Ik heb laatst een asus a7v333 met 2100xp gekocht en een green cooler. Door een of ander reden gaat hij steeds op een hele hoge temp (65 a 69). Ik heb al 2 fans gekocht voor een constant luchtstroming en ik heb de vcore al lager gezet tot 1.75V. en heb al gechecked of de cooler wel goed erop zit en of de pasta is goed gesmeerd. Ik weet nu echt geen raad meer. Kan iemand mij met deze probleem verhelpen?
Het kan zijn dat de BIOS een verkeerde Tempratuur aangeeft. Doe eens een BIOS-Update dan weet je zeker dat de Tempraturen goedzijn. Check ook even of je echt 100% zeker weet dat een XP 2100 erin hebt zitten en dat deze niet lager is en dus overclocked en of je de FSB wel goed hebt staan. Als je de Clock-snelheid lager zet koelt de processor dan af?
My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties
Asus heeft volgens mij eens standaard afwijking van 10 graden ofzo
Aan je verhaal te horen is ie goed gekoeld, hou je koeler eens vast bij full stressed, en voel hoe warm ie dan echt is.
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
op de cd van je ASUS plank zit een cd daar zit ASUS Probe bij installeerd die eens kijken welke temp. die daar aan geeft . Na mijn weten is die redelijk betrouwbaar.
of check:
meuktracker: Asus PC Probe 2.17.07 (voor ASUS Probe 2.17.07)
correct me if I`m wrong
of check:
meuktracker: Asus PC Probe 2.17.07 (voor ASUS Probe 2.17.07)
correct me if I`m wrong
Over die Asus Probe, bij mijn sysje Asus P4 533C gaf het progje een temp aan die ongeveer 10+ graden hoger was dan Sisi softsandra....
Ik geloof niets meer van de probe software van asus....
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Is die green cooler een beetje een goede koeler??? Misschien moet je een grotere koeler hebben, die xp2100 wordt vanzichzelf al behoorlijk warm....
Als je nou hardware monitor download van VIA, die geeft, lijkt mij, wel de goede temp aan.
als je geen vastlopers krijgt na een potje UT ofzo en je heatsink kan je nog gewoon beetpakken zit het gewoon goed.
als je geen vastlopers krijgt na een potje UT ofzo en je heatsink kan je nog gewoon beetpakken zit het gewoon goed.
Verwijderd
Ik denk ook dat die 'Green Cooler' de oorzaak is. Ik heb er eens één gehad op een Duron 600, maar koelen, nee, dat deed dat ding niet echt goed.Frankie02 schreef op 13 september 2002 @ 11:29:
Is die green cooler een beetje een goede koeler??? Misschien moet je een grotere koeler hebben, die xp2100 wordt vanzichzelf al behoorlijk warm....
ik heb de Asus Probe versie die ik bij mobo meegelverd kreeg, en die geeft aan dat me CPU (XP2000+) stressed 65 graden is.enige nadeel is dat ik me kast niej dicht kan doen zonder me CPU door te fikken... kast dicht knalt ie over 75 graden heen
Verwijderd
Ik heb hetzelfde probleem gehad, de asus sensor geeft idd te hoge temps door. Je kunt daarom het beste een bios update doen (naar 1011 geloof ik..). Dan geeft ie de temps lager door.
moet ik nu wel of geen zorgen moeten maken?!?!?
want hij blijft nog steeds rond hangen tuseen 60 en 70 met die asus probe
want hij blijft nog steeds rond hangen tuseen 60 en 70 met die asus probe
Ehm, dan is dat ding zeker niet goed voor een xp2100+Verwijderd schreef op 13 september 2002 @ 11:52:
[...]
Ik denk ook dat die 'Green Cooler' de oorzaak is. Ik heb er eens één gehad op een Duron 600, maar koelen, nee, dat deed dat ding niet echt goed.
volgens die specs van die green cooler kan hij tot 2700+ aan
en mijn cpu is inderdaad een 2100+ (dat was te zien aan de multiplier )
en mijn cpu is inderdaad een 2100+ (dat was te zien aan de multiplier )
Verwijderd
(Green Cooler is zo een vaag merk koeler, geen type.)
Ik heb zo'n koeler een jaar of twee/drie geleden bij een bord+cpu gekocht, op de PC-dump dag, bij Powerline uit Zoetermeer.
Ik heb zo'n koeler een jaar of twee/drie geleden bij een bord+cpu gekocht, op de PC-dump dag, bij Powerline uit Zoetermeer.
is ie onstabiel je pc? zo, nee waar maak je je dan druk om?
Om te beginnen: die Asus PC-probe staat er bekend om dat ie verkeerde temperaturen geeft. Bewijs: stress de pc maar een flink tot een hoge temperatuur, reboot en kijk meteen in het BIOS hoe hoog de temperatuur is. Meestal wijkt die temperatuur een graad of 10 af in PC-probe, waar andere programma's (Sandra, Motherboard monitor, enz) wél dezelfde temperatuur aangeven als in het bios.
Verder geldt voor elke cooler: geen airflow + AMD = heet. Zorg dat je in ieder geval iets van airflow in je kast hebt (een 12 cm intake in de zijkant boven de proc doet wonderen), zowel van een intake fan, als een outtake fan. De warme lucht moet immers weg kunnen, anders wordt die lucht gewoon "hergebruikt" en koelt dan logischerwijs veel minder goed.
Als door deze twee maatregelen de temperatuur nog niet daalt, probeer dan eens een ander koelblok, bijvoorbeeld eentje met een heatpipe.
maar wat je ook doet, gooi in ieder geval die Asus PC-probe eraf
Verder geldt voor elke cooler: geen airflow + AMD = heet. Zorg dat je in ieder geval iets van airflow in je kast hebt (een 12 cm intake in de zijkant boven de proc doet wonderen), zowel van een intake fan, als een outtake fan. De warme lucht moet immers weg kunnen, anders wordt die lucht gewoon "hergebruikt" en koelt dan logischerwijs veel minder goed.
Als door deze twee maatregelen de temperatuur nog niet daalt, probeer dan eens een ander koelblok, bijvoorbeeld eentje met een heatpipe.
maar wat je ook doet, gooi in ieder geval die Asus PC-probe eraf
[quote]hellfire_ultd schreef op 13 september 2002 @ 15:08:
Meestal wijkt die temperatuur een graad of 10 af in PC-probe, waar andere programma's (Sandra, Motherboard monitor, enz) wél dezelfde temperatuur aangeven als in het bios.
maar wat je ook doet, gooi in ieder geval die Asus PC-probe eraf[/quotik
zei ook 'correct me if I`m wrong'
. mare bij Sisoft S. waar kan je die temp. uitlezen dan.
Meestal wijkt die temperatuur een graad of 10 af in PC-probe, waar andere programma's (Sandra, Motherboard monitor, enz) wél dezelfde temperatuur aangeven als in het bios.
zei ook 'correct me if I`m wrong'
ik heb al 2 fans erop geplaatst. eentje aan de voorkant om lucht erin te krijgen en eentje aan de achterkant om lucht er uit te zuigen.
Ik ben bang door te hoge temp de levensduur van mijn cpu omlaag gaatis ie onstabiel je pc? zo, nee waar maak je je dan druk om?
die levensduur zit zowiezo wel goed hoor, dan gaat ie ipv 20 jaar 15 jaar mee
)Tegen die tijd heb je wsl toch wel weer een ander systeempje gebouwd !
Ik heb een XP2000+ en max (stressed) is die 47 graden 
Mijn koeler is een Spire Whisperrock II Mischien ook wat voor jou
en hoeveel is je case temp
Mijn koeler is een Spire Whisperrock II Mischien ook wat voor jou
[quote]Twix schreef op 13 september 2002 @ 15:41:
Asus PC-Probe is gewoon een programma dat de temperatuur van de cpu fout weergeeft.
Ik heb ff gekeken maar ik kon niet zo gauw de temperatuur in Sandra vinden. Gebruik anders Motherboard Monitor, dat werkt bij mij al "3 systemen lang" perfect.
Was niet tegen jou persoonlijk bedoeld hoorhellfire_ultd schreef op 13 september 2002 @ 15:08:
zei ook 'correct me if I`m wrong'. mare bij Sisoft S. waar kan je die temp. uitlezen dan.
Asus PC-Probe is gewoon een programma dat de temperatuur van de cpu fout weergeeft.
Ik heb ff gekeken maar ik kon niet zo gauw de temperatuur in Sandra vinden. Gebruik anders Motherboard Monitor, dat werkt bij mij al "3 systemen lang" perfect.
mare weer een n00b vraag??
de temp van je cpu waar staat dat dan aangegeven bij MBM5.
en hoe kan je dat alleemaal instellen.
(kep het net toch maar ff geinstalleerd
wilde natuurlijk wel us ff weten hoe het precies werkt)
de temp van je cpu waar staat dat dan aangegeven bij MBM5.
en hoe kan je dat alleemaal instellen.
(kep het net toch maar ff geinstalleerd
Verwijderd
Dit is en bekend probleem bij de ze mobo's. Mobo geeft wel een goede temperatuur aan.
Ligt het mischien aan je voeding???
Ligt het mischien aan je voeding???
Verwijderd
Asus Probe meet naar mijn idee de CPU-core. In MBM5 kan je de ASUS-diode instellen, maar ook een sensor die de socket - temp meet. Deze temps schelen +/- 10 graden.
Kijk ook even in je kast of er geen kabels in de weg zitten, probeer je systeem netjes te maken, komt allemaal ten goede aan de airflow en je temps.
Ik had eerst ook problemen met mijn temps, maar na aanschaf van een goede case (Chieftec DX-01SL-D) en het inbouwen van 5 casefans en een Whisperrock II heb ik een mooi koel systeempje (op zich wel jammer, want nu moet ik weer wat anders verzinnen om met mijn peecee bezig te blijven, HW-technisch dan ;-) )
Kijk ook even in je kast of er geen kabels in de weg zitten, probeer je systeem netjes te maken, komt allemaal ten goede aan de airflow en je temps.
Ik had eerst ook problemen met mijn temps, maar na aanschaf van een goede case (Chieftec DX-01SL-D) en het inbouwen van 5 casefans en een Whisperrock II heb ik een mooi koel systeempje (op zich wel jammer, want nu moet ik weer wat anders verzinnen om met mijn peecee bezig te blijven, HW-technisch dan ;-) )
Hoe kan ik eraan zien of het aan mijn voeding is of niet?!?!?Ligt het mischien aan je voeding???
Verwijderd
zoek op MBM5 op Tweakers.net, dan er is er nog het progje Speedfan , te halen vanaf www.download.com, welke als extra functionaliteit S.M.A.R.T. monitoring heeft.
En wat voeding betreft, blaast ie naar buiten of zuigt ie lucht in je case?
En wat voeding betreft, blaast ie naar buiten of zuigt ie lucht in je case?
hij zuigt lucht uit mijn kast blaast het naar buitenkant
Verwijderd
Okay, das goed. Heb je MBM5 al gedownload en zo ja, wat zijn je temps en fanspeeds?
[edit] Typo [/typo]
[edit] Typo [/typo]
kan op download.com geen mbm5 kan vinden
kwam alleen winpulse 1.0 als ik dat search
kwam alleen winpulse 1.0 als ik dat search
hij geeft nu aan dat mijn cpu 61 graden heeft en mobo 31
is dat nog wel gezond?!?
is dat nog wel gezond?!?
Verwijderd
Je proc mag , volgens AMD-specs, max 90 graden worden. Maar 61 graden is een leuke uitdaging om deze naar beneden te krijgen. Wat zijn de RPM's van je fans?
4500 rpm
maar amd heeft geen sensor in de cpu de sensor zit alleen op het mobo. en die gemeten temp scheelt wel +- 20 met die van de core van cpu
Maar dat is alleen gemeten in het core van de cpuJe proc mag , volgens AMD-specs, max 90 graden worden
maar amd heeft geen sensor in de cpu de sensor zit alleen op het mobo. en die gemeten temp scheelt wel +- 20 met die van de core van cpu
Verwijderd
Dan raad ik je toch aan om een nieuwe, goede CPU-koeler te kopen. Er staat een goede review van 55 koelers op Tom's Hardware. Anders driedubbel checken of je koeler goed op je CPU zit, hij zou er maar op 1 manier op moeten passen. En check de koelpasta, koop anders zelf wat Arctic Silver en breng een dun laagje op. Er is een mooi progje op de markt:
http://www.cpuidle.de/download/cpuidlepro6.exe
Dit progje locked de CPU als ie niets te doen heeft, scheelt een hoop hitte.
Mijn temps zijn nu (idle) : MOBO: 23 , Socket 26, Core 21 graden....
zet ik cpuidle uit dan : MOBO 25, Socket 34, Core 40 graden.
http://www.cpuidle.de/download/cpuidlepro6.exe
Dit progje locked de CPU als ie niets te doen heeft, scheelt een hoop hitte.
Mijn temps zijn nu (idle) : MOBO: 23 , Socket 26, Core 21 graden....
zet ik cpuidle uit dan : MOBO 25, Socket 34, Core 40 graden.
Verwijderd
Ik heb een Xp1800 die idle 55 (63 op volle sterkte) graden is, en mobo is volgens MBM5 44 graden. Scheelt veel met jouw spul bankzitter, is dit gezond?
Verwijderd
Op zich kunnen die temps wel. Had dezelfde temperaturen met m'n standaard Comptech-world-kastje met een ECS k7s5a. Toen ik mijn A7V333 kocht ben ik toch maar wat beter op mijn temps gaan letten. Ik wil mijn hardware toch wel wat langer in leven houden.
Ik heb een nieuwe case (Chieftech DX-01SL ) gekocht en i.c.m. 5 casefans (twee voor, twee achter, een aan de zijkant) en een Spire Whisperrock II (lekker stil) heb ik nu deze temps. Maar wel idle, ik zal 'm zo ff stressen, en de temps neerzetten, ik draai nu een 1600+ op 1570 Mhz.
Ik heb een nieuwe case (Chieftech DX-01SL ) gekocht en i.c.m. 5 casefans (twee voor, twee achter, een aan de zijkant) en een Spire Whisperrock II (lekker stil) heb ik nu deze temps. Maar wel idle, ik zal 'm zo ff stressen, en de temps neerzetten, ik draai nu een 1600+ op 1570 Mhz.
Verwijderd
Mijn temps idle en stressed, AMD XP 1600+ @ 1570 Mhz, CpuIdlePro6 aan, QFan aan.
http://www.geocities.com/wappels/temps.html
http://www.geocities.com/wappels/temps.html
Verwijderd
Ik had met dat bord dezelfde problemen, wordt inderdaad nogal enthausiast weergegeven door asus.
Ik heb zelf ook 2 extra koelers gemonteerd en had toen nog steeds redelijk hoge temps.
Een bios update naar 10.11 of hoger lost in ieder geval de hoge weergave van de temperaturen op, daadwerkelijk koeler kan ik me na alleen een biosupdate niet voorstellen.
Waarschijnlijk alleen een aanpassing in de berekening ervan
Maar goed scheelde bij mij toch zo'n 10 graden.
Dus ff een biosupdate en walla
Ik heb zelf ook 2 extra koelers gemonteerd en had toen nog steeds redelijk hoge temps.
Een bios update naar 10.11 of hoger lost in ieder geval de hoge weergave van de temperaturen op, daadwerkelijk koeler kan ik me na alleen een biosupdate niet voorstellen.
Waarschijnlijk alleen een aanpassing in de berekening ervan
Maar goed scheelde bij mij toch zo'n 10 graden.
Dus ff een biosupdate en walla
hoe moet je "veilig" flashen?? ( ik weet dat het dom vraag is maar ik ben een noob met bios flashen)
[quote]Maar goed scheelde bij mij toch zo'n 10 graden[\quote]
is het wel daadwerkelijk 10 graden omlaag gegaan???
want mezelf wijs maken dat mijn cpu koeler is dan het is heeft niet zo veel nut.
[quote]Maar goed scheelde bij mij toch zo'n 10 graden[\quote]
is het wel daadwerkelijk 10 graden omlaag gegaan???
want mezelf wijs maken dat mijn cpu koeler is dan het is heeft niet zo veel nut.
Verwijderd
Mijns inziens kun je dat het beste met aflash doen.
ff op een bootdiskette schrijven incl de bios, en opstarten van flop.
de rest wijst zichzelf.
Thats as safe as it gets....:)
Over die temps zoals ik al zei, hij zal niet koeler worden na een biosupdate.
Maar misschien werd ie wel te hoog weergegeven in de bios.
hand op de koeler houden, als ie warm maar niet heet aanvoeld.
Niet druk maken dan.
ff op een bootdiskette schrijven incl de bios, en opstarten van flop.
de rest wijst zichzelf.
Thats as safe as it gets....:)
Over die temps zoals ik al zei, hij zal niet koeler worden na een biosupdate.
Maar misschien werd ie wel te hoog weergegeven in de bios.
hand op de koeler houden, als ie warm maar niet heet aanvoeld.
Niet druk maken dan.
ik heb ook een amd Xp 2000+... a7v333 Asus gf4 ti 4600 v8460 deluxe (ik geef et toe, ben een aus fan
)
stressed werd dat dingentje 67 graden (volgens asus probe)
ik heb nu mijn case open, tafel fan erop, en nu issie stressed 51 graden (volgens asus probe)
ik weet nu niet of ik asus probe moet geloven...
mbm5 krijg ik niet geconfigged, bios check ik zow ff
ik wil dus mijn cpu lager hebben... (ik ga niet mijn hele leven met de case open en tafel fan erop laten blazen
) ik zet er van et weekend een casefan als blazer in de zijkant.. aan de 8erkant zit al een casefan die de lucht eruit zuigt 
hoe kan ik dit het beste aanpakken, waar moet ik de casefan in de zijkant plaatsen, terhoogte van mijn cpu? of laag?
edit: bios: 47 graden Asus probe: 47 graden (CPU)
bios: 29 graden Asus Probe: 29 graden (Memory)
dus zow slecht id dat progje nog niet
stressed werd dat dingentje 67 graden (volgens asus probe)
ik heb nu mijn case open, tafel fan erop, en nu issie stressed 51 graden (volgens asus probe)
ik weet nu niet of ik asus probe moet geloven...
mbm5 krijg ik niet geconfigged, bios check ik zow ff
ik wil dus mijn cpu lager hebben... (ik ga niet mijn hele leven met de case open en tafel fan erop laten blazen
hoe kan ik dit het beste aanpakken, waar moet ik de casefan in de zijkant plaatsen, terhoogte van mijn cpu? of laag?
edit: bios: 47 graden Asus probe: 47 graden (CPU)
bios: 29 graden Asus Probe: 29 graden (Memory)
dus zow slecht id dat progje nog niet
www.google.nl
Verwijderd
In mijn kast heb ik 'm ter hoogte van m'n CPU zitten. Als je nu nog een casefan voor, onderin je kast zet die koude lucht naar binnen zuigt heb je helemaal een mooie airflow.
Hmmz, mijn XP2200 @ 1860 is 59 graden stressed met de Whisperrock II Alum.zmn schreef op 13 september 2002 @ 17:22:
Ik heb een XP2000+ en max (stressed) is die 47 graden
Mijn koeler is een Spire Whisperrock II Mischien ook wat voor jouen hoeveel is je case temp
ik heb een greencooler 4500 rpm. volgens die stats van die cooler kan die een amd xp 2700+ coolen dus lijk me heel erg onlogisch dat het niet goed koelt bij mij(hiervoor had ik een Zalman die werkt nog minder dan die green op zijn 5000 rpm krijg die mijn cpu niet eens onder 75C).idd nogal warm, wat voor cooler zit er nu op je cpu ?
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:41
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Raar dat je zalman het niet goed doet. Ik heb een zalman proc koeler, 3 casefans en nog een zalman fan en mijn proc wordt na 3 uur gamen 42 gradenDu0 schreef op 19 september 2002 @ 08:50:
[...]
ik heb een greencooler 4500 rpm. volgens die stats van die cooler kan die een amd xp 2700+ coolen dus lijk me heel erg onlogisch dat het niet goed koelt bij mij(hiervoor had ik een Zalman die werkt nog minder dan die green op zijn 5000 rpm krijg die mijn cpu niet eens onder 75C).
Verwijderd
Voor de A7V333-bezitters een link naar een verklaring omtrent de temsp van dit mobo i.c.m. een AMD-XP:
http://www.asuscom.de/sup...amd_mb/faq100_cooling.htm
http://www.asuscom.de/sup...amd_mb/faq100_cooling.htm
Bij mij geeft probe constant 32 graden aan, bij normaal gebruik. Stressed tegen de 38. Dus zou het inhouden dat mijn proc op 22 graden zit idle? Mmmmm, lijkt me niet. Maar probe en sandra halen toch gewoon beide de info via de bios? Strange...utbone schreef op 13 september 2002 @ 11:22:
Over die Asus Probe, bij mijn sysje Asus P4 533C gaf het progje een temp aan die ongeveer 10+ graden hoger was dan Sisi softsandra....
ik heb geprobeerd mijn cpu op een ander mobo gezet ( soltek ). Toen is mijn cpu maar 38 bij stressed. Ligt het het nu gewoon aan mij mobo??? Wat kan ik nog eraan doen behalve nieuwe halen....
Heb je geen Pic's van die cooler kunnen we ff kijken of het wel een goede is.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Hmm, die coolers lijken wel te werken. Ik heb op mijn Athlon 900 de Cooler XP draaien die bij mijn MSI moederbord kwam - heeft iemand ervaring met dat progje? De CPU temperatuur daalt er echt van (idle 35 graden in plaats van 47 ofzo), maar ik vraag me af hoe zinnig het is. Het ding vreet in principe ook 100% cpu (op de laagste prioriteit, en ik vraag me af hoe veel last ik er van heb).
Ik heb gewoon een nieuwe mobo gehaald (soltek sdrv5) nu is mijn temp stuk lager. Nu is die bij idle 48 en stressed 52.
Pagina: 1