WIFI nou echt zo onveilig als soms beweerd?

Pagina: 1
Acties:

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:15
He mensen,

Binnenkort, februarie 2003 komt hier als het goed is draadloos internet via WiFi. MAar nu is mijn vraag is dat echt zo lek als een mandje als dat men beweert dat het is. En zo ja wat valt er tegen te doen om het zo veilig mogelijk te maken (op het installeren van een firewall na dan ofcourse)

Strava | AP | IP | AW

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:48

Sick Nick

Drop the top!

routertje ertussen zetten, als ze dan al op je ip binnen komen dan is het je router en niet je eigen pc.

• Webgnome
mm thanx for the info maar nu is mijn vraag nog niet echt beantwoord.. is het echt zo lek als eenmandje als beweerd wordt?

Strava | AP | IP | AW

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Dat hangt er van af :). Als jij op je access point alle MAC-adressen verbiedt behalve je eigen adres, en bovendien iets moois met WEP doet (128-bit key), dan kun je er van uit gaan dat het redelijk veilig is ;). Heb je het over draadloos internet naar een provider toe, dan hangt het geheel af van de provider welke beveiligingsmaatregelen deze heeft genomen - je kunt dit het beste zelf even navragen.

Verwijderd

Hierboven staat een helder verhaal en toch: stel in het algemeen dat hoe persoonlijker je je data wilt houden hoe minder je het in de openbaarheid ('WiFi': bijna 'broadcasting' d.w.z. maximaal toegankelijk maken/verspreiden) moet brengen.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

RvV

Da Monkey schreef op 14 september 2002 @ 01:02:
mm thanx for the info maar nu is mijn vraag nog niet echt beantwoord.. is het echt zo lek als eenmandje als beweerd wordt?
Ik heb nu al ruim 1,5 jaar wireless internet en heb nog nooit iets gemerkt dat het onveilig is. De providers zullen het echt niet aanbieden als er flink mee te rotzooien is. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de gegevens die door de lucht gaan afgeluisterd worden, nou en? :P

Y'24

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 12:47

Dreamer

Foutje

op het moment is wifi nog erg onveilig maar niet voor thsui gebruikers. mensen met een kwade willen zullen bij bedrijven proberen naar binnen te komen (en dat lukt ook vrij gemakkelijk) als thuis gebruiker hoef je er niet bang voor te zijn (denk ik)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

dreamer schreef op 14 september 2002 @ 11:36:
op het moment is wifi nog erg onveilig maar niet voor thsui gebruikers. mensen met een kwade willen zullen bij bedrijven proberen naar binnen te komen (en dat lukt ook vrij gemakkelijk) als thuis gebruiker hoef je er niet bang voor te zijn (denk ik)
'Alles wat je zegt (lees: doet op het internet) kan tegen je gebruikt worden'.........

• Webgnome
maar wat is nou onveilig.. bijv.. kun jem et je laptopje gewoon inloggen op iemands netwerk. En dan browsen.. mocht deze geen wachtwoord etc ingesteldh ebben of ?

Strava | AP | IP | AW

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32
Okay, nu ga ik wat heel doms zeggen:

Lees de laatste computer idee, staat een heel artikel in over de onveiligheid van WI-FI netwerken..

Ik heb hem alleen maar gelezen uit verveling en omdat ie op m'n buro op m'n werk lag!!! :'( :'( :'(

Verwijderd

Da Monkey schreef op 14 september 2002 @ 13:28:
maar wat is nou onveilig.. bijv.. kun jem et je laptopje gewoon inloggen op iemands netwerk. En dan browsen.. mocht deze geen wachtwoord etc ingesteldh ebben of ?
Ja dat kan, maar iemand waarvan jij misschien geen weet hebt qua achtergronden/beweegredenen (lees b.v. 'BSA' die speurt naar mensen met illegale software om ze strafrechtelijk te vervolgen indien mogelijk) die kan op jouw netwerk komen en dat wil jij...... (of toch niet?).

• Webgnome
sorry voor schop..

maar kun je dat dat niet een beetje beveiligen met een firewall op elke pc ofzo weet ik veel :)

Strava | AP | IP | AW

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 00:56

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Da Monkey schreef op 19 september 2002 @ 16:59:
sorry voor schop..

maar kun je dat dat niet een beetje beveiligen met een firewall op elke pc ofzo weet ik veel :)
Als je het verkeer tunnelt, kan het niet meer afgeluisterd worden en is het dus inderdaad veilig. Er is wel apparatuur verkrijgbaar waarbij je met het IPSec protocol met 56 bits DES
of desnoods 168 bits (3DES) encrypted kunt gaan werken.

In feite is het WEP protocol ook wel redelijk veilig (voor thuisgebruikers) want die key is alleen (snel) te ontsleutelen bij continue verkeer en dat hebben de meeste thuisgebruikers toch niet.
Je moet je daarnaast denk ik ook afvragen welke deb#%l met z`n laptopje gebieden gaat afstruinen naar wifi users om iemand z`n mp3/pr0n collectie te kunnen bekijken...

I'm not as think as you stoned I am

Pagina: 1