zo blijft het interessant voor ons.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Verwijderd
Er zijn zelfs 'deskundigen' die beweren dat technieken die lijken op ADSL het glasnetwerk al overbodig hebben gemaakt.
Ik zeg ook niet dat er NOOIT meer snellere verbindingen toegepast gaan worden.
Ik zeg dat glasvezel daarbij geen optie meer is, juist omdat er technieken zijn die 'graven' overbodig maakt. Die technieken maken gebruik van de al aanwezige koper kabels, daarom zijn die technieken juist uitgevonden.
Ook zeg ik niet dat het 'onmogelijk' is, het is alleen veel te duur.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Helaas zul je 10 Mbit halen als je verder dan 200 meter woont vanaf de centrale.
En ja ik denk dat xDSL het gaat doen tegenover Kabel.
En draadloos, daar moeten we nog op wachten, maar alles kan sneller 10 Gbit is nu standaard over 5 jaar zullen we misschien zelfs op de 1 Tbit zitten met deze snelheid van technologie.
Verwijderd
U zei ?AvK schreef op 15 september 2002 @ 00:02:
Ik zeg ook niet dat er NOOIT meer snellere verbindingen toegepast gaan worden.
Volgens mij is glasvezel ook een snellere verbining of niet soms.Licht is evensnel als electriciteit kennelijk.Je kunt wel nog een heel aantal jaren vooruit met DSL maar uit onderzoeken ( die ook hier in de topic vermeldt zijn) blijkt kennelijk toch dat glasvezel over 15 jaar "noodzakelijk" ( niet letterlijk opvatten als noodzaak) zal zijn en dat DSL en kabel tijdelijke oplossingen zijn.AvK schreef op 14 september 2002 @ 23:21:
Waarom denkt iedereen toch dat glasvezel tot in je huis de toekomst is?
Dat zal dus echt nooit gebeuren !
is dat toevallig 6,5 MB/s downstream?Want kabel kan 12 , nog iets Mb/s aan als men het vol open zet.Glasvezel kan nog veel en veel sneller.Ik kan me vergissen met die 6,5 mb want het klinkt zeer onlogisch ( waarom geeft men ook niet gewoon alles in KB aan?)vanke014 schreef op 15 september 2002 @ 00:11:
Heeft men hier ooit wel eens van VHDSL gehoord: Speeds Upto 52 Mbit, op z'n koperlijntje.
ADSL is al beschikbaar tot z'n maximum (8Mbit/s downstream) in ongeveer heel Nederland. Heel NL ligt al zo ongeveer vol glasvezel, dus die laatste paar meters naar de huizen die komen wel als meer dan 8Mbit/s nodig gaat zijn.
Dat is dus exact het punt waar de meeste mensen zich vergissen.DiMension schreef op 15 September 2002 @ 09:54:
Heel NL ligt al zo ongeveer vol glasvezel, dus die laatste paar meters naar de huizen die komen wel als meer dan 8Mbit/s nodig gaat zijn.
Alle centrale's in Nederland zijn inderdaad via glasvezel met elkaar verbonden.
Die 'laatste paar meter' naar de woonhuizen is in werkelijkheid het grootste deel van het netwerk.
Als je dat allemaal wilt verglazen ben je failliet voor je het weet. Daarom zeg ik dat dat nooit zal gebeuren, zeker niet met de nieuwe compressie technieken.
En ik weet best dat je nooit nooit moet zeggen maar anders reageren de medeforumers niet zo lekker.
Verwijderd
het is misschien wel duur maar waarschijnlijk verrekenen ze dat weer gewoon in de prijs.Weer een tientje op het abonemnet of de aansluitkosten wat hoger.Maar Adsl of kabel in mijn geval voldoen nog prima.AvK schreef op 15 september 2002 @ 10:24:
[...]
Dat is dus exact het punt waar de meeste mensen zich vergissen.
Die 'laatste paar meter' naar de woonhuizen is in werkelijkheid het grootste deel van het netwerk.
Als je dat allemaal wilt verglazen ben je failliet voor je het weet. Daarom zeg ik dat dat nooit zal gebeuren, zeker niet met de nieuwe compressie technieken.
En ik weet best dat je nooit nooit moet zeggen maar anders reageren de medeforumers niet zo lekker.
En ja glasvezel kan nog hogere snelheden hebben, maar dat heeft ook een nadeel voor de uptime en de internet omgeving.
Als iedereen nou met 5.8 mb/sec gaat downloaden, waar moeten die snelheid dan vandaan komen? Of 12 mb/sec via kabel?
Jij bedoelt daarmee SDSL, Symmetric DSL.PromWarMachine schreef op 14 september 2002 @ 19:14:
ADSL zal in de loop van de tijd ook bij ons DSL worden. Het verschil tussen die twee is dat DSL dezelfde up- als downloadsnelheid heeft, in tegenstelling tot ADSL.
Om precies te zijn: DSL is de verzamel naam voor alle soorten DSL, zoals ADSL en SDSL. Hier is een lijst.
edit:
[google=types of dsl] vind ook aardig wat
Natuurlijk gaat het niet voor iedereen gebeuren. Dat huisje op Rottumeroog waar 2 maanden per jaar mensen wonen om vogels te tellen zal echt geen glasvezelaansluiting krijgen.AvK schreef op 15 september 2002 @ 10:24:
Dat is dus exact het punt waar de meeste mensen zich vergissen.
Maar als je de relevante documentatie nou eens leest dan zal je zien dat er ten eerste behoefte is aan hogere snelhden en ten tweede dat de limieten van de huidige opzet van DSL al aardig bereikt worden.
Als je de snelheid van DSL verder wil verhogen is ADSL geen optie meer. Laten we zeggen dat we doorgaan met VDSL. Dan moet je dus naar alle wijkkasten glas gaan leggen, in die wijkasten DSLAM's gaan neerzetten en dan kan je voor iedereen binnen 300 meter VDSL leveren. Echter, dan moet je dus wel actieve apparatuur gaan neerzetten op duizenden lokaties in Nederland. En je moet andere telco's toegang gaan bieden tot die wijkkasten. En je moet bewaking hebben. En UPS'en etc.
Zoals je ook in het rapport van het ISOC kan lezen is bij onmiddelijke aanleg momenteel ADSL even duur als glas. Ik neem aan dat je begrijpt dat als bovenstaande factoren meegeteld worden omdat VDSL met glas vergeleken gaat worden de kosten enigszins anders gaan uitvallen.
Daarnaast heb je kennlijk het nieuws gemist dat KPN Netwerkbouw is verkocht en de nieuwe eigenaar een deal heeft gesloten met KPN om overal waar telefoonlijnen naar toe woden aangelegd ook glasvezel naar toe te leggen.
Glasvezel komt er wel. Het duurt misschien even, ik denk dat de schattingen van SURFnet en het ISOC voor de periode toch enigszins wishfull thinking zijn, maar het komt er wel. De graote vraag is of we inmiddels voldoende hebben geleerd van het hele circus rondom LLU en privatisering van de kabel om van begin af aan te verbieden dat de eigenaar en de beheerder vamn een infrastructuur ook zelf diensten aanbieden over die infrastructuur (zoals in Amerika voor de netwerkinfrastructuur binnen gebouwen al is ingesteld door de FTC). Zeker met het huidige laissez faire kabinet heb ik daar weinig vertrouwen in.
Waar men WEL naar moet kijken is de upload speed van ADSL. Het medium ADSL is namelijk uitermate goed geschikt voor video conferencing, of beeldtelefoon (waarvan Chriet Titulear dacht dat iedereen die in 2000 wel zou hebben). Ik wil nog wel eens webcammen met kennissen in NL, en het is de upload die me iedere keer nekt om een fatsoenlijke stream naar Nederland te krijgen. Persoonlijk vindt ik dat de upload moet beginnen bij 512 kbit/s. De huidige uploads van 64, 128 of 256 kbit/s zijn niet echt bevorderend voor allerlei multimedia toepassingen waar men al jaren van droomt.....
Tja.... het is leuker om je ISO met 600 kbyte/s te zien binnen komen dan 60 kbyte/s, maar voor downloaden van software is 512 kbit/s meer dan zat. Het komt toch wel binnen.
Verder: glasvezel naar de huizen is slechts een kwestie van tijd. Hier in de VS zijn echter zat landelijke gebieden waar men eerst een paar honderd kilometer van dat spul moet trekken voor men een dorpje kan aansluiten.... Ik gok dat tegen 2030 50% van de huizen zijn voorzien van glasvezel. In Nederland kan makkelijk 99% dekking gehaald worden tegen 2050 ofzo, maar in een land als de VS zal het altijd wel blijven steken rond de 75%.
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik