Toon posts:

Idle temperaturen ietwat hoog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt een totale n00b als het gaat om computers e.d, maar ik heb begrepen dat mijn amd 1800+ met een zalman 6000cu oid met de kast dicht en niet ge oc-ed 55º stressed toch een beetje veel is...?
Ik heb geen extra coolers oid, heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen verlagen extra coolers of...?
bvd

Verwijderd

Topicstarter
en als de kast open is is ie rond 47/48...
Is dat nog niet wat aan de hoge kant? :s

Verwijderd

Vind ik hele redelijke temps voor een 1800+ met een Zalman.
Mijn 1700+ @ 1900+ gaat naar de 52 graden stressed, maar dan wel met 2 casefans en een full copper cooler.

Verwijderd

Relax, 55 graden stressed is O.K. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
uuh haha lol srry, mijn fout, ik bedoelde juist idle, tsjah het was 2.30 toen ik die post maakte dus ik was zwaar moe, nogmaals idle...
srry voor de fout
Maar zou bijv een casefan erbij, in de achterkant, waar nog plaats zit voor zon ding helpen?
of misschien iets anders?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 10:58:
uuh haha lol srry, mijn fout, ik bedoelde juist idle, tsjah het was 2.30 toen ik die post maakte dus ik was zwaar moe, nogmaals idle...
srry voor de fout
Maar zou bijv een casefan erbij, in de achterkant, waar nog plaats zit voor zon ding helpen?
of misschien iets anders?
2.14 om precies te zijn :)

maar een goede airflow in je kast helpt altijd omdat bewegende lucht nu een keer beter koelt dan stilstaande lucht. Je moet allee oppassen dat die nieuwe casefan niet je bestaande airflow swars gaat zitten

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mijn Duron800@896 draait nu halfload (volgens MBM ongeveer 50%) een temp van 41 graden en ik vind dat het koeler mag >:)
hopelijk komt binnenkort mijn Coolermaster Silent cooler voor 2Ghz (wacht al meer dan 2 weken! schiet op CTW!!!).
zodra die cooler er is OC'ik mijn bak nog wat verder (richting 1Ghz en hoger).

verder heb ik mijn bak zo ingedeeld:
voor onderin een 80mm fan aanzuigend
achter boven voeding (is een bigtower) een 80mm wegblazend
op cpu hoogte een 60mm wegblazend
en in de voeding een tempgeregelde 80mm wegblazend.
op HDD1 een dualfan cooler
op HDD2 een dualfan cooler
op vidkaart een BlueOrb met op de RAM chips heatsinks.
op CPU een Spire cheap-ass ding voor 1,2Ghz

dit zorgt dus voor een aardige windhoos in je systeemkast >:)
lekker diehard luchtkoelen!!

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

idd hellemaal niets aan de hand maar wil je het toch wat koeler hebben moet je misschien een casefan (of 2) erin zetten.
Mijn 1700+ met Zalman CNPS Cu5005 word stressed 45graden :)

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
hou hem onder 60°, en je hebt geen probleem :)
xp2000+ @ 1737.5 (vcore 1.8) wordt 52 idle en 58 stressed
loopt ongelooflijk stabiel :)

Verwijderd

Redelijke goeie temps... geen probleem. Begin je boven de 65 uit te komen, dan mag je beginnen met alarm te slaan :)

Verwijderd

Topicstarter
tsjah das waar, maar die casefans he..?
Ik heb onderin de kast aan de voorkant zit zon plastic achtig ding, waar je nog een 8mm in kan zetten, als ik hem daarinzet.. Ervoor zit een plaat, van de kast zelf zegmaar, helpt het uberhaupt wel dan als ik hem daarin doe... zuigt ie dan wel lucht aan of iig goed aan..?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 15:20:
tsjah das waar, maar die casefans he..?
Ik heb onderin de kast aan de voorkant zit zon plastic achtig ding, waar je nog een 8mm in kan zetten, als ik hem daarinzet.. Ervoor zit een plaat, van de kast zelf zegmaar, helpt het uberhaupt wel dan als ik hem daarin doe... zuigt ie dan wel lucht aan of iig goed aan..?
als je twijfelt of er genoeg lucht doorkomt:
1: pak schroevendraaien.
2: verwijder schroeven die frontpanneel vast maken.
3: teken leuk gaatjes patroon op plaats waar fan achter zit
4: pak boormachien met boortje van 3 tot 5 mm
5: boor gaatjes volgens patroon.
6: ontbraam gaatjes
7: plaats frontpanneel weer terug.
8: draai schroeven vast
9: sta versteld van je eigen prestatie :)

Verwijderd

Topicstarter
haha mooi bedankt, zal ik binnenkort zeker proberen :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 15:39:
haha mooi bedankt, zal ik binnenkort zeker proberen :)
dat wordt dus casemodding genoemd.

je zou ook je kast op pootjes kunnen zetten en een gat in de onderkant van je kast zagen (met dremel b.v.) voor aanzuiging van lucht.

Verwijderd

Topicstarter
mja, er zaten al gaaten in, ik had dus de frontpanel ervanaf gehaald, dus ik ga er maar eens binnenkort een 8 mm fan indoen, nog een merk in gedachten? of gewoon een willekeurige? :)

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

wat voor mainboard heb je?

Multimonitor is relax :P

Verwijderd

Topicstarter
asus a7v333

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

asus staat er wel om bekend dat ze hoge meetwaarden geven. soms wel zo'n 10 graden. kweet alleen niet of dat ook met de a7v333 is

Multimonitor is relax :P

Verwijderd

Topicstarter
hoe bedoel je? dat ie 10 graden warmer aangeeft, dan die in werkelijkheid is?
in de bios geef ie namelijk zelfde temperatuur aan, naja 0.5/1 graden verschil dan
:7

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 18:42:
hoe bedoel je? dat ie 10 graden warmer aangeeft, dan die in werkelijkheid is?
in de bios geef ie namelijk zelfde temperatuur aan, naja 0.5/1 graden verschil dan
:7
ja, zelfs de bios geeft dan 10 graden te warm aan, maar ik denk dat jouw plank het toch aardig goed aangeeft.
zonder casefans en die temps klopt wel ongeveer.

Verwijderd

Topicstarter
oh, maar denk je dat het wat zou helpen, als ik dus een casefan aan de voorkant onderin deed, een 80mm? en dan eventueel nog een 60 mm achterin?
en beetje offtopic maar in mijn bios staat nu cpu/pci frequency (mhz) <- dat staat er, staat nu op 142/36 dat is toch mijn fsb? en hij word nu 2 graden warmer dan normaal, ik weet dat het niet veel is, maar heb ik het wel goed *ge oc-ed* of doe ik nou wat verkeerd? moet voltage oid nog hoger/lager, want ik heb er geen verstand van :D

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 20:13:
oh, maar denk je dat het wat zou helpen, als ik dus een casefan aan de voorkant onderin deed, een 80mm? en dan eventueel nog een 60 mm achterin?
en beetje offtopic maar in mijn bios staat nu cpu/pci frequency (mhz) <- dat staat er, staat nu op 142/36 dat is toch mijn fsb? en hij word nu 2 graden warmer dan normaal, ik weet dat het niet veel is, maar heb ik het wel goed *ge oc-ed* of doe ik nou wat verkeerd? moet voltage oid nog hoger/lager, want ik heb er geen verstand van :D
die fans gaan zeker helpen.
ennuh, die snelheid is je bus/pci snelheid
das dus een fsb overclock. (heeft uitwerking op proc, lees verder!)

een processor overklok doe je door je processor te unlocken.
dit kan bij AMD processors heel makkelijk en bij Intel helemaal niet.
dit unlocken doe je door op je CPU de L1 brugjes op te zoeken en ze netjes rechtover door te verbinden (ze zijn namelijk doorgesneden). deze methode is bij Athlon XP's wat vermoeilijk maar het is nogsteeds niet ondoenlijk.
er zit namelijk tussen elke setje bruggen een putje dat elektriciteit geleid.
deze mag niet in contact komen met de L1 brugjes zelf. die moet je dus opvullen met iets dat niet geleid zoals tipex of secondenlijm.
dan verbind je de brugjes met Bison Elektro en plaats je de cpu weer in de computer.
dan start je op en ga je naar de bios.
onder "Voltage and frequency settings" kan je dan de multipier van je processor invullen (multiplier is een busvermenigvuldiger, dus bussnelheid*multiplier=procsnelheid.)

voltage verhoging is nodig als je pc met een bepaalde snelheid niet meer stabiel is.
door het verhogen van het voltage wordt je proc wel weer warmer.

Verwijderd

Topicstarter
Ok heel erg bedankt voor de informatie :), dus een fsb overclock is voldoende, als ik niet echt rechstreeks met mijn cpu wil prutsen, maar wat is dan het preciese verschil tussen fsp en *multiplier* clocking, multi is alleen cpu en fsp cpu geheugen e.d? maar zoals ik begrepen heb is fsb clocking het meest gebruikt en voldoende? :)
bedankt nogmaals :7

P.S bij het fsb clocken, hoef ik dan niet rekening te houden met mijn geheugen of misschien iets anders :?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 22:52:
Ok heel erg bedankt voor de informatie :), dus een fsb overclock is voldoende, als ik niet echt rechstreeks met mijn cpu wil prutsen, maar wat is dan het preciese verschil tussen fsp en *multiplier* clocking, multi is alleen cpu en fsp cpu geheugen e.d? maar zoals ik begrepen heb is fsb clocking het meest gebruikt en voldoende? :)
bedankt nogmaals :7

P.S bij het fsb clocken, hoef ik dan niet rekening te houden met mijn geheugen of misschien iets anders :?
je FSB (Front Side Bus) heeft alles met de *hele* pc te maken.
het bepaalt de snelheid van je geheugen, je PCI bus, je AGP bus en je IDE controller en nog meer dingen in je pc.
als je hardware dat niet aankan, heb je kans op kapotte sectoren op je harddisk bijvoorbeeld, of je molt je geluids en videokaart.
dat kan dus heel prijzig worden als het fout gaat maar is wel het makkelijkste uit te voeren.
dit is ok de minst gebruikte overclock methode omdat je gewoon niet zo ver komt als met een multiplier overclock.
combinaties met multiplierOC worden wel weer veel gedaan, omdat je op die manier meer rendement uit je proc kan krijgen.

daar tegen over heb je de Multplier overklok.
die is alleen van toepassing op de processor, en betrekt dus geen andere hardware bij het overklokken (behalve je koeler dan).
een processor werkt volgens het principe: Front Side Bus*Mutliplier (multiplier=vermenigvuldiger).
als je dan je processor unlocked, kan je een nieuwe multiplier kiezen.
dit is minder riskant voor de rest van je hardware, maar wel leip voor je proc.
dus probeer dan langzaam de multiplier op te voeren (met stapjes van 0.5).
als je pc dan vaak vast begint lopen is *of* de temp te hoog, *of* er moet meer stroom op (voltage omhoog).
en beide zijn makkelijk op te lossen :) nieuwe koeler of meer volts.

Verwijderd

Topicstarter
tsjah wat zou jij aanraden? ik zelf al vind denk ik fsb voor mij verstandiger, aangezien ik liever niet rechstreeks ana mijn proc pruts, en eventueel geen geld heb voor een nieuwe :D
en vraagje met fsb is er iets van deze lijst dat het niet aan zou kunnen?
xp 1800+ | a7v333 | 256 ddr pc 2700 | msi gf2ti pro 250 64 mb | creative soundblaster live | en een netwerk kaartje van chello :D | en de voeding is...? wat is de voeding als je hem standard koopt? 300 watt? | en ow jah maxtor 40.9 gb hhd 5400 toeren

Maar echt zwaar bedankt, je info is tot nu toe heel erg informatief en usefull :)

P.S: tot welke fsp is het nog *normaal* zegmaar, wat je bijna standard al kan doen, want ik ham es zostrax even op 142 en hij werd 1.5 graden warmer.. :Y)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ik raad nix aan. OC-en is je eigen verantewoordelijkheid :P
maar zelf heb ik een 100Mhz FSB in mijn PC die is overgeklokt naar 112 en alles werkt nog normaal (is ook max in te stellen in bios).
als Proc heb ik een Duron800Mhz die nu op 896Mhz draait (CPU=FSB*Multiplier, dus nu 896=112*8).
maar dit is mijn systeempje en niet jouwe, dus voor jou zou een FSB overclock van 12Mhz fataal kunnen zijn.

het is een proces van "trial-and-error".
als het fout gaat kan je FAT verneukt raken en moet je windows opnieuw installen.
of je vidkaart gaat er zo hard van lopen dat je artifacts krijg (rare vlekken tijdens games).
pas geleden is mijn Maxtor 10Gb 5400rpm diskje naar de eeuwige jachtvelden gegaan.
dat is misschien wel gekomen door het draaien op een 112Mhz FSB, (cant tell 4 sure) maar hij heeft het toch een jaar volgehouden.
het zou ook temperatuur geweest kunnen zijn, want er zat geen cooler op.

Het overclocken van de FSB heeft veel meer mogelijke (lees mogelijk slechte) consequenties dan het overclocken van alleen een proc.
het lastige aan het OC-en van een proc is, dat je em eerst moet unlocken.

btw voeding wordt niet overgeklokt :) die zit niet aan de FSB gekoppeld, maar moet wel geneog stroom kunnen leveren voor je hardware.

Verwijderd

Topicstarter
jah maar je zegt dat een fsb overclock van 12mhz fataal zou kunnen zijn, toch zag ik hier laatst iemand met zelfde cpu + moederbord en hij had em op 148 staan, hij hadt ietwat hoge temps 61 stressed denk ik, maar daar kom ik nog lang niet op :7
Pagina: 1