Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 22:52:
Ok heel erg bedankt voor de informatie

, dus een fsb overclock is voldoende, als ik niet echt rechstreeks met mijn cpu wil prutsen, maar wat is dan het preciese verschil tussen fsp en *multiplier* clocking, multi is alleen cpu en fsp cpu geheugen e.d? maar zoals ik begrepen heb is fsb clocking het meest gebruikt en voldoende?

bedankt nogmaals
P.S bij het fsb clocken, hoef ik dan niet rekening te houden met mijn geheugen of misschien iets anders

je FSB (Front Side Bus) heeft alles met de *hele* pc te maken.
het bepaalt de snelheid van je geheugen, je PCI bus, je AGP bus en je IDE controller en nog meer dingen in je pc.
als je hardware dat niet aankan, heb je kans op kapotte sectoren op je harddisk bijvoorbeeld, of je molt je geluids en videokaart.
dat kan dus heel prijzig worden als het fout gaat maar is wel het makkelijkste uit te voeren.
dit is ok de minst gebruikte overclock methode omdat je gewoon niet zo ver komt als met een multiplier overclock.
combinaties met multiplierOC worden wel weer veel gedaan, omdat je op die manier meer rendement uit je proc kan krijgen.
daar tegen over heb je de Multplier overklok.
die is alleen van toepassing op de processor, en betrekt dus geen andere hardware bij het overklokken (behalve je koeler dan).
een processor werkt volgens het principe: Front Side Bus*Mutliplier (multiplier=vermenigvuldiger).
als je dan je processor unlocked, kan je een nieuwe multiplier kiezen.
dit is minder riskant voor de rest van je hardware, maar wel leip voor je proc.
dus probeer dan langzaam de multiplier op te voeren (met stapjes van 0.5).
als je pc dan vaak vast begint lopen is *of* de temp te hoog, *of* er moet meer stroom op (voltage omhoog).
en beide zijn makkelijk op te lossen

nieuwe koeler of meer volts.