schoonmaakbeurt scheelt 8 graden

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Vandaag de computer een grote schoonmaakbeurt gegeven.
M.n. de heatsink (zo'n Zallmanwaaier) zat vol met stof.
Na de beurt zakte de CPU-temp maar liefst 8 graden. ( 55>47).
Toch de moeite waard. :P

Verwijderd

Joepie

Als je het goed doet komt er geen (weinig) stof in je PC

Volgens mij is het weer vrijdag avond...

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 07:45
hehe, zekers strak :) !! maybe dat ik dat binnen kort ook nog eens ga flikken, maarjah doet ik al zovaak :)

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 12:48

FXR1340

WTSHTF

Daarom heb ik stoffilters voor men intakes gehangen. Is ongelovelijk wat een stofnest men pc soms is :(
8 graden dat scheelt behoorlijk.

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik heb ook stoffilters.
Ik slaap in dezelfde kamer maar heb wel laminaat.
Elke maand moet ik 'm eigenlijk schoonblazen.

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
Goed id! :D
(kijk net in mn kast en zie me toch een stofnest tussen die ribben zitten)

Verwijderd

Misschien een domme vraag, maar hoe heb je al dat stof tussenuit die zalman gekregen? ik kom er echt niet bij

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Met de stofzuiger. Eerst de fan wegdraaien dan de ribben van de heatsink even bewegen zodat het stof loszit en vervolgens de stofzuiger erbij.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:15

aKra

Intentionally left blank.

Ik heb zo'n 7 computers in mijn kamer staan, staan bijna altijd allemaal aan, en inderdaad, als ik een kast open dan stik ik... Maar ik heb gewoon geen zin en tijd er voor om ze allemaal schoon te houden.

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik ook niet, maar in mijn nieuwe Xaser II kast zitten gelukkig wel anti-stof plankjes of hoe heten die gevallen.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-02 16:45
Stof geleid de warmte heel goed, dus stof kan veel warmte veroorzaken.

• PrinsEdje80
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

RedHat schreef op 14 september 2002 @ 10:59:
Stof geleid de warmte heel goed, dus stof kan veel warmte veroorzaken.
Da's bullshit... Als iets geleidt dan staat het warmte snel af... Dus zal het heel koud worden (kijk naar metaal). Ik denk dat stof eerder isoleert en dus warmte vasthoud...

Used to be Down Under... Foto gallery

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
7 pc's aan op je kamer..... dan zal het lekker warm zijn daar of niet?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

4 katten + 1 computer met veel fans is een ramp. iedere 4 weken idd schoonmaken of anders geleidelijk aan je computer temp omhoog zien gaan.
Ach mijn golden orb hing altijd vol stof en kattehaar. Nu een coolermaster met thunderbird iets minder last door de plaatsing van de cpu (socket ipv slot1). Maar idd regelmatig schoonmaken is nooit verkeerd.
Met een window kun je zien wanneer het weer tijd wordt.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Belemmert een stoffilter niet enorm je CFMs?

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• FXR1340

FXR1340

WTSHTF

Scyth schreef op 14 september 2002 @ 13:27:
Belemmert een stoffilter niet enorm je CFMs?
In mijn kast geen temperatuurverschil gemeten.
Temps zijn hetzelfde na aanbrengen stoffilter. :D

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:36

Maximus

There is no substitute

ach ik moest bij iemand de PC schoonmaken en daar woonden gewoon spinnen in :)

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• PrinsEdje80
  • Laatst online: 01-01 15:26

PrinsEdje80

Holographic, not grated...

Prima dat het ontzettend scheelt, maar HOE maak je je computer van binnen schoon? Met een klam doekje, droog doekje, gewoon de stofzuiger erop zetten?!?
Zegt u het maar...

Used to be Down Under... Foto gallery

• FXR1340

FXR1340

WTSHTF

Hahaha, ik heb veel viezigheid en stof gezien in pc's door de jaren heen, maar nog nooit spinnen oid. Ze houden de rest van het ongedierte wel buiten de kast. >:)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gewoon met oude tandenborstel en hard blazen PrinsEdje80. Wel ff buiten doen of je ken weer gaan stofzuigen in je kamer.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:01
Ik kijk nooit naar de temp dus het boeit me ook niet als het 8 graden daalt :D

The devil is in the details.

• Gman
PrinsEdje80 schreef op 14 september 2002 @ 15:02:
Prima dat het ontzettend scheelt, maar HOE maak je je computer van binnen schoon? Met een klam doekje, droog doekje, gewoon de stofzuiger erop zetten?!?
Zegt u het maar...
De beste manier om een pc te ontstoffen is met een compressor + luchtpistool!!!
Maar zo'n ding heeft bijna niemand.
Met een stofzuiger of een goed stel longen kom je er ook wel :)

Stoffilters doe ik met de longetjes effe buiten schoonblazen.

• brouwerpower
  • Laatst online: 10-02 19:22
Als ik soms mijn zusjes pc openmaak dan krijg ik ook niesaanvallen. Die pc staat onder een bureau, waar het een grote stoftroep is. Ik zeg wel dat ze het sotfvrij moet houden, maar dat doet ze mooi niet

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 18:47
ligt er ook vaak aan waar je pc staat, de mijne staat bovenop een houte bureau, hier ligt een linolium (of hoe je dat schrijft) vloer, en heb geen intake fans :D

nooit stof dus ;)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Verwijderd

schoonmaken doe ik met een kwastje (Fans) en de kast enzo doe ik met een kruimeldief die een verloopstuk heeft naar een heel klein zuigmondje...heel handig

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

gewoon de stekker eruit pluggen en hem in een teil water hangen >:)
wordt ie vanzelf wel schoon (stofvrij)
laat hem dan wel goed drogen voor je hem weer aan durft te zetten >:)

Still King

Verwijderd

een flesje dust off (is gecompresseerde lucht), die voor de bestofte delen houden en whop, alles glimt weer.
En als t echt een nightmare on elm street is, "blast off" (dat is de zwaardere variant van dust off, wel zorgen dat je kaarten goed vast zitten anders vliegen ze om je oren :)
heb mijn dust off gehaald bij een electronica zaak, maar bij de betere computerwinkel hebben ze t ook wel....

• Gman
Imhotep schreef op 14 september 2002 @ 19:53:
gewoon de stekker eruit pluggen en hem in een teil water hangen >:)
wordt ie vanzelf wel schoon (stofvrij)
laat hem dan wel goed drogen voor je hem weer aan durft te zetten >:)
Tegen een collega die een pc net had schoongemaakt:
Ik: "Jeee wat is die bodem stoffig"
Collega: "Ja uhh ik ga 'm niet dweilen"

:)

Verwijderd

het is maar goed dat je er op tijd achter kwam dat er stof tussen zat anders had je komputer helemaal kunnen uitbranden!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:15

aKra

intert0y schreef op 14 september 2002 @ 11:16:
7 pc's aan op je kamer..... dan zal het lekker warm zijn daar of niet?
Ow heerlijk :(

• Gman
Het is wel de bedoeling dat je de verwarming dan uitzet :)

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Wat erg handig is voor dit soort dingen. Zo'n spuitbus met lucht erin. Hou de stofzuiger erbij, werkt echt perfect. Ik heb die dingen via me werk...

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Hein
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-11-2025
Dus ook voor de tweaker geldt: Grote lenteschoonmaak om de zomer koel(er) door te komen. :Y) Jammer dat het alweer bijna herfst is..

[ Voor 0% gewijzigd door Hein op 17-09-2002 21:22 . Reden: herfst :/ ]

• ralphh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 21:07
Om deze oude koe maar eens omhoog te schoppen: ik heb vanmiddag twee computers bij ons op de kroeg (lees: studentenvereniging) lekker schoongemaakt met een CO2 fles die gebruikt wordt bij het tappen van de biertjes. Ik kan je vertellen dat werkt fantastisch. Ik heb hem maar een klein stukje opengedraaid maar daar staat zoveel druk op dat al je stof er direct uit geblazen wordt (en je fans zo hard gaan draaien als ze nog nooit gedraaid hebben).

O en voor de mensen die hun pc schoonmaken met een stofzuiger: is dat niet riskant i.v.m. statische elektriciteit?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gman schreef op 14 September 2002 @ 15:16:
een goed stel longen kom je er ook wel :)
dit zou ik maar niet proberen, soms wil er nog wel eens wat vocht meekomen :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Sofzuiger en statische elketriciteit??!!!! Wat brabellen ze nu weer? Waarom niet radioactiviteit...

Stel, er zit statisch elektriciteit op je zuiger, je raakt toch je pc niet aan?

Mor bon, ik duw de stofzuiger gewoon voor men fans( een keer om de twee weken)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 12:02

ReseTTim

Chocolate addicted

ik gebruik soms een penseeltje :P blijft alles netjes aan zitten en kom je mooi in elk hoekje :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11
ik had dat toen ook gedaan, scheelde ook een graad of 10.
Ik maakte het blok schoon met zo een tanden raggertje (of hoe schrijf je dat?)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
uhhh, lijkt mij dat een stofzuiger kop van hard plastic is, dit kan toch niet statisch worden??

misschien wel die borstel kop met al die haren erin, maar die moet je dan ook niet gebruiken..

ik gebruik altijd de versmalde kop op de stofzuiger, en krijg er al 't stof mee weg...

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Mijn PC staat ook in de kamer waarin ik ook slaap en eigenlijk ook altijd leef. Maar als ik mijn kast open maak zie ik bijna geen stof, en ik heb geen stof filters. Haha, ik wist niet eens dat die filters bestonden. Toch maar eens kijken of mijn PC zaak die ook verkoopt :D

Profile

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 10:47

DaRoot

Some say...

ralphh schreef op 16 May 2003 @ 21:55:
Om deze oude koe maar eens omhoog te schoppen: ik heb vanmiddag twee computers bij ons op de kroeg (lees: studentenvereniging) lekker schoongemaakt met een CO2 fles die gebruikt wordt bij het tappen van de biertjes. Ik kan je vertellen dat werkt fantastisch. Ik heb hem maar een klein stukje opengedraaid maar daar staat zoveel druk op dat al je stof er direct uit geblazen wordt (en je fans zo hard gaan draaien als ze nog nooit gedraaid hebben).

O en voor de mensen die hun pc schoonmaken met een stofzuiger: is dat niet riskant i.v.m. statische elektriciteit?
Ik zou daar mee oppassen. Is allemaal goed bedoeld wat je doet, maar ik zou alleen ff zorgen dat je fans niet gaan draaien. Als ze zonder spanning aan het draaien gebracht worden, overlijden ze vaak sneller, of maken ze eerder de meest rare geluiden.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• ralphh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 21:07
O nou ja dat van die statische elektriciteit was ook maar iets dat ik ooit heb opgevangen (daarom was het ook een vraag). Ik hou het dus gewoon lekker bij hoge druk CO2 :P.

• pierre-oord
  • Laatst online: 15-01 10:55
snakeeye_nl schreef op 14 September 2002 @ 15:04:
Hahaha, ik heb veel viezigheid en stof gezien in pc's door de jaren heen, maar nog nooit spinnen oid. Ze houden de rest van het ongedierte wel buiten de kast. >:)
Ik heb hier ouwe pc's gehad met dooie vliegen erin, door de lege pci brackets heen gegaan :P

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• mr.loepie
  • Laatst online: 11-01 22:01

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

je hebt voor die airbrush setjes een soort spuitbus met daarin pers lucht daar kan je het goed mee uitblazen. kost ook niet zoveel als een kompressor :)

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik woon in een oud huis, en d'r loopt hier ook nog een kat rond. Ik heb 1 Xaser III kast met ingebouwde filters, en 1 HQ08 waar ik ze zelf in heb gebouwd.
Na een week moet ik die filters écht wel schoonmaken, als je ziet wat een ladingen stof daarin zitten. Beide pc's staan hier 24/7 de lucht te filteren :p

De filters gewoon met een kwastje buiten of boven de prullenbak schoonmaken gaat het makkelijkst.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

wat wil je nu met dit topic :? er zijn er wel meerdere geweest met dit onderwerp

/geen kans

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 00:58:
wat wil je nu met dit topic :? er zijn er wel meerdere geweest met dit onderwerp

/geen kans
Zie ook mijn 1e post in dit topic (en de 1e post na de TS)...

Maar ik koop gewoon steeds een nieuwe PC voordat er stof in kan komen >:)

[Cranky / tired mode]

Maar serieus, waar slaat dit topic op?

"Mijn auto reed altijd zo kut... nu heb ik er wielen onder gezet en het gaat een stuk beter"

Natuurlijk is opruimen goed, maar om daar nou een topic voor te starten... misschien ga ik ook maar eens een topic openen iedere keer als ik mijn neus snuit. Goh... nu kan ik weer ademen.... |:(

En dan nog schoppen ook... :X

[/Cranky / tired mode]

Majah, dat zeg ik...

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 02:29:
[...]

Majah, dat zeg ik...
Ik ben het met je eens hoor :)

De Topicstart slaat inderdaad nergens op, maar er staan ondertussen wél heel wat leuke tips in om je PC stofvrij te houden en methodes om je Heatsink schoon te maken........ zorgt weer voor betere 'search-results' :D

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
ik heb ook stoffilters. maar komt nog steeds veel stof in. maar ik heb een window (zie beneden voor de kast) dus moet hem wel redelijk schoon houden.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Hellie112
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
mijn pa heeft zo een ding waarmee je fototoestellen kan schoonmaken, werkt perfect is zeg maar een kwaste waarin je kan knijpen en dan lucht uitblaast..

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik heb laatst ook even de fan van m'n heatsink gehaald en de stofzuiger er op gezet. Fan er weer op terug gezet en de boel testen. Gestressed scheelde het 5 graden! :)

Dat is toch wel fijn ;)

Maar ik heb een stoffilter voor m'n intakes hangen, waar al flink wat ik blijft hangen en toch wordt m'n case nog wel een beetje stoffig..

Maar het scheelt echt een slok op een borrel :)

Maar idd, zoals al gezegd is: Het wordt wel algemeen bekend verondersteld dat je pc stofvrij houden zorgt voor een lagere temp, daar is dit topique niet voor nodig ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Okyah op 17-05-2003 16:04 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
kennen jullie die leadtek videokaartjes? ik heb de gf4 ti-4400, die heeft net zo'n cooler als de 4600. dat ding heeft ook van die stoffilters en zitten veel te snel vol :'(

als je die niet vaak schoonmaakt, is dat dan niet zo goed voor de fans die erin zitten?

• Redlihcs
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 15:33

Redlihcs

? of !

Een paar weken geleden ook gedaan. Het scheelde 10 graden bij maximale belasting.

De fan moest ik wel even van het koelblok afschroeven om al het stof er uit te kunnen zuigen. Zeker de moeite waard om 1x per half jaar te doen.

Hier had wat zinnigs kunnen staan...

Verwijderd

Schoonmaakster die 1 keer per week stofzuigt. 1 out- take fan.
Ik hoef maar 1 keer in de 2 jaar schoon te maken als ik dan nog dezelfde pc heb. :)
Hoe krijgen jullie er zo'n puinhoop in? :?

Verwijderd

Guys..de datum :z

Er is nu wel wat discussie, maar ik zie het nut er niet van.. Dit is toch wel besproken en bekend onder de tweakerts. Daarom dus een slotje :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.