Toon posts:

XFree86 langzame start

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topictitel al zegt, heb ik een probleem met XFree86. Als ik deze wil starte zoals op de gewoonlijk manier met startx, dan wordt het beedl helemaal zwart en dan na een tijd wachten (ik schat zo'n 30 sec) komt dan eindelijk toch het scherm van gnome2 die opstart.

Ik heb gentoo 1.2 met de nvidia drivers. Ik heb de XF86config naar mijn idee goed afgesteld. De XFree86.0.log zegt niets vreemd behaleve dan dat ie APM niet kan openen. MAar APM zit niet in de kernel gecompileerd, en na enige navraag bleek dat die warning gewoonlijk is en zou niet het starten vertragen.
Verder kan het niet aan mijn computer liggen, want XP 1800+, 256 DDR ram, Geforce4 lijkt mij voldoende.

Hebben mensen hier enige suggesties waar aan het kan liggen dat XFree86 zo langzaam opstart?

Verwijderd

Hoe zit het met de snelheid van je hd? Heb je die al getweaked? test met hdparm -t /dev/hda hoe het met de snelheid staat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 16:31:
Hoe zit het met de snelheid van je hd? Heb je die al getweaked? test met hdparm -t /dev/hda hoe het met de snelheid staat.
Mijn hardeschijf heb ik al getweakt met die hdparm.
Maar daar kan het niet aan liggen, want nadat ik startx heb ingetypt wordt het scherm dus zwart zoals al eerder vermeld, maar tijdens dat het scherm zwart is ratelt de hardeschijf ook helemaal niet. Pas als het gnome scherm verschijnt begint ie weer te ratelen.

Verwijderd

check in het nvidia toppic voor hints, kijk of je wel een busid aan gegeven hebt enzo, zodat X niet gewoon lang bezig is met detecten van je kaart.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 22:21
* raymondw heeft probleem ook gehad....

Lag zoals balou al zegt aan de hdparm
Kijk maar even in de install handleiding van Gentoo
Regels toegevoegt en tip top werken !

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Verwijderd

Topicstarter
raymondw schreef op 13 september 2002 @ 16:54:
* raymondw heeft probleem ook gehad....

Lag zoals balou al zegt aan de hdparm
Kijk maar even in de install handleiding van Gentoo
Regels toegevoegt en tip top werken !
Dat is wel in orde, ik heb eerder het vermoeden dat hij erg lang bezig is om mijn videokaart te detecteren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 16:41:
check in het nvidia toppic voor hints, kijk of je wel een busid aan gegeven hebt enzo, zodat X niet gewoon lang bezig is met detecten van je kaart.
Weet je niet toevallig hoe ik de busid kan zien? en als die er niet is hoe ik deze kan toewijzen? Want om nou een hele topic door te zoeken is ook erg veel werk. En als je het toevallig zo weet scheelt het moeite.

Verwijderd

Topicstarter
dat is echt een zeer lastig probleem! :'(

Ik heb mijn busid toegevoegd, ik heb zelf mijn hosts, hostname, networks config files aangepast omdat daar mogelijk nog een klien foutje in zat waardoor X vertraagd maar dat is het ook niet. (algemeen probleem)

aan de snelheid van de harddisk kan het niet liggen. Want de hardeschijf is niet actief bij het starten van X, pas als het gnome menu verschijnt.

Waar ik zelf nog aan zat te denken was dat misschien de agp driver van de kernel conflecteerd met de apg driver van nvidia zelf. MAar allereerst betwijfel dat ik een apg ondersteuning in de kernel mee heb gebakken. En ten tweede in het gentoo irc channel betwijfelde iemand het ook dat het daar aan lag.

Ik vindt dit niet echt een fijn probleem, omdat ik hier al erg lang mee bezig ben.
Dus ik vraag om jullie hulp.

Als er echt geen oplossing is is het dan slim om gewoon nog een gentoo opnieuw te installeren, gnome2 te installeren en dan maar hopen dat er nu niet zo'nprobleem optreed?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:52

Sjonny

Fratser

30 sec precies zeker? :)
klinkt voor mij als een hostname lookup time-out :)
check en fix je /etc/hosts

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Topicstarter
Sjonny schreef op 13 september 2002 @ 21:54:
30 sec precies zeker? :)
klinkt voor mij als een hostname lookup time-out :)
check en fix je /etc/hosts
Het is echt bijna precies 30 sec, kan er 1 of 2 sec van afwijken.
Maar het is geen hostname lookup timeout.

/etc/hostname:
rewire.myown.net

/etc/hosts:
127.0.0.1 localhost
192.168.0.3 rewire.myown.net rewire
Pagina: 1