HD kiezen op geluidsproductie

Pagina: 1
Acties:

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik doe een klein vergelijkendwarenonderzoek naar harde schijven. Ik wil een nieuwe met minimaal 80gig voor een redelijke prijs. Snelheid boeit me niet zo. Maar belangrijker vind ik de herrie die ze maken.

De keuzemogelijkheden

* 5400rpm - stil, traag, en goedkoop
* 7200rpm - piept, snel, duurder
* 7200rpm liquid bearing - piept minder, ook snel, maar nog duurder.
* en dan zijn er nog die nieuwe maxtor series.

En dan dit. Ik heb een 5400rpm van ibm en die hoor je bijna net zo hard piepen als m'n 40gig maxtor op 7200rpm. Dus weinig voordeel van die 5400rpm.

Ik heb overigens 2 van die 40 gig maxtor 7200 maar de één piept veel meer dan de ander (andere fabriek). En de 80 gig van m'n vader (ook 7200rpm) piept juist veel minder dan die 2 van mij. Maar liquid bearing is ie niet.

Dus heeft een 5400 voordelen of zijn 7200's helemaal niet zo erg en heb ik een paar gare exemplaren?

Dan nog een ideetje van mij: IBM 100GB voor 140 euro

Ja check de search maar eens, er gaan wel 100.000 topics over 5400 & 7200rpm schijven, maar echt duidelijk wordt het niet.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-02 01:10
zie hier voor soortgelijke discussie...

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Aike
  • Niet online
Het posten van links naar oude topics begint een beetje een trend te worden hier, maar jullie hebben wel 2 goeie dus waarom niet :9

Alleen nu nog ff die nieuwe maxtor series in de vergelijking opnemen :*)

• whitey-d
Lord of the Pentium schreef op 13 september 2002 @ 21:19:
Het posten van links naar oude topics begint een beetje een trend te worden hier, maar jullie hebben wel 2 goeie dus waarom niet :9
naja, zoals je zelf zegt, er zijn al goeie topics over dus waarom een nieuwe thread.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Verwijderd

naja, zoals je zelf zegt, er zijn al goeie topics over dus waarom een nieuwe thread.
Omdat dit een forum is, en geen archief.

Maar on topic,

Dit vind ik zelf heel belangrijk, er wordt al zoveel herrie gemaakt door al die apparaten.

Seagate, heeft als 1 van de grootste HD makers, een standaard ontworpen waarmee je je HD in verschillende modussen kunt zetten, varierend van heel snel en super veel herrie, tot superstil en maar geen prestaties. Andere HD's dan Seagate luisteren ook naar die commando's.

Ik heb er een keer iets over gelezen, ik weet niet meer waar, misschien wel hier, weet iemand hier iets meer vanaf?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

whitey-d schreef op 13 september 2002 @ 21:21:
Sja, zoals de topicstarter zelf al zegt, ff die nieuwe Maxtor series in vergelijking opnemen. Ik vind het onderwerp verder wel interessant genoeg om hem open te houden, vooral omdat hierover niet echt bijster veel te vinden is. Die linkjes zijn alleen handig als 'referentie' ;)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 13-09-2002 21:48 . Reden: Quote toegevoegd; ExTec kwam ertussen :o ]

• whitey-d
ok, all right, sorry voor de offtopic onzin verder, en helaas kan ik op dit ogenblik niet meer inbrengen dan de referentie.

• Aike
  • Niet online
Wat ik eigenlijk wilde zeggen met dat verhaal over die maxtors is dat schijven uit dezelfde serie niet allemaal even veel/weinig geluid maken.

Maar over die nieuwe maxtors kan ik weinig vinden (maar misschien heeft whitey-d nog een paar referenties ;).

Extec (de man die m'n topic redde :) ) in de referenties staan goeie verhalen over die seagates, maar wel jammer dat ze maar tot 80 gig gaan.

• ludo
  • Laatst online: 01-03 18:17
Voor heel veel tests van harde schijven, check: http://www.storagereview.com/

De stilste 7200 rpm schijf is momenteel denk ik de Seagate Baracuda IV.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-03 23:35
Ik heb in de server een 80 gb 7200 rpm hd van ibm desktar 120gxp !!!!
Die hoor nauwelijks, is nog het enige deel dat een beetje herrie maakt,
maar in vergelijking met mijn maxtor 40 gb 7200 rpm is die ibm heeel stil

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 17:55

FXR1340

WTSHTF

Heb de Seagate Baracuda IV deze week ff gehoord en die is idd erg stil, maar heb zelf 2 Maxtor D740X 80 gb 7200 liquid bearing schijven en kan nou niet zeggen dat die zoveel meer herrie maken. Misschien als ik de 2 pc's naast elkaar zet dat ik het dan hoor.
Enigste geluid wat ik hoor in mijn kast is een soort gekraak als de schijf aangeslingerd wordt om iets te doen na een poosje, verder niks.
Prijsverschil valt ook reuze mee met liquid bearing, zal nooit meer dan 10 euro schelen. Zie anders de pricewatch. Viel me wel op dat sommige schijven duurder zijn geworden. :(

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik denk dat je verbaasd zal staan van het geluidsniveau van een gemiddelde nieuwe 7200 RPM schijf, vooral als die via Acoustic Management stiller is gemaakt.

Bijv. de nieuwste Maxtors (plus serie, die dunne) zijn standaard al erg stil. Je moet bijna je oor erop leggen om te horen of ze nog wat doen.

Concrete Loop Watercooling

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
de 'cuda ata IV blijft de stilste hdd die er bestaat. punt.

qua zoektijd blinkt de IV alleen niet bepaald uit.

op dit moment zou ik denk ik lekker voor een wd tje gaan.

• Aike
  • Niet online
smvs schreef op 14 september 2002 @ 00:45:
de 'cuda ata IV blijft de stilste hdd die er bestaat. punt.

qua zoektijd blinkt de IV alleen niet bepaald uit.
en met lage zoektijden is het ook niet zo van ik stop er 2 in raid om weer redelijke doorvoersnelheden te halen :(

Ook de grootte is niet echt om over naar huis te schrijven, max 80gig vind ik niet veel bijzonders.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nadat deze week voor de 5e keer een IBM verrot ging (heb er 2) heb ik toch maar besloten een andere te halen ipv RMA weer.
Ik wou een seagate IV of Maxtor, is Maxtor geworden omdat seagate slecht leverbaar was. Ik heb de Maxtor D740X Liquid Bearing Plus 8 ofzo genomen, iig die nieuwe en dunne. Ik heb hem ook gekozen voor de stilte omdat ik ook sinds 1-2 weken waterkoeling heb en die IBM hoorde ik toch best duidelijk erboven uit komen. Me nieuwe maxtor dus niet, me chipset + voedingsfan maken meer herrie (die gaan er dus ook uit binnenkort hopelijk :D ).

Heb er nog geen tests mee gedaan, zal ik zo eens doen. :)

[edit]
Die Seagate IV kan je eigenlijk niet in RAID zetten, geloof dat dit tegenwoordig wel kan maar het geeft je (bijna) geen snelheidswinst, hooguit betrouwbaarder.
En als je ze in RAID zet heb je er dus 2 nodig (of meer) en dan heb je toch weer meer herrie.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Heb afgelopen week mn nieuwe Western Digital 800JB (80GB, 8MB, 7200RPM) binnen gekregen :D Het eerste wat me opviel was dat ie zo ontiegelijk stil is!! Als ie aan het seeken is, hoor je m gewoon bijna niet! En snel dat ie is!! Windows 2000 boot zeker een seconde of 10 sneller dan ik mn IBM GXP75 307030 er nog in had :)
Bij Exile is is €139, zeker de meerprijs tov een andere IBM waard!

• Aikon
  • Niet online
Alles is de meerprijs tov IBM waard. IBM is gewoon bagger qua hdd's.

Net ff getest:
Afbeeldingslocatie: http://aikon.myftpsite.net:2001/got/hdtest.gif

Kan alleen die dip niet verklaren bij E:\ :?

Hij is iig sneller dan me IBM, die deed 44MB/s ongeveer. :)

• Aike
  • Niet online
Aikon schreef op 14 september 2002 @ 14:34:
Alles is de meerprijs tov IBM waard. IBM is gewoon bagger qua hdd's.

Net ff getest:
[afbeelding]

Kan alleen die dip niet verklaren bij E:\ :?

Hij is iig sneller dan me IBM, die deed 44MB/s ongeveer. :)
Ik neem aan dat dit om een Seagate IV gaat ?

Echt super jammer dat die Seagate's niet boven de 80 gig uitkomen, weet iemand of ze binnenkort nog grotere uit gaan brengen? Als ik er twee in RAID stop, zou dat dan meer herrie gaan maken dan 1 WD of Maxtor ?

• Aikon
  • Niet online
Nee das een maxtor d740x liquid plus ofzo. Lees me eerste post door.
Deze maxtor hoor je echt bijna niet, tijden hdtach moest ik de chipsetfan stoppen om hem te horen. :)

Nog wat results:
Afbeeldingslocatie: http://aikon.myftpsite.net:2001/got/hdtach.gif

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Maar hoe zit het met die hoge fluittoon van de motor bij die Maxtor Fluid Bearing schijven ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Aike
  • Niet online
JT schreef op 15 September 2002 @ 00:28:
Maar hoe zit het met die hoge fluittoon van de motor bij die Maxtor Fluid Bearing schijven ?
Dat weet ik niet maar met m'n 40gig 7200rpm niet Fluid Bearing heb ik er erg veel last van. Maar ik heb hem net losgeschroefd en op een stuk stof op de bodem van m'n kast gelegd en dat scheelt 50% van het gepiep. Misschien toch wel interessant voor iedereen om ff te posten hoe je hd vast zit en of dat uitmaakt.

Verwijderd

Die Seagates zijn eng. Als ze klaar zijn met spinup weet je amper of ze wel draaien .. moet je er echt met je oor bij gaan hangen :7

24 dB .. 'nuff said.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Ja, maar das 5400 rpm...het liefst wil ik 7200 rpm.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• -Rombo-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-02 19:54
Seagates zijn zeer stil, ik heb hier nog een oude 17GB, een Baracuda IV 40 GB, en in mijn nieuwe pc een Maxtor D740X 80 GB, de seagates zijn naar mijn mening veel stiller

• Aike
  • Niet online
JT schreef op 15 september 2002 @ 13:33:
Ja, maar das 5400 rpm...het liefst wil ik 7200 rpm.
Ow we hebben het toch over 7200rpm ? Ik had deze in gedachten: Seagate 80GB (Barracuda IV, 7200rpm) € 117,-

Pagina: 1