[JOTI] een site cachen wegens minimale bandbreedte

Pagina: 1
Acties:

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48
Over een week of 6 is het binnen de scouting wereld weer tijd voor de Jota (Jamboree on the Air). Dit is met radiozender contact leggen met andere scouts over de hele wereld verspreid.

Nu is hier in de laaste jaren de Joti (Jota on the Internet) bijgekomen.
Nu ga ik bij mijn locale scoutingploeg dit gedeelte organiseren. Aan meerdere computers kan ik wel komen, maar het probleem is dat ik in een afgelegen clubhuis zit met alleen 1 enkele telefoon lijn. Nu had ik het idee om met m'n NT4 server van thuis mee te nemen en via Ms Proxy server het internet te regelen. Maar of ik daarmee op een goeie manier de cache kan gebruiken en toch zo veel mogelijk kinderen op het internet krijgen is de vraag.

Voornamelijk denk ik zullen de kinderen met andere scouts op chatboxen van scouting nederland chatten. Maar ook zullen ze de site's van anderen groepen proberen op te zoeken en de site van scouting nederland zelf bekijken.

Ik hoop dat jullie ideën/tips hebben hoe ik het het beste op kan zetten.
Ik heb er nog aan zitten te denken om eventueel de site van scouting nederland al thuis met m'n kabelverbinding te "downloaden" zodat deze gemakkelijker bekeken kan worden zonder bandbreedte weg te snoepen. Ik heb zitten te denk aan off-line synchoniseren maar dan kan ik alleen het "aantal links diep" opgeven. Maar jammergenoeg vallen daar dus ook reclame banners etc. onder terwijl ik alleen uit het domein zelf de data wil hebben.

Dus hebben jullie nog ideën of andere suggesties. Ik hoor ze graag.

Ondertussen ben ik ook nog bezig met brainstormen en zoeken naar een ideale configuratie want dit kan nog een leuke klus worden.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Dir past misschien beter in Network Troubleshooting. SA -> NT dus :)

Als je de scouting website totaal hebt gedownload kan je evt. je hosts file kunnen gebruiken om de boel om te leiden naar (het IP adres van) je eigen webserver - dat is mooier dan URL's van c:\bla\bla.html enzo.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Red Cell
F_J_K schreef op 13 september 2002 @ 17:03:
Dir past misschien beter in Network Troubleshooting. SA -> NT dus :)

Als je de scouting website totaal hebt gedownload kan je evt. je hosts file kunnen gebruiken om de boel om te leiden naar (het IP adres van) je eigen webserver - dat is mooier dan URL's van c:\bla\bla.html enzo.
Ok, dat ben ik met je eens en dat wil ik ook wel doen maar HOE kan ik die site downloaden.

Alhoewel je me met die host files wel een mooi idee gegeven heb voor een andere idee wat ik had. :)

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
* BOOTZ organiseert joti voor onze groep :)
wij hebben ook maar een 56k lijntje ter beschikking, net als vorig jaar. vorig jaar is het ook goed gegaan, met een man of 10 kan je wel surfen, als je rustig aan doet.

maar misschien is het best een idee om sites te gaan cachen :). ik ga alleen een debian server neerzetten, en dan kan apache wel proxy met cache spelen (moet alleen nog uitvinden hoe)

Maak je eigen poll

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Je moet dan een proxy server gebruiken en daarop de sites laten cachen meteen nadat ze bezocht zijn :) ik weet alleen niet welke software je daarvoor nodig hebt :X

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

winroute dus ............. lekker makkelijk

Iperf

• Jorn
  • Laatst online: 19-08 22:27
* Jorn zit ook in de organisatie voor de jota/joti

Met winroute kun je ook op de proxy cache aanzetten.
Maar kun je niet de essent(o.i.d.) opbellen en vragen of je gedurende de jota een kabelverbinding kunt krijgen? (hadden wij ook gedaan, en gekregen)

Maar 56k met alleen Mirc kan wel, en die sites zullen gewoon wat trager gaan ja, maar caching is ook niet alles, misschien kun je het ergens voor alleen plaatjes doen?
Want bv got of t.net wil je volgens mij niet gecached hebben!
En dat van scouting ned cachen, die veranderd tijdens de jota heel erg, updates enzo!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• BOOTZ
j_iscool schreef op 13 september 2002 @ 18:48:
Maar kun je niet de essent(o.i.d.) opbellen en vragen of je gedurende de jota een kabelverbinding kunt krijgen? (hadden wij ook gedaan, en gekregen)
moet je daarvoor niet al een kabel hebben liggen? ben bang dat we dat niet hebben.

we gaan btw wel proberen om met wifi op lange afstand naar iemand thuis te komen, en zijn inet te gebruiken

Maak je eigen poll

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

we gaan btw wel proberen om met wifi op lange afstand naar iemand thuis te komen, en zijn inet te gebruiken
*D

De mijne dus :+ :Y)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Jorn
  • Laatst online: 19-08 22:27
BOOTZ schreef op 13 september 2002 @ 19:01:
[...]

moet je daarvoor niet al een kabel hebben liggen? ben bang dat we dat niet hebben.

Er moet wel kabel in de buurt zijn ja.
Wij hadden het geluk dat iemand van scouting een ctt-monteur is, die had 500 meter dikke groene coax meegenomen, dat hebben we langs de tennisbaan naar het dichtsbijzijnde kabelkastje getrokken(300 meter verderop), de essentmonteur heeft ons toen een modem gegeven en een gat in het kastje geboord en een aansluiting gemaakt om onze kabel op te doen!(zit er nog)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• BOOTZ
j_iscool schreef op 13 september 2002 @ 19:23:
Er moet wel kabel in de buurt zijn ja.
Wij hadden het geluk dat iemand van scouting een ctt-monteur is, die had 500 meter dikke groene coax meegenomen, dat hebben we langs de tennisbaan naar het dichtsbijzijnde kabelkastje getrokken(300 meter verderop), de essentmonteur heeft ons toen een modem gegeven en een gat in het kastje geboord en een aansluiting gemaakt om onze kabel op te doen!(zit er nog)
beter enzo... dichtstbijzijnde huis is de tuinder vlak bij de blokhut. en die heeft geen kabel (wel telefoon, daar halen we inet vandaan)
toch es kijken of dat wifi-projectje nog van de grond komt (en ik moet es gaan bellen wie zn pc beschikbaar wil stellen)

Maak je eigen poll

• Red Cell
j_iscool schreef op 13 september 2002 @ 18:48:

Hmm een goed idee, ik heb net ff gebeld. Ik moet nu ff een nette brief schrijven.
('t is hier multikabel btw... maakt niet zoveel uit; details :P)
En dat van scouting ned cachen, die veranderd tijdens de jota heel erg, updates enzo!
Dat is idd zo, maar de meeste banners, plaatjes en standaard teksten zullen het
grootste gedeelte van het weekend gelijk blijven.

Agh ja, we hebben nog een paar weekjes om te brainstormen. O-)

• Red Cell
BOOTZ schreef op 13 september 2002 @ 19:01:
[...]
Hoe groot bereik heeft dat WiFi dan? Want als multikabel niet geen kastje in de buurt heeft is dat ook nog wel een leuk alternatief.

(Als scout weet je; Alles is te regelen, Krijgen of "lenen" >:) )

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je slim bent cache je gewoon de hele site, en laat je het ding eens in de zoveel tijd updaten, dan heb je maximale bandbreedte over voor de andere dingen.

Meestal weet je van te voren wel hoe vaak een site wordt geupdate, en ook ongeveer wanneer (bv elk uur, en standaar 10 over heel ofzo), dan kun je daar alvast rekening mee houden.

Wifi is ongeveer even afstandsgebonden als kabel, (Daarnaast is 300meter UTP kabel nog wel neer te leggen door een straat), dus als je het van verder komt dan zul je iets anders moeten verzinnen.

IDEE: Kijk eens naar satelietinternet (via de schotel), dat gaat met 6Kb up prima.
En dat is door een installateur wel tijdelijk aan te leggen, mastje de grond in met schotel eraan is zo gedaan.

• Red Cell
TheGhostInc schreef op 14 september 2002 @ 12:35:
IDEE: Kijk eens naar satelietinternet (via de schotel), dat gaat met 6Kb up prima.
En dat is door een installateur wel tijdelijk aan te leggen, mastje de grond in met schotel eraan is zo gedaan.
Het klink ff als een echte hollander maar 't mag niks kosten. Da's het probleem.
Ik ben nu een brief aan het schrijven naar een lokale kabelprovider maar dat is ook op basis van sponsoring.

• BOOTZ
TheGhostInc schreef op 14 september 2002 @ 12:35:
bij een jota zijn ook zendamateurs aanwezig (jaja met machtiging dus), en die hebben wel de vergunningen en de apperatuur (meestal dan) om via de sateliet up- en downstream te regelen. volgens mij heeft een groep uit waalwijk dat vorig jaar geprobeerd (is alleen niet helemaal gelukt helaas)

Maak je eigen poll

• Red Cell
BOOTZ schreef op 14 september 2002 @ 18:52:
[...]

bij een jota zijn ook zendamateurs aanwezig (jaja met machtiging dus), en die hebben wel de vergunningen en de apperatuur (meestal dan) om via de sateliet up- en downstream te regelen. volgens mij heeft een groep uit waalwijk dat vorig jaar geprobeerd (is alleen niet helemaal gelukt helaas)
Is dat niet gruwlijk duur? Als ze dat sponsoren dan zijn ze wel heel vrijgevig.
Trouwens ik zou nog geeneens weten of zo'n bedrijf hier in de buurt zit.

Pagina: 1