[tv] wanneer is de spanning d'r af?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 07:04

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Ik heb hier een 4 jaar oude sony trinitron tv staan, waarvan het beeld in elkaar gedrukt lijkt, van de zijkanten. 2 zwarte balken aan de zijkanten dus, en in het midden beeld. Nou wil ik 'm even openschroeven om te kijken of ik er nog wat van kan maken, maar d'r blijft toch best lang hoogspanning op staan? Hoe lang ongeveer? Stekker is uiteraard uit het stopcontact...

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-04 16:06
Na een half uur zijn zeker de elco's ontladen. Dan kan je je tv veilig openmaken.

Als je gaat draaien aan de afstelling van tv, moet je er zeker van zijn dat je niet aan je sync zit, anders moet je die weer helemaal opnieuw gaan inrichten.

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

Verwijderd

Als is de stekker uit het stopcontact, de elco's blijven geladen (vooral die grote in de voeding), ontladen met een weerstand of een gloeilamp.
Verder blijft er hoogspanning op de lijntrafo staan, dat is die "zuignap" mocht je die los willen halen, even voorzichtig een schroevendraaier onder die zuignap steken met een krokosnoertje naar het chassis.

Het probleem wat jij hebt kan een lijntrafo zijn die op het punt van overlijden staat of wat elco's die vervangen moeten worden.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Die spanning blijft er heel lang inzitten (meer dan een dag.)
Je kan meestal de beeldbuis zelf ontladen, al moet je daar heel erg voorzichtig mee zijn. Op je beeldbuis zit een 'zuignap' met een soort coax kabel er aan. Rond je beelbuis loopt (meestal) een gevlochten metalen kabel, deze zit (als het goed is) aan de aarde van de TV. Neem nu een goed geisoleerde schroevendraaier en verbind deze (met krokodillen klemmen) aan deze aarde kabel. Schuif nu voorzichtig de schroevendraaier onder deze zuignap. Op een gegeven moment hoor je de ontlading wel. Wacht een minuut en ontlaad de beeldbuis nog een keer. (2e keer is zachter.)
Nu is de (meest) dodelijke spanning er af.

Het probleem dat jij beschrijft lijkt mij eenvoudig op te lossen door de juiste potmeters te verdraaien. Soms kan je het ook oplossen door de 'manufacturing code' op de afstands bediening in te voeren, dan kom je in het 'geavanceerde menu' waarbij je het beeld op alle mogelijke manieren kan bijstellen. Ik heb zelf echter geen idee hoe je aan die code moet komen :/

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Hmmm dit klinkt allemaal wat ingewikkelder dan verwacht....enig idee wat zo'n reparatie zou kosten bij de televisiewinkel?

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
Spaceman Spiff schreef op 13 september 2002 @ 16:56:
Op een gegeven moment hoor je de ontlading wel.
LOL, deze ontlading krijg je gelijk op het moment dat je de aarde en dat contact verbindt.
Wacht een minuut en ontlaad de beeldbuis nog een keer. (2e keer is zachter.)
Nu is de (meest) dodelijke spanning er af.
2e LOL, dit is niet een dodelijke spanning, anders was ik al 10 keer de pijp uit ofzo... De eerste keer schrik je je kapot en durf je vervolgens de hele dag niks meer, je loopt te trillen enz (-: Kijk er wel mee uit, fijn is het niet.
Het probleem dat jij beschrijft lijkt mij eenvoudig op te lossen door de juiste potmeters te verdraaien. Soms kan je het ook oplossen door de 'manufacturing code' op de afstands bediening in te voeren, dan kom je in het 'geavanceerde menu' waarbij je het beeld op alle mogelijke manieren kan bijstellen. Ik heb zelf echter geen idee hoe je aan die code moet komen :/
Zou kunnen, als het beeld stabiel blijft. Als het beeld echter staat te 'wiebelen', dan zou het ook de lijntrafo kunnen zijn.

Als je geen ervaring hebt met het repareren van dit soort apparatuur raad ik het je af om hieraan te prutsen. Je hebt het namelijk niet zomaar onder de knie.

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Rotjeknor schreef op 13 september 2002 @ 17:05:
[...]

Als je geen ervaring hebt met het repareren van dit soort apparatuur raad ik het je af om hieraan te prutsen. Je hebt het namelijk niet zomaar onder de knie.
dat heb ik dus idd niet.... Enig idee of 't apparaat nog te redden is door een 'vakman'? 5 jaar lijkt me nou niet echt oud voor een trinitron tv. Wordt dit een erg dure aangelegenheid? Beeld is redelijk stabiel. osd is ook samengedrukt.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Niemand?
Pagina: 1