Middels excel + beamer puntentelling op muur

Pagina: 1
Acties:

• mark_gl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 09:45
Ik ben mede organisator van een regionale miss verkiezing. Nu langzamerhand we alle voorrondes gehad hebben, komt de finale dichterbij. Nu zijn we eens een lijst gaan opstellen wat we allemaal erin willen. Daar kwam ook ter sprake puntentelling middels een beamer op de muur.

Dus de presentator zegt: "Ans, 15 punten" dan moet 15 punten bij Ans erbij komen. Nu heb ik zit nadenken hoe ik dit het beste kan doen. Middels excel, een eigen php programma.

Gaarne verzoek ik jullie om hulp, wat adviseren jullie mij.
Het moet natuurlijk professioneel uitzien, en als er een excel takenbalk zichtbaar is, is dat niet professioneel !!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
mark_gl: regionale miss verkiezing
Volgens mij gaat het gewoon om een volleybal wedstrijd, maar kies je dit voorbeeld om wat meer kans op een antwoord te hebben ;) .

On topic: er zijn zoveel mogelijkheden. Omdat je de oplossing maar eenmalig zult gebruikt lijkt een snelle implementatie mij een belangrijke voorwaarde. De oplossing die je kiest hangt dan voornamelijk af van de kennis die jij hebt: je kan dit er op vrijwel elke mogelijke manier wel fraai uit laten zien.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mark_gl
Haha, nee hoor ik vindt dit veel leuker !! Bewijs geen probleem om niet te spammen doen we 't origineel. Zoek op ilse.nl .....

Me php kennis lijkt me voldoende om dit middels php op te lossen, alleen hoeveel tijd zal erin gaan zitten? Ik zelf had er wel enkele uren programmeren voor over. Het moet echter geen dagen duren. Voornamelijk moet het professioneel uitzien.

Maar eigenlijk was 1 onderdeel van me vraag ook, hoe kan je dit het beste weergeven. Je ziet 25 kandidaten, 3 kolomen (waaronder publiek, vakjury, internet) en dan een totaal venster?

Maar een venster refreshen is dat een mooie oplossing als iedereen meekijkt, lijkt me niet of wel? Is daarom excel niet beter? Ideeen roept u maar :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Maar ja, met PHP heb je weer een browser er omheen. Mooiste zou mischien juist powerpoint zijn oid. Ik weet alleen niet of dat wel zo dynamisch kan. Mischien kun je (omdat de berekeningen waarschijnlijk toch niet zo lastig zijn) wel gewoon een standalone applicatie maken in bv VB of flash.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• mark_gl
Delphi zal nog wel lukken, maar VB of Flash nope sorry

En de site fullscreen openen, heb je toch geen browser identificatie meer of wel?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:52
Als je maar zorgt dat die stomme paperclip uit staat!

Maar serieus: ik weet niet precies wat je mogelijkheden zijn (waar je zelf mee overweg kunt en op wie je eventueel beroep kan doen), maar hiervoor lijkt een Flash applicatie me bij uitstek geschikt. Hiermee kun je relatief eenvoudig een mooie fullscreen animatie maken die real-time bijgewerkt kan worden.

Dat het 'relatief eenvoudig' is betekent echter niet dat het simpel is, dus zorg wel dat je dit doet of daar iemand laat doen met voldoende Flash kennis. Je kunt ook een wat eenvoudiger programma als PowerPoint gebruiken, al weet ik niet in hoeverre je een presentatie daarvan realtime kan bijwerken. De mogelijkheden voor gave graphics zijn daarin ook beperkter, denk ik.

Wat Janoz al zei, dus eigenlijk.

• mark_gl
't grote probleem wat ik heb, is dat ik geen flasher ben. Ik kan er wel mee uit de voeten, maar dan houdt 't ook op. Vandaar mijn voorstel een html pagina fullscreen en dan middels javascript en editboxen een soort optel module. Maar hoe maak je dan mooi wie de meeste punten heeft, hoe maak je dit duidelijk. Enkele dingen hebben prioriteit: het moet duidelijk/overzichtelijk zijn, het moet mooi en professioneel zijn. Maar als ik geen animaties ga gebruiken waarom dan 't voorstel voor een swf?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:52
Ik denk dat een website, en dan vooral een edit box, er weinig profesioneel uitziet, persoonlijk. Als je wat met JavaScript en dynamische plaatjes doet kan ik me nog voorstellen dat het wat wordt, maar anders kun je misschien beter iemand inhuren die een simpele Flash aplicatie of iets dergelijks kan maken.

Ik denk trouwens dat het nog niet zo eenvoudig is om een browser te vinden die 'echt' fullscreen kan gaan; Mozilla/Netscape en Internet Explorer kunnen het in ieder geval niet. Daar is vast wel omheen te hacken (met een applicatie die de vensters resized zodat de randen buiten het scherm vallen, bijvoorbeeld), maar echt eenvoudig is het niet.

• mark_gl
Euh ben ik nou gek aan 't worden? Als ik m'n I.E. versie 6.0 fullscreen zet in de html dus en niet F11 dan is ie "echt" fullscreen. De applicatie hoeft niet compatible te zijn met andere browsers, want hij draait die avond alleen op me laptop.
Soultaker schreef op 14 september 2002 @ 00:21:
Ik denk dat een website, en dan vooral een edit box, er weinig profesioneel uitziet, persoonlijk. Als je wat met JavaScript en dynamische plaatjes doet kan ik me nog voorstellen dat het wat wordt, maar anders kun je misschien beter iemand inhuren die een simpele Flash aplicatie of iets dergelijks kan maken.
Maar is een powerpoint/excel dan wel professioneel? Daarom dacht ik een html pagina met de mogelijkheden van de css voor ie uitgebuid, want daar kan je nu al onderhand veel mee. Tja en het hele grote probleem wat we nog altijd hebben is dat het een prodeo evenement is, we hebben wel sponsoren etc. maar die sponsoren de prijzen en andere onkosten (adverteren, etc.)

Maar effe onTopic: wat zijn nou de verschillen tussen een swf fullscreen en html pagina met editboxen en css in i.e. fullscreen? Zijn er dan nog wel verschillen?

• mbravenboer
Als je het er echt sjiek de friemel uit wilt laten zien, moet je eigenlijk 2 pc's (of twee scherm uitgangen) hebben. Je kan dan op de ene machine de stand aanpassen met behulp van wat voor applicatie dan ook (desnoods SQL updates ;) ) en de andere machine toont alleen maar de huidige stand en 'observeert' dus de data.

Op platformen als Java, .NET, Delphi, Flash en dergelijke is dat allemaal goed en vrij eenvoudig te realiseren, maar met een browser is dit onmogelijk: je kan geen data observeren vanuit een browser.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mark_gl
Kan je dan zonder een venster refresh data wijzigen?

• mbravenboer
In een browser kan dit natuurlijk niet: je kan alleen maar pollen (steeds refreshen). In een volwaardige applicatie kan je jezelf prima laten waarschuwen en je weergave dan aanpassen waar nodig.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Op de achtergrond een pagina laten resfreshen die in het andere window met JS de scores veranderd. Dan hoef je het zichtbare venster niet te refreshen.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
er zijn dus twee belangrijke dingen:

1) hoe maak ik gui dingen zo onzichtbaar mogelijk

Wat lijkt jou het makkelijkste, als je er maar een paar uur in wilt steken blijven er meestal niet veel dingen over, full screen browser lijkt me niet zo'n probleem aangezien je al enige php kennis hebt en het vrij snel te maken is. Je zegt dat je flash ervaring niet zo heel erg uitgebreid is, dat valt denk ik af dan.

2) hoe geen je 100 velden overzichtelijk weer

Je moet een vrij grote lettertype gebruiken, iets heel duidelijks liefst. Het beste zijn hiervoor sans-serif fonts denk ik. De namen van de dames zou ik in de rijen zetten. Je krijgt het met een matrix van128 velden te maken, 5 (namen, scores voor vakjury, publiek internet, totaal) x 26 (25 dames, labels voor de rijen). Dit is bestwel veel voor de resoluties van de gemiddelde beamer. Met effecten zou ik dan wat voorzichtiger zijn. Als achtergrond kun je het beste iets donkers kiezen, de scores dan licht, in elk geval zo veel contrast mogelijk. Om het allemaal wat overzichtelijker te houden zou je nog rijen of kolommen door verschillende kleuren kunnen kenmerken, dat maakt het extra overzichtelijk, brengt echter weer wat beperkingen bij de keuze van de kleuren voor de text.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• mark_gl
Thanks allemaal, ik denk dat ik ga stoeien met een javascript/html versie. Zodra ik weer wat gevorderd ben, dan kom ik gauw weer terug.

Ik weet dat de beamer max. 800x600 aankan,
krijg ik hier dan 25 dames onder mekaar in een fullscreen venster
en dat ook nog goed leesbaar blijft?

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Soultaker schreef op 14 september 2002 @ 00:21:
Ik denk trouwens dat het nog niet zo eenvoudig is om een browser te vinden die 'echt' fullscreen kan gaan; Mozilla/Netscape en Internet Explorer kunnen het in ieder geval niet. Daar is vast wel omheen te hacken (met een applicatie die de vensters resized zodat de randen buiten het scherm vallen, bijvoorbeeld), maar echt eenvoudig is het niet.
Gevonden!
www.opera.com

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

Verwijderd

In een browser kan dit natuurlijk niet: je kan alleen maar pollen (steeds refreshen). In een volwaardige applicatie kan je jezelf prima laten waarschuwen en je weergave dan aanpassen waar nodig.
Dat pollen kan ook zonder refresh. Met activeX object Microsoft.XMLHTTP kan je m.b.v. JScript en PHP de de gegevens on the fly aanpassen zonder een refresh te hoeven uitvoeren. Werkt dan alleen maar op IE...

• mark_gl
Ik ben begonnen met de versie 1 van het puntentelling script.

Ik stuit nu op het volgende probleem "onChange" roep ik steeds een javascript op die alle editboxen op die regel moet optellen en dat in totaal schrijven van die rij.

Nu heb ik dit met 1 rij gemaakt en kan ik het makkelijk doorkopieren naar 2 rijen, alleen kan je voorstellen wat er gebeurt als je 25 kandidaten hebt, heel veel ctrl v + ctrl c. Kan dit ook middels een extra variabel meegeven en allen editboxen een rijnummer meegeven ofzo?

http://www.missverkiezingparkstad.com/temp/stand.htm

En de bonus vraag ;)
Hoe geef ik dadelijk goed weer welke kandidaat (als je dus meerdere rijen hebt) de hoogste scoren heeft van ze allemaal, dus gewoon kijken welk totaal het hoogs is, maar hoe kan je deze kandidaat eruit laten springen?
Pagina: 1