Toon posts:

Debbie (2.2.19) wil niet printen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Euj iedereen!
Ik zit met een probleem, dat al een hele tijd speelt: mijn debian-systeem wil niet printen. Het is ooit begonnen met debian 2.2r2, maar nu is het 3.0 (woody). Bij het opstarten krijg ik keurig de melding
Sep 9 23:25:26 pc1 kernel: parport0: PC-style at 0x278 (0x678) [SPP,ECP,ECPEPP,ECPPS2]
Sep 9 23:25:26 pc1 kernel: parport0: detected irq 5; use procfs to enablei nterrupt-driven operation.
En als ik de printer aansluit:
Sep 13 19:05:27 pc1 kernel: parport0: Printer, HEWLETT-PACKARD DESKJET 720C
Dus de poort lijkt goed te werken. Alleen, als ik doe
echo "test" > /dev/parport0
Dan gebeurt er niets! Nu heb ik Cups geinstalleerd (vanuit .debjes), maar dat werkt ook niet (in principe logisch, als die "echo" ook niet werkt... maar ik moest wat!)

Dus nu is het enige wat ik nog kan doen: HELLUP schreeuwen! Heeft iemand enig idee waar de fout zit?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

echo "test > /dev/parport0 gaat nooit werken. /dev/parport* is namelijk de rauwe paralelle poort, voor de printer(s) moet je /dev/lp* hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Maar en echo op de devices lp0, lp1, lp2, etc... geeft als error:
bash: /dev/lp0: No such device
Hoe maak ik dan die lp devices aan (dit is bestwel een newbie vraag, maar ik weet het echt niet!)

Verwijderd

maak via cups je printer op de juiste manier aan via "http://localhost:631"
Als je de printer aangemaakt heb moet je het volgende doen om te printen:

lpr -r -P Printernaam bestadsnaam

Dan MOET het gewoon werken, althans, hier werkt het op mijn server, heb hem gedeeld

Verwijderd

Topicstarter
Cups wil graag weten naar welke printerpoort ie moet printen ;) En ik geef dus vrolijk op /dev/parport0, maar dat is fout. En /dev/lp0, /dev/lp1, /dev/lp2 werken ook niet... Dusseh... Cups wil niet printen!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:23
Je bent vergeten om in je kernel config bij Character devices 'Parallel printer support' aan te zetten..

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-05 18:36
Een deskjet 720 is toch een Windows-only printer die je met zo'ns wazig speciaal HP-taaltje (en -tool) moet aanspreken?

Misschien is dat het probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Jelmer Barhorst schreef op 13 september 2002 @ 19:59:
Je bent vergeten om in je kernel config bij Character devices 'Parallel printer support' aan te zetten..
Als ik het dus goed begrijp, dan is de enige oplossing in dit geval dus mijn kernel recompilen? Of zijn er nog andere suggesties?

• Jelmer
Is dat zo'n probleem dan?? Desnoods doe je m als module en dan kun je m gewoon insmodden (jaja, het werkt, heb ik zelf ook met deze module gedaan :X)

Verwijderd

Topicstarter
Dus gewoon doen:
1. Kernel 2.2.19 uitpakken
2. make menuconfig
3. Alles deselecteren, en die ene selecteren als module
4. make dep && make clean && make modules && make modules_install

Of vergeet ik iets / doe ik iets te veel?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Uit mijn eigen SAMBA howto:

---

Vraag en antwoord

Q:
Ik gebruik Linux en krijg het printen niet aan de praat? :-(

A:
Hier bestaat uiteraard geen universeel antwoord op, maar het printen onder Linux wordt geregeld door de parport module. Het bijbehorende character device is lp. Waarschijnlijk is het al voldoende als je in de /etc/printcap het device /dev/lp0 aangeeft.

Je kunt trouwens controleren of de printer werkt door het volgende commando uit te voeren:

# echo "Hello world!" > /dev/lp0

Als dit niet werkt, zul je je kernel configuratie moeten herzien. Belangrijk hierbij is dat de volgende opties statisch, of als module, gecompileerd worden met de kernel:

Parallel port support
-> PC-style hardware
-> IEEE 1284 transfer modes
Character devices
-> Parallel printer support

Bij het starten van het systeem dienen dan de volgende regels op te dagen voor zowel de parport module als het character device:

parport0: PC-style at 0x378 [PCSPP]
parport0: Printer, infotec 4220 MF
lp0: using parport0 (polling).

---

Alle 3 regels moeten dus aanwezig zijn. Het probleem is niet de module, maar het Character Device bij jou. Kernel moet je dus hercompileren, aangezien dit losstaat van de parport module.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Topicstarter
Sep 14 12:08:46 pc1 kernel: parport0: PC-style at 0x278 (0x678) [SPP,EPP,ECP,ECPEPP,ECPPS2]
Sep 14 12:08:52 pc1 kernel: parport0: Printer, HEWLETT-PACKARD DESKJET 720C
Sep 14 12:08:56 pc1 kernel: lp0: using parport0 (polling).
Dat verschijnt er in mijn /var/log/messages nadat ik doe
insmod parport_pc
insmod parport_probe
insmod lp
De inhoud van m'n /etc/printcap is nu:
/dev/lp0
(overigens zonder newline)

Dus alles lijkt in orde! Maar toch doet ie niets als ik doe
echo "blaat" > /dev/lp0
Van de foutmelding dat de device niet bestaat ben ik wél af, dus we komen dichterbij de oplossing!

Verwijderd

Topicstarter
Lethalis schreef op 14 september 2002 @ 11:40:
Parallel port support
-> PC-style hardware
-> IEEE 1284 transfer modes
Character devices
-> Parallel printer support
Ik heb nog eens gekeken, maar die IEEE 1284 transfer modes wordt niet genoemd in mijn kernel-config. De file parport_ieee1284.c staat echter wél in de map /usr/src/linux/drivers/misc... Doe ik iets verkeerd?

• Jelmer
Zet dit eens in je printcap:
lp|HP720c:\
:sh:\
:lp=/dev/lp0:\
:sd=/var/spool/lpd/lp:\
:ac=/var/log/lp-acct:\
:lf=/var/log/lp-errs:\
:mx#0:

en zorg ook even dat de dir /var/spool/lpd/lp bestaat

Verwijderd

Topicstarter
Maar, als ik doe
echo "blaat" > /dev/lp0
en ik krijg geen foutmelding, dan zou er toch gewoon een papiertje uit de printer moeten rollen, ook zonder /etc/printcap? Bovendien heb ik lpd/lprng niet geinstalleerd, dus heeft het bovenstaande dan wel nut? Ik heb het wel geprobeerd, maar het werk ook niet.

• Jelmer
doe eens 'dmesg', misschien dat je daar nog wat nuttige info kunt vinden..

Verwijderd

Topicstarter
parport0: PC-style at 0x278 (0x678) [SPP,EPP,ECP,ECPEPP,ECPPS2]
parport_probe: succeeded
parport0: Printer, HEWLETT-PACKARD DESKJET 720C
lp0: using parport0 (polling).
Is het enige met betrekking tot het printergebeuren. Niets nieuws dus...

Verwijderd

Topicstarter
In een helder moment heb ik eens even een andere printer aan mijn servertje gehangen (een Minolta PagePro 6) en die doet het perfect! Dus ik denk dat het aan de filters ligt ofzo. Het is absoluut zeker dat die HP710C het goed doet, maar blijkbaar niet 'zomaar'. Heeft iemand enig idee hoe ik dat ding toch aan de praat kan krijgen met lprng?

Verwijderd

kijk eens hier: http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=61472

Het is inderdaad een winprinter, dus makkelijk is het niet. Ik heb er ook 1 en het lukt me niet goed, maar ben van plan te upgraden naar hp840 (die je voor iets meer dan de kosten van de cartridges kan kopen), waar HP wel een driver voor geschreven heeft.
Pagina: 1