Toon posts:

Exchange 2000 geen mail lokaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Exchange 2000 + sp-3. De mail hoeft nog niet naar buiten, maar mail tussen de gebruikers werkt niet. Staat wel ge-queued.

Active Directory Domain: Intra.bedrijf.nl
Internet mail: bedrijf.nl

Bij SMTP Default SMPT Virtual Server Queues staat:
Bedrijf.nl local delivery Ready
PreSubmission Ready
Messages awaiting directory lookup Ready
Messages waiting to be routed Ready
Internet bedrijf.nl (SMTP connector remote delivery) Active.
Hier staan ook de 6 messages en de melding enumerate messages from
the queue node

Bij de X.400 queues staat pendingReroute Ready en SMTP Active.
Ook de melding enumerate messages from the queue node

Ik heb 1 routing group met als enige connector Internet.
Address space voor deze group is Intra.bedrijf.nl en bedrijf.nl

Telnetten naar poort 25 gaat goed.
Protocols IMAP4, NTP en POP3 staan uit. Rest staat aan.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

Ik denk dat Exchange de mail toch naar buiten wil duwen.

Hoe staat je recepient policy ingesteld :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Hoe staat je recepient policy ingesteld :?
Alleen het default policy staat er met als properties:
General: Mailnickname=*
E-mail addresses:
SMTP @intra.bedrijf.nl
SMTP @bedrijf.nl
en de X400

De default SMTP heb ik ook al verwisseld, is nu intra.bedrijf.nl
En bij X400 heb ik de country op NL gezet. Heeft beide niet geholpen.

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

- zet X.400 en SMTP logging aan en check deze logs;
- check je Event log voor eventuele foutmeldingen;
- check je toegangsrechten op de SMTP-connector;
- check of de afzender een mailtje terugkrijgt met iets in de trend van: 'could not deliver message + reden' ;
- check je FQDN bij de properties (delivery->advanced) van je default SMTP-connector;
- lees Technet.

Sundown Circus

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In de Exchange 2000 Resource Kit zit een tooltje Winroute; daar mee kun je de route tabel van je Exchange server bekijken. Je zou daaruit moeten kunnen afleiden waarom-ie mail die voor intern bedoeld is, naar buiten wil sturen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Bij de first routing group stond een internet connector, deze verwijderd. Na reboot werkte het perfect. Zojuist weer een internet conenctor aangemaakt, de mail werkt nog alleen weer de melding enumerate messages from the queue node

De FQDN stond naar server.bedrijf.nl en kon niet geresolved worden, dit aangepast naar server.intra.bedrijf.nl.

Alleen toch nog een paar vraagjes:
- Als ik de mail via batched SMTP bij de provider wil ophalen, heb ik dan nog een Virtual SMTP server nodig? Of een connector?
- Idem met het versturen, hoe geef ik op dat alles wat ongelijk is aan intra.bedrijf.nl en bedrijf.nl bij de provider moet worden gedumpt?
- Bij de first routing group staan geen conenctors. Heb ik die wel of niet nodig?

(Buick overweegt om vandaag maar eens een Exchange 2000 boek te gaan kopen)

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 10:29:
Bij de first routing group stond een internet connector, deze verwijderd. Na reboot werkte het perfect. Zojuist weer een internet conenctor aangemaakt, de mail werkt nog alleen weer de melding enumerate messages from the queue node

De FQDN stond naar server.bedrijf.nl en kon niet geresolved worden, dit aangepast naar server.intra.bedrijf.nl.

Alleen toch nog een paar vraagjes:
- Als ik de mail via batched SMTP bij de provider wil ophalen, heb ik dan nog een Virtual SMTP server nodig? Of een connector?
Ja, mail via bSMTP ophalen != mail vanuit je LAN zenden. Check trouwens ook de DNS-settings (MX-record) bij je provider voor de zekerheid.
- Idem met het versturen, hoe geef ik op dat alles wat ongelijk is aan intra.bedrijf.nl en bedrijf.nl bij de provider moet worden gedumpt?
Zoals hierboven staat (Traag) en eventueel kan je nog het vinkje 'Attempt local delivery first' aanzetten.
- Bij de first routing group staan geen conenctors. Heb ik die wel of niet nodig?
Ja die heb je ook nodig. Je kan daar een internet connector aanmaken en bijvoorbeeld uitgaande mail via een 'smart host' laten verzenden, local bridgeheads opgeven etcetera etcetera.
(Buick overweegt om vandaag maar eens een Exchange 2000 boek te gaan kopen)
Kan je doen, lijkt me ook verstandig ;) , maar op Technet zijn er ook veel whitepapers over dit soort dingen te vinden hoor:

http://www.microsoft.com/exchange/techinfo/default.asp

Eigenlijk geen PNS dit ... :X ;)

Sundown Circus

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07

Arno

PF5A

Vind ik wel, anders had ik um al lang via SeM aan Koffie of Predator laten horen. Het werken met Exchange als je AD FQDN een child domain is van je internet domain is een complex iets. Iets dat in de praktijk vaak mis gaat en daardoor vind ik dat het zeker wel PNS waardig is ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Pagina: 1