[macOS10 & windows netwerk] printen vanaf win-share printer

Pagina: 1
Acties:

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 18:12
Ik heb een voor 75 % windows netwerk hier, ook heb ik een printer hier die aan een windows machine hangt (die als printserver dient) zodat de printer voor het hele netwerk beschikbaar is...

Maar nu wil ik ook dat de Mac (Mac OS X) op die printer kan printen...
Met Dave kan ik de schijf wel mounten, maar de printer niet (kan ook met mount natuurlijk als ik in 'terminal mode' zit)

Is er een methode om een mac op een Epson 2000P te laten printen over een windows netwerk ?

Bij voorbaat dank

Verdere gegevens :
Het hele netwerk is natuurlijk tcp/ip.
Ik heb al een beetje met CUPS zitten kl*ten, maar ik begrijp het eigenlijk niet, dus alleen zeggen 'CUPS' ofzo heb ik weinig aan...
Er zit geen compiler geinstalled op die Mac machine, al geprobeerd :D

sebsoft.nl

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Welke versie van OS X heb je?
Pas vanaf versie 10.2 ('Jaguar') heb je echt ingebouwde Windows netwerk support, in voorgaande versies heb je dat niet. Als ik me niet vergis kun je met versie 10.2 ook gewoon printers benaderen.

Wat een compiler betreft: Als je Mac OS X netjes origineel hebt, heb je als het goed is ook een developer CD er bij gekregen. Als je Mac OS X niet netjes legaal hebt, dan moet je de ISO van de developers-tools zien de bemachtigen. Ooit kon je die ook bij Apple zelf downloaden, misschien dat het nog wel kan.

• Icheb
svdmeer schreef op 14 september 2002 @ 00:03:
Welke versie van OS X heb je?
Pas vanaf versie 10.2 ('Jaguar') heb je echt ingebouwde Windows netwerk support, in voorgaande versies heb je dat niet. Als ik me niet vergis kun je met versie 10.2 ook gewoon printers benaderen.

Wat een compiler betreft: Als je Mac OS X netjes origineel hebt, heb je als het goed is ook een developer CD er bij gekregen. Als je Mac OS X niet netjes legaal hebt, dan moet je de ISO van de developers-tools zien de bemachtigen. Ooit kon je die ook bij Apple zelf downloaden, misschien dat het nog wel kan.
Ik heb netjes de legale versie van MacOS (zat bij nieuwe G4)

Maar ik heb niet 10.2 :(
Is het zonder 10.2 niet te regelen door het handmatig ofzo op een of andere methode te doen ? 8)7

sebsoft.nl

Verwijderd

bij mijn cd zat geen developer cd. Je moet hem downloaden bij connect.apple.com

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

je kan je printer ook los aan het netwerk hangen met een eigen IP
En anders een RIP van je printserver maken, dan kan je gewoon naar de RIP printen vanaf je MAC en dan vanuit je RIP naar de printer sturen, maar das een heel gedoe en je kunt in demeeste gevallen alleen met Postscript werken.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

heeft Appletalk die voorziening niet?

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 14:05:
heeft Appletalk die voorziening niet?
nee, maar windows NT heeft wel Appletalk-mogelijkheid, ik weet alleen niet of andere (latere) win-versies dat ook hebben

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• Icheb
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 14:50:
NT idd zeker, de rest geen ervaring (je zou het voor XP en 2K wel verwachten...)
iets? anders effe verer Googlen...
Het enige kleine probleempje is dat de computer die als 'printserver' dient Windows 98 als OS heeft (ik heb geen licentie van NT) (en nee, ik hoef geen download ervan... ;))
Ik heb de links ook even bekeken, maar ik zocht eigenlijk iets meer in de shareware/freeware regionen...
Dus Dave zit eigenlijk ietsje boven mijn budget.

sebsoft.nl

Verwijderd

Linux is vrije waar (GNU of hoe het het ook weer, spaar me de reakties). Je zou een 486 of een eenvoudige pentium met linux als printserver in kunnen richten. Daar installeer je dan Appletalk op. Het gaat wellicht ook met linux-op-een-floppy-distributies zoals Freesco. En dan zijn er nog een paar van zulke opties.
Voordeel: jouw 98 hoeft niet continu aan te staan (vreet vast meer stroom dan een 486....).
Zo heb ik het gedaan: http://members.lycos.nl/linuxtips/uitvoering.html
Pagina: 1