Toon posts:

K7S5A: ide detectie werkt soms niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn K7S5A heeft 'soms (echt waar)' problemen met de detectie van de apparaten op het tweede IDE channel.

Korte bak beschrijving:
- K7S5A, XP1800+, 512MB DDR (zie Sig)
- IDE0: Maxtor 40GB --> Detectie is altijd ok
- IDE1: Master: LiteOn 16x10x40 brander, Slaafje: AOpen DVD .

Probleem:
Zo nu en dan (zeg 1 op de 10 keer) gaat de detectie van de LiteOn of de AOpen (16x48, SW versie R14) fout.

Extra Info:
Ik heb het mobo nog niet naar de nieuwste bios release geflashed, de LiteOn heeft de laatste versie aan boord en de AOpen heeft R14 aan boord (er is een nieuwere en ik heb 'm nog niet regiovrij gemaakt).

Zowel bij automatische detecie van de IDE apparaten (AUTO) als bij het opslaan van de drive info in het bios treedt bovengenoemde fout op.

Vraag:
Ik weet natuurlijk ook wel dat ik eerst mobo en DVD drive op zou kunnen graden naar een nieuwe firmware, echter ik zou graag willen weten wie vergelijkbare problemen heeft gehad en hoe hij/zij die opgelost heeft.
Ik vermoed dat het een K7S5A probleem is vandaar de keuze voor het 'Proc, Mobo, Geheugen' forum.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2002 11:35 . Reden: Typootjes ]

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:10

vegterb

[ZzZ]Vighter

Upgraden naar nieuwe Firmware hoeft natuurlijk niet.
Controleer alle connectoren of deze goed vastzitten en of er op schijven niets los zit. De kabels mogen natuurlijk geen breuken bevatten. En inderdaad zoals je zelf al deels aangeeft zou het verstandig zijn om je BIOS eens te flashen. Als dit alles goed zit en je hebt het probleem nog dan zit er een fout in je MOBO en zou je hem terug kunnen sturen. (als je nog garantie hebt)

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Verwijderd

Klinkt als een kabel die er niet helemaal 100% in zit. Heb je dit al gecontroleerd? Probeer eens een andere ide kabel en kijk eens dat het voetje op je mobo ook goed is?

Verwijderd

Topicstarter
Alle stekkers, connectors, kabels etc. zijn gecontroleerd. De IDE kabels zijn alle ATA100 en gloednieuw. Het vreemde vind ik dat hij SOMS problemen geeft. Overigens draait die bak al enige weken super stabiel; het is dus alleen dat opstart probleem.
Ik heb erg scherpe geheugen timing aanstaan (CAS2) echter ook bij conservatievere timing treedt het probleem op.

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:20
hmmm vreemd probleem, heb ook al wel vage dingen meegemaakt met dit mobotje maar dat was te wijten aan een cheap-ass voeding. Toen had'k geregeld fouten in bios of zelfs biosje weg.

'k zou eerst je IDE kabel een keertje testen. Indien deze nog in orde is je geheugen een keertje testen ( zeker doen vooooor je je BIOS flasht, I know :( ) en je BIOS flashen (kan nooit geen kwaad).

Indien dit nog geen oplossing biedt zou'k een keertje naar de voltages van je PSU kijken. De ECS mobo'tjes zijn nogal stroomgevoelig, en daarom had ik vroeger altijd vage probleempjes zoals verdwenen bios-instellingen en mislukte detectie (maar dan van alle IDE apparaten).
'k hoop dat je'r iets aan hebt!

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

• TakTiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-03 18:39

TakTiX

Busy@GoT

Vindt het niet zo heel gek. Heb wel meer dan dat soort probs gehoord met de K7S5A, leuk low budget bordje en supersnel als ie werkt. Maar je moet zeker niet raar op staan te kijken als je dit gezeik krijgt. Bios flash is een aanrader. Dat wel.
offtopic:
Sorry maar moest ff frustatie over dit bord kwijt. 8)7

ThE GaThErInG of a BuNcH of PpL

Verwijderd

Topicstarter
Heren (Dames ?) bedankt.
Ik ga vannacht even een Linux memtest draaien (alhoewel ik vrijwel zeker ben dat dat Samsung geheugen goed is (is ook gloednieuw) en nogmaals de kabels en stekkers controleren. Dan flash ik de drive en het mobo en daarna zien we wel weer.

Verwijderd

Topicstarter
Er schiet me nog een vraag te binnen: weten jullie of het OC bios niet alleen additionele functionaliteit aan boord heeft maar ook verbeteringen ?
Wellicht kan ik 'm dan beter met dit bios flashen (alhoewel ik 'm niet ga overclocken; dat ding wordt nu al warm genoeg en ik heb d'r al extra fans (inclusief een blowhole) ingebouwd; dus ik moet al gehoorbescherming op ;-)

• Fragbeestje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:20
Buiten dat het mobo oc'd kan worden dacht ik niet dat er extra toevoegingen of verbeteringen zijn aangebracht.

Vroeger zaten mijn temps achterin de 50, begin 60 °C, dus constant vastlopers.
'k heb om m'n 1600xp te koelen een Zalman 6000 Alu Cu en een 350 Watt Enermax voeding gekocht.
Stressed haalt ie nu 54 °C, en dan staan alle fans op stilste stand : je hoort nog geeneens dat ie aanstaat :)
met 100 Eurotjes ben je al gesteld voor een stille en koele pc!

Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:49
Ik heb PRECIES HETZELFDE probleem. Morgen is er een beurs en dan ga ik een betere voeding kopen. Ik denk aan een 350 watt (waarschijnlijk Enermax).

Een andere reden kan ik niet vinden.

Wat mij trouwens wel opvalt, is dat ik nu ik mijn kapotte IBM 60gig HD teruggestuurd heb en tijdelijk mijn oude 5400 rpm 8 gig Seagate HD erin heb zitten, dit probleem zich minder (zeg maar bijna nooit) voordoet.

• Apocca
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08-2022
Ik had eerst ook hetzelfde probleem, toen ik er een andere 2de HD inpleurde is het probleem verdwenen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevoel dat ik de problemen opgelost heb. Het is en blijft een vaag verhaal maar misschien kan ik d'r iemand mee helpen.

Ter info: ik gebruik een 350 Watt voeding (erg goedkoop: inclusief kast gekocht voor 35 euro bij 1to0.nl). Die extra fans (en het blowhole) heb ik voor toekomstige overklok mogelijkheden d'r in gezet. Overigens blijft de proc erg netjes koel nu: stressed (prime 95 enkele uren) komt ie nooit boven de 44 graden uit (zelfs niet bij echt warm weer) met een maximale kast temp. van 33 graden. Idle liggen de temperaturen zo rond de 33/29.

Wat heb ik gedaan:
1. LiteOn CD Rewriter geflashed naar nieuwste variant --> geen verandering geconstateerd.

2. AOpen DVD geflashed naar versie R15 --> na flash werd permanent de secundaire IDE bus op de een of andere manier aangesproken (HDD led bleef branden). Bovendien bleef het opstart gedrag hetzelfde. AOpen gaf aan dat ze naar een nieuwe chipset waren gegaan en dat daarom een revisie van de firmware (R15) nodig was. Uiteindelijk heb ik 'm weer teruggelashed naar R14.

3. De AOpen DVD speler heeft de mogelijheid om op ATA66 te werken. Deze setting had ik altijd ingeschakeld. Echter je kunt 'm ook in UDMA33 laten draaien echter hiermee veranderde de situatie niet.

4. AMI Bios geflashed met officiele ECS versie--> drama, de laatste versie heeft (volgens diverse personen op OC Workbench) problemen om de data in CMOS te storen. Bij mij was dit ook het geval, ik heb het CMOS meer dan eens ;-) moeten clearen. Ook heb ik de laatste versie van het OC bios van Cheepoman geflashed --> helaas met dezelfde resultaten (geen wonder aangezien die versie voortborduurt op de ECS variant). Uiteindelijk heb ik de op een na laatste versie van het officiele ECS bios d'r in gefietst en deze werkte weer stabiel. Echter dat IDE detectie probleem bleef bestaan.

5. De Aopen Master gemaakt en de LiteOn Slave --> geen boot problemen meer !!!
Getver, de simpelste oplossing werkt dus, het waarom is echter volledig afwezig.

Goed, zoals het er nu uitziet werkt alles zoals het zou moeten. Ik heb een vijftigtal keer ge-reboot en hij komt d'r elke keer netjes door.

Nog 1 ding wat me opviel: zoals aangegeven heeft de AOpen DVD speler de mogelijheid om op ATA66 te werken. Echter dat doet ie alleen als je in de BIOS setup de optie 'AUTO' selecteert. Gebruik je vaste settings dan draait ie op ATA33.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geweldig dat het probleem is opgelost! Maar dit topic hoort eigenlijk eerder in Opslagmedia & I/O Controllers.. Hierbij dus een enkeltje [OM] :)

Om de oorzaak achter te halen: had je op de Aopen en Liteon ook de mogelijkheid om Cable Select en/of Stand Alone in te stellen?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 20 september 2002 @ 11:58:
Geweldig dat het probleem is opgelost! Maar dit topic hoort eigenlijk eerder in Opslagmedia & I/O Controllers.. Hierbij dus een enkeltje [OM] :)

Om de oorzaak achter te halen: had je op de Aopen en Liteon ook de mogelijkheid om Cable Select en/of Stand Alone in te stellen?
Ja, je hebt gelijk het hoort thuis in een ander forum.

Aan Cable Select heb ik altijd een hekel gehad. Ik kan me nog drama's herinneren vanuit het 286/386 tijdperk waarin ik CS wel gebruikte. Nee dus, heb ik niet uitgeprobeerd (alhoewel die drives de mogelijkheid wel ondersteunen).

• Apocca
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08-2022
Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:44:
De Aopen Master gemaakt en de LiteOn Slave --> geen boot problemen meer !!!
Getver, de simpelste oplossing werkt dus, het waarom is echter volledig afwezig.
Nou ik herriner me nog goed dat ik alle mogelijke combinaties van slave, master en cable select heb geprobeerd (wat een hell werk was dat) bij m'n 2 hd's en cd-rom. Maar dat was voor mij toch niet de oplossing.

Verwijderd

Apocca schreef op 20 september 2002 @ 20:56:
[...]

Nou ik herriner me nog goed dat ik alle mogelijke combinaties van slave, master en cable select heb geprobeerd (wat een hell werk was dat) bij m'n 2 hd's en cd-rom. Maar dat was voor mij toch niet de oplossing.
ik heb alleen de hdd in me verwisselbare bracket op CS en de MASTER schijf staat zo ingesteld dat er een SLAVE is :) ( /me gebruikt schijfje van school nogal eens en die is normaal master vandaar dat ik CS op dat ding heb
Pagina: 1