Bass speaker vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleempje:

Ik heb een setje bassspeakers van 30 jaar :o oud, en deze beginnen scheurtjes te vertonen bij de conus-rand... deze speakers horen bij een setje van electrostaten (hoge tonen). Kan ik deze zomaar vervangen door andere bass speakers (zonder dat het geluid erop achteruit gaat) of niet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je ze per-sé wilt houden kan je ze laten "re-conen".
Is denk ik ook de beste/goedkoopste oplossing.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
niet de goedkoopste waarschijnlijk, k heb dat al nagevraagd...

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Als je een paar electrostaten hebt zou ik ook niet voor de goedkoopste oplossing gaan een beetje zonde i.m.h.o
Kweet niet wat voor electrostaten het zijn maar ik zou toch echt proberen de originele woofers weer te krijgen om dat het 1 en ander op elkaar afgestemd is kwa filters etc.
In het segment electrostaat (wat meestal niet de goedkoopste speakers waren) zijn bijna alle onderdelen nog wel verkrijgbaar zelfs van de beroemde quad ELS serie is nog heel veel verkrijgbaar.
Martin logan maakt ze nog steeds, ook gebasseerd op mid / hoog electrostaat en laag een gewone woofer, dit is omdat lage tonen bijna niet te maken zijn met electrostaten.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan ik de orginele woofer niet meer krijgen, de electrostaten waren gemaakt door Solosound, en het zijn zeer goede electrsttn. maar het bedrijf is al een jaar 10 geleden failliet gegaan :(...

en inderdaad, als je het geluid niet filtert en de electrostaat de bass probeert te laten doen gaan ze NIET erg lang mee :)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Probeer dan achter de specs te kome van de woofer zoals stijfheid en frequentie bereik en karakteristiek, en probeer een vervanger daarvoor te vinden.
Reconen blijft een optie(ik ben erzelf niet zo'n fan van) en het waarschijnlijk ook wel waard.
Zijn de membramen al is vervangen? Zoniet dan moet je maar is goed gaan luisteren of ze nog wel helemaal top klinken.
Tis ook een beetje zonde om veel geld uit te geven aan de woofers als de membramen ook niet helemaal top meer zijn

Verwijderd

Topicstarter
specs... Phoe...

euh, als sla je me dood... er staat niks op de speakers genoteerd van watts en stuff, frequentie kan ik ook niet met zekerheid zeggen ( in ieder geval HEEL laag voor die kleine woofer van 8") electrostaten zijn volledig functionerend en in orde (en ik heb nog 1 reserve :) ) en er zijn membranen vervangen dus das wel flex... Maar de ophanging van de bassspeaker is waardeloos (scheurtjes, volgens mij mishandel ik ze een beetje) en het matriaal is ook niet zo geweldig: dik karton-achtig spul. dus vind ik reconen niet zo'n goed idee... liever nieuwe, heeft iemand een tip voor een ander soort basspeaker die ondanks formaat toch lage frequenties en redelijk veel watt aankan *en die niet extreem duur* is aub...

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

weet de maten natuurlijk niet maar kijk is naar de Kef B139 woofertjes( dit is het type nummer van de woofer alleen).
Deze zijn nog volop verkrijgbaar en zijn erg goed, deze werden echt overal voor gebruikt, het moet natuurlijk wel passen.......

Hier zijn de specs:

http://www.t-linespeakers.org/TLS80/images/B139small.GIF

Verwijderd

Topicstarter
sorry maar t moeten ronde speakers zijn, ik weiger het om in mijn klankkast te gaan zagen...

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 14:42:
sorry maar t moeten ronde speakers zijn, ik weiger het om in mijn klankkast te gaan zagen...
Dat zou ik ook nooit doen :)
Maar je zal toch echt moeten weten waar de electrostaten beginnen in het ferquentie bereik, oftewel je moet weten welke range in Hz de woofers moeten kunnen weergeven......
Zolang je dat niet weet kan je eigenlijk niets..

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Je kan niet zomaar een andere woofer in dezelfde behuizing plaatsen. Wat je zou kunnen doen is de inhoud van de kast berekenen en de resonantiefrequentie van de poort. En dan willekeurig met verschillende woofers gaan simuleren net zo lang totdat je er één vindt die een inhoud en tuning nodig heeft die dichtbij die van jouw kast liggen. En dan moet de woofer ook nog eens fysiek in die behuizing passen. En je krijgt ook nog problemen met het filter.
Je kan natuurlijk ook gewoon een nieuwe kast ontwerpen, is misschien wel een stuk makkelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Euhhhh, Jag...

Ik neem aan dat je hiervoor gestudeerd hebt maar thermen als 'resonantiefrequentie-van-de-poort' zeggen mij niets :? ...
Ik heb dit welliswaar als hobby, maar k ben nog niet es van de middelbare school af, dus houd het even begrijpelijk ;) ....... Maar je probeert te zeggen da'k mijn oude subwoofer klankkast niet meer zou kunnen gebruiken als k een andere woofer aanschaf? Dat klinkt ietsje minder (zowel als voor de bankrekening als voor mijn mogelijkheden)...

• Jag

Jag

Zo duur is het niet hoor, een nieuwe behuizing maken. Wat is je budget voor het geheel?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er niet meer als 400 geuro voor uitgeven... maar als k het zo hoor...... :/

• Jag

Jag

Wat theorie achter het ontwerpen van luidsprekers:

http://members.tripod.com/XSSpl/Audio/Sound.htm
http://www.diysubwoofers.org/
http://www.snippets.org/ldsg/intro.php3

Overigens is 400 euro echt een mooi bedrag hoor. Daar kan je best wat mee.

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
precies iedere luidspreker is afgestemd op een bepaalde klankkast. geluid zal waarschijnlijk nooit zo zuiver worden als je had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik heb een ander plan bedacht, wat nou als ik een nieuwe subwoofer koop, maar de oude filter erin zet... is dat geen goed idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op 15 september 2002 @ 13:03:
Hmmm, ik heb een ander plan bedacht, wat nou als ik een nieuwe subwoofer koop, maar de oude filter erin zet... is dat geen goed idee? :)
Nee, die kast die je dan hebt hoort niet bij het filter wat je erin wilt stoppen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Post het typr nr is van de speakers misschien kan ik wel wat vinden
Pagina: 1