Toon posts:

Hoe bootable harddisk zonder OS erop??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een compaq laptop armada 7400 voor me. nou is door iemand de C: schijf geformateerd en zijn gegevens staan op D:
Ik heb geen bootable win2000 cd en heb alleen of een diskdrive of een cd-rom in deze laptop. Is het mogenlijk dat ik de C: schijf toch kan laten booten net alsof er een win98 opstart disk erin zit, zodat ik dan in de cd-rom speler die cd kan laten opstarten met het command winnt(2000) ????

Ik heb al google gedaan , de search, anders had ik het niet hier gevraagt na 2 dagen zoeken. Het lukt me niet om een bootable cd met win 2000 erook op zelf te maken. Dus wie helpt me of kan mij het stuk wat ik nodig heb op die HD, mailen??

Help

Ik wil dus win 2000 instaleren op c: zonder diskdrive en met een cd(win2000) die helaas niet bootable is.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als je nu eens een SP3 slipstream CD maakt. Vaak zijn die dingen ook bootable.
Zie: slipstreamen SP3

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt proberen om bijv. MSDOS te installeren, dan zal je HDD booten. Vervolgens kun je CDROM drivers installeren, zodat de CDROM kan worden gebruikt. Daarmee moet je Win2K wel kunnen installeren, lijkt me.

Ook kun je met een Win9X opstartflop "sys c:" doen, waarna de C:\ dan bootable zal zijn :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
D: is een NTFS partitie?
Je kunt NTFS DOS proberen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Men neme 1 werkende PC
Men neme 4 diskettes

Ga naar de cd rom, naar de map MAKEBOOT
Maak daar van je 4 diskette de Windows 2000 bootdiskettes

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dreeke schreef op 13 september 2002 @ 21:14:
Men neme 1 werkende PC
Men neme 4 diskettes

Ga naar de cd rom, naar de map MAKEBOOT
Maak daar van je 4 diskette de Windows 2000 bootdiskettes
Ik wil dus win 2000 instaleren op c: zonder diskdrive en met een cd(win2000) die helaas niet bootable is.
B)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, maar dat kun je natuurlijk op een andere PC doen en daarna via floppies de Win2K setup op de laptop voorbereiden (alhoewel ik er niet zeker van ben dat dit wel zal werken op deze laptop)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ga mij niet wijsmaken dat er niemand in je kennisenkring is met een pc die een cdrom en een floppydrive heeft :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dreeke schreef op 13 september 2002 @ 21:27:

[...]

Ga mij niet wijsmaken dat er niemand in je kennisenkring is met een pc die een cdrom en een floppydrive heeft :P
en heb alleen of een diskdrive of een cd-rom in deze laptop.
B)

Dus een mediabay waar maar 1 ding tegelijk in kan.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:35

boesOne

meuh

<vage methode>
download dit. Pak uit en lees de readme.. Maak er een bootable cd van met ez cd creator..
Je hebt dan een cd die een restore prog opstart.. Als ie een foutmelding geeft kan je met escape dos in.. tik dan 'sys C:' en je hebt een c schijf die naar dos boot... :P
</vage methode>

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
jadjong schreef op 13 september 2002 @ 21:47:
[...]

[...]

B)

Dus een mediabay waar maar 1 ding tegelijk in kan.
Juist, dank je. ;)

Verwijderd

Topicstarter
-boesOne- schreef op 13 september 2002 @ 21:53:
<vage methode>
download dit. Pak uit en lees de readme.. Maak er een bootable cd van met ez cd creator..
Je hebt dan een cd die een restore prog opstart.. Als ie een foutmelding geeft kan je met escape dos in.. tik dan 'sys C:' en je hebt een c schijf die naar dos boot... :P
</vage methode>
Ik kan nu al dankzij sys c: booten met cd-rom erin, maar hij ziet de cd-rom niet omdat ik sys c: alleen maar kan doen als de diskdrive erin zit. Dus bij het opstarten vanaf diskette om dit te doen breekt hij logish de instal van de cd-rom af omdat hij deze niet vind. Als ik daarna sys C: doe is het logish dat dit dan ook het geval is als ik van c: opstart.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kijk op www.bootdisk.com of maak bij iemand een WIN'98 bootflop met cd ondersteuning.

Doe dan sys c: en kopieer de inhoud van de flop volledig na de harde schijf (wel sys c: doen he).

Dan start c: gewoon op met dos en cd-rom ondersteuning!

Kijk dit is de reden waarom kennis van dos dus nog gewoon handig is.

Disk is hier te krijgen : http://www.topqualityfree...ojnacki/disks/wboot98.exe

Hmm, is bootdisk.com eigenlijk wel legaal. Je boot dos namelijk? Indien niet excuus.

Je kunt natuurlijk ook een bootable cd maken (wel met cd-rom ondersteuning he, anders werkt het niet)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Diskette:
A:
SYS C:
copy cdrom.sys c:\
copy mscdex.exe c:\
copy xmsmmgr.exe c:\
copy smartdrv.exe c:\
echo lastdrive=z > c:\config.sys
echo device=cdrom.sys /D:MSCD001 >> c:\config.sys
echo @mscdex /D:MSCD001 /L:X > c:\autoexec.bat
echo @xmsmmgr.exe >> c:\autoexec.bat
echo @smartdrv >> c:\autoexec.bat
cdrom.sys is hierbij je dos cdrom-driver, welke tezamen met mscdex gebruikt dient te worden.
Mscdex wijst de cdrom-drive (referentienaam MSCD001) driveletter X toe (/L:X), dus zet op t eind pc uit, verwissel diskettedrive met cdrom-drive, stop de windows cd erin, boot de computer, en dan:
X:
CD I386
WINNT

Bestanden die op je diskette dienen te staan:
MSDOS.SYS // dos configuratiebestand
IO.SYS // dos kernel
COMMAND.COM // command shell
CDROM.SYS // jouw eigen cdrom-driver
MSCDEX.EXE // cdrom-driver
XMSMMGR.EXE // XMS-driver net als himem.sys
SMARTDRV.EXE // cache-driver

xmsmmgr en smartdrv zijn wel op bv een windows98 cdrom te vinden in de installatiedirectory (waar al die *.cab bestanden staan)

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Dit is dus les 1 in MS-DOS :)

Men neme een bootable medium (floppy of cd) met daarop:

command.com
io.sys
msdos.sys
autoexec.bat
config.sys
fdisk.com
format.com
sys.com

Je begint met FDISK om de schijf in te delen en de eerste partitie actief te maken, daarna formatteer je de HD (eventueel met de switch /s om het sys c: verhaal over te slaan)
Als de schijf geformatteerd is maar niet bootable dan moet je dus sys c: eenmalig gebruiken om de opstartbestanden (in juiste volgorde) op de schijf te zetten zodat ie ook daadwerkelijk opstart.

Goed, nu kan je van de HD starten (je hebt c:)

Als een AT compatible PC opstart begint dat bij io.sys, daarna wordst msdos.sys geladen en daarna command.com.

Bij het booten wordt vervolgens eerst config.sys uitgelezen voor je device drivers zoals bijv. geheugen beheer (HIMEM.SYS, EMM386.SYS) en je cdrom driver (OAKCD.SYS). Daarna start automatisch (what's in a name :) ) autoexec.bat waarmee je bijv. een station kan toewijzen aan cdrom driver (met MSCDEX.EX) en diskcache kan activeren (SMARTDRV.EXE) <- Zonder dit duurt je install zeker een uur langer.

Zodoende kan je dus de cdrom driver installeren en bij je cd (je krijgt bijv d: erbij) komen. Dan kan je gewoon setup starten (of dat heet winnt of zo) om Windows te installeren.

http://home.earthlink.net/~fliedner/dosfund.htm <- DOS uitleg

Overigens werkt het bij Windows ME,2000 en XP anders, aangezien hier dus DOS uit is gesloopt, maar als je eenmaal install aan de praat hebt dan deelt die vanzelf de opstartpartitie helemaal goed in.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Ik weet niet hoor maar vaak hoor ik dit soort dingen, terwijl je in alle gevallen vaak een bootable windows op cdrom kan zetten. Dan heb je volledige windows en kan je alles wat je wil.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tuurlijk kan het ook met een bootable windows. Maar die moet je dan wel bij je hebben. Het bovenstaande gaat altijd als er een andere werkende pc in de buurt is en je een floppy hebt. Dan gaat het iets sneller en gemakkelijker dan een bootable windows maken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

voor dit soort dingen gebruik ik altijd: ftp://ftp.nec-computers.c...EFFIUP04400100/BOOTCD.EXE

heb je totaal geen fdd meer nodig (maar wel een bak met een cdfikker...)

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:16

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Ehm, die maakt een opstart-cdrom voor een Packard Bell aan dude...

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Verwijderd

hefaistos schreef op 15 september 2002 @ 10:48:
Ehm, die maakt een opstart-cdrom voor een Packard Bell aan dude...
ej kan ook een blanco CD nemen..
en je win2k cd

nero starten en een BOOTABLE CD laten maken.. moet je wel even een flopje met bootfiles in je floppy drive stoppen :+

en dan laten copyeren :-) ( dus bootfiles van je Floppy en de win2k cd van je cdrom speler )

oz heb ik eens een BOOTABLE windows 95 cd gemaakt :) om de zelfde reden als de topicstarter :)

• -DEVON-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 10:04
Je kan natuurlijk op een win98 systeem een opstartdiskette maken (staat bij software, tabblad opstartdiskette). Nero opstarten en bootcd aanklikken. Selecteer de A: drive en hoppa! :)
Pagina: 1