Bouwen van een 1U webserver, dingen op op te letten ???

Pagina: 1
Acties:

• mrFreeZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-05-2025
Hallo,

Ik wil een low-budget 1U webservertje in mekaar schroeven volgende week, met de volgende hardware. :

Case: 1U Mapower P13CX21 1x 5,25 2x 3,5 250 Watt
Processor: AMD XP1800
Geheugen: 256 Mb Dimm Pc 133 INFINEON CL2
Mainboard: ECS M841MRS SIS740S SocketA .
Harddisk : Maxtor 40Gb 7200T D740X-6L040J2 IDE ATA 133

Hebben jullie tweakers nog aanmerking op deze keuze ?, en tips omtrend het bouwen van deze hardware in een 1u rack ?

ThX!

[ Voor 0% gewijzigd door mrFreeZe op 13-09-2002 15:45 . Reden: OS vergeten te vermelden... ]

Like this yall...

Verwijderd

Even een vraag: Waarom wil je dat in een u1 kast hebben?

• mrFreeZe
Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 15:24:
Even een vraag: Waarom wil je dat in een u1 kast hebben?
Omdat het me anders teveel geld kost bij TrueServer :)

Like this yall...

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik zou er DDR op gooien, scheelt een stukje in de performance. Die Maxtor is overkill. Het board support maar tot UDMA100. Ik zou zelf voorr een WD met 8MB cache gaan >:)

webOS all the way!

• egeltje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-04-2019

egeltje

BOfH: BSD Operator from Hell

De mensen die ik ken die een zelfbouw-rackmount server gemaakt hebben is dat je componenten nooit passen... Het moederbord is te hoog/ de pci-raiser zit net een cm te veel naar links. Dat soort dingen.
Advies is dus om heeeel goed naar de specs van je componenten te kijken en een gedetaileerd tekeningetje te maken.
Wat voor proc en/of memory en/of schijf je er dan induwt is minder belangrijk. :)

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopen...

• mrFreeZe
egeltje schreef op 13 september 2002 @ 15:28:
De mensen die ik ken die een zelfbouw-rackmount server gemaakt hebben is dat je componenten nooit passen... Het moederbord is te hoog/ de pci-raiser zit net een cm te veel naar links. Dat soort dingen.
Advies is dus om heeeel goed naar de specs van je componenten te kijken en een gedetaileerd tekeningetje te maken.
Wat voor proc en/of memory en/of schijf je er dan induwt is minder belangrijk. :)
Hmm, dat zal ff afwachten worden dan, de spulletjes zijn namelijk al besteld, maargoed als het niet past dan ruilen we het bordje gewoon om.

PS: Ik zal ff in de 1e post vermelden om wat voor een case het hier gaat..

Like this yall...

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

mrFreeZe schreef op 13 september 2002 @ 15:31:
[...]

Hmm, dat zal ff afwachten worden dan, de spulletjes zijn namelijk al besteld, maargoed als het niet past dan ruilen we het bordje gewoon om.

PS: Ik zal ff in de 1e post vermelden om wat voor een case het hier gaat..
Je vraagt of we nog op/aanmerkingen hebben op deze config, maar je hebt al wel alles besteld :?

webOS all the way!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-08 20:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hoe ben je van plan om die Athlon XP koel te gaan houden in een 1U kastjes? Het is niet onmogelijk, maar het vereist wel een doordacht koelsysteem (zie bijv. wat Appro in hun 1U dual Athlon servers gebruiken). Een paar blowers zullen al een stuk effectiever werken dan de standaard 4cm fans die in deze kasten worden gebruikt.

Voor 1U rackmounts: zie http://viddel.shop.tweakers.net .

• mrFreeZe
Hermanvh schreef op 13 september 2002 @ 15:35:
[...]

Je vraagt of we nog op/aanmerkingen hebben op deze config, maar je hebt al wel alles besteld :?
Uhuh, kon dit krijgen voor een abnormaal mooie prijs vandaar, is daar wat op tegen dan :?

Like this yall...

• mrFreeZe
-

Like this yall...

• mrFreeZe
Femme schreef op 13 september 2002 @ 15:35:
Hoe ben je van plan om die Athlon XP koel te gaan houden in een 1U kastjes? Het is niet onmogelijk, maar het vereist wel een doordacht koelsysteem (zie bijv. wat Appro in hun 1U dual Athlon servers gebruiken). Een paar blowers zullen al een stuk effectiever werken dan de standaard 4cm fans die in deze kasten worden gebruikt.

Voor 1U rackmounts: zie http://viddel.shop.tweakers.net .
Mensen van thermaltake beweren dat deze 1800XP prima koel blijft in
een 1u met deze cooler -> http://www.thermaltake.co...rackmount/1uSocket370.htm

Geen idee ?

Like this yall...

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 19:29

Cybje

First Post!

Mijn ervaring is dat je een Duron >1 GHz niet goed genoeg gekoeld krijgt in een 1U serverkast, nou kan een betere cooler wel iets schelen, maar niet zo heel veel lijkt mij. Die Mapower kast die jij hebt koelt sowieso al veel minder goed dan de Procase 1U kasten, o.a. wordt de 250W voeding redelijk warm. De Procase 1U met 180W gaat veel beter.

Een AMD Athlon XP 1700+ in 1U met koperen cooler werkte hier iig alles behalve goed (crashte al na 10-15 minuten).

Wat ruist er door het struikgewas

• mrFreeZe
Cybje schreef op 13 september 2002 @ 15:53:
Mijn ervaring is dat je een Duron >1 GHz niet goed genoeg gekoeld krijgt in een 1U serverkast, nou kan een betere cooler wel iets schelen, maar niet zo heel veel lijkt mij. Die Mapower kast die jij hebt koelt sowieso al veel minder goed dan de Procase 1U kasten, o.a. wordt de 250W voeding redelijk warm. De Procase 1U met 180W gaat veel beter.

Een AMD Athlon XP 1700+ in 1U met koperen cooler werkte hier iig alles behalve goed (crashte al na 10-15 minuten).
Hmm, dat zijn allemaal niet echt positieve berichten, ik zal de thermaltake jongens s een mailtje sturen. Ben benieuwd hoe erop gereageerd word.

Like this yall...

Verwijderd

edit

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2002 16:11 . Reden: hoefte er niet te staan, verkeerde topic ]

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-08 19:29

Cybje

First Post!

Mja op zich kan die Thermaltake prima werken, maar er moet ook genoeg warme lucht de kast uitgeblazen worden en genoeg koele lucht de kast ingeblazen. Dat lukt die Procase dus al niet icm een Athlon XP, maar ik geloof dat die Mapower nog minder fans heeft.

Wat ruist er door het struikgewas

• Predator
  • Laatst online: 23:01

Predator

Suffers from split brain

PNS -> OH

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:32

hefaistos

feestelijk gehandicapt

AMD met een normale koeler past niet in een 1U

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Zorg in ieder geval voor een flinke airflow van voor naar achter of anderom. Die koeler is prima voor een P3 ofzo, maar een AMD heeft meer koeling nodig anders smelt ie gewoon door, zorg daarom voor of een extreem groot koelblok of een extreem goede airflow.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

hefaistos schreef op 13 september 2002 @ 18:10:
AMD met een normale koeler past niet in een 1U
Daarom heeft ie er ook een low profile koeler bij besteld |:(

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:32

hefaistos

feestelijk gehandicapt

dan moet ie letten op z'n temps :+

nee ff serieus, pci-riser gaat problemen opleveren, dat zou ik goed uitzoeken..

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• mrFreeZe
hefaistos schreef op 14 september 2002 @ 16:46:
dan moet ie letten op z'n temps :+

nee ff serieus, pci-riser gaat problemen opleveren, dat zou ik goed uitzoeken..
Het gedeelte waar je het mainboard op schroeft is naar mijn weten in hoogte verstelbaar zodat je pci-riser altijd past. Ik zie niet zo 123 waarom ik daar problemen mee zou krijgen ?

Like this yall...

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 20:07
Hier heb je wel wat aan: AMD Athlon MP 2200+ Server Roundup - September 2002

Jouw XP1800+ wordt niet zo warm als een MP2200+ dus das al een voordeel

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou me inderdaad ernstig zorgen maken over de koeling van je proc. Eigenlijk zijn die 1u zelfbouw dozen niet zo geschikt, 2u heeft een betere luchtstroom (als we het over bovenstaande kastjes hebben. Daar passen wel 80x80 fans in.
Hou er rekening mee dat het in een rack met 16 andere servers wel warmer is dan zo los op je buro.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• mrFreeZe
We zijn op dit moment bezig te 1U machine te testen,

de mapower werd afgeleverd met een defecte voeding, en hebben hem omgeruild voor een '1U Black 1x 5,25 2x 3,5 int. 2x 3,5 fan 300 watt Micro ATX 1x PCI Raiser Card KB101B' case van comptechworld

Hij draait verder met bovengenoemde config, maar wat ik me afvraag, hoe warm mag een SYSTEM temp en een CPU temp worden ?

Processor : AMD 1800XP+

SISOFT zegt tijdens en burn-in test:

SYSTEM : 53C
CPU: 63C
POWER: 55C

Like this yall...

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56

-ET-

Phone Home

zijn temps aan de hoge kant maar niet extreem ofzo. Ik denk dat je voor dat je hem helemaal gaat configen hem een 24h flinks stressed moet gaan draaien.

zijn deze temps als hij in het rack hangt of als hij er los buiten ligt. In het rack kan hij moeilijker zijn warmte kwijt en kunnen die temps nog wel eens hoger worden.

• mrFreeZe
Dit zijn temps, terwijl hij ligt op de grond (vloerbedekking), met gesloten kast. Hier in de kamer is het zo'n 23 C. Verder zitten er standaard 4 doorstroom-fans in de case, en nog 2 voor de voeding. Daarnaast hebben we nog een 5,25" bay gekocht met nog eens 3 fans erin.

We testen overigens net een duron 1200, en die wordt ook zo'n 60C op top ( na een 20 minuten maximaal stressen).

Like this yall...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-08 20:01

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

63C vind ik niet eens zo slecht. Als je de koeling wilt verbeteren kun je hier wat inspiratie opdoen: http://www.appro.com/1124.html

Het gebruik van blowers levert veel meer airflow op dan kleine 4cm fans. Met wat karton kun je sturing geven aan de airflow in de kast.
Pagina: 1