Temperatuur gf4 ti 4600

Pagina: 1
Acties:

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:05

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Topicstarter
Ik heb een week geleden een compleet nieuw systeem aangeschat met de volgende specs:

Amd XP 2000+
512 mb DDR
asus a7v333
asus v8460 gf4 ti 4600 DeLuxe

(en nog een hoop dure spullen :P)

ik zit een beetje in over de temperaturen...

mijn CPU wordt stressed (na 15 minuten 100% cpu load) 67 graden.. nix schokkends dus...

de chipset van mijn vid kaart wordt stressed 74 graden (na 30 minuten gamen), daar maak ik me dus zorgen over, ik meet deze temps met asus probe ( voor de cpu) en smartdoctor (voor de vid kaart) beide zaten deze progs bij mijn systeem....

is het normaal dat mijn vid kaart zow heet wordt.. of is het een softwarematige fout...

n.b.: ik vraag het eerst hier, dan pas schroef ik mijn case open en leg mijn hand erop.. misschien zijn er meer met dit "probleem" :)

www.google.nl

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

CRaZy_MaRK schreef op 13 september 2002 @ 23:19:
mijn CPU wordt stressed (na 15 minuten 100% cpu load) 67 graden.. nix schokkends dus...
"Niks schokkends dus" :o 67 graden man! Das echt veel te heet.
de chipset van mijn vid kaart wordt stressed 74 graden (na 30 minuten gamen), daar maak ik me dus zorgen over, ik meet deze temps met asus probe ( voor de cpu) en smartdoctor (voor de vid kaart) beide zaten deze progs bij mijn systeem....
Naja, als je systeem onder spellen stabiel is, en je geen artifacts krijgt, dan zou ik het gewoon zo laten. 74 is erg heet, maarja, als je daar verder niks van merkt ...

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
nope, systeem is zow stabiel als het maar ken onder games, Ut, gta3, alles loopt in 1600x1200x32 met zonder artifacts, ook haal ik zonder problemen 11026 3d marks (weliswaar in 1024x768 dan :P)

ik ga dit weekend mijn case weleens openschroeven.

was het trouwens niet zow dat de AMD "Thermometers" standaard een hogere temp. weergeven?

enne 67 graden... bij een vriend van mij loopt zijn amd xp 2000+ op 75 graden stressed :O

komt denk ik omdat pal naast mijn case mijn 19 inch HM903DT staat... dat is een stookkachel, nie normaal... :P

www.google.nl

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

CRaZy_MaRK schreef op 13 september 2002 @ 23:29:
nope, systeem is zow stabiel als het maar ken onder games, Ut, gta3, alles loopt in 1600x1200x32 met zonder artifacts, ook haal ik zonder problemen 11026 3d marks (weliswaar in 1024x768 dan :P)

ik ga dit weekend mijn case weleens openschroeven.

was het trouwens niet zow dat de AMD "Thermometers" standaard een hogere temp. weergeven?

enne 67 graden... bij een vriend van mij loopt zijn amd xp 2000+ op 75 graden stressed :O

komt denk ik omdat pal naast mijn case mijn 19 inch HM903DT staat... dat is een stookkachel, nie normaal... :P
11K, is ook wel minimaal voor jouw systeem. post ff een linkje.

Ennuh, die "te hoge temps" dat ligt aan het merk moederbord. 67 en 75 zijn te hoge waarden. Een Athlon heeft een max van 95, en daar zit je bijna, al helemaal als je nagaat dat die temps die jij ziet eigenlijk een gemiddelde zijn. Dus 67 graden kan best betekenen dat een bepaald deel vand e proc tegen die 95 zit, en een ander deel onder de 40.

Zou echt wat aan die temps gaan doen hoor! Is echt niet normaal. En die van je vriend al helemaal niet. Wat normaal is voor een XP2000+ is ong. 50 stressed.

The trade of the tools

Verwijderd

Jezus dat is wel erg warm hoor 67 graden.
Heb je wel een goede airflow in de kast?

Asus geeft niet de verkeerde temp aan, maar die berekend hoe warm de cpu is in het midden van de core. Althans dat schat ie. Dus ten opzichte van andere mobo's is de temp inderdaad hoger. Om een goede indruk te krijgen van het verschil moet je je pc koud booten.
Meteen in de bios kijken hoe warm je cpu is en hoe warm je chipset. Die temp zo ongeveer gelijk moeten zijn. Alles wat de temp van de CPU meer aangeeft mag je er infeite aftrekken. Dan heb je een grove vergelijking met andere mobo's.

En je pc pal naast een monitor zal niet zoveel schelen denk ik. Is een beetje afhankelijk hoe je je chassiscoolers laat draaien.

Oh misschien een tip, Uit ervaring weet ik dat CPU's in het begin cooler zijn als een paar maanden later. Ze worden langzaam iets warmer als in het begin. Dus je zal de 70 graden nog wel halen denk ik. Een coole cpu is toch altijd beter voor de houdbaarheid van een CPU.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
maar hoe.... NOG een casefan plaatsen...? monitor van plaats veranderen? (heb ik niet, maargoed...) ik zal ff de link opzoeken naar mijn 3d mark score

www.google.nl

Verwijderd

CRaZy_MaRK schreef op 13 september 2002 @ 23:39:
maar hoe.... NOG een casefan plaatsen...? monitor van plaats veranderen? (heb ik niet, maargoed...) ik zal ff de link opzoeken naar mijn 3d mark score
Geef eens wat meer details, hoeveel casefans, welke cpu cooler. type kast? Welke kant blazen je casecoolers op etc....

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

CRaZy_MaRK schreef op 13 september 2002 @ 23:39:
Je doet echt iets goed fout als de temps idd kloppen.

- 80mm cooler voorin voor de intake
- 80mm cooler achterin voor de outtake
- heatsink + 60/80mm cooler op je CPU

Als je dat hebt, kan je eigenlijk geen 67graden krijgen met een XP2000+

Wat voor heatsink/koelers heb je ?? Welk Merk ?

The trade of the tools

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
http://service.madonion.c...tType=6&projectId=4390576 ik heb 1 casefan onder mijn voeding zitten.. dus pal boven mijn vid kaart, deze casefan zuigt lucht eruit....

www.google.nl

Verwijderd

silentsnow schreef op 13 september 2002 @ 23:44:
[...]

Yep heel belangrijk, de cooler achter je cpu moet naar buiten blazen en de cpu voorin je kast naar binnen. Je voeding die blaast ook warme lucht naar buiten namelijk en die zuig je allemaal weer op als je casecooler achter naar binnen blaast. Die fout heb ik vroeger ook ooit gemaakt en dat scheelde me een graad of 8.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
silentsnow schreef op 13 september 2002 @ 23:44:
[...]

cpu cooler = http://www.glacialtech.com/pdf/Igloo%202310.pdf

ik zal er binnenkort wel een casefan bij plaatsen, aan de voorkant.. misschien dat dat het "probleem" verhelpt..

www.google.nl

Verwijderd

CRaZy_MaRK schreef op 13 september 2002 @ 23:46:
[...]

cpu cooler = http://www.glacialtech.com/pdf/Igloo%202310.pdf

ik zal er binnenkort wel een casefan bij plaatsen, aan de voorkant.. misschien dat dat het "probleem" verhelpt..
XP cpu's hebben goede cooling nodig, en airflow in de kast is dus erg belangrijk.

Die cpu cooler van jou lijkt me een beetje matig voor een xp2000+
3000 rpm is niet genoeg denk ik. Ik ken het merk verder niet, maar mijn cpu wordt met een coolermaster hhc001 op 7000 rpm 48 graden. En die is compleet van koper met een heatpipe systeem etc.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
volgens asus probe draait de cpu fan 4748 rpm....

www.google.nl

Verwijderd

CRaZy_MaRK schreef op 13 september 2002 @ 23:51:
volgens asus probe draait de cpu fan 4748 rpm....
Ja dat lijkt er al meer op. Koop anders eens voor een paar euro een lossen fan voor op je cpu. 70mm moet je hebben, maar dan eentje die 6000rpm draait ofzo.

Heb je wel fatsoenlijke coolpasta op een fatsoenlijke manier op je cpu zitten trouwens?

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

rpm boeit niet zo. Als je maar een goede heatsink hebt. Die igloo die CRaZy_MaRK heeft, is eigenlijk een beetje een brak stukje metaal. Dus vaandaar de hoge temps. Gooi er een Alpha Pal 8045 met een 30-35CFM 80mm fan op, en z'n temps dalen met 15 graden.

The trade of the tools

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
ok, anyway... het gaat me geld kosten :D

www.google.nl

Verwijderd

silentsnow schreef op 13 september 2002 @ 23:56:
rpm boeit niet zo. Als je maar een goede heatsink hebt. Die igloo die CRaZy_MaRK heeft, is eigenlijk een beetje een brak stukje metaal. Dus vaandaar de hoge temps. Gooi er een Alpha Pal 8045 met een 30-35CFM 80mm fan op, en z'n temps dalen met 15 graden.
Ja dat geloof ik ook wel, maar dan moet ie meteen weer een berg geld uitgeven voor iets wat ie al nieuw heeft liggen.

Aan de andere kant ik denk ook eerlijk gezegd niet dat je meer dan 5 graden zal dalen met een snellere fan.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
en hoe verklaren jullie die 74!!! van mijn gpu... ook airflow neem ik aan... klein picje: http://www.rivastation.co...ts/small/8460-deluxe1.jpg

er zit dus een koperen fan +heatsink op.... |:(

www.google.nl

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Jah, dat is natuurlijk zo. Maaruh, een 70mm fan ?? Volgens mij bedoel je 80mm :)

The trade of the tools

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

CRaZy_MaRK schreef op 14 september 2002 @ 00:17:
en hoe verklaren jullie die 74!!! van mijn gpu... ook airflow neem ik aan... klein picje: http://www.rivastation.co...ts/small/8460-deluxe1.jpg

er zit dus een koperen fan +heatsink op.... |:(
Die dingen worden gewoon onwijs heet. De mijne ook. Na een half uur intensief gamen is de heatsink heel erg heet. Heter dan de heatsink van de CPU, die dan zo'n 55 graden is. Ik heb de Leadtek 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.leadtek.com.tw/www/Web_Leadtek/vga/PRODUCT/GRAPHICS/Dangle-on-board.jpg

The trade of the tools

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
maargoed, systeem draait als een trein... dusse, eigenlijk is het goed zow... levensduur, tsja.. over 1½/2 jaar een upgrade, zowlang zal hij het toch wel uithouden... en ik heb nog een jaar garantie ;)... enig probleem is oc'en ....

www.google.nl

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Laat al die zeikerds over die 67 graden van je CPU lekker lullen.
Als jij vindt dat hij stabiel draait en er geen problemen mee hebt dat die CPU geen 10 jaar maar 4 jaar mee gaat is er helemaal nix aan de hand.

Als je echter een beetje tweaker bloed hebt dan wil je er natuurlijk wel iets aan doen, gewoon voor het idee dat het toch koeler kan.

Ik heb nog nooit naar de temp van mijn GF4 gekeken (zelfde als jij hebt), maar het lijkt me dat het geen kwaad kan. En *als* hij kapot gaat dan heb je altijd nog garantie.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Topicstarter
mwah, je moet ff smartdoctor installeren, staat op het cd'tje van de vid kaart, enne, ik heb altijd nog garantie jah :)

www.google.nl

Pagina: 1