[Win XP] Veel vastlopers

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

IK heb hier nu een pc staan waar Windows XP op draait.
Het is een:

Celly 667@950
WD 20 GD HD
Geforce 2 GTS
52x Aopen
ISA Geluidskaart
100 MB NIC, merk onbekend
256MB noname

Ik heb deze pc pas een week.

Het probleem is dat wanneer ik gewoon aan het werk ben achter deze pc, ik soms een lockup krijg, nu geeft het niet als dit maar 1x in de week is, maar 2 tot 3x per dag is geen uitzondering.

Wanneer ik dan opnieuw opstart en in mijn logboek kijk zie ik de volgende meldingen

2x dezë:

"AMLI: ACPI BIOS probeert naar het ongeldige I/O-poortadres 0x4d1 te schrijven, dat in het beschermde 0x4d0 - 0x4d1-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie."

En 2x deze

"AMLI: ACPI BIOS probeert naar het ongeldige I/O-poortadres 0x70 te schrijven, dat in het beschermde 0x70 - 0x71-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie."

Ik heb al geprobeerd te zoeken hierop maar ik kan nou niet echt iets nuttigs vinden.

Dit probleem heb ik ook bij mijn andere PC, Daar heb ik aleens geprobeerd om ACPI uit te zetten in de bios en dan opnieuw te installeren, dit had geen effect en de vastlopers bleven maar komen.

Heeft iemand een idee hoe dit probleem valt op te lossen?
Alvast bedankt

Leuke spullen: CJ Collectibles

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-09 12:37

Elroy

Zelda!!!

WinXP ondersteund toch geen ISA kaarten meer (correct me if im wrong)

Specs Computer

Verwijderd

Je kunt tijdens de installatie van Win2k en Xp aangeven wat voor PC je wilt installeren. Je kunt dan kiezen voor standaard PC ( dacht ik ) en dan is ACPI ge-disabled.
Je merkt er niet al te veel van. PC kan niet meer 'slapen' geloof ik, maar werkt wel goed en stabiel.

Verwijderd

If you do decide to install as a "Standard PC", then follow the steps below.

Firstly, the entry Plug and Play OS in your motherboard's BIOS should be set to 'NO'. Click here to find out why.

During installation of the XP operating system, you will see a screen displaying the message - "Press F6 if you need to install a third-party SCSI or RAID driver". At this point, press the F5 key (this won't be supplied as an option on the screen and the installation won't wait, so you'll need to babysit the installation process and hit the key at the right moment). A few seconds after pressing F5, you will be presented with an option to select either "Standard PC" or "Other (ACPI) PC".

At this point, select "Standard PC".

If you have already installed XP with ACPI, then you can change to "Standard PC" in the device manager afterwards. However, this method doesn't appear to be as effective as disabling it during the install. To do this, Start > Settings > Control Panel > System > Hardware Tab > Device Manager. Expand the Computer at the top of the list and right click the ACPI Computer > Drivers > Update Drivers > Select List > Standard PC. Note that when you reboot your PC, you will need to re-install all of your device drivers again.

Further reading here - http://service.steinberg....i_kills_audio_performance and here

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Volgens mij wel gewoon hoor, ik had nix geen problemen om deze kaart te installeren.
Bij mijn andere pc heb ik onboard sound, dus aan het geluid ligt het denk ik niet.

Ik zal ook nog maar de configuratie geven van de andere pc:

Duron 800
WD 30 GB HD
Geforce 2 MX 400
52x LG
Wanneer ik op internet wil gebruik ik dezelfde nic.
512MB Cossair

Verwijderd

Wat voor moederbord heb je?
Misschien moet je dat Intel accelerator proggie hebben.
Ik heb er geen link van want ik heb een VIA mobo en daar gaat dat niet bij d8 ik te menen.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
PC 1: een BX Master
PC 2 : Chaintech AJA 2

Verwijderd

Deze ACPI meldingen komen bij heel veel mensen voor. Ik heb ze zelf ook elke keer dat mijn notebook opstart. Dit notebook is al wat ouder (3 jaar), en niet "Designed for", zoals dat heet.

Als je op Google gaat zoeken op deze melding kom je op beta fora van Microsoft diverse keren deze meldingen tegen. De ontwikkelaars van Microsoft zelf zeggen dat je melding het best kunt negeren en geen relatie heeft tot instabiliteitsproblemen. Komt veel voor op BX & LX moederborden. Een nieuwere BIOS zou het probleem op kunnen lossen volgens Technet, maar die moet er wel zijn natuurlijk. Voor mijn notebook dus niet. :(

Het feit dat je machine geregeld lockups heeft zou best wel eens te wijten kunnen zijn aan het feit dat'ie overclocked is. Memory en processor die (flink, in jouw geval) sneller lopen dan de fabrikant bedoelt, kunnen nou eenmaal instabiliteit veroorzaken...

Het is AFAIK verder niet raadzaam om ACPI uit te schakelen in de meeste gevallen, hoogstens APM.

Verwijderd

St@m schreef op 13 september 2002 @ 19:10:
IK heb hier nu een pc staan waar Windows XP op draait.
Het is een:
Celly 667@950
Het probleem is dat wanneer ik gewoon aan het werk ben achter deze pc, ik soms een lockup krijg 2 tot 3x per dag is geen uitzondering.
Hebbie dat ook op 667?

Verwijderd

Heeft die Duron machine alleen dezelfde meldingen in de logfiles, of is deze óók instabiel?

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
De duron machine is ook instabiel, en de lockups heb ik ook op 667mhz

Nu heb ik dus net mijn pc omgevormd tot standaard pc, ik wilde net een potje UT gaan spelen en na ongeveer 50 frags bleef de pc hangen, ik heb opnieuw opgestart en in de log gekeken en daar stond verder geen foutmelding, nu zou het natuurlijk kunnen dat dit komt doordat de pc is overgeklokt, ik zal dat nog even bekijken vandaag of morgen door de snelheid weer op 667 te zetten, ik moet nu eigenlijk anar een verjaardag, ik had graag nog even verder geprobeerd, maar iig bedankt alvast voor de antwoorden tot zover

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
Elroy schreef op 13 september 2002 @ 19:13:
WinXP ondersteund toch geen ISA kaarten meer (correct me if im wrong)
wat heeft dit er meet te maken en win xp ondersteunt wel isa

Last.fm
Films!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
ok inmiddels heb ik de celeron machine verkocht :P

Maar het word nu steeds erger bij de Duron waar ik nu achter zit te werken, de pc loopt minstens 6x op een dag vast, zonder meldingen in het logboek of een BSOD :(

Ik heb alles er al een keer uitgehaald, netwerkkaart omgewisseld, opgestart met de minimale benodigdheden.
Ik kan uiteindelijk maar tot 1 conclusie komen, of het is mijn videokaart (deze kan ik helaas niet omwisselen met een andere) of het is die via chipset van het mobo.. of het is iets softwarematig.

Hier even een plaatje met de programma's doe opstarten..
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/chrisjon/plaatje.JPG

Kan iemand mij hier verder mee helpen? Ik word namelijk helemaal gek

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 14:21

bitflusher

flushed die *** pc

St@m schreef op 08 oktober 2002 @ 13:17:
ok inmiddels heb ik de celeron machine verkocht :P
*kuch* waarom verkoop je iemand een pc waarvan je weet dat hij super brak is ???? }:O dat doe je toch niet, das lomp

Verwijderd

Ik zou om te beginnen Powerstrip deinstalleren totdat je probleem is opgelost. Het overclocken van je videokaart kan nooit bijdragen aan de stabiliteit...

Installeer de juiste VIA drivers, en kontroleer zonodig je VGA driver of hij WHQL gecertificeerde is. Zet in je bios de geheugentiming op "voorzichtig" (CAS 2,5).

Maar ja, ik verwacht eigenlijk dt je bovenstaande reeds geprobeerd hebt...

Verwijderd

Windows XP is gewoon veel gevoeliger voor overklokken dan bijvoorbeeld Windows 98. Indien aanpassen van de geheugeninstellingen geen uitkomst biedt, moet je maar eens proberen op de factory speed van de processor te draaien. Grote kans dat de crashes opeens weg zijn....

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
*kuch* omdat die persoon er wel gewoon van wist en hij zelf dingen wilde proberen

ik heb powerstrip niet draaien om de videokaart overteklokken, maar omdat ik een donker beeldscherm heb en zo kan ik hem lichter zetten (nee ik ga niet de monitor openschroeven)

Processor draaitinmiddels ook weer op 800.
Ik heb nu windows 98 geinstalleerd en vanuit daaruit geupgrade naar windows xp (gisteravond gedaan) tot nu toe nog geen vastlopers gehad :)

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 12:04
St@m schreef op 09 oktober 2002 @ 15:13:
*kuch* omdat die persoon er wel gewoon van wist en hij zelf dingen wilde proberen

ik heb powerstrip niet draaien om de videokaart overteklokken, maar omdat ik een donker beeldscherm heb en zo kan ik hem lichter zetten (nee ik ga niet de monitor openschroeven)

Processor draaitinmiddels ook weer op 800.
Ik heb nu windows 98 geinstalleerd en vanuit daaruit geupgrade naar windows xp (gisteravond gedaan) tot nu toe nog geen vastlopers gehad :)
Dan heb je best geluk. Volgens mij is het windows over elkaar heen zetten iets wat absoluut niet werkt (uit eigen ervaring) Is het niet beter om windows te installen zoals degene met dat engelse stukkie uitlegt? Als je echt geen vastlopers meer hebt dan heb je geluk. :*)

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik denk dat het trouwens komt door de detonator drivers, deze heb ik nmlk nog niet geinstalleerd, en mijn systeem loopt nog als een zonnetje

Pagina: 1