Toon posts:

100Mbit Nics: snelheidsverschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er een merkbaar verschil in transferrate tussen bijvoorbeeld een dure 3com kaart en een goedkope Realtek-clone?

Bij mijn beste weten maakt het niet uit of je nou een goedkope clone gebruikt, of een dure merkkaart. Klopt dat?

En hoe zit het met full- en half-duplex? Zijn tegenwoordig alle kaarten full-duplex? En maakt het uberhaupt wel iets uit of je een full- of een half-duplex kaart hebt?

Verwijderd

Het maakt bijna nooit uit voor "normale" pci uitvoeringen. Want die realtek chipset is zeker niet slecht (uit ervaring).
Maar in een laptop heb ik echt vage dingen mee gemaakt. Iemand wist me te vertellen dat die goedkope PCMCIA-kaarten (tot 250,) "opgevoerde" 10 Mbit kaarten zijn. En echt geen mooie resultaten behalen.

Maar met de prijs van die goedkope realtek's kan je niets fout doen...

Grtz Michiel

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 23:49 schreef Mikkel_ het volgende:
Het maakt bijna nooit uit voor "normale" pci uitvoeringen. Want die realtek chipset is zeker niet slecht (uit ervaring).[/quote]Mijn ervaring met realtek is verschillend
realtek 10mbit 8029 combo
Perfect geen probleem mee :)
realtek 100 mbit 8139
De grooste miskoop van 35 gulden.
Hij geeft errors met veel data en laat je netwerk kaart crashen met veel verkeer.

ik heb een intel 3com en realtek 100mbit
intel en 3com nooit problemen maar die realtek als ik een nieuwe 3com hebt flikker ik die realtek zo het raam uit de vijver in echt de grooste scheit kaart die ik heb :(

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tja, dan zul je wel een slecht exemplaar hebben ofzo. Ik heb hier 6 Realtek 8139's, en die werken allemaal perfect.

Verwijderd

en met die realtek trek je standaard 2mb per sec en een pieken van 4 mb

ik zou voor een dure 3com gaan als je geen problemen wilt en als je echt helemaal geen geld hebt die realtek

• Onno
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>en met die realtek trek je standaard 2mb per sec en een pieken van 4 mb[/quote]Correctie: daar moet geen 'je' staan, maar 'ik'. VictorB dus. :)

Verwijderd

;)

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 23:39

Infinithlon

i was there!

Wat ook nog scheelt tussen dure en el cheapo kaarten is je CPU belasting...

Ik was laatst wat aan het uppen via FTP met 200 K in CuteFTP over een Wireless LAN 11 MBit kaartje...
CuteFTP vroeg 22% van mijn CPU (P2-400)...

Terwijl mijn 3COM al dat rekenwerk netjes zelf zou afhandelen

when i wake up people take up mostly all of my time!

• heuveltje
  • Laatst online: 08:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

hoe zit dat nou eigenlijk ?
ik haal met mijn 10 mbit realtek en winbondjes
gemiddeld zo'n 950 kB/s
dus verwacht ik met een 100mbit realtek zo'n
950kb/s * 10 = 9500 kB/s :9

maaar hoger dan 6000 kB/s heb ik er nog niet mee gehaald :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• HenkJan
  • Laatst online: 16-12-2025
Waarschijnlijk gaat is je hd daar niet snel genoeg voor.

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Er zijn wel degelijk verschillen tussen dure en goedkope NICs qua snelheid, maar dat zit em vaak eerder in de driver dan in de hardware op het kaartje.

Verwijderd

En over dat half/full duplex, daar heb je alleen wat aan als je een switch hebt, als je full duplex gaat aanzetten en je hebt een hub dan gaat je netwerk zeker weten op z'n gat :)

Maar voor zover ik weet zijn de nieuwe kaarten allemaal comp. met half/full duplex.

• jeroen|IA
Een switch of een crosslink kabeltje tussen twee hosts :)

• heuveltje
  • Laatst online: 08:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mijn hd niet snel genoeg ?
nou ik mag hopen dat mijn 7200rpm,45gb-ibm's
wel iets sneller zijn dan 6 mb/sec :)

misschien dat het aan de linux drivers voor de rtl1839 ligt ?

maar normaal gesproken moet je dus ongeveer 10 mb/sec halen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Ooit heeft winnt magazine vergelijkende testen gepubliceerd. Misschien nog op hun site te vinden. De 3Com scoorde qua echte doorzet gemiddeld 20% meer als andere netwerkkaarten. 3Com zelf heeft het over
"parallel tasking". Ik heb zelf zo'n 75 3Com kaarten in gebruik, nooit gedonder mee gehad. De laatste drivers gebruiken scheelt natuurlijk ook flink.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

En dit dan: Ik heb 2 netwerkkaartjes, pcmcia 100 mbit en realtek 100 mbit. Zowel via een 10/100 hub als direct via een crosslink kom ik niet boven de 1Mb per seconde. Wie heeft me genaaid?
PCMCIA kaart-verkoper of realtek-kaart-verkoper?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Met zo'n Realtek kaartje en ook een Winbond kaartje heb ik vroeger veel gezeik gehad. Windows herkend de kaart soms maar half, nieuwe OS'sen wordt niet/slecht/over 25 jaar nadat ik kassie-weile ben ondersteund etc.
Sindsdien alleen maar 3com en alles loopt als een zonnetje. Van os/2, win95, 98 me t/m 2000 pro en server, 3com werkt overal als een trein.

Verwijderd

[quote En dit dan: Ik heb 2 netwerkkaartjes, pcmcia 100 mbit en realtek 100 mbit. Zowel via een 10/100 hub als direct via een crosslink kom ik niet boven de 1Mb per seconde. [/quote]
Test beide kaarten tegen een andere kaart en meet dan het packetverkeer. Zijn er veel "malformed/rejected" packets bv. Met dit soort netwerkproblemen verwissel ik meestal eerst wat spul (kabels etc.) en daarna ga ik packets samplen om te kijken wat er echt gebeurt.

• Onno
  • Niet online
iqsub0, ik denk dat support voor te weinig OS'en nou net niet iets is waar je Realtek van kunt beschuldigen...

Windows 2000, NT4, embedded NT4, NT3.51, Me, 98, 95, 3.x, CE2, CE3, FreeBSD, SCO Unix, Linux, BeOS 4 en 5, MacOS, een rijtje RT OS'en, DOS ODI en ODI32, packet en NDIS, OS/2 ODI en NDIS, NetWare 3 t/m 5... wat ontbreekt daar nou nog aan? :)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Het verschil tussen een dure en een goedkope NIC zul je bij thuisgebruik niet snel merken.

Pas bij zware belasting zoals bij servers komen de voordelen van kaarten als van 3-Com naar boven.. De parallel tasking van mijn 3-com kaartjes merk ik wel degelijk in verhouding met de andere kaartjes die ik heb..

Voor zwaar belaste server zijn speciale serverkaarten die een gedeelte van de verwerking zelf onboard doen, dat onlast je proc.

maar voor thuis ? gewoon goedkope pakken..

IP Rocks

• jeroen|IA
Hmmm... ik ben juist weer helemaal niet zo weg van 3Com (ook niet van RealTek trouwens..). Op de een of andere manier weet 3Com altijd weer functionaliteit in zn kaarten te bouwen die in de clinch komt met andere hardware in die pc, bijvoorbeeld omdat er twee interrupts nodig zijn. Ik heb een tijdje geleden een aantal Intel EtherPro 10/100 Mbit kaartjes kunnen aanschaffen voor een zacht prijsje, en sindsdien wil ik niets anders meer.
Pagina: 1