Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.
2 kan verschil maken, het water ka langer gekoeld worden. Maar mestel is het handiger als je de stroom de andere kant op laat gaan, dan hoe je meer flow over, dus Pomp->blok->rad->radTheDarkLord666 schreef op 13 september 2002 @ 11:18:
Goed ... ik heb mezelf toch maar verteld dat waterkoeling goed te doen is.
Nu wil ik ook aan de waterkoeling, maar natuurlijk niet normaal.
Ik moet weer iets speciaals. Goed, hier gaat 'ie;
Ik heb thuis nog een US Ammo Box liggen, daar wil ik me waterkoeling gaan inbouwen.
Dus, ik wil mijn waterreservoir, pomp en radiator buiten de kast.
Ook wil ik dus 2 radiatoren. Ga zaterdag ff naar de sloop om 2 civic of swift kachel radiatoren op de kop te tikken.
Nu wil ik ff weten of 2 radiatoren veel uit zal maken bij het koelen van de CPU.
Dus met deze setup(globaal getekend dus)
[afbeelding]
-==-
PS: Ph34r mah 1337 M$-P4int Skillz
Nu gebeurt er, ideaal gedacht dan
Via de slang naar het reservoir koelt het wat af, en komt het weer als 20C in het reservoir.
Als de RADs NA het blok en VOOR het reservoir, dan komt het water uit het reservoir met 20C over de CPU, wordt gekoeld door de RADs, en komt met 16C in her reservoir.
Daar verwarmd het weer naar 20C ... (correct me if I'm wrong here)
Dus dan is mijn opstelling beter, want daar gaat het water met 16C over de CPU ipv 20C ...
Of ben ik dan te simpel aan het nadenken ?
Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.
dan heb je eigenlijk je water altijd op dezelfde temperatuur zitten overal (is het al afgekoeld van het moment dat 't over het blok kwam en als je een pomp in het water hebt en het word een beetje warm daarvan word dat weer ondervangen door de 2e rad)
't is maar een theorie maar lijkt me veel handiger
het water moet natuurlijk nog wel beetje rap door blijven stromen...
als je 1 rad gebruikt, dan stroomt het water sneller, dus kan ie meer koelen...
Dan is idd misschien de opstelling Pomp -> Rad1 -> CPU -> Rad2 beter ...
Dan een tweede vraag, wat voor pomp heb je dan nodig.
Want door 2 RADs heb je denk ik iets stevigs nodig ...
BTW, ik doe dit niet voor de stilte ... Rads gaan denk ik gekoeld worden door 2 120mm fans, en de lucht toevoer in de ammo box door 3x 80mm ....
Ik wil gewoon KOELING
mischien kan je opzoeken hoeveel weerstand die radiatoren hebben + koelblok en dan even berekenen (vraag me niet hoe 'k ben geen rekenwonder) hoe sterk je pomp minimaal moet zijn
Zijn waarschijnlijk ook goedkoper dan die dingen van eheim ?
Weet je toevallig ook of die dingen boven water werken, dus niet in het reservoir.
Maakt niet zoveel uit ... maarja ... ben Hollander heh
Daarom ga ik ook voor de kachel radiatoren en fonteinpomp
En ik ga hem ook inbouwen in een Ammocase ... dus ik wil niks standaard.
Behalve het waterblokje ... weet nog niet wat ik daarvoor wil gebruiken ...
Die dingen zjin DUUR ... moet maar eens gaan rondneuzen.
Tja ... weet ik nog niet ...M.I.G. schreef op 13 september 2002 @ 12:30:
Misschien ook leuk om ook nog via je videokaart te gaan?
Ik wil het zowieso eerst testen ... dus komt op een Duron 700 die ik nog heb liggen ...
Als daar alles goed op draait etc, dan wil ik hem geen inbouwen in me "eigen" PC.
-==-
Zit ff op een online Aquarium site te kijken, maar ik heb geen idee wat voor pomp ik nodig heb. DWZ, hoeveel LPH ... want er staan wel wat leuke tussen.
Anoniem: 28043
Wanneer krijgt het water langer de tijd om af te koelen, als het langzaam door een rad loopt of wanneer het snel door een rad loopt??RonnieB82 schreef op 13 september 2002 @ 11:47:
je moet ook rekening houden met de weerstand van die 2 radiatoren, dus echt veel zal het niet uitmaken denk ik...
het water moet natuurlijk nog wel beetje rap door blijven stromen...
als je 1 rad gebruikt, dan stroomt het water sneller, dus kan ie meer koelen...
Dus nee die gedachte gaat niet op.
Als je met 1 rad weer op kamertemp komt lukt het niet om nog kouder te worden.
Dus gewoon even uitproberen.
Gebruik je nu water koeling om bv. CPU/GPU/Norhtbr/ eventueel Peltier, ja dan kan je het beter af met meer koelings oppervlakte.
PS bij snelstromen is het zelfde water eerder weer bij je rad om af te koelen, maar is dan wel inmiddels 2 keer verwarmt door de cpu.
Heej ff een tussendoortje zal ik vanavond ff die cdrs langs brengen
Bel me ff op als je et goed vind en vertel ook ff waar je woont
Kan je gelijk me bakkie zien
Turn it off and on again.
Anoniem: 18605
BDW dat van die parallele radiatoren wordt bewezen door de constructie van die dingen zelf; de beste radiatoren splitsen de intake in zoveel mogelijk kleine buisjes die parallel door de radiator lopen. Alleen hele goedkope radiatoren hebben dat niet. Die hebben dan ook een hele grote weerstand en slechte koelcapaciteit.
-==-
A.P. Versteeg ... tja ... maar het reservoir is kamertemp, en wordt dan toch gekoeld door 2 RADs ... dus MOET het toch wel koeler worden ?
Of denk ik dan te ideaal ?
-==-
Verders zag ik deze pomp staan ...
NOVA 800 l.p.h. 14,50
NOVA is een geheel onderdompelbare pomp aangedreven door een permanente synchrone motor van het magneettype.
NOVA heeft een stroomregeling aan de voorzijde waardoor de waterstroom nauwkeurig kan worden gevarieerd.
NOVA kan worden aangesloten op starre pijpleiding met een inwendige diameter van 13 mm of, via de standaard van de adapter, op een flexibele slang met een inwendige diameter van 12 mm.
De optionele speciale adapter maakt het ook mogelijk de pomp aan te sluiten op flexibele slang van 9 mm en starre pijp van 10 mm.
Als een brede platformbasis vereist is, kunnen de uitvouwbare zuignapvoeten op de pomp worden gebruikt.

Is dat wat ?
Anoniem: 49130
Het water gaat niet kouder worden dan de omgevingstemperatuur. In het reservoir zal het niet veel afkoelen, het zal alleen langer duren voordat het hele systeem een stabiele temperatuur heeft. (open resevoirs van 50+ liter daargelaten)TheDarkLord666 schreef op 13 september 2002 @ 11:37:
Ehm ... niet toch ...
Nu gebeurt er, ideaal gedacht dan, het water uti het reservoir 20C, wordt 2x gekoeld, zeg dat het 2C koelt per Rad. Dan gaat het dus met 16C over de CPU.
Via de slang naar het reservoir koelt het wat af, en komt het weer als 20C in het reservoir.
Als de RADs NA het blok en VOOR het reservoir, dan komt het water uit het reservoir met 20C over de CPU, wordt gekoeld door de RADs, en komt met 16C in her reservoir.
Dus dan is mijn opstelling beter, want daar gaat het water met 16C over de CPU ipv 20C ...
Dan maar 1 voor en 1 na de CPU
Maar ff over die pomp .. is dat wat ?
Nee je kan beter paralel, dus : reservoir > pomp > cpu <gesplitst 2x rad > reserv.TheDarkLord666 schreef op 13 september 2002 @ 13:24:
okee ... dus 2 radiatoren achterelkaar is nutteloos.
Dan maar 1 voor en 1 na de CPU
Maar ff over die pomp .. is dat wat ?
Ik denk dat dit de beste opstelling is. Wanneer je in serie zet krijg je een hoge weerstand en een toch nog hoge doorstroming door de rad.`s, dus kort de tijd om de warmte aftegeven.
Bij paralel, krijg je een trage snelheid in de rad`s(dus veel tijd om warmte af tegeven) en weinig weerstand, dus een hoge stroom snelheid op de CPU.(snel de warmte weg van core)
Pomp nova heb ik nog niet mee gewerkt. Voordeel van deze pomp is klein/minder warmte afgifte aan water dan sicce maar minder L/pm . Misschien is deze wel goedgenoeg voor alleen de cpu en de rads paralel.
Moeten er dan twee slangen van de pomp naar de RADs ?
En uit de twee RADs komen dan de slngen weer bij elkaar om naar de CPU te gaan ?
Kan dat naar de CPU van twee slangen met een T koppelstuk ?
-==-
En over die pomp ... moet ik dan naar een >1000 LPH hebben ?
Want ik wil natuurlijk niet te weinig flow hebben ...
Pomp> CPU > rad`s > resv.TheDarkLord666 schreef op 13 september 2002 @ 14:05:
okee ... maar hoe sluit ik dat dan aan ?
Moeten er dan twee slangen van de pomp naar de RADs ?
En uit de twee RADs komen dan de slngen weer bij elkaar om naar de CPU te gaan ?
Kan dat naar de CPU van twee slangen met een T koppelstuk ?
-==-
En over die pomp ... moet ik dan naar een >1000 LPH hebben ?
Want ik wil natuurlijk niet te weinig flow hebben ...
De slang die van de CPU komt splits je met een Y splitsing(niet met een T) een Y splitsing is veel beter voor de flow. En andersom .
Als je ruimte/geld hebt neem dan een eheim 1046/48 die geeft minder warmte af aan het water.
Hmm ... es ff kijken wat die Eheim dan kost en of er vergelijkende zijn, want ik zag wel dat die Ehaim dingen DUUR zijn.
En ruimte is er zat,w ant het komt niet in de PC kast te zitten.
Bij de OC Shop issie 22Euro.
Enige jammere is dat ik ff langs moet, want online bestellen gaat pas vanaf 39Euro
Mocht iemand een andere site weten waar ze deze pomp verkopen voor deze prijs, _DO_ tell me
Want die Eheim van 500 LPH kost me 44Euro ... DACHT het niet
Ik gebruikte de Sicce Idra, deze is 1300 L/u maar geeft wel meer warmte aan het water af.TheDarkLord666 schreef op 13 september 2002 @ 16:14:
Woei ... dee Sicce Nova 800 pomp kost maar 14.50 ...
Bij de OC Shop issie 22Euro.
Enige jammere is dat ik ff langs moet, want online bestellen gaat pas vanaf 39Euro
Mocht iemand een andere site weten waar ze deze pomp verkopen voor deze prijs, _DO_ tell me
Want die Eheim van 500 LPH kost me 44Euro ... DACHT het niet
Of moet dat juist wel ... ?
Anoniem: 5988
Wat betreft de rads: of het water er nou snel of langzaam doorheen stroomt is echt onbelangrijk. De warmteafgifte van de rad is afhankelijk van het tempverschil met de omgeving en de airflow door de rad heen. Niet van de waterstroom erdoorheen dus.
In principe wil je zelfs zo snelstromend water als mogelijk is om de stilstaande filmlaag (adhesie van vloeistof aan metaal) zo dun mogelijk te houden.
Het is *wel* belangrijk dat je een zo groot mogelijk oppervlak van de rad gebruikt om lucht doorheen te laten stromen. Dus niet de fan er tegenaan schroeven, maar een adapter maken van hout/karton die de luchtstroom van de fan over heel de rad verdeelt. een paar cm tussenruimte tussen de fan en de rad kan ook geen kwaad.
Wat betreft het aansluiten van de 2 rads: of je de flow serieel of parallel doet maakt ook al weinig uit. Ik zou zelf de boel in serie zettten, dan heb je het probleem met balanceren van de flow niet.
De meest optimale volgorde is deze: pomp -> rads -> WB -> pomp. Op deze manier is het water dat de CPU krijgt het koelste. Maar in de praktijk betwijfel ik of je meer dan 0.15 °C tempverschil kunt meten tussen de verschillende manieren van aansluiten.
Goed ... die pomp wordt het dus. Volgend weekend ff langs Woerden scheuren dan maar
Of er moeten nog 2 mensen zijn die interesse hebben, dan kan ik ze online bestellen
Dan ga ik weer ff verder met vragen. staan wel een paar dingen vast nu, Sicce Nova pomp, 2 radiatoren van de sloop, sileconenslangen, in de ammo box buiten de kast, stevig gekoeld door fans (Herrie boeit me niet
Ik heb GEEN idee wat voor blok ik kan/moet gebruiken.
Probleem is, op het test systeemmobo zitten GEEN gaten rond de socket
In mijn eigen systeem waar ik hem uiteindelijk in wil wel ...
Zijn er blokjes die dit combineren, EN met schroeven OF met de 3 clips op de socket ?
Ja, maar daar reageerde alleen jij ...Anoniem: 64218 schreef op 13 september 2002 @ 16:58:
STOND DEZE OP WATERKOELING OOK NIET?????
En ik doe het niet voor de stilte ... ik wil gewoon KOELING !!
DWZ, als het allemaal goed gaat komen er nog iets van 5 tot 7 fans in
Wel stille uiteraard, maar toch
Anoniem: 5988
Geen idee welk blok je moet nemen, btw.
Morgen ff langs de lokale intratuin
Die slangen kan je vast bij de Gamma of Praxis halen lijkt mij ... ok maar es ff kijken.
Zit ik toch nog met het blok ... want die dingen vindt ik VEEL te duur om te kopen. En is het leuker/goedkoper om hem zelf te maken.
Ken wel iemand zijn Pa die werkt bij een metaal bedrijf en dus zo'n freesmachine heeft staan ... hmmmm, dat is wel een idee. Morgen maar eens bellen.
Want als ik een massief stukje koper heb van 70x70 en deze laat uitfreezen, en een dekseltje erop met aansluitingen, kan ik deze gewoon direct(met pasta) op me CPU zetten toch ?
Waar kan je die vandaan halen ... OC-Shop is te duur en heeft ze niet op voorraad ... En freezinghardware.nl heeft geen Maze2/3 blokjes ...
Daar es ff sjekke ... dank je ...
Ja, ik wist dat het blokje duur ging worden ... dwz ALS ik hem niet zelf maak.
Woei ... ziet er wel heel goed uit ...
Hmm ... wordt toch ff doorsparen ... maakt niet uit, hoeft niet morgen af ... nouja
Kan natuurlijk wel eerst het hele reservoir/radiator/pomp/ammocase ding in elkar flansen ... en later het CPU blok ...
Hehe ik heb nog een Maze 2 overTheDarkLord666 schreef op 13 september 2002 @ 17:16:
Dat moet ik idd nog ff sjekke ...
Morgen ff langs de lokale intratuin
Die slangen kan je vast bij de Gamma of Praxis halen lijkt mij ... ok maar es ff kijken.
Zit ik toch nog met het blok ... want die dingen vindt ik VEEL te duur om te kopen. En is het leuker/goedkoper om hem zelf te maken.
Ken wel iemand zijn Pa die werkt bij een metaal bedrijf en dus zo'n freesmachine heeft staan ... hmmmm, dat is wel een idee. Morgen maar eens bellen.
Want als ik een massief stukje koper heb van 70x70 en deze laat uitfreezen, en een dekseltje erop met aansluitingen, kan ik deze gewoon direct(met pasta) op me CPU zetten toch ?
[...]
Waar kan je die vandaan halen ... OC-Shop is te duur en heeft ze niet op voorraad ... En freezinghardware.nl heeft geen Maze2/3 blokjes ...

Of was die niet voor catch

Ik ga nog ff specs van je pomp zoeken..
// edit
k kan niet eg wa vinden..
www.v-tech.nl
staan alleen maar luchtpompen

SMOKEY JE VOICEMAIL STAAT AAN
Zo ...
Edit Mac Hoorn
Ik zat op www.seame.com ...
Maar ik ga morgen ff langs het tuincentrum hier vlakbij ... hebben ze ook wel wat liggen denk ik.
Net bij Tuin & Dier geweest(in Hoorn) en daar lag Sileconenslang voor 1.25Euro per meter ...
Dat is wel effe wat anders dan de 4 a 5 euro die al die online shops er voor vragen
En ze hebben daar ook alle koppelstukjes ... meeste kosten daar ook iets van 1 a 2 euro
Zo wordt het nog leuk
Deze week een pompje halen ... en volgend weekend twee radiatoren ...
Dan is het geld weer ff gespendeerd, en moet ik weer een maandje wachten
Anoniem: 63383
ik ga waarschijnlijk ook op de WC zitten!!
En die vond ik op deze link:
http://www.shopsolution.n...d=seame&deptid=siccepumps
Voor 14.50Euro ...
Da's dus toch ff mooi 8 euro goedkoper dan bij de OC Shop. Zelfde geld voor de Sicce Idra ... die is ook rond de 8 euro geodkoper.
Enige nadeel is dat je minimaal voor 39Euro moet bestellen. Dus nu wil ik wel ff weten wie er misschien nog interesse heeft?
Ik heb maar twee mensen nodig
(liefst dicht bij Hoorn ... kan je hem komen halen
naja ... dan maar effe een ander vraagje tussendoor ...
Is er niet een manier om het water in het reservoir te koelen ?
Met bijvoorbeeld elektrische koelelementen ... eigenlijk is de vraag of deze dingen bestaan ... want dan kan je je reservoir water lekker koud houden ...
Kouder als kamer temp iig, lijkt mij.
Iemand hier ideeën over ?
het warmte water komt van je cpu en moet gekoelt worden (direct na je cpu dus). Omdat dit systeem niet onder omgevingstemp kan koelen schiet je hier niets mee omdat, alleen dat je water pas later afgekoelt wordt, waardoor je water in je reservoir warmer is (en zo je kast dus ook). Plus het feit dat je je pomp ook nog koelt met minder koud water; dat scheelt weer in levensduur....
leuke theorie, maar zoals ik al zei maakt het in de praktijk weinig uit
if broken it is, fix it you should
Je kan je onder je omgeving koelen met een rad. (tenzij je kamer 16c is)TheDarkLord666 schreef op 13 september 2002 @ 11:37:
Ehm ... niet toch ...
Nu gebeurt er, ideaal gedacht dan, het water uti het reservoir 20C, wordt 2x gekoeld, zeg dat het 2C koelt per Rad. Dan gaat het dus met 16C over de CPU.
neem dan een koeltoren, deze had 10L water van 50 graden binnen een 30 min op een temp van -8 onder de omgeving (en ja een koeltoren ken dit wel)
En de waterkoeling set komt niet in me kast ... maar in een aparte kast.
En over het koelen van het water -> koeltoren
wat isda ?
heb je daar wat urlz van ?
blaat....Anoniem: 18605 schreef op 13 september 2002 @ 12:43:
Het water kan het beste zijn warmte afgeven aan de lucht als het LANGZAAM stroomt. Als je twee radiatoren gebruikt is het dan ook heel belangrijk dat je ze parallel aansluit; dan stroomt het water in de radiatoren het langzaamst, en bovendien geven de radiatoren op die manier de minste weerstand. Verder is het belangrijk dat elke warmtewisseling het beste werkt met zo'n groot mogelijke 'delta T', een zo groot mogelijk temperatuurverschil. Als het water gekoeld is door de radiatoren moet het dus direct naar het koelblokje.
BDW dat van die parallele radiatoren wordt bewezen door de constructie van die dingen zelf; de beste radiatoren splitsen de intake in zoveel mogelijk kleine buisjes die parallel door de radiator lopen. Alleen hele goedkope radiatoren hebben dat niet. Die hebben dan ook een hele grote weerstand en slechte koelcapaciteit.
een ideaal waterkoelsysteem zou er 1 zijn waar het water oneindig hard gaat. Dat is al meerdere malen bewezen. En jouw verhaal klopt dus niet. (kijk maar es op www.waterkoeling.nl en vraag herman van het forum, of dabit )
koeltoren is een buis waarin je water verdampt. Bij het verdampen van water raakt veel energie kwijt en nadeel is dat je 1 tot 2 liter water per dag nodig hebt.TheDarkLord666 schreef op 17 september 2002 @ 10:26:
Daarom ga ik dus nu ook voor 1 rad ...
En de waterkoeling set komt niet in me kast ... maar in een aparte kast.
En over het koelen van het water -> koeltoren
wat isda ?
heb je daar wat urlz van ?
Ik heb zelf nog een koeltoren van 2 meter hoog liggen met een inhoud van 4 liter, incl 2600 l/u pomp (die 2 meter kan opvoeren), geka koppelingen en slangen). Verder heeft die koeltoren een externm reservoir om het verdampte water bij te vullen (ca 4 liter) er zit een watermelder bij die meld als het water te laag komt en laat dan een alarm af gaan. Hij is nog te koop...
Oh ja dit ding hielt bij xp1800+ @2100+ op 35 graden stressed terwijl mijn kamer 32 graden was.
Edit hij is hiet te zien: Bong info
Dsu zo'n watertoren is eigenlijk een Bong ... okee ... da's niks voor mij.
Ben vaak niet thuis ... dus is het niet zo'n goed idee lijkt mij.
Ik hou het wel op een GROTE radiator met flinke fans die de RAD kunnen koelen.
Het gaat mij toch niet om de stilte maar om de koeling
dan moet je dus geen rads nemen...TheDarkLord666 schreef op 17 september 2002 @ 10:42:
hmmm ...
Dsu zo'n watertoren is eigenlijk een Bong ... okee ... da's niks voor mij.
Ben vaak niet thuis ... dus is het niet zo'n goed idee lijkt mij.
Ik hou het wel op een GROTE radiator met flinke fans die de RAD kunnen koelen.
Het gaat mij toch niet om de stilte maar om de koeling
Dan blijft het water toch maar warmer worden ... met die RADs hou je het dan tenminste nog op kamertemp ... of heb ik dat fout ?
vanwege het gemak en jaTheDarkLord666 schreef op 17 september 2002 @ 11:10:
ehm ... maar die RADs wordt toch niet voor niets door iedereen gebruikt ?
Dan blijft het water toch maar warmer worden ... met die RADs hou je het dan tenminste nog op kamertemp ... of heb ik dat fout ?
Naja, ik ziet het wel ... zo'n koperen rad van de sloop moet niet al te veel kosten. Het kan iig geen kwaad ... (hoop ik
Dus ... nu snap ik het niet meer ... Collega hier van me is ook begonnen met waterkoeling maar daar wordt zijn reservoir ook lekker warm ZONDER radiator ...
Ik geloof toch echt dattie nodig is ... alsi k logisch en theoretisch nadenk.
En mijn reservoir werd ook warm (nu effe geen WK setup tot m'n nieuwe hardware (P4)) met radiator.
Het enige wat die radiator doet is het stoppen van de temperatuursstijging.
Dan moet toch ook de grootte uitmaken ... of 2 ... want dat komt neer op een grote RAD ...
of heb ik het nu weer verkeerd ... (ben echt WC n00b
Je kan beter een kleinere efficiënte radiator hebben dan een lomp grote.
Ik zou gewoon nemen wat het beste in je kast past, het luistert allemaal niet zo nouw als je denkt.
Gebruik de search eens, waterkoeling.nl en google.com
dan kom je een heel eind.
[ Voor 0% gewijzigd door Gman op 17-09-2002 13:18 . Reden: Typos ]
Aha ... ik vat um ...Gman schreef op 17 september 2002 @ 13:17:
Nee ik zeg toch! 2 heeft weinig nut, tenzij je bruut veel warmte moet afvoeren, maar dat krijg je met een gewone pc niet snel voor elkaar.
Je kan beter een kleinere efficiënte radiator hebben dan een lomp grote.
Ik zou gewoon nemen wat het beste in je kast past, het luistert allemaal niet zo nouw als je denkt.
Gebruik de search eens, waterkoeling.nl en google.com
dan kom je een heel eind.
Ik dacht dat die radiatoren er echt waren om het water te KOELEN, ipv warmte weg te voeren. Dan zijn 2 idd overbodig ...
Hmm .. dan heb je idd geen grote dingen nodig ... maar het komt niet in me kast te zitten. Waarschijnlijk in een andere minitower kast ofzo ...
Wilde eerst me ammo case gaan gebruiken, maar is bij nader inzien toch niet zo makkelijk/mooi.
Wil 2 kleine kastjes gaan gebruiken. Minitower voor de WC en desktop voor de PC ... maar eerst maar eens aan de gang om de spullen bij elkaar te rkijgen
Wil toch kijken of dat water te koelen is ...
Is er dan niet iets wat je kan gebruiken om het water in het reservoir te koelen ?
Heb al wat gezocht op google ... maar vond alleen maar industriele dingen en die koelelementen die je in je koelbox moet leggen. ..
Is er niet zoiets als die koel elementen, maar dan elektrisch ofzo ?
Het water koel je met de radiator, niet met een reservoir
Als je per se met een reservoir wilt koelen moet je een bong maken, maar dat wou je niet.
Andere optie is een lichte peltier (40~70 watt) op het reservoir maken (deze moet dan wel van metaal zijn) en dan een fan erop.
Maar tis allemaal erg overdreven hoor.
Complete waterkoel kits hebben ook gewoon 1 of 2 koelblokken, 1 reservoir en 1 radiator.
Ik wil gewoon iets wat nog niet gedaan is ...
En die peltiers is wel een idee ... is wel leuk ... kan ik daar ook eens mee klooien ...
Maar als er nix makkelijkers is, dan laat ik het wel.
En twee desktopkastjes is idd leuker ... helaas pas over een maand weer PC Dumpdag
opzich moet ik ook nog een pomp kopen maar het probleem is dat ik voorlopig een beetje zuinig moet doen met uitgaven als je 2 maanden wacht heb ik wel geldTheDarkLord666 schreef op 16 september 2002 @ 20:57:
Ik wil dus de Sicce Nova (ga toch nu maar voor 1 RAD, dus 800lph moet genoeg zijn)
En die vond ik op deze link:
http://www.shopsolution.n...d=seame&deptid=siccepumps
Voor 14.50Euro ...
Da's dus toch ff mooi 8 euro goedkoper dan bij de OC Shop. Zelfde geld voor de Sicce Idra ... die is ook rond de 8 euro geodkoper.
Enige nadeel is dat je minimaal voor 39Euro moet bestellen. Dus nu wil ik wel ff weten wie er misschien nog interesse heeft?
Ik heb maar twee mensen nodig
(liefst dicht bij Hoorn ... kan je hem komen halen)

bedenk opeens...je kan 1 rad binnen hangen en 1 op 1 of andere manier buiten is handig in de winter bijv (moet er wel iets tegen vriezen in...)
maar dat is weer onzin praat
tuurlijk is groter beter. maar een wc-setup met maze2 en blackice 1 (12cm koperen rad) met een stille papst heeft een warmte geleding van 0,34 c/wTheDarkLord666 schreef op 17 september 2002 @ 13:12:
Dus het heelf wel degelijk nut ...
Dan moet toch ook de grootte uitmaken ... of 2 ... want dat komt neer op een grote RAD ...
of heb ik het nu weer verkeerd ... (ben echt WC n00b)
een mcx462 met delta 80hp zit op 0,45 c/w (dacht ik)
Als je een 2de rad gebruikte zal je miscchien naar 0,3 gaan, maar dit maakt relatief weinig uit.
Als je nu een pelt gebruikt wordt je water temp zeker wel 40 graden. En omdat 40graden meer verschilt met de omgeving dan met 30 graden zal deze beter koelen. Je pelt doet de rest wel.
Ik heb hier meerdere malen mee geexperimenteerd maar 1 rad is meer dan zat. Wil je betr koelen moet je echt een bong of een zooi pelts gaan gebruiken
Ga eerst voor de RAD, slangen en reservoir.
Daarna het blok ... die Klax/Magnum 390 koperen geval (uit Duitsland, voor 65Euro)
En dan als laatste de pomp, en alle aansluitingen.
Tussendoor misschien wel de kast waar het in komt, maar dat weet ik nog niet.
En ik hou het maar op 1 RAD en een "normaal" reservoir ...
Aangezien het in een desktop kast komt(ATX) heb ik een plat reservoir nodig ... iemand een idee ?
zie ik dit topic! wat een uitkomst
en mijn mening is: zelfbouw=leuker en vaak nog goedkoper ook (en dat zullen velen met mij delen
een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608
nouja dan mag deze post beschouwd worden als niet gepost
een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608
Houdt er rekening mee dat de meeste pompen dompelpompen zijn wat dus betekend dat ze de koeling van het water of de vloeistof halen waar ze in gedompeld zijn.Burning_acid schreef op 17 september 2002 @ 19:47:
LOL, ik heb net aan tafel is effe zitten knutselen met pen en papier voor een WC opstelling
zie ik dit topic! wat een uitkomstik heb zo'n beetje het zelfde ID als jij alleen wil ik de pomp denk ik niet IN het reservoir doen. maar goed ik blijf dit even volgen.
en mijn mening is: zelfbouw=leuker en vaak nog goedkoper ook (en dat zullen velen met mij delen)
Ook maken bijna alle pompen meer lawaai als ze in-line gebruikt worden ten opzichte van een ondergedompelde pomp.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB
ja oke maar ik heb het gevoel dat het water anders zo warm wordt en het hele ID van WC (bij mij is dat de koeling) dan een beetje zoek is. maar ja geeft zo'n motortje echt zo veel warmte af dan? en echt zoveel herrie? is het vergelijkbaar met een harde fan of ergerRick2001 schreef op 17 september 2002 @ 22:11:
[...]
Houdt er rekening mee dat de meeste pompen dompelpompen zijn wat dus betekend dat ze de koeling van het water of de vloeistof halen waar ze in gedompeld zijn.
Ook maken bijna alle pompen meer lawaai als ze in-line gebruikt worden ten opzichte van een ondergedompelde pomp.
En ze worden redelijk warm ja.
Let er dan wel op dat je een pomp aanschaft die geschikt is voor in-line systemen. (Dus geen dompelpomp.)
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB
of zou dat water dan weer te warm worden
zo en dan nu toch echt mijn gepainte opstelling
sorry van de lay-out maar ik snap het resizen nog niet helemaal
Het is natuurlijk afhankelijk van hoe warm dat je pomp wordt en dit hangt weer af van het vermogen dat het pompje verbruikt en de weerstand die deze moet ondervinden.Burning_acid schreef op 17 september 2002 @ 23:03:
als je nou een apart bakje maakt met water erin waarje dat pompie indoet?
of zou dat water dan weer te warm worden
Als je een apart reservoir gebruikt voor je pomp zal dit water zeker warmer worden dan dat je dit water ook direct voor je watercooling gebruikt.
Zelf heb ik al eens getest om geen reservoir te gebruiken. Dit scheelde zo'n 3-4 graden in stressed temperatuur. Wel wordt de pomp echt gloeiend heet en maakt veel meer lawaai, vandaar dus normaal een reservoir.
Waarom leveren de meeste fabrikanten ze dan zonder res ?
een pomp koop je altijd zonder reservoir en elke pomp die de mogelijkheid heeft om inline gebruikt te worden kan dit ook. (alleen zal de levensduur korter zijn)Desolation Angel schreef op 17 september 2002 @ 23:19:
Worden EHEIM pompen zo warm ?
Waarom leveren de meeste fabrikanten ze dan zonder res ?
220 van je atx powerplug jatten, deze aan een relais hangen die op je 12v lijn van je psu werktBurning_acid schreef op 17 september 2002 @ 23:31:
even een hele andere vraag: heeft er iemand een ID hoe je je WC automatisch op moet laten starten als je PC aangaat? das wel handig anders moet je het steeds zelf doen
beide hebben een voeding, kan ik die meteen gebruiken voor de fans en pomp
-==-
Reservoir kan ik idd van een kaasdoos maken ...
Ga ik morgen eens aan beginnen ... slang heb ik al, moet alleen nog ff aansluitstukjes halen.
Lagen ook allemaal bij het Tuincentrum
add me ff op msn humordenaar@hotmail.com
Ik ga vanavond de kaasbak halen ... bij de supermarkt ofzo ... liggen ze meestal wel.
heb wel een paar leuke ideeën
Voordeel is dat ze meteen doorzichtig zijn
Maakt de grootte van het reservoir nog uit ?
Of is de grtoote niet belangrijk ... ALS er maar een reservoir is ?
Maarja, dan maar niet in het reservoir ... kannie ook geen warmte afgeven aan het water.
Desnoods een ander bakkie eromheen om hem stil te houden toch ?
Want die sicce was toch ook als inline te gebruiken ?
jaTheDarkLord666 schreef op 19 september 2002 @ 12:09:
weet niet of die sicce gaat passen, want ik weet niet hoe groot die pomp is ...
Maarja, dan maar niet in het reservoir ... kannie ook geen warmte afgeven aan het water.
Desnoods een ander bakkie eromheen om hem stil te houden toch ?
Want die sicce was toch ook als inline te gebruiken ?
En 800lph moet genoeg zijn om al dat water rond te pompen ... lijkt mij ... ?
Zoniet, dan toch maar die Sicce Idra ...
Misschien moet dit toch even worden bijgesteld.elgringo schreef op 17 september 2002 @ 10:29:
[...]
blaat....
een ideaal waterkoelsysteem zou er 1 zijn waar het water oneindig hard gaat. Dat is al meerdere malen bewezen. En jouw verhaal klopt dus niet. (kijk maar es op www.waterkoeling.nl en vraag herman van het forum, of dabit )
Een ideaal waterkoelsysteem zou een oneindig grote snelheid in de cpu-heatsink hebben, en een oneindig kleine in de radiator. Je wil steeds zo koud mogelijk water bij de proc (dus supersnel vervangen), en je wil het water zo goed mogelijk afkoelen (dus net zo lang in de rad tot het kamertemp heeft).
Niks mis dan ook met tienduizend parallel geschakelde rads, in prestatie opzicht. Kost je alleen veel geld, plek, en veel water... En de beperkende factor blijft de kamertemp.
Verder nog een leuke rad-roundup (had m ook gepost op de frontpage - maar is denk ik te oud nieuws): http://www.hardwareluxx.d...t_topic&f=5&t=000038&p=11
je kan anders net zo goed een inline systeem maken werkt net zo goed
ik heb zelf dat kleine resevoirtje dat je op een eheim pomp vastmaakt bevalt me ook prima
Terwijl de Sicce van 14-25 euro PRECIES even goed werkt ...
En een reservoir heeft gewoon voordelen(ben ik dus nu achter
omdat het toch een kritiek iets is in een waterkoeling opstelling
ik bedoel als je waterpomp ermee stopt ben je de L*L
nu wil ik niet zeggen dat die Sicce pomp niet goed is maar ik kies bij zoiets gewoon liever voor de duurdere ik ga er echt niet op besparen
Ik zal je vertellen... Ik heb een 12volt pomp met molex aansluiting.PilatuSSS schreef op 19 september 2002 @ 14:50:
persoonlijk leg ik liever wel 40-50 euro neer voor een waterpomp
omdat het toch een kritiek iets is in een waterkoeling opstelling
ik bedoel als je waterpomp ermee stopt ben je de L*L
De molex stekker is gaar, en af en toe is het contact niet goed (moet ik nog maken).
Ik was op m'n P3 1000@1125 effe aan het testen met m'n WK set en ik zag de temp ineens erg hoog zijn, bleek de pomp voor een goeie 15~20 minuten uit te staan
CPU temp was 60 graden ofzo, ding liep gewoon zonder flow
Kweet niet of een AMD dit trekt, maar was toen echt blij dat ik geen AMD had (NOFI).
tog?