[XP] Installeren op SCSI HD & Controller

Pagina: 1
Acties:

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:13

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik ben bezig met een verse installatie van XP op mijn nieuwe computer. Nu wil ik dit graag installeren op mijn SCSI Array. Deze array is overigens al aangemaakt en gepartitioneerd.

In het begin van de installatie heb ik uiteraard F6 gebruikt om aan te geven dat ik een SCSI Controller wil installeren. Even later geeft de setup de melding dat mijn SCSI controller (Compaq Smart Array Controller 431) helaas niet gevonden wordt. Overigens wordt de Array wel gewoon herkend in de BIOS bij het opstarten.

Na die melding kan ik kiezen tussen het gebruiken van een "Manufacturer-supplied hardware support Disk" of ik kan op enter douwen en dan gaat ie door met installeren. Als ik kies voor de 2de optie, dan kan ik XP later alleen installeren op mijn IDE-schijven. Ik kies dus voor optie 1 (S drukken dus). Er wordt dan gevraagd om een diskette met drivers. Dus ik stop de diskette met deze drivers erin (drivers voor 2000 werken ook voor XP). Maar dan komt de foutmeldingen dat ie het bestand "txtsetup.oem" niet kan vinden.

Dus ik heb lopen zoeken naar een installatiedisk waar dit bestand wel op stond. Helaas kon ik niks vinden.
Weet iemand hoe ik dit oplos? :)

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Kun je de volgende keer wat meer interpunctie gebruiken :?

Dan moet je de drivers een keer goed downloaden met dat bestand erbij :) Desnoods mailen met ComPaq :)

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
zmn schreef op 13 september 2002 @ 18:12:
Kun je de volgende keer wat meer interpunctie gebruiken :?
Grappig, eerste keer dat iemand die opmerking tegen mij maakt :). Maar okee, ik heb wat aangepast.
Dan moet je de drivers een keer goed downloaden met dat bestand erbij :) Desnoods mailen met ComPaq :)
Mailen is inderdaad een idee.
Drivers die dat bestand erbij hebben kon ik helaas niet vinden. Dit zijn alle installatiefiles die horen bij mijn controller. Tenminste, zover ik weet.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
*kickje*

Heeft iemand een idee hoe ik mijn controller tijdens de XP installatie kan aanspreken?

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 03:10
Ik heb even gekeken maar Windows XP ondersteund standaard een Compaq Drive Array, dus waarschijnlijk hoef je helemaal niet op F6 te drukken tijden de boot procedure en wordt alles automatisch geinstalleerd.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat wil je hiermee nou aan dit draadje toevoegen :?
Als je niks nuttigs te melden hebt, zeg dan ook niks.. :/

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Gerritjuh schreef op 14 september 2002 @ 16:26:
Ik heb even gekeken maar Windows XP ondersteund standaard een Compaq Drive Array, dus waarschijnlijk hoef je helemaal niet op F6 te drukken tijden de boot procedure en wordt alles automatisch geinstalleerd.
Hmm... ja, was dat maar waar :)

Nee, ook als ik niet op F6 druk tijdens de installatie, dan wordt er niks automatisch gevonden. De enige schijven waar ik XP dan op kan installeren, zijn de IDE-schijven in mijn computer. En dat is niet de bedoeling.
Overigens heb ik het ook geprobeerd met de (6) XP-diskettes. Hier zie je tijdens het doorlopen van de diskettes dat er ook ergens Compaq Smart Array wordt geladen (samen met heel veel andere controllers). Maar goed, je krijgt niet de kans om daarvoor te kiezen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52
Is die compaq dinges niet gewoon een Adaptec of Ami kaartje??

Je ziet nogal eens dat een compaq iets gewoon eigenlijk een kloon (onder eigen naam dan) van een ander merk is.

Mijn compaq tapeunit is bv gewoon een Seagate.
En m'n compaq u2w kaartje heb ik gewoon geflashed met een Adaptec bios (is gewoon een 2940U2W)

je kan dan iig die drivers proberen of ie 't daarmee wel doet...
zoiezo.. heb je de nieuwste bios er al op?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De versie 431 zit inderdaad niet in XP meegebakken (maar wel in 2K): check de Microsoft HCL, terwijl (een klein deel van) de andere Smart Array versies wel worden ondersteund. Check www.microsoft.com/hcl en zoek op "compaq smart array" :)

De drivers die op compaq.com staan (jouw linkje) is enkel een lichte update voor de bestaande Win2K driver. Het zijn geen setupdrivers (txtsetup.oem ontbreekt), omdat het toch al in Win2K is ingebouwd..

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
DJSmiley schreef op 14 september 2002 @ 17:29:
Is die compaq dinges niet gewoon een Adaptec of Ami kaartje??

Je ziet nogal eens dat een compaq iets gewoon eigenlijk een kloon (onder eigen naam dan) van een ander merk is.
Der zit in ieder geval een grote chip waar "Adaptec AIC-7899G" opstaat. Zo te zien is dat een chipset die ook op Adaptec SCSI Raid controllers wordt gezet. Nu nog even kijken of daar wel drivers voor zijn.
heb je de nieuwste bios er al op?
Yup :)

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
BalusC schreef op 14 september 2002 @ 17:37:
De versie 431 zit inderdaad niet in XP meegebakken (maar wel in 2K): check de Microsoft HCL, terwijl (een klein deel van) de andere Smart Array versies wel worden ondersteund. Check www.microsoft.com/hcl en zoek op "compaq smart array" :)

De drivers die op compaq.com staan (jouw linkje) is enkel een lichte update voor de bestaande Win2K driver. Het zijn geen setupdrivers (txtsetup.oem ontbreekt), omdat het toch al in Win2K is ingebouwd..
Thanks, die links had ik nog niet gevonden.

Maar ik geloof dat je wilt zeggen dat een XP installatie met Compaq drivers moeilijk gaat lukken?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik geef je inderdaad weinig kans.. Eerst Win2K installeren en dan WinXP overheen gooien zal ook niet echt lukken denk ik. Je kunt anders Compaq mailen met de vraag hoe het zit.

Als laatste hoop is er nog de mogelijkheid om zélf een TXTSETUP.OEM samen te stellen, maar dan moet je wel de Hardware ID's van de controller kennen. Dat kun je wel opvissen uit de bestaande Win2K driver :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52
vanDaal schreef op 14 september 2002 @ 19:02:
[...]

Der zit in ieder geval een grote chip waar "Adaptec AIC-7899G" opstaat. Zo te zien is dat een chipset die ook op Adaptec SCSI Raid controllers wordt gezet. Nu nog even kijken of daar wel drivers voor zijn.
Als ik google op die string, kom ik oa op een of andere vage jappen-site van Compaq uit:

http://linux.compaq.co.jp...si/hba_dual_u3_64-66.html

Het enige wat ik daar uit kan opmaken zijn wat specs van dat ding, EN

AHA-3960D

Laat dat nu net een type kaart van Adaptec zijn:

En dan op adaptec.com:
Ultra160 Driver Release Candidate 1

Filename: u160_winxp_drv_rc1.exe
Date: 27 Mar 2002
Size: 92,106 bytes
Language: English
Maw: Probeer die driver eens? Hij is nog beta, en check ook ff de diverse topics, XP en SCSI is behoorlijk brak in performance, je moet eerst ff eea updaten.

http://download.adaptec.c...ws/u160_winxp_drv_rc1.exe

Overigens kwam ik ook nog win2k drivers tegen op een poolse page:
Dat weer doorgegoogled geeft:
http://partner.optimus.pl.../Windows2000_Drivers_Set/

Misschien ook het proberen waard? (als bovenstaande adaptec drivers niet werken)

De nieuwste bios voor die Adaptec kaart:
http://download.adaptec.com/eprom_bios/39160_bios_3100.exe

Maar of je dat wilt proberen/riskeren... eigen keus :)

Ik heb in 't verleden mn Compaq U2W OEM controller lekker geflashed naar een 2940 U2W....

Edit 2:
Ik kom zojuist je topic op storagereview tegen..

http://forums.storagereview.net/viewtopic.php?t=4175

Daar werd ook iets geroepen dat je eerst een raid set moest bouwen.... en dan pas xp proberen te installen..

naja, suc 6 iig!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
DJSmiley schreef op 14 september 2002 @ 22:14:
Maw: Probeer die driver eens? Hij is nog beta, en check ook ff de diverse topics, XP en SCSI is behoorlijk brak in performance, je moet eerst ff eea updaten.

http://download.adaptec.c...ws/u160_winxp_drv_rc1.exe
Die drivers werken normaliter voor de 19160, 29160 en 39160 modellen. Ik kwam er achter dat op de 39160 ook een AIC-7899G chipset zit. Dus vandaar dat ik de bovenstaande drivers al had geprobeerd. Hij laadt ze wel gewoon in de installatie, alleen zie ik mijn SCSI-schijven helaas niet verschijnen. Naast de 39160 heb ik trouwens ook de drivers van de 21xx Adaptec modellen geprobeerd.
Overigens kwam ik ook nog win2k drivers tegen op een poolse page:
Dat weer doorgegoogled geeft:
http://partner.optimus.pl.../Windows2000_Drivers_Set/
Jammer, die pagina doet het hier (even?) niet.
De nieuwste bios voor die Adaptec kaart:
http://download.adaptec.com/eprom_bios/39160_bios_3100.exe
Met het flashen van mijn BIOS wacht ik nog even :)
Ik kom zojuist je topic op storagereview tegen..

http://forums.storagereview.net/viewtopic.php?t=4175

Daar werd ook iets geroepen dat je eerst een raid set moest bouwen.... en dan pas xp proberen te installen.
Klopt, maar dat had ik al gedaan (in een andere computer). Dus de array is al aangemaakt en zelfs al gepartitioneerd.
Pagina: 1