Toon posts:

Nieuwe PC start wel heel erg traag op !

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Onlangs heb ik een Intel Pentium 4 2.53Ghz 512/533 processor, DFI PE21-EC/A P4X400 en 256mb DDR400 Samsung geheugen aangeschaft.

Volgens DFI zelf die ik via E-mail heb gesproken is bovenstaande mobo geschikt voor DDR400. OOk op de website van DFI wordt dit vermeld.

Mijn probleem is nu dat mijn pc nu heel traag opstart.
Dit duurt ongeveer 10 minuten.
Waardoor kan deze nu zo traag opstarten ?
Misschien een Jumper setting ?
Helaas geeft de handleiding die bij de mobo zit ook geen uitkomst.

De computer vindt wel mijn HD's e.d.
Ook vindt ie de Processor (zie boven) goed.
Hij geeft gewoon aan dat het om een Intel Pentium 4 2.53Ghz gaat.

Helaas kon ik niets op het internet hierover vinden.
Ook bood de website van de fabrikant geen uitkomst.

Ten einde raad richt ik me dus op jullie of jullie misschien een idee hebben wat er aan de hand zou kunnen wezen ?

Bedankt alvast !

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:50
Wat heb je voor software opgeinstalleerd :? Netwerk settings :? Draai je win XP dan kun je is bootvis proberen :).

Verwijderd

Dat is niet zo mooi. Maar ik heb DE oplossing: Laat gewoon je PC altijd aan.

Nog veel succes ermee

Verwijderd

Topicstarter
Er staat Win98 op meer niet.
Het is gewoon puur dat ie zo traag opstart.

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-08 13:50

Msel

...

10 minuten???? waar blijft ie dan 10min hangen/stilstaan?

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Windows 98 heeft volgens mij problemen met bepaalde busy waiting loops op dat soort machines, hij blijft wachten op iets, terwijl hij er al mee klaar is (na een periode volgt dan een timeout), je kunt beter XP nemen, zowiezo om even te kijken of die wel snel opstart.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
vast ip toewijzen aan netwerkkaart? soundblaster pci kaart dos ondersteuning uitzetten? een driver verwijderen die dos-compatibiliteit voor je HD's veroorzaakt?

paar mogelijkheden waar ik zo aan denk, maar 10 minuten is wel erg lang...

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat duurt er zo heel erg lang? Het tellen van het geheugen, vinden van je hd's etc of bv bij het laden van Windows?
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 20:51:
Dat is niet zo mooi. Maar ik heb DE oplossing: Laat gewoon je PC altijd aan.

Nog veel succes ermee
Zeg dan niets :{

Verwijderd

Topicstarter
Hij blijft zeg maar hangen nadat hij de HD's e.d. heeft gevonden dan blijft hij eigenlijk bijna hangen.
Na een paar minuten gaat ie weer verder met iets en op die manier gaat ie verder totdat ie in windows komt.
Dus zeg maar stapje voor stapje gaat ie opstarten naar windows toe alleen duurt dit enkele minuten.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het misshien aan die DDR400 smasung geheugen liggen ?
DFI zegt wel dat de mobo DDR400 aankan maar ik lees soms wel eens vreemde dingen.

• Memendo
  • Laatst online: 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Basdoorn schreef op 13 september 2002 @ 20:56:
Windows 98 heeft volgens mij problemen met bepaalde busy waiting loops op dat soort machines, hij blijft wachten op iets, terwijl hij er al mee klaar is (na een periode volgt dan een timeout), je kunt beter XP nemen, zowiezo om even te kijken of die wel snel opstart.
Volgens mij ook iets met een loop. Heeft de topicstarter al een windowsupdate gedraaid? Voor het afsluiten van de PC is het iig handig om een update te doen, ik weet dat daar een update voor is. Het probleem was dat er een deel bleef hangen in de cache van de harddisk bij het afsluiten van 98 op snelle machines met een snelle schijf.
Dus misschien is er iets soorts gelijk aan de hand bij het opstarten
We hebben ook een edit knop hor!!!

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik daar aan doen gewoon mijn HD's formateren en XP erop zetten ?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:04

charrel

Cortisol4life..

heb je een netwerkkaart erin, zo ja probeer een ander pci slot. Windows98 heeft moeite met het toewijzen en het initialiseren van de irq van een netwerkkaart, daar kan ie dus heel lang blijven hangen. Dit is bij dat windows scherm met dat bewegende balkje eronder. Ik geloff dat het het 1e of 2e scherm is!
windows xp zou al schelen ja, die heeft dat probleem niet, xp heeft weer andere eigenaardigheden! :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wat je bedoeld met het ff blijven hangen tijdens de windows 98 scherm met een netwerkkaart.

Maar dit is echter heel iets anders.
Gedurende het hele proces van na het herkennen van de HD's en cd-roms tot aan windows toe duurt het bijna 10minuten.

Dat is het probleem.

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Is het wel tijdens het laden van windows ?
kleine,waarschijnlijke nutteloze vraag : zet eens in de bios "quickboot" aan

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
heb je wel chipset drivers geinstaleert, ja Intel heeft die ook :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik in mijn bios geen optie quickboot staan

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Trek eens alle minder relevande kaarten/apparaten uit je PC, zodat je met alleen mobo + CPU (en koeler! :+ ) + één reepje geheugen + videokaart + de essentiële harddisk (met Windows erop dus) opstart. Start ie dan ook zo traag op? Zo nee, dan kun je de rondslingerende apparaten één voor één terugprikken en telkens weer opstarten om te kijken wanneer je PC zich in drijfzand bevindt :)

Verwijderd

Topicstarter
MMM heel vreemd het euvel bleek dus te zijn mijn dvd speler van Aopen. NU ik deze eraf heb liggen draait ie perfect

Verwijderd

Topicstarter
Hier baal ik ontzettend van dat ik deze dus nu niet meer kan gebruiken

• OruBLMsFrl
  • Laatst online: 11:29

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Probeer hem eens op een aparte IDE poort te zetten, als ie dat niet al stond. En stel hem in als master op die poort.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

IS het niet dat hij het bijv. wel goed op een (40 pins) ATA33 kabel doet, en hij nu op een (80 pins) ATA66/100 kabel zit?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nu aangesloten op een 80pins kabel. Dit had ik in mijn oude systeem ook al zo.
IK kan hem niet op een ander IDE poort zetten omdat ik al 2 schijven + 1 brander + dan die dvd speler erin heb zitten

Verwijderd

Topicstarter
Ok hij doet het weer perfect heb alles met de IDE poorten hoe de HD's en CD-Roms zijn aangesloten omgegooit en doet het nu perfect weer !

Bedankt voor al jullie info !!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Zou je in het vervolg niet meer zo buitensporig veel willen kicken?
Dank u.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.