Ultra ATA IDE kabel rounden

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-11 08:07

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik las ergens anders op het net dat je Ultra ATA IDE kabels niet zelf moest rounden omdat dit niet kon met dit soort kabels :?

Nou vraag ik me af waarom dit niet kan en bij een normaal ATA kabel wel .

Hier kun je lezen waar dat staat.
http://www.tweakzone.nl/t...ub=tutorial&art_id=6&id=1

iRacing Profile Flickr

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 09:12
Ata-100 en ata-133 hebben meer draadjes, dus kleinere draadjes, en je kan er makkelijk een van doorsnijden...

En de storing zal ook groter zijn...

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
Waarschijnlijk omdat de Ultra ATA kabels gevoeliger zijn. Uit een review een tijd geleden is al gebleken dat de datatransport een klein beetje gehinderd wordt.

edit: " net te laat"

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

De ata-100 en ata-133 kabels zijn toch het zelfde :?

.

Verwijderd

ssssssssssstt..dat weten alleen de winkels!!
u-66 en u-100 ook trouwens!!

Verwijderd

Hmm.. ik heb ze zelf geround en draait na ruim 1 jaar nog steeds goed, geen problemen mee.
Alleen het rounden zelf heeft me (nou ja, mn baas dan:p) 5 kabels gekost

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 01:46:
Hmm.. ik heb ze zelf geround en draait na ruim 1 jaar nog steeds goed, geen problemen mee.
Alleen het rounden zelf heeft me (nou ja, mn baas dan:p) 5 kabels gekost
Oke, in dit geval heeft het je baas dan kabels gekost....
Maar voor die 15,- euro ga ik niet zitten prutsen.....
En ik zou het ook andere niet aanraden om het wel te doen.
Verder heb ik wel eens begrepen dat je ook een beetje moet opletten WAAR je de kabel losmaakt..... heb wel eens gehoord dat als je dat niet goed doet, je dit veel performance op je disk kan kosten.....

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Je hebt ATA33 en ATA66/100/133. De laatste heeft 80 draadjes, dus heel moeilijk te rouden. ATA33 heeft maar 40 draadjes.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 01:52:
[...]

Oke, in dit geval heeft het je baas dan kabels gekost....
Maar voor die 15,- euro ga ik niet zitten prutsen.....
En ik zou het ook andere niet aanraden om het wel te doen.
Verder heb ik wel eens begrepen dat je ook een beetje moet opletten WAAR je de kabel losmaakt..... heb wel eens gehoord dat als je dat niet goed doet, je dit veel performance op je disk kan kosten.....
Nah.. tegenwoordig lukt het in 1 keer hoor :P
Ik maak met een scheer/stanley mesje een klein sneetje per 5 aders. Zo'n ty-rippie erom heen en gaan :P

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

jo.. allemaal leuk dat ze zeggen dat het niet mag maar ik heb ze geround hoor!
ik hoor ook iemand zeggen dat het heel moeilijk is om een 80 aderige kabel te rounden.. ik moest er toen 4 en ben er minder dan een half uur mee bezig geweest

tis echt simpel.. klein modelbouw mesje gebruiken en beginnen bij zo'n stekker geval.. daar lopen ze in een bocht.

wat veel mensen fout doen.. je moet maar een klein sneetje maken en dan met je handen beetje bij beetje uit elkaar trekken.. soms gaan ze met het mes van begin tot eind. En dan heb je meer kans dat je een adertje doorsnijdt.

ik heb 2 maxtor d740x 60gb harde schijven en ze ratelen net iets onder de 40.000 a 45.000 Kb/S (als ik effe snel spiek met nero)

hier zie je het materiaal wat ik heb gebruikt Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/casemod/wc/images/koelblokaangesloten.jpg

• AkroBatik
  • Laatst online: 22:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik heb alleen mijn floppy drive geround en anchter mijn moederbord lopen (kan dit kwaad :? ) en daarmee heb ik inderdaad van begin tot einde gesneden. Dat is idd fout :P :)

.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mesjes???? nee, dan snij heel snel in de zijkanten. Wat je moet doen is een speld nemen en die in de gleuf van de draad een paar keer schuin overheen laten glijden. Dan ga je vanzelf door het zwakste deel heen. En dan verder los trekken met de hand. Ik heb al mijn kabels (3 x 80 adreig) geround en er is nog nooit iets mislukt . Mocht je het niet snappen dan wil ik wel een plaatje maken!!!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Plaatje! ;-)

(Moet ik misschien toch de kabels van mijn ATA-RAID maar eens gaan rounden...)

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-11 17:34
offtopic:
Zeg pixal, waar koel jij je cpu mee? Is dat een waterkoeling? Zo'n dergelijk heb ik namelijk nog niet gezien! Vind hem er erg netjes uit zien, zou je contact op willen nemen met me? voor meer info

Ik heb zelf ook me kabels gerounded, en ik heb ze echt draadje voor draadje losgemaakt, en ik heb nog geen enkele last gehad van storingen! Ik zou het rounden dus ook niet afraden, vooral omdat het je heel wat rotzooi in je kast
scheelt!

edit:
Tikvoutje

• Kippenijzer

Kippenijzer

Crazybyte schreef op 14 september 2002 @ 11:13:
offtopic:
Zeg pixal, waar koel jij je cpu mee? Is dat een waterkoeling? Zo'n dergelijk heb ik namelijk nog niet gezien! Vind hem er erg netjes uit zien, zou je contact op willen nemen met me? voor meer info

Ik heb zelf ook me kabels gerounded, en ik heb ze echt draadje voor draadje losgemaakt, en ik heb nog geen enkele last gehad van storingen! Ik zou het rounden dus ook niet afraden, vooral omdat het je heel wat rotzooi in je kost scheelt!
Met de offtopic ben ik het inderdaad eens, please elaborate...

En wat de rommel in je kots/kast betreft... Welke van de twee bedoel je nou? (Kots in je kast is iig erg vervelend... En met rounded kabels heeft de kots meer vrije toegang tot systeem-kritiekere onderdelen... [EON End of Nutteloos]

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-11 17:44
Het verschil tussen een 40- en een 80-aderige kabel is dat je bij de 80-aderige kabel om en om een data lijn hebt. Bij de oude kabels lopen de data lijnen naast elkaar. Om nu bij een hogere data overdracht te voorkomen dat er interferentie gaat plaatsvinden tussen de verschillende lijnen wordt er steeds een loze draad tussen geplaatst.
Als je nu je kabel gaat rounden haal je dat effect weg, er bestaat dus een kans dat je overspraak gaat krijgen in je IDE kabel. Oftewel de performance gaat omlaag.

Blaat

• Kippenijzer

Kippenijzer

Daarom zijn er speciaal gerounde kabels, die behouden dit effect door :
code:
1
2
3
DGDGDG
GDGDGD
DGDGDG

Waarbij G=ground en D=data... Zo behouden ze de maximale afscherming...

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Crazybyte schreef op 14 september 2002 @ 11:13:
offtopic:
Om ook maar even offtopic te gaan:

Dit is een Senfu SF-WR 111-II koelblok. Ik wilde een begin maken met waterkoeling en heb dit setje gekocht bij gerla.nl. http://www.gerla.nl/water/producten.html

Mijn temperaturen zijn van 55 naar 42 graden (amd xp 1700+) gezakt ongeveer.. (maar vergelijking is niet eerlijk omdat ik vóór WC nog geen goede koelpasta had).

Wordt snel geleverd en is simpel aan te sluiten (kan nauwelijks fout gaan). Maar toch ben ik er niet meer tevreden over. De slangen zijn veels te dik en in de set worden koper en aluminium tegelijk gebruikt. Dit is nu na 5 maanden gebruik al aan het verrotten. Ben dus ook op zoek naar een andere set. Maarja.. eerst geld vinden.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
seninha schreef op 13 september 2002 @ 11:23:
Ik las ergens anders op het net dat je Ultra ATA IDE kabels niet zelf moest rounden omdat dit niet kon met dit soort kabels :?

Nou vraag ik me af waarom dit niet kan en bij een normaal ATA kabel wel .

Hier kun je lezen waar dat staat.
http://www.tweakzone.nl/t...ub=tutorial&art_id=6&id=1
Het kan bij allebei de kabels, maar:
Bij de ata33 kabels, met 40 draadjes, is het geen probleem.
Bij de ata66/100/133 kabels met 80 draadjes (allemaal zelfde kabel btw) kan het ook maar dit kost veel performance. De 40 extra draadjes zijn niet in gebruik en zitten er tussen de andere 40 in om storingen te voorkomen. Als je die kabels dus gaat rounden dan komen er aders tegen elkaar aan te liggen, die dan gaan storen. Hierdoor is de doorvoersnelheid lager. Je kunt dus beter je kabels gewoon flatcables laten. Maar als je echt denkt een betere luchtstroom te halen: doe het en test het uit. :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Pagina: 1