UTP kabel = ISDN kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2663

Topicstarter
Ik heb van iemand gehoord dat UTP-kabel als 2 druppels water lijkt op ISDN-kabel. Klopt dat?

ISDN schijnt inderdaad van die bredere pluggen te hebben (gewone telefoonplug is immers smaller). Maar is het wel de zelfde kabel? Of is het totaal niet uitwisselbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voor ISDN kun je gewoon UTP bekabeling gebruiken ja, maar de pluggen moeten wel anders aangesloten worden.
Andersom is het niet zo: je kunt niet per definitie elke ISDN-kabel als netwerkkabel gebruiken, omdat een 10 of 100 Mbit netwerk nou eenmaal veel hogere eisen stelt aan de bekabeling dan ISDN, wat maar 2x64 + 1x16 kbit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2663

Topicstarter
Ok, dus UTP kabel zal kwalitatief iets beter zijn. Zijn de pluggen dus wel identiek? Ik kan namelijk de beschikking krijgen over een tang om die ISDN-pluggen op een kabel te zetten. Maar die moet dus ook met UTP kabel kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De pluggen zijn identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6790

RJ45-pluggen als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12654

Als je een netwerkje hebt liggen met utp cat5 kabel, kun je de aders die niet worden gebruikt voor je net gebruiken voor isdn.

Heb je maar 1 kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-07 22:11

McMiGHtY

- burp -

ISDN heeft idd ook rj45 aansluitingen maar gebruikt in tegenstelling tot UTP 4 aders en UTP 8(officieel dan)
UTP kan ook op 4, maar als je duure netwerkkaartjes hebt dan zou ik toch aanraden om 8 adres te gebruiken. Heb al van verschillende mensen gehoord dat ze problemen hadden met verschillende serverkaartjes e.d.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10440

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 oktober 2000 10:20 schreef McMiGHtY het volgende:
ISDN heeft idd ook rj45 aansluitingen maar gebruikt in tegenstelling tot UTP 4 aders en UTP 8(officieel dan)
UTP kan ook op 4, maar als je duure netwerkkaartjes hebt dan zou ik toch aanraden om 8 adres te gebruiken. Heb al van verschillende mensen gehoord dat ze problemen hadden met verschillende serverkaartjes e.d.[/quote]Dus niet.
Ethernet, 802.3 of hoe je het noemen wil gebruikt maar 2 aderparen.
aderpaar 1 op 1+2 en aderpaar 2 op 3+6
overige worden niet gebruikt, sterker nog 4,5,7 en 8 zijn op je netwerkkaart niet aangesloten.
Dit vanwege het feit dat 4+5 kan worden gebruikt voor telefonie, en 48V wil je niet hebben op je netwerkkaart.
Ook in HUB's en Switches zijn deze pinnen niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:49
JE kunt die utp kabels gebruiken als isdn kabel of normale netwerkkabel. Mag alleen niet crosslink zijn!

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Overigens bestaat er naast de Ethernet-standaards 10Base-T en 100Base-TX voor UTP, die maar 2 paren gebruiken, ook nog een standaard genaamd 10Base-T4, die wel weer alle 4 de paren gebruikt. Je echter niet zo vaak hardware die het ondersteunt, maar voor links tussen hubs enz. wordt het wel gebruikt, en er bestaan ook gewoon controllers voor om in je PC te stouwen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Het is mogelijk om voor ISDN een UTP kabel te gebruiken beide RJ45. mits deze geheel bedraad is ! (Cross-UTP kabels zijn niet te gebuiken)
Uitleg:
Bij ISDN worden de pinnen 3 - 4 - 5 en 6 recht doorverbonden. bij een UTP kabel worden
de pinnen 1 - 2 - 3 - 5 recht doorverbonden. Standaard worden in beide kabels de andere pinnen NIET gebruikt en soms dus ook afgeknipt. Daarbij moeten de ader-paren van een UTP kabel, zoals de naam al zegt gedraait zitten en mag ISDN recht door.

even visueel :

UTP ISDN CROSS

1 -- 1 1 1 1 -- 3
2 -- 2 2 2 2 -- 5
3 -- 3 3 -- 3 3 -- 1
4 4 4 -- 4 4 4
5 -- 5 5 -- 5 5 -- 2
6 6 6 -- 6 6 6
7 7 7 7 7 7
8 8 8 8 8 8

Ik denk de vraag wel te hebben beantwoord.

Reink

Murphy was an optimist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

UTP Straight:
1,2,3,6
1,2,3,6

Cross:
1,2,3,6
3,6,1,2

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 21:04
kortom:
je kunt CROSSLINK ALLEEN gebruiken tussen 2 PC's en of sommige hubs/switches/routers.

UTP PATCH cable (aldanniet CAT5 of CAT3)
kun je OOK gebruiken als ISDN kabel..
maar ISDN kabel kun je NIET gebruiken als UTP PATCH cable. (tenzij die stumpers van de KPN je weer CAT5 meegeven :P toch mooi meegenomen :) )

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 08:58
dus bij een normale 3Com hub moet je geen cross kabel hebben?

Flickr

Pagina: 1