BeOS Dev. 1.0 op een Toshiba Laptop

Pagina: 1
Acties:

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 07:35
Ik heb vandaag de Developer Edition van BeOS gedownload.
Geinstalleerd en helaas heb ik een paar probleemjes.
Heb de search gebruikt maar helaas had niemand hetzelfde probleem als ik...

Het gaat om een Toshiba Satellite 4100XCDT.
Mijn keyboard wordt niet gevonden zodat ik dus alleen de muis kan gebruiken.
Ook wordt mijn grafische kaart niet ondersteund waardoor ik dus zwart/wit beeld heb in 640x480.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Wil graag BeOS draaien op dit laptopje. (hij is niet snel genoeg voor Wincrap ;) )

Alvast bedankt!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat ding is ruim snel genoeg voor Wincrap, en anders wel Linux of BSD.

Dat het toetsenbord het in BeOS niet doet is behoorlijk weird. Heb je geprobeerd te experimenteren met het bootmenu? (ik geloof spatie ingedrukt houden, je kunt failsafe opties instellen)

Veel videokaarten worden niet door BeOS ondersteund. Op bebits.com kun je nog wel eens wat drivers vinden. Als je geen werkende videodriver kunt vinden daar, is er een proggie om VESA te enablen, maar VESA is wel traag.

• WRT54G
svdmeer schreef op 13 september 2002 @ 16:12:
Dat ding is ruim snel genoeg voor Wincrap, en anders wel Linux of BSD.

Dat het toetsenbord het in BeOS niet doet is behoorlijk weird. Heb je geprobeerd te experimenteren met het bootmenu? (ik geloof spatie ingedrukt houden, je kunt failsafe opties instellen)

Veel videokaarten worden niet door BeOS ondersteund. Op bebits.com kun je nog wel eens wat drivers vinden. Als je geen werkende videodriver kunt vinden daar, is er een proggie om VESA te enablen, maar VESA is wel traag.
Thanks voor de reply.
Ok win98 werkt wel goed erop. Maar anno 2002 wilde ik eigenlijk Win2k erop hebben. Heb ik er ook op gehad maar liep toch aardig langzaam...
Ben misschien van plan om RedHat 7.3 erop te zetten..

• SvMp
  • Niet online
Dat ding is toch 400 MHz? Gewoon geheugen er bij in proppen, dan kan Win 2K heel makkelijk.

Maar als je toch alternatief wil (we zitten hier per slot van rekening in NOS), Linux of BSD (mijn voorkeur :9 ) zal ook prima gaan. BeOS als enige OS is voor zo'n laptop eigenlijk een beetje zonde, er wordt nauwelijks meer voor ontwikkeld, en er gaan pas weer echt nieuwe dingen komen als OpenBeOS klaar is, als het ooit klaar komt, want er moet door de developers nog hard aan getrokken worden ;)

btw. realiseer je wel dat die BeOS Dev 1 (heet dat ding niet 5.1 DR of zo iets?) een uitgelekte alpha/beta versie is, die nooit is uitgebracht en nog best wel bugs zal hebben. Het ding ziet er gelikt uit, BONE is geïntegreerd, maar dan houdt het qua voordelen op.. ik vond het wat trager en minder stabiel aanvoelen als 5.0.3.
Daarom raad ik je aan die te proberen. Als je pro niet hebt, kun je op http://www.betips.net truucjes vinden om de personal versie wel zo pro-achtig mogelijk te maken (dus booten zonder Windows er bij). Het kán namelijk zijn dat het niet-werkende toetsenbord een bug is die niet in 5.0.3 zit.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:50

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

als die 400mhz is moet dat makkelijk kunnen!
Ik post dit vanaf een dell cpi (400mhz met 196mb intern) en xp loopt razend snel :)

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tis niet zo raar vindt ik, want Beos ondersteund echt niet veel. Ik heb het ook in zwart wit draaien omdat het geen S3, Voodoo of Cirrus Logic kaarten ondersteund...best crappy

• WRT54G
Hmmm het vreemde is dat het geen 400mhz is.
Begrijp er weinig van want er staat echt 4100XCDT op maar Windows gaf aan 204mhz en BeOS gaf aan 200mhz.

Ik heb hem gekregen van iemand dus ik zeik natuurlijk niet :)
Maar ik heb inmiddels BeOS er weer af gegooid.
Zal wel Linux worden waarschijnlijk.

Bedankt voor de replies!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

ViNyL schreef op 14 september 2002 @ 11:11:
Tis niet zo raar vindt ik, want Beos ondersteund echt niet veel. Ik heb het ook in zwart wit draaien omdat het geen S3, Voodoo of Cirrus Logic kaarten ondersteund...best crappy
Ik had eens Beos geprobeerd op een bak met Ati Rage Pro Turbo 8 MB, die werd direct herkend, ik hoefde er ook niet zoals onder Windows een reboot voor te plegen en ik kon meteen gaan :).

Maar ik kon geen MPEG file draaien :(. Heb ik later Beos er maar weer afgehaald, wel jammer, 't was best mooi :)

Maar als je al geen MPEG file kunt draaien.. Ik bedoel.. :X

En oh ja, de Soundblaster 16 die erin zat werd wel herkend maar deed het gewoon niet, heel vaag dus. Ik zie best wat in Beos, maar dan moeten ze er nog veel aan sleutelen :P

Pas wou ik Linux uitproberen, maar er zijn zoveel distro's en shit dat ik het maar even aan de kant heb moeten zetten :(. Eerst wou ik Mandrake, helemaal gedowned, hoor ik dat dat niet past op de 800 MB hd waar het op moest, en dat je ieder programma dat je downed dan moet compileren en shit :?

Dus ik moest Redhat hebben, naja, ik zie over een tijdje misschien wel weer, voor Linux zouden ze eigenlijk 1 standaard distro moeten bedenken waar alle software het op doet :( (zonder compilegezeik, want om dingen te compilen moest je ook weer iets groots installeren wat niet op m'n 800MB disk past :().

Beos is tenminste gewoon 1 OS, alleen is er vrij weinig programmatuur voor te krijgen en is het dus niet helemaal probleemloos :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 11:02

The Dutch Dude

Haiku Rules!

svdmeer schreef op 13 september 2002 @ 23:55:Als je pro niet hebt, kun je op http://www.betips.net truucjes vinden om de personal versie wel zo pro-achtig mogelijk te maken (dus booten zonder Windows er bij).
Pardonnez moi, maar ik kan eigenlijk niets in die trend vinden op die site... :?

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

• ViNyL
  • Niet online
Ik heb nu de Developer Edition hiero ook, ik heb een pc met 20 gig schijf dus dat past wel. Ik heb hem onder de setup van BeOS laten formatten met Be File System. Nu Installeerd hij alles etc. maar zo gauw ik boot wordt het scherm zwart en blijft dat. Dus in save mode starten. Dat lukt prima maar dan loopt "Tracker" vast en is er dus geen desktop en start geen enkele apliccatie !! Terwijl ik met de personal edition die onder Linux draaide kleur had (nu dus niet).

Iemand die me misschien kan helpen ??

Verwijderd

Waar kan ik die downloaden? Ik dacht dat Be Inc. de pijp uit was :?

• ViNyL
  • Niet online
Is er hier dan echt niemand die iets van BeOS weet ?

• WRT54G
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 23:13:
Waar kan ik die downloaden? Ik dacht dat Be Inc. de pijp uit was :?
www.beosonline.com

• _nethack
  • Laatst online: 20-05 08:25

_nethack

We're all MAD here

The Dutch Dude schreef op 14 september 2002 @ 18:29:
[...]

Pardonnez moi, maar ik kan eigenlijk niets in die trend vinden op die site... :?
Dan zoek je niet goed :P

http://www.betips.net/chunga.php?ID=495
http://www.betips.net/chunga.php?ID=493

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:33
W3ird_N3rd: probeer eens Slackware of Debian... Slackware kan makkelijk onder de 600MB, inclusief X en compilers.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

W3ird_N3rd schreef op 14 september 2002 @ 18:12:
[...]
Maar als je al geen MPEG file kunt draaien.. Ik bedoel.. :X
Dat zou triest zijn ja. Gelukkig kan je onder BeOS wel MPEG's draaien. Zelfs DivX. Volgens mij gaat er iets verkeerd bij jou :)

BeOS Developer Edition is niet hetzelfde als de uitgelekte Dano (5.1b0).
Developer Edition = BeOS Personal Edition inclusief wat extra drivers en utilities. Uitgegeven nadat Be Inc. failliet was.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

mithalph schreef op 16 september 2002 @ 10:18:
[...]
Dat zou triest zijn ja. Gelukkig kan je onder BeOS wel MPEG's draaien. Zelfs DivX. Volgens mij gaat er iets verkeerd bij jou :)

BeOS Developer Edition is niet hetzelfde als de uitgelekte Dano (5.1b0).
Developer Edition = BeOS Personal Edition inclusief wat extra drivers en utilities. Uitgegeven nadat Be Inc. failliet was.
Je kunt álles wat je nodig hebt downloaden op www.bebits.com . Deze site is wordt nog dagelijks up to date gehouden. BeOS personal + developer edition incl updates, een hele lijst aan applicaties en dus ook Divx plugins kun je er zo vandaan halen :)
Pagina: 1